Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

GreteIgjen... Hvis du har funnet vielsen hans her i Norge, så fremkommer kanskje info som hvor/når han er født, samt fars navn ? Kan du legge en lenke her til vielsen ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grete jøraas

Nei, jeg har ikke funnet vielsen hans, har kun det jeg fant i folketellingene 1900. Da var han gift og hadde tre barn. Jeg bør nok saumfare kirkebøkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ang innlegg 1669 - 1673Jeg har fått tips om en uektefødt jente, som kan være min Elena. Hun er født i Åsnes.Jeg jobber vider med henne og vis jeg trenger hjelp så tar jeg kontakt igjen.Takk så langt.Mvh Kjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Thorkildsen

Hei Anne Lene.Jeg klarer ikke å finne min svenske tippoldemor, Christine Pa(o)ulsen sin familie. Det tidligste jeg vet om henne er at hun giftet seg i Stavanger i 1855. Hun er født ca. 1826. Jeg klarer ikke å tyde hverken fødested eller farens fornavn - se link:LenkeI 1875-tellingen for Bergen står det at hun er født i Helsingborg, og nomalisert fødested Jølster(???).1885,1891 og 1900-tellingene i Bergen - Helsingborg, SverigeMvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

CelvinEneste måten jeg kan stadfeste hennes alder på, er gjennom en folketelling. Fødelsesbøkene på nett stopper i 1897 og husforhøene i 1894, desverre.Jeg fant derimot familien i 1900 tellingen og der står det i allefall at hun er født i 1898. Vet ikke om det er dokumentasjon god nok ?Register: Folkräkning 1900 (Hallands län)Om personen Namn: Hulda Linnéa Hemförsamling: Källsjö Hemort: Egnared n:o 1 Kontrakt: Falkenberg Län: Halland Födelseår: 1898 Födelseförsamling: Källsjö Hallands län Civilstånd: Ogift (O) Kön: Kvinna Familjeställning: d. Famstkod: Barn (B) Om hushålletPersoner i hushållet:Fam. nr 3Johan Adolf Karlsson, f. 1865 i Karl Gustav Hallands län, Snickare Anna Matilda Persdotter, f. 1873 i Fagered Hallands län Alma Potentia, f. 1893 i Källsjö Hallands län Selma, f. 1894 i Källsjö Hallands län Carl Viktor, f. 1896 i Källsjö Hallands län Hulda Linnéa, f. 1898 i Källsjö Hallands länTellingen foreligger også i originalutgaven, sender deg det gjerne på mail om du vil ha det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

EvaLenken din fungerte ikke, desverre. Hvilken kirke i Stavanger var vielsen, og datoen ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Hei, Anne LeneAndreas Christian Henne, født i København 1823, bodde i 1845 hjemme hos moren i København og var da skipsbygger. Han bodde ikke i København i 1850. Han skal i 1879 ha bodd som skipsbyggmester i Stockholm (i følge ”Stamtavle over slægten Henne” av Martin Arnesen). Jeg ville sette pris på om du kunne gjøre oppslag i egnede svenske folketellinger. – Andreas Christian Henne var sønn av kommandørkaptein Claus Hartvig Henne (1776-1829) som igjen var sønn av Andreas Christian Henne (1735-1798), sogneprest i Brunlanes.Med vennlig hilsen Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

EvaDet står vel bare Sverige som fødested, men faren bor i Helsingborg.Skal se om det er mulig å finne noe, men det er ikke helt sikkert jeg får gjort det i dag, om det er ok. Tror nemlig dette krever litt leting. vi får se.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Thorkildsen

Hei Anne LeneDu bruker selvsagt den tiden du trenger, er glad om du får tid å prøve.Men står det ikke noe før 'Sverige'? F.eks. Broby???Må gjøre andre ting jeg og, men kikker innom.Mvh Eva

bilete4400.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

EvaVisst står det Broby. Jeg tittet i klokkerboken og der stod det bare Sverige. Da får vi se.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

VibekeWickman er så absolutt ikke glemt, men jeg har ikke kommet noe videre på dette. Kanskje du skal forsøke hos svenskene på anbytarforum ? Det kunne vært en ide.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Ad. innlegg 1681Hei Anne Lene og takk for funn i folketellingen 1900 ! Du kan godt sende meg originalutgaven via mail : celvin@c2i.netDen skal brukes som dokumentasjon på at hun er 110 år i et internasjonalt nettverk som jobber med å verifisere alle som blir 110 år eller mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Odd OttesenJeg har forsøkt, men ikke funnet Andreas Christian Henna. Det jeg har sett i som er nærmest 1879 er først og fremst folketellingen 1880. Der har jeg ikke kunnet finne han.Jeg har også søkt i Emibas, som er en database over personer som emigrerte fra Sverige. Jeg har heller ikke funnet han der, desverre.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Eva ThorkildsenJeg har sett gjennom fødte i Broby for 1824-1827 uten å finne henne der. Kan sjekke Helsingborg, men det står faktisk broby ved vielsen.Kan du legge en lenke til folketellingen 1875 ?Hilsen anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Hei Sverige-eksperter.Er det mulig å finne noe mer ut om denne karens emigrasjon til Norge enn det som er kjent i innleggene fra (44) i denne debatten LenkeMvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ArnfridHar skumlest debatten. Det skulle vært moro å kunne funnet svaret på noe av det som dere står fast på. Men er redd jeg ikke får gjort det.Husforhør for Torp stopper på 1895 så flyttingen i 99 kan jeg dermed ikke finne. Finner den heller ikke på emibas.Det jeg har funnet og som dere sikkert ikke lurer på, men tar det med allikevel:Som det fremkommer i et av innleggene så er Karl Peter født i 1873. Fra fødelsesboken for Torp i Gøteborg og bohus län: født 7/4-1873 Carl Peter, første barn til: Emanuel Christensson torpare og Josefina Petersdotter i Höggeröd Lundahl.Har funnet familien i 1890, da bor Carl Peter hjemme:Register: Folkräkning 1890 (Göteborgs- och Bohus län)Post 1 av 2 Tillbaka till träfflista - Ny sökning Om personen Namn: Emanuel Kristensson Hemförsamling: Torps annex Hemort: Höggeröd Kontrakt: Orousts och Tjörns Län: Göteborg och Bohus Födelseår: 1837 Födelseförsamling: Torps annex Yrke: Jordtorpare Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Familj nr: 1 Sida: 11 Rad: 31Lägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Emanuel Kristensson, f. 1837 i Torps annex, Jordtorpare Josefina Petersdotter, f. 1845 i Myckleby Boh. l. Carl Peter, f. 1873 i Torps annex Anders Linus, f. 1875 i Torps annex John Arnold, f. 1878 i Torps annex Gustaf Hjalmar, f. 1884 i Torps annex Johanna Elisabeth, f. 1887 i Torps annex Fam. nr 2Kristina Esbjörnsdotter, f. 1798 i Torps annex, FattighjonHar også funnet fam i 1900 og som forventet så bodde ikke Carl Peter hjemme da:Register: Folkräkning 1900 (Göteborgs- och Bohus län)Post 1 av 1 Tillbaka till träfflista - Ny sökning Om personen Namn: Emanuel Kristensson Hemförsamling: Torps Hemort: Höggeröd Kontrakt: Orust o Tjörns Län: Göteborgs- och Bohuslän Födelseår: 1837 Födelseförsamling: Torp Göteborgs- och Bohuslän Yrke: Torpare Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Familj nr: 1 Sida: 10 Rad: 24 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Emanuel Kristensson, f. 1837 i Torp Göteborgs- och Bohuslän, Torpare Josefina Petersdotter, f. 1845 i Myckleby Göteborgs- och Bohuslän Anders Linus, f. 1875 i Torp Göteborgs- och Bohuslän, Sjöman John Arnold, f. 1878 i Torp Göteborgs- och Bohuslän, Sjöman Gustaf Hjalmar, f. 1884 i Torp Göteborgs- och Bohuslän Johanna Elisabeth, f. 1887 i Torp Göteborgs- och Bohuslän Jeg kan jo senere forsøke å følge han i husforhørene allikevel, bare for å se om det kan dukke opp noe. Det må bli litt senere i kveld.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Anders Andersen f 1785, kom frå Kopparberg i Falund, Sverige. Anders var steinarbeider og skulle være halt. I følge tradisjonen vart han kalla 'Svenskeanders'.Dei kom flyttande til Aukra frå Veøy pr. gjeld. Då dei flytta til Aukra busette dei seg på Forholmen. Vi veit ikkje noko om dei før dei kom hit.Må vel til Sverige og kvar leitar man der? Siden Anne Lene kjem med eit så fantastisk tilbud om å hjelpe, vil eg spørre om hjelp!På førehand takk.Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.