Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

VigdisVet du ca når han kom til Norge ?Når du sier Kopparberg i Falun, tror du at det kan være motsatt du mener ? Det finnes nemlig en forsamling Falu Kristina i Kopparberg län. Kan det være der tro ? Vet du ca når han flyttet så ville det vært mye enklere å starte.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Odd (Ottesen) Innlegg (1684)I Sveriges Befolkning 1890 fant jeg: Henne, Charlotta Clementine, skeppsbyggmästareenka, f. 1836 i Stockholm stad, adresse Båtsman Större N:o 17 Katarina rote 14 (Stockholms stad, Uppland) der hun bodde sammen med sønnen Ludvig Christian, f. 1875Det var neppe så mange skeppsbyggmästare med etternavn Henne i Stockholm siste halvdel av 1800-tallet, så dette kan indikere at Andreas Christian Henne giftet seg i Stockholm mellom 1850 og 1875 og at han døde før folkräkning 1890 ble foretatt. Anna Lene kunne heller ikke finne Andreas Christian Henne i folkräkning 1880 (som jeg ikke har tilgang til). Dette kan jo tyde på at han kanskje døde (i Stockholm?) før 1880, i perioden 1874/75 - 1880. I mormoner-arkivet på Family Search er det angitt at han döde för 1879, men dette er i en Pedigree Resource-fil (med navngitt norsk bidragsyter) der födselsdatoen neppe er riktig og födestedet er angitt som Fladstrand (ved Fredrikshavn?).Eller ser det ut som slektsnavnet Henne fantes på Valö (nord for Stockholm) så tidlig som på 1600-tallet.Kai fra Vårveien, Vinterbro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Fru Charlotta Clementina Henne ligger begravet på Norra begravningsplass i Stockholm på plass begr 30 April 1913. Hun øigger begravet med familien Ahlsell og Hallstrøm. Område 1A. nr 281.Nå fant jeg ut at Arthur Godmar Hallstrøm som er begravet med Charlotta er gift med Nanna Henne. Men Nanna er ikke begravet der.Fant en som er enke etter HenneHenne f. Nilsson, Inga KristinaHornsgatan 77Död 18/5 1954.Kyrkobokförd i Högalid, Stockholms stad (Stockholms stad, Uppland).Född 11/3 1882 (ingen uppgift om födelseort)Änka. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Högalid, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Er Nanna Charlotta Clem sin datter? Får du skjekket det Anne Lene? Her er Nanna sin døttreHallström, GertrudRättvisan nr 2, Norra Klaragatan 13Död 3/3 1970.Kyrkobokförd i Karlstads domkyrkoförs, Karlstads kn (Värmlands län, Värmland).Född 19/1 1889 i Silbodal (Värmlands län, Värmland).Ogift kvinna. -----Hallström, IngridHovby 1:4 SolbackaDöd 22/4 1960.Kyrkobokförd i Blacksta, Bettna kn (Södermanlands län, Södermanland).Född 28/7 1887 i Othem (Gotlands län, Gotland).Ogift kvinna. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Blacksta, Flens kn (Södermanlands län, Södermanland)Disse er i allefall etterkommere av Henne slekten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Gravstedet sammen med Arthur Godemar Hallström bekrefter vel at Charlotta Clementine Henne i tillegg til sønnen Ludvig Christian hadde datteren : Nanna Elisabeth Henne, f.1868, Katarina (Stockholms stad, Uppland) . Hun og ektemannen Provincialläkare Arthur Godemar Hallström var i 1890 bosatt i Silbodal, nå Årjängs kommun, Värmland med barna: - Ingrid, f. 1887 i Othem (Gotlands län) - Gertrud, f. 1889, Silbodal, Värmland - Hertha, f.1890, Silbodal (Kilde: Sveriges befolkning 1890)Det er sannsynlig at Lovisa Andriette Henne, som i likhet med Nanna Elisabeth Henne var født 1866 i Katarina (Stockhols stad, Uppland) kan ha vært Charlotta Clementines 3.barn (muligens med Andreas Christian Henne). Hun var bosatt i Umeå i 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Kargjøring til mitt forrige innlegg: Sammenfallende likhet mellom - Lovisa Andriette Henne, f. 1866, og - Nanna Elisabeth Henne, f.1868, var fødestedet Katarina (og ikke årstallet) (Kilde Sveriges befolkning 1890)Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

I graven med Nanna er Adolf Ludvig Ahlsell f 1844, kone Olga Elise (Elin står det i registret, Elise i 1890 telling). Ludvig Rudolf f 1872, Herman Edvard f 1873, Ludvig 1874, Ludvig Fritijof f 1877 og Gunnar Jacob f 1882. Alle Ludvigene levde på en gang. Det må jo være svigerfamilien til Nanna, rart Charlotta ligger her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Jeg har funnet at Arthur Godemar Hallström og Nanna Elisabet Henne hadde minst et barn til: - Berta, födt 30.mai 1893, Norrtälje. (Kilde: Födelseböcker Norrtälje 1850-1906) NB: Norrtälje er like ved Valö der det har värt Henne-slekt siden 1600-tallet. I Norrtälje er det også Hallström-slekt på siste halvdel av 1800-tallet-Hanne, innlegg 1708 Hun ligger tydeligvis begravet sammen med sin svigersønn Arthur Godemar Hallström, men det er forelöpig ukjent for meg hvem av disse 2 som er beslektet med Ahlsell.Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Lurer på hvorfor ingen av disse blir gift?Hallström, BertaHerrhagsg 58 652 21 Karlstad (Boendeadress 1 nov 1970)Död 2/8 1977.Kyrkobokförd (1967) i Karlstads domkyrkoförs, Karlstads kn (Värmlands län, Värmland). Mantalsskriven (1967) på samma ort.Född 30/5 1893 i Norrtälje (Stockholms län, Uppland).Ogift kvinna. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Karlstads domkyrkoförs, Karlstads kn (Värmlands län, Värmland) Västerstrand, Karlstads kn (Värmlands län, Värmland)Födelseförsamling i källan: NORRTÄLJE (Stockholms län)Källor: MTL 71 / RTB 77 / RTBd 77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hanne, innlegg (1710) Her kan det være mange forklaringer...., men jeg kjenner minst et eksempel i egen slekt fra tidlig 1900-tall på en dominerende mor som holdt sine 3 døtre under stenhård kontroll til de ble 50 og lite aktuelle for den tids ekteskapsmarked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Odd, Kai Werner og HanneSom du sier Kai Werner, jeg fant ikke familien i 1880 tellingen, men etterhvert har jeg funnet ut at det betyr ikke at de ikke er der.Når jeg ser på 1890 tellingen du henviser til så er denne fam sønn Ludvig Kristian født i 1875 i Silte forsamling på Gotland. Om de enda bodde på Gotland i 1880, så er det forklaringen. For 1880 tellingen for Gotland er ikke scannet og dermed ikke tilgjengelig. Så¨da vil de jo ikke være å finne.Antar at det er slik, nettop for det at jeg ikke finner Charlotte Clementine heller i 1880 tellingen, og hun levde jo da. Så bodde hun i Stockholm allerede da, så burde jeg finne henne.Skal se om det er mulig å finne ut noe som tilsier om dette kan være rett familie for Odd. Sønnen her Ludvig Christian har jeg ikke klart å finne i Silte i 1875, men kanskje om jeg utvider letingen med et par år begge veier.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, Anne Lene (inlegg 1712) Ja, det med Gotland høres riktig ut. Forøvrig var det (iflg Sveriges Befolkning 1890) bare 4 voksne personer i Sverige med etternavn Henne i 1890, så det er vel svært sannsynlig at dette er rett familie for Odd.Hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tor henry mølstre

Hei Anne Lene. Jeg ser du har mye å gjøre.jeg vet ikke om du oppdager mitt innlegg,men jeg prøver. Jeeg er på jakt etter min morfar fra Småland. Jeg vet ingenting om han, har aldri truffet han.(Gustav )Harald Mathisen skal være født 05.02-1889 i Småland. Ryktene sier at han reiste til Norge for å slippe militærtenesten. I sitt voksne liv bodde han i Telemark, rundt Dalen og Skafså. Han er begravet på Skafså, død 01.05.1967. hilsen Tor H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tor HenryÅ jo da jeg oppdaget ditt spørsmål før du la det inn i denne debatten.Du har jo selv et spørsmål om dette, debatt 58076. Jeg har tidligere i dag lagt inn et svar til deg der, selv om det desverre da ikke gir deg svar på det du lurer på.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Hei, jeg trenger hjelp til å finne hvem som var foreldrene til en Hugo Johansson.Han ble född 28/10 1886 i Fässberg (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).Fikk tidligere hjelp av Hanne, Anne Lene og Tove til å finne ut når han og hans kone gikk bort. Viser til innlegg 1649, 1657 og 1660.Takker igjen for hjelpen som jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen ArneFødelsesboken for Fässberg viser at Hugos er født 28/10-1886 og foreldrene er: Johan Martin Johansson og Maria Persdotter.Familien i 1890 tellingen:Register: Folkräkning 1890 (Västernorrlands län)Post 1 av 1 Tillbaka till träfflista - Ny sökning Om personen Namn: Hugo Hemförsamling: Alnö annex Hemort: Strand ångsåg och lastageplats Kontrakt: Medelpads Län: Västernorrland Födelseår: 1886 Födelseförsamling: Fässberg Göteborgs Civilstånd: Ogift (O) Kön: Man Familjeställning: s. Famstkod: Barn (B)Johan Martin Johansson, f. 1859 i Holtsljunga Elfsborgs, Arbetare Maria Persd:r, f. 1864 i Espered Elfsborgs Hugo, f. 1886 i Fässberg Göteborgs Erik, f. 1888 i Göteborg Masthuggs f.og i 1900 Register: Folkräkning 1900 (Västernorrlands län)Post 1 av 1 Tillbaka till träfflista - Ny sökning Om personen Namn: Hugo Hemförsamling: Alnö Hemort: Ankarsvik sågverk (ångsåg) Kontrakt: Medelpads östra Län: Västernorrland Födelseår: 1886 Födelseförsamling: Fässberg Boh. Civilstånd: Ogift (O) Kön: Man Familjeställning: s. Famstkod: Barn (B) Johan Martin Johansson, f. 1859 i Holtsljunga Elfsb., Sågverksarbetare Maria Persdotter, f. 1864 i Espered Elfsb. Hugo, f. 1886 i Fässberg Boh. Erik, f. 1888 i Masth. i Göteb. Anna Victoria, f. 1891 i Alnön Gerda Katrina, f. 1893 i Alnön Hildur Maria, f. 1896 i Alnön Gustaf Hilding, f. 1900 i AlnönDet var i allefall noe i full fart før middag.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

ArneHermansson, Gerda KatarinaFolkungag 9 582 35 LinköpingDöd 18/2 1978.Kyrkobokförd (1972) i Linköpings domkyrkoförs, Linköpings kn (Östergötlands län, Östergötland). Mantalsskriven (1972) på samma ort.Född 1/9 1893 i Alnö (Västernorrlands län, Medelpad).Änka (29/10 1971). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Linköpings domkyrkoförs, Linköpings kn (Östergötlands län, Östergötland) Skäggetorp Linköping, Linköpings kn (Östergötlands län, Östergötland) Ryd Linköping, Linköpings kn (Östergötlands län, Östergötland)Födelseförsamling i källan: ALNÖ (Västernorrlands län)Västlund, Anna ViktoriaParkg 20 671 00 Arvika (Boendeadress 1 nov 1970)Död 30/11 1973.Kyrkobokförd (1971) i Arvika östra, Arvika kn (Värmlands län, Värmland). Mantalsskriven (1971) på samma ort.Född 11/3 1891 i Alnö (Västernorrlands län, Medelpad).Änka (27/10 1965). -------------- Födelseförsamling i källan: ALNÖ (Västernorrlands län)Olsson, Hildur MariaV Radiog 10A 852 42 SundsvallDöd 24/11 1981.Kyrkobokförd (1973) i Skönsmon, Sundsvalls kn (Västernorrlands län, Medelpad). Mantalsskriven (1973) på samma ort.Född 18/12 1896 i Alnö (Västernorrlands län, Medelpad).Änka (24/12 1980). -------------- Födelseförsamling i källan: ALNÖ (Västernorrlands län)Johansson, Gustaf HildingBox 345 660 50 VålbergDöd 28/3 1987.Kyrkobokförd (1971) i Nor, Karlstads kn (Värmlands län, Värmland). Mantalsskriven (1971) på samma ort.Född 31/1 1900 i Alnö (Västernorrlands län, Medelpad).Gift man (20/10 1928). -------------- Födelseförsamling i källan: ALNÖ (Västernorrlands län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Her er Hildurs mannOlsson, Karl FredrikV Radiog 10A 852 42 SundsvallDöd 24/12 1980.Kyrkobokförd (1973) i Skönsmon, Sundsvalls kn (Västernorrlands län, Medelpad). Mantalsskriven (1973) på samma ort.Född 9/7 1896 i Timrå (Västernorrlands län, Medelpad).Gift man (7/10 1922). -------------- Födelseförsamling i källan: TIMRÅ (Västernorrlands län)Källor: RTB 81 / SPAR 90og her er Gustaf Hildings koneJohansson, Eva SofiaVålbergsv 11 660 50 VålbergDöd 29/6 1998.Folkbokförd i Nor, Karlstads kn (Värmlands län, Värmland).Född 27/12 1898 i Junsele (Västernorrlands län, Ångermanland).Änka (28/3 1987). -------------- Födelseförsamling i källan: JUNSELE (Västernorrlands län)Källor: RTB 98 / SPAR 92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Viser til innlegg 1700 og1701.Jeg finner at Anders f 1785 og Marit f 1790 er inderster som flytter til garden Waage i Wedøe prgj. Står ikke år, men det må være før okt 1821(Utfl Eid 1818 s. 551.)De ble gift 1816 og fikk sitt første barn det året.De er videre innflyttere fra Wedøe til Aukra i 1827.Vi vet ikke mer om han enn dette, kona var fra Norge.Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HanneHjelp - nå er det noe jeg burde sett som jeg ikke ser tror jeg. Vil du se på debatt 58076 ??? Kanskje du kan finne noe i f.eks 1890 tellingen ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

VigdisFortsatt lite å gå på dette her. Hvor har du vielsen fra ? Står det ikke noe info der ?Vet du noe mer om kona f.eks fullt navn og f.dato, og det samme for et eller flere av barna ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Andresen

Permanent sidelenke til mini Lillestrøm [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=750&idx_id=750&uid=ny&idx_side=-202>Lenke vielse nr 2. Der kan Oskar Peterson Torp sitt fødested tydes til Gilboga.I klokkerbok for samme sted Lenke kan fødestedet tydes som Kjelboga eller Kjeltorp. Kan noen tyde hva som står?Faren er skomaker Peter Torp.Når datteren Gudrun Janny er innført i mini Skedsmo/Lillestrøm permanent sidelenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Hei Arild (1723) Er du sikker på at det ikke er snakk om to ulike Oskar her? Faren til barnet er födt i 1890 Og brudgommen er födt i 1869 og konfirmert i 1884, jeg tror hans födested i kirkboken (prestens) er Gillberga (Värmlands län, Värmland) Kan dette väre din Oskar?Sveriges befolkning 1890:Post 3401064Oskarf. 1869 i Glava (Värmlands län, Värmland)s. Ogift man, barn i familjenGlasfors f.d. bruk Glava (Värmlands län, Värmland)Födelseort i källan: Gl. Faren til Oskar Post 3401061Olsson, Petter skomak.f. 1830 i Glava (Värmlands län, Värmland)Gift man, far i familjenGlasfors f.d. bruk Glava (Värmlands län, Värmland)Födelseort i källan: Gl. Moren til Oskar Post 3401062Persd:r, Mariaf. 1828 i Glava (Värmlands län, Värmland)h. Gift kvinna, mor i familjenGlasfors f.d. bruk Glava (Värmlands län, Värmland)Födelseort i källan: Gl. Olsson, Petter 1830 Far Persd:r, Maria 1828 Mor (Barn), Maria 1866 Barn (Barn), Oskar 1869 Barnmvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Unnskyld jeg så på feil Oskar ved dåpen.Jeg tror det står Oskar Torp som far til barnet Gudrun.enkemannen Oskar Mathisen er far til barn nr 96mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.