Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Harald HeierJeg finner ikke noe sted som heter Røsøen, dvs ikke noe kirkesogn. Derimot er det 2 som ligner nemlig Frösöen og Rödöen i Jämtalnd. Jeg har ikke funnet han født der ved første øyekast i allefall.Har du noe mere info. Kjenner du til navnet på en/begge foreldre, eller evt søsken ? Det ville ha hjulpet litt.På f.t 1880 kan jeg finne noen Nordqvist navn i Frösën. Ingen med navn Ole/olof/olle o.l. Tror heller ikke jeg har funnet den du søker. Skal søke litt mer i tellingen.Problemet er vel når Nordqvist navnet ble tatt i bruk. Er ikke det tatt i bruk enda ved fødselen, så er jo i såfall Ole Olsen et svært vanlig navn. Derfor ville det jo ha hjulpet om du har navn eller annen info også på andre familiemedlemmer.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jonny MydlandHer er det ikke så mye å få gjort i første omgang desverre. Fødsel i 1902 og konf i 1916 er såpass ny info at det er sperre på det på nettet. Jeg får ikke sett. Du kan derimot bestille dette på mikrofilm.Jeg har ikke funnet noen Karelius i 1890 tellingen i Norra Ny. Har du noen info om foreldrenes navn, eller evt om Amanda hadde søsken ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei!Takk for svar! Amanda 'henger i luften' hos meg, det var derfor jeg ville sjekke hennes dåp. Men hvis Sverige har en så rigid sperre på en 105 år gammel opplysning, er jo dette litt rart :-)Poenget er at jeg IKKE vet navnet på foreldrene, derfor ville jeg sjekke dåpen. Og bestille mikrofilm til Nairobi er kanskje ikke det beste heller...Far hennes KAN være Johannes Karelius Fredrik Larsson Wigardt, f.30-10-1871 i Östmark sn, död 29-12-1932 i Östmark sn (han er ved Folketellingen 1890 nevnt ugift ”arbetare” på S. Metbäcken i Östmark i Värmland - flere Vigart'er bodde i Östmark). Han var gm to Karolina'er og hadde blant annet en datter Matilda Karolina f 1899 i Lekvattnet i Värmland med den første. Kirkebokinnførselen på Amanda ville nok vist om det er tilfelle at Johannes Karelius er faren. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jommy Så denne i Emibas, er vell familieJohansdotter Wigart, Hedvig Karsmedsdotter (ogift kvinna)f. 1844 i Östmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 25/8 1876 från Metbäcken Norra Lillberg, Östmark, Värmlands län (Värmland) till Esberg, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 675E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Larsson Vigardt, Anna Kajsa Hustru (gift kvinna)f. 10/6 1885 i Östmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 7/6 1915 från Metbäcken Södra, Östmark, Värmlands län (Värmland) till Toten, Oppland fylke, Norge Albertina Klara Dotter uä (ogift kvinna)f. 30/10 1908 i Östmark, Värmlands län (Värmland) Karl Rikard Son uä (ogift man)f. 16/2 1911 i Östmark, Värmlands län (Värmland) Oskar Valentin Son uä (ogift man)f. 3/9 1913 i Östmark, Värmlands län (Värmland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jeg har en del i dødsboken hvis du er intresert. Og 1980 tellingen. Send en mail så kopierer jeg over alt jeg finner. Mvh Hanne (gift med Hartman)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Larsson Vigardt, Hjalmar Fritiof Arbetare (ogift man)f. 16/4 1880 i Östmark, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 22/4 1905 från Metbäcken Södra, Östmark, Värmlands län (Värmland) till Amerika Hvor ble Amanda av, finner henne ikke i mine cder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Larsson Wigardt, Hjalmar FritiofFridhem, Östmark 1:293Död 5/2 1950.Kyrkobokförd i Östmark (Värmlands län, Värmland).Född 16/4 1880 i Östmark (Värmlands län, Värmland).Änkling (1947).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Takk for opplysninger. Jo da, dette er Vigart-slekt. Oskar Valentin som er nevnt i innlegg 1531 – eller Valle som han helst ble kalt – er for øvrig far til Ludvig Karlsen, stifteren av Evangeliesentrene. Valles mor Anna Kajsa er søster til Johannes Karelius som jeg nevner i innlegg 1529. Og Hedvig nevnt i innlegg 1530 er farsøsteren til Johannes Karelius. Men jeg håper fortsatt å finne linken fra Amanda som jeg opprinnelig spurte om i innlegg 1525 til denne Vigart-familien… :-) Mulig Kai-Samuel har den??? Beste hilsener Jonny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Gøy det var hans slekt. Mannen min jobbet på Lund ev senter sammen med Sonja,Ludvigs sin søster. Mine svigerforeldre har vært bestyrere på Eide,Roa og Granlien ev senter. Min svigerfar døde mens han solgte ved på Granlien i fjord jul. Ludvig nevnte at min mann og han var i slekt, men på mors siden til Ludvig.Har aldri undersøkt hvordan. Verden er ikke stor. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

JonnySperrefristen er jo høyere på nettet enn den er på mikrofiche. Det er det vel her og ?En tanke. Du vet jo f.sted og dato. Värmlandsarkivet forsker gratis for deg i 15 min. Dette er jo et oppslag de gjør greit på 15 min. Send en mail dit, og spør om de kan slå opp dåpen for deg. Da vil du få de opplysningene som trengs for å finne mer. Legg ut den info du får her, så kommer vi sikkert mye lenger. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Ludvigs mor var av Bodin-folket. Hvis du sender meg opplysninger om din manns slekt (jonny-m@online.no) skal jeg se hva jeg har! Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Heier

Hei, Angående : Ole Olsen NordkvistTakk for hjelp så langt. Jeg har kun den informasjonen som ligger her LenkeEr det mulig å finne ut noe mer om ham ?mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei Anne Lene!Jeg har sendt en meil til Värmlandsarkivet ad Amanda. Jeg skal selvsagt melde tilbake om svaret.Men jeg har både en del etterslekt på Amanda + det meste bakover skulle jeg tro. Jeg spurte med andre ord ikke om slektninger og aner til Amanda, bare en bekreftelse på foreldrene. Hvis dere har mer opplysninger om Vigart-slekten, er det sannsynligvis bedre om dere setter dette inn på Anbytarforum under rubrikken Vigart.Til Hanne: Takk for privat meil. Jeg har sendt svar!Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Grøneng

Hei. Kan du hjelpe meg med opplysninger om foreldre etc til Marie Grete Jernberg født 11. juni 1841 i Karl Gustav Ø. Tornö, Sverige. Jeg vet at hun kom til Bardu og ble gift med Anders Iversen fra Tolga. Hun døde i Bardu den 11. april 1925. Hilsen Einar Grøneng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Einar GrønengFra Fødelsesboken for övertorneå, Norrbotten län finner jeg at Maria Margretha ble født 11/6-1841 og døpt den 24/6. Foreldrene var: Isaak Anders. Jernberg og hustru Anna Gretha Olsdotter 21 år, i Juoxengi.Ut fra det finner jeg familien i husforhør 1842-1852 på Juoxengi, övertorneå side 37:Isaak Anders Jernberg 18/3-1819hustru Anna Greta Olsdotter 28/12-1819Svärmor Ablena E...dtr 1779Barna: Christina Catharina 22/4-1840Maria Gretha 11/6-41Sophia Johanna 4/4-43. DødPeter Anders 15/2-44Brita Lisa 10/12-45. DødIsaak og Anna Greta ble gifte 21/4-39.De flytter til en annen plass i övertorneå,nemlig Mettajärvi og der finner jeg fam i samme husforhør 1842-1852 på side 33. Her får de sønnen Isak Wilhelm f. 3/12-49. Hele familien flytter så til Norge i 1850. Så da finner jeg dem jo ikke videre i Sverige. Da blir det Norge fra 1850.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HanneSå fint at du fant dem der.Kan jeg spørre deg om en annen sak ? Kan du se på bl.a innlegg 1524 og 1539. Vil du se på tellingen 1900 og Emibas om du kan finne denne Ole Olsen Nordqvist som Harald Heier spør om. Igjen altså, godt om et par øyne til vil se.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Det er ikke noe Frøsø sogn. Men når jeg ser på linken i 1539 fra Kirkeboka, så ser det ut som det er Rødøen. Men, jeg finner ikke noe særlig. I kirkeboka for rødoen finner jeg en Olof Olofsson som er født på slutten av 1869 og døpt i januar 1870. Nordqvistnavnet nevnes ikke. Når jeg sjekker fam i husforhør så er dette såpass utydelig av det er vanskelig å få noe ut av det. Så flytter de, men også det er såpass utydelig. I det hele tatt, alt for lite til å kunne ha noe formening om det er rett person.Så er jeg heller ikke sikker på at det faktisk er Rødøen, men jeg mener altså at det er det det står. Det er også lite/ingen ting jeg har sett i 1890 tellingen og i Emibas. Overser jeg noe tro ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mann ved navn Anders Nilsson f. i Åmål 17 des 1824Med hustru? (navn ukjent)og sønnen Nils Andersson f. 18. okt 1855, i Älvsborg (ukjent sted)og datter Maria (Maja?) Kajsa Andersdotter f. 1854 (Muligens 4. mai 1854)Og muligens også flere barn, emigrerer til Norge en eller annen gang mellom 1855 og 1875,Er det mulig å finne ut hvor og når de emigrerte fra og til?Tror nemlig ikke barna er født i Åmål....På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jon TorpJeg kan forsøke å finne dette, men jeg får desverre ikke gjort det i dag. Jeg er borte i hele dag. Kommer tilbake til dette i morgen.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.