Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

HanneDet ser ut som du har funnet en annen familie enn det som er Arild sin. Du skriver at far til disse barna er Andreas Olsson.Arild opplyser at far het Andreas Hansson, info fra vielsen i Norge. Så dette er nok snakk om 2 helt forskjellige familier.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Det vet jeg ikke, for det virker jo også som det er snakk om 2 forskjellige plasser. Det er vel snarere fler Andreas i Torrskog som får barn noenlunde samtidig.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja det kan bli spennende. Skal se om jeg kan finne ut av det senere eller i morgen tidlig. Nå må jeg ut og handle litt.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

hei Anne Leneref 1570, det var rart at det ikke skulle finnes noen opplysninger om Johan FE Wickmann, siden vi også har eksakt fødselsdata. Jeg er ikke så kjent i Sverige, men ligger Stockholm i Vesteraas? Eller er det to forskjellige steder? Det står riktignok at han er fra Stockholm i tellingene i Norge, men i giftermålet er det oppgitt Vesteraas. Bare lurer på om det kan være en ledetråd...Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Västerås, Västmanlands län (Västmanland). Stockholms län (Uppland)og Stockholms län (Södermanland). Sånn var det. Jeg har ikke de kirkebøkene Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Christin Wold

Hei Anne Lene ! Leter etter mine tippoldeforeldre ,og deres forfedre ,fra Sverige. Martin Edvard Svendsen f. 1843 og Anna Larsen f. 1852 Aamodt Værmland. De giftet seg i Oslo 1876.I 1875 FT ,finner jeg han som sjømann og henne som 'tyende' begge ugifte.Regner med at disse er de samme personene.Kan du hjelpe ? Mvh Ann Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ann ChristinJeg finner ikke noe forsamling i värmland som heter Aamodt el.l. Finner Åmot i Gävleborg, men det er det vel ikke, så langt unna Värmland.Lurer derfor på om aamodt kanskje kan være en plass i en eller annet forsamling.Du sier at de giftet seg i Oslo 1876. Har du funnet vielsen i kirkeboka ? Der fremkommer det vel noe mer, og i allefall fars navn ? Kan du legge inn en lenke for vielsen ?I og med at de giftet seg i 76, så er de ikke med i svenske folketellinger, den første jeg har tilgjengelig for värmland er 1890.Vet du hvor Martin Edvard Svendsen kommer fra i Sverige ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Aamodt Värmland - kan det være Åmål? Åmål ligger riktignok i Dalsland på grensen mot Värmland, men jeg har tidligere sett norske kirkebøker gjøre feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild e. pettersen

Hei Anne Lena og HanneMange takk for svar, fint med gode hjelpere. Har ikke fått studert opplysningene så nøye men de bekrefter det jeg hadde fra før. Var ikke kjent med at Maria Lena og Olaus (eller Olaves som han kaltes i Norge)hadde så mange søsken og at mange av den flyttet til Idd. Det ser også ut til at de fleste har vært innom gården Nybøle hvor Olaus bodde. Får se om jeg med tiden kan spore hvor de endte opp.Mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Arild / HanneNå har jeg fått sett etter litt. Det er 3 stk Andreas med kone og barn på Knutserud i den aktuelle tiden.Av de du fant så er Abel den som er en av de som Arild etterlyste. De andre på listen er barn av Andreas Olsson og Andreas Andersson.Det som står i innlegg 1574 er rett barneflokk for Arild.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

VibekeNå har jeg sjekket fødelsesbøkene for Vesterås, men kan altså ikke finne denne fødselen.Dermed så spørs det vel om du må finne noe her i Norge som sier noe om fødested/tid, når han kom til Norge/fra hvor og gjerne også fars navn. Da blir det vel å lete etter innflytting og vielse.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Det tenkte jeg ikke på Sten, at det kunne være Åmål. Nå har jeg sjekket det. Det er kun stadsforsamlingen i Åmål som er scannet og tilgjengelig, der fant jeg ikke fødselen. Landsforsamlingen har jeg altså ikke fått sjekket.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Anne LeneHar prøvd å lete etter når han kom til Norge, men uten å finne noe. Vielsen finner du på innlegg 1562. Der står det at faren heter Johan A Wickmann.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

VibekeNå så jeg det ja. Vil du legge den inn en gang til med permanent sidelenke i stedet for permanent bildelenke ? Da kan jeg nemlig forstørre siden. Eller, hvilken kirke fant vielsen sted, så kan jeg finne den.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Christin Wold

Hei Anne Lene ! Takk for info. ! Sent i natt fant jeg følgende info.Martin Edvard Svendsens fødested er i S Ryr ,Sundals-Ryr ?,Elfsborg og hans fødselsdato er 22.12.1843.Hans fars navn er Sven Olson. Anne Larsdatters fødested er i N(V ?) Ryr,Elfsborg og hennes fødselsdato er 03.09.1852.Hennes fars navn er Lars Svenson. Jeg tittet på noen bilder i bestefars album og fant en tante Marie i Borås. Håper dette kan være til hjelp.Mvh Ann Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Når jeg søker på Wickman, med en n altså, kjenner jeg følgende: Anna F Wickman Thorkildsen, Kjell Wickman og Arne M Wickman Thorkildsen.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei Anne Lene.. Vet du om det er mulig å kjøpe bygdebøker for området rundt Arvika?Hvor kan man i så fall henvende seg?mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Er det mulig for deg å finne i kirkebok for Eda fødsel og dåp og foreldrenes navn for Anna Kaisa Andersson, født 12. april 1901? Jeg er på leting etter hennes for-mødre og -fedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

HeiKlarer noen å finne ut noe om denne familien.Mor Johanne Andersen f. 1815 Skee sogn, Sverige. Datteren Amalie Charlotte f. 1886 er oppført som 'svensk', men jeg finner henne uekte født og døpt i Fredrikstad. Faren hennes er Enkemann Fredrik Olsen f. ca 1834. Ved FT 1900 bor også morens søster Augusta Andersen f.1843 i Skee sogn.Dåp datter Amalie Charlotte[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7211&idx_id=7211&uid=ny&idx_side=-41>Lenke FT 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.