Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Ann ChristinHar jeg forstått deg rett på flg opplysninger ?:Martin Edvard Svendsen født 22/12-1843 Sundals ryr. Far : Sven Olsson.Anne Larsdatter 3/9-1852 mulig også sundals ryr. Far Lars Svensson.Jeg ser jo klart hva som står i lenkene dine. Så dette burde jo være greit, hadde det ikke vært for at jeg overhodet ikke finner dem. Ikke på de oppgitte fødselsdatoer og heller ikke i det oppgitte år i det hele tatt.Om länet er älvsborg, så bør dette være Sundals-Ryr. Noe annet Ryr har jeg ikke funnet .Noen med noen gode ideer her.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helmin Kvennodd

Hei Anne Lene. Det er i Dalsland(Älvsborg),Packebyn ligger rett ved Mo Kirke,håper det klargjørende. mvh helmin fra brevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tone PettersenEr jamen ikke sikker på om jeg klarer å svare deg på det du lurer på.Jeg tenkte at jeg fikk starte med Kristinas fødsel og følge henne fremover til hun får datteren Julia Maria, men så stoppet det opp. Tar med det jeg fant allikevel.Kristina ble uekte født 13/6-1856 og døpt 14/6 i på Branneberg i Frändefors. Foreldre: Lisa Petersdotter og soldat Brandt.I husfohørene 1856-60 side 8 og 558, 1861-65 side 818 og 1866-70 side 815 og 915:Det første husforhøret som gikk fra 1856-1860 på Branneberg. Da bodde Lisa alene med sine 3 uekte barn. Det er så en anmerkning der på Lisa som jeg ikke tyder i sin helhet, men den går ut på at det er tatt ut lysning med soldat Brandt, så antakeligvis gifter de seg kort tid etterpå. I 1860 flytter så Kristina til stedet hvor Olof Brandt bor. På plassen Önna, eller mer korrekt så er det et soldat torp. Fra da av finnes de sammen i husfohørene.Soldat Olof Brandt 11/9-1833Lisa Pettersdotter 27/8-1825 ÅnimskogBarna: Johannes 31/10-53Kristina 13/6-56Olof 10/4-59Gustaf 18/5-61Sara 24/7-64Lotta 19/8-67Alle barna er født i Frändefors det er også Olof. I husforhøret 1871-75 betegnes han som f.d soldat. Så da var han ikke lenger soldat.Barna Johannes, Kristina og Olof var de som ble betegnet som uegte barn tidligere, og da vet vi jo at Olof Brandt i alle fall var far til en av dem - Krsitina.De blir boende på Önna frem til nesten hele familien i november 1872 melder flytting til Venersborg, bortsett fra sønnen Johannes flytter til en annen plass i frändefors. Trolig som dräng.Det er med flyttingen til Venersborg det stopper opp for meg, og det er der en evt flytting for Kristina og hennes datters fødsel ville vist seg, samt da Kristinas flytting til Norge og hvor det da ble av Julia.Jeg finner ikke ut hvor i venersborg de kom til. Det kan jo selvfølgelig ha vært at de flyttet til Fredriksberg, som er den plass Kristine reiste ut ifra da hun flyttet til NOrge. problemet er at det er noen sider borte i husforhøret akkurat her, og jeg kan ikke gjenfinne famlilien, ergerlig nok. Folketellingen 1880 kan jeg desverre heller ikke finne familien.Så dermed går det i første omgang ikke å gi deg svar på det du sikkert lurer mest på.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HelminJo det var så absolutt oppklarende.Noen ganger skal man litt omveier for å finne et svar. Jeg kan ikke finne Sara Andersdotter innført som født i Mo, selv om hun helt klart er det.Jeg fant deres vielse. De ble gift 29/12-1810: drängen Jan Enarsson i Øjersbyn och pigan Sara Andersdotter i Packebyn.Jeg fant også barnet i 1812: født 25/6-1812 døpt 26/6. Eric. Foreldre: i Packebyn faderen Jan Enarsson og Sara Andersdotter.Ut fra det fant jeg dem i husforhør 1811-1816 side 88 Packebyn.Jan Enarson 7/7-1784 KrokenSara Andersdotter 15/9-84 LerbynBarn: Erik 25/6-1812 død 27/4-1813 f. i PackebynAnders 19/9-1814 Packebyn.Så der fikk jeg jo f. dato på Sara, men fortsatt ikke å finne i f. boken, og jeg tror jeg har en forklaring på det som jeg ikke kan forstå. Det er en f. innføring i september, som er påbegynnt, dvs det er innført Lerbyn. Ikke noe mer info. Det kan være Sara sin, men jeg kan jo ikke vite hva som skal stå der.Da gikk jeg i stedet til husforhøret 1786-96 og fant endelig hennes fam på side 42 Lerbyn, og der dukket foreldrene opp.Anders Nilsson 1757Anna Lersdotter 1757Barna: Catharina 1780Sara 1784Anna 1786Karin 1789Per 1791Nils 1794Det er ikke oppgitt fødested og dato på disse.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

VibekeJo, jeg har sett en del, men ikke kommet noe lenger. Jeg har ikke kunnet finne noe så langt. Merkelig. Kanskje noen andre med gode ideer ? jeg prøver litt mer i ledige stunder.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Harald HeierHar ikke glemt deg. Men, det ser da ut som jeg må melde pass, ergerlig, men jeg kommer ikke noen vei. Vet ikke helt hvorfor.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

ToneBrandt Olofsson, Johannes Arbetare (gift man)f. 1/11 1853 i Frändefors, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 21/6 1892 från Sundsvall, Sundsvall, Västernorrlands län (Medelpad)Källa: Husförhörslängd, s. 1762Appelqvist Brandt, Josefina Amalia Hustru (gift kvinna)f. 22/2 1859 i Vänersborg, Älvsborgs län (Västergötland)Utvandrad 21/6 1892 från Sundsvall, Sundsvall, Västernorrlands län (Medelpad)Navnet er skrevet feil her, men det er Johannes sitt også i 1890 tellingenOlsson Brandin, Olof Dräng (ogift man)f. 10/4 1859 i Frändefors, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 31/12 1884 från Övre Ullerud, Värmlands län (Värmland) till Moss, Östfold fylke, Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hei,Er det lett å finne noe om denne karen: Skomakermester Gustav Jensson (Jönsson??) Lilja kom til Våle i Vestfold i 1840-årene. Da han giftet seg i 1849 oppga han at han var 32 år gammel, født i Örebro og at hans far het Jens Lilja. I andre kilder har han også oppgitt alder som gir fødselsår ca. 1817.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Christin Wold

Hei Anne Lene ! Ja , du har forstått riktig ! Det hadde vært synd hvis jeg ikke kom videre ,håper at andre også kan hjelpe meg videre ?? Takk for at du prøver. Mvh Ann Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Christin Wold

Hei Anne Lene ! Prøver meg igjen på en annen svenskfødt i slekten ! Han heter Jan Johannessen Bjørnstrøm ca. f.1819.Oversettelse fra kirkeboka :1843 nr.35 Moderen pigen Anne Halvorsdatter fra Raade som udlagde til barnefader Ungkarl Arbejder på Horten , Svensken Jan Johannessen Bjørnstrøm. Ved gifte i 1845 nr. 11 står han oppført med navnet Johan Peter (Peder) Bjørnstrøm.Kan du finne ut noe om hans familie ? Mvh AnnChristin [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8171&idx_id=8171&uid=ny&idx_side=-177>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ann christinBeklager sent svar. Det blir jo vanskelig å finne han om du ikke vet annet enn at han er svensk. Hvor skal man i såfall begynne og lete. ? Jeg finner han ikke på Emibas som emigrert, det ville ha vært noe som hadde forenklet dette. I og med at han giftet seg i norge, så er han heller ikke med på noen tilgjengelige folketellinger. Da er jeg redd det trengs noe mer informasjon. Flyttingen inn til Norge, vil i allefall si noe om hvor han kom flyttende fra.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Heier

Hei Anne Lene, Ref saken om Ole Olsen Nordkvist. Takk for innsatsen. Flott at du ville undersøke. Kanskje er det mulig å finne noe om han etterhvert. Det er jo gøy å ha noen utfordringer.mvh Harald Heier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Fjeldsaunet

Hei. Jeg lurer på om du muligens kunne hjelpe med noen emigrerte svensker. Emigrasjonen må ha skjedd rundt 1790. Angjeldende personer er: Niels Mortensen f.ca 1741, hustru Kirsten Andersdatter f.ca 1745, med 4 barn, Morten Nielsen f.ca 1776, Bent Nielsen f. 1779, Niels Nielsen f.ca 1784, Karen Nielsdtr. f.ca 1786. Har ikke noen formening om hvorfra i Sverige disse kom. men innvandret til Åfjord.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Christin Wold

Hei Anne Lene ! Takk for hjelpen ! Jeg skal se om jeg finner han som innflytter noe sted ,så snakkes vi senere. Mvh Ann Christin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Fjeldsaunet

Hei Karl GøranTakk for opplysningene! Er du fortsatt interessert i denne familien, så har jeg en god del. Nils var min 3* tippoldefar. Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Arne B. Kristiansen

Er det mulig å få slått opp i Dødbok Cden 1947-2006 når en grandtante av min far gikk bort i Sverige. Det eneste en vet er at hun var på besøk med sin sønn i Haugesund rundt 1950. Hennes make var da død (ikke bekreftet offisielt).Beklaglivis vet jeg ikke hvor hun bodde.Hennes navn og fødselsdato:Johanne Kristine Amalie f. Kristiansen født 23. Mars 1883 i Haugesund.Hun flyttet muligens først til USA og så til Sverige. Hun ble gift med en Hugo Johanson og fikk ca 1915 en sønn Martin Johanson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Johansson f. Christiensen, JohannaÅ församlingen skrivenDöd 2/4 1965.Kyrkobokförd i Råsunda, Solna kn (Stockholms län, Uppland).Född 23/3 1885 i Norge.Änka (22/7 1958). -------------- Födelseförsamling i källan: NorgeKällor: DA / DOR 65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Grøneng

Jeg leter etter forfedre til Margit Linnéa Nilsson født Båman. Hun er født i Gøteborg 26. mars 1914 og ble gift med Alf Ailgot Nilsson i Nyløs, Gøteborg den 25. mai 1935. Hun død i Nyløs, Gøteborg den 26. juni 1984. Takknemlig for all opplysning jeg kan få om hennes forfedre. Mvh Einar Grøneng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.