Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

ArildDu skal til Gilberga i Värmland.Fra fødelsesboken: Født 24/11-69 Oskar døpt 28/11. Foreldrene: i Torp Petter Torp og Anna Maja Olsdotter.Ut fra dette finner jeg i et par husforhør i tiden 1866-1875 på plassen Torp:Korporal nr 45 Petter Johannesson Torp f 8/826 Gillberga.hustrun Anna Maja Olsdotter 25/4-29 LångserudBarna: Johan August 9 eller 7/6-55Kristina 2/11-57Johanna 13/4-61Olof August 27/2-63Emma 12/9-66Oskar 24/11-69Carl Wilhelm 11/8-73Jeg har foreløpig ikke gått noe videre, men kan godt gjøre det litt senere.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Anne Lene. I debatt 58123 Lenkehar vi kommet til aner i Sverige. Andreas Andersson innvandret fra Skee i Sverige til Skjeberg med attest 11.04.1843. I følge denne var han født 27.09.1820. I forbindelse med vielsen i 1848 ble det opplyst at han var født i Skee og at faren het Anders Nilsson.Kan du klare å finne ut mer om dette, og hvem som var foreldrene hans osv. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Amanda Elf Larsson var født 15. desember 1882 i Sverige, og ifølge de siste informasjonene jeg har fått skal hun være født i Säffle. Når hun kom til Norge vet vi ikke, men hun var gift i Norge og fikk sitt første barn i 1915 i Kristiania(Oslo), Hun skal ha hatt ihvertfall to søstre som også kom til Norge, Hilda og Hulda. Vi vet heller ikke når de kom til Norge. Er det mulig å finne hennes opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Blyverket

Hei Anne LeneSøker opplysninger om Emanuel Nilsen født i Holmedal, værmland, Sverige. Han skal være født 1859.Giftet seg med en Josefine.Det er ikke mange opplysninger jeg har, men håper det er en mulighet for å finne ut noe.Vennlig hilsen Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Blyverket

Hei igjen. Lurer også på om du kan si meg vor jeg selv kan lete i svenske kilder. Har vært inne på noe før, men klarer ikke å finne igjen hvor det var. Hilsen Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

FrøydisNilsson, Emanuel Dräng (ogift man)f. 22/8 1859 i Holmedal, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 29/9 1882 från Holmerud, Holmedal, Värmlands län (Värmland) till Vestby, Akershus fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 152Emibas emigrationsakt: Holmedal S 1882 068Onormerade namnformer:Destinationsort: Vestby socken Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

ArildTorp Pettersson, Olof August Dräng (ogift man)f. 27/2 1863 i Gillberga, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 8/5 1885 från Torp, Gillberga, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0791885020 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 592Emibas emigrationsakt: Gillberga S 1885 020 Torp Pettersdotter, Emma Kvinnaf. 12/9 1866 i Gillberga, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 1898 från Gillberga, Värmlands län (Värmland) till Norge0791898001 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Emibas emigrationsakt: Gillberga S 1898 001 Torp, Emma Piga (ogift kvinna)f. 12/9 1866 i Gillberga, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 6/11 1885 från Ökne, Gillberga, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 633Emibas emigrationsakt: Gillberga S 1885 055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Andresen

Hei Tove,Anne Lene og Hanne! Tusen takk for opplysningene! Jeg er nybegynner på dette, og så selvfølgelig feil i kirkboka når det gjaldt faren til Gudrun. Tove og Anne Lene har begge funnet en Oskar i Gilberga som er født i 1869. I følge kirkeboka for Skedsmo/Lillestrøm giftet Oskar Pedersen Torp, f.24/11 1869, seg med Janna Olava Larsen 8/4 1909.Er derfor Anne Lenes Oskar den riktige? Ja takk, jeg vil gjerne ha flest mulige opplysninger! Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Rune (1727)Har foreløpig ikke funnet noe.Jeg begynner å tvile på om Andreas Andersson er født i Skee. I din lenke i innlegg 21 står det ikke at han er født i skee, men han flyttet fra Skee og til Skjeberg. Kan dermed godt være født et annet sted.Jeg har ikke gjenfunent han på Emibas, og heller ikke på utfl.listene fra Skee for 1843. Den var dog ganske så utydelig, så der bør jeg nok se en gang til for å være sikker.Det er født en Anders den 27/9-1820 i Skee, men der heter far Petter Andersson. Så det er vel sannsynligvis ikke han ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Frøydis (1730)Jeg har nok funnet din Emanuel, men han er innført som Malle i fødelsesboken, så det er Malle han er døpt. Senere i husforhør kalles han Emanuel.Fra fødelsesboken for Holmedal: f 22/8-59 døpt 26/8 MALLE. Foreldre: i Holmerud Nils Ersson og Cajsa Evensdotter.Da finner jeg fam i husforhør 1881-1890 side 153 på Holmerud i Holmedal:Inh. Nils eriksson 6/1-24 BlomskogKajsa Evensdotter 15/3-31 TöcksmarkEmanuel 22/8-52. Til Norge 29/9-82.Edvard 25/3-63Karl Fredrik 10/12-69Lisa 16/10-72Ingeborg 17/11-79I det neste husforhør som er fra 1891-95, bor de på samme plass. Det er lysning mellom sønnen Karl Fredrik og Kristina Eriksdotter den 10/10-91. De gifter seg 2/1-92, og han flytter til den plass hun er fra også det i holmedal.Lisa f 1872 flytter 3/3-94 til Drammen.Så på det siste husforhør som jeg kan finne familien 1896-1905 bor de fortsatt på Holmerud. Kun barna Edvard og Ingeborg bor fortsatt hjemme, men Ingeborg flytter hjemmefra i 1901 til en annen plass i Holmerud, trolig som piga på en plass.For å komme tilbake til foreldrene her. Nils Eriksson er fra Blomskog. jeg har Blomskogsboken, og bør kunne finne han der. Så langt har jeg merkelig nok ikke funnet han, men får sjekke det igjen.Kajsa Evensdotter er fra Tøcksmark. Der har jeg også hennes foreldre og besteforeldre på farssiden. Sende meg en mail, så sender jeg det til deg.Hilsen Anne Lene alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Gisle HersvikDesverre ikke noe nytt å tilføre. Akkurat som Ulla i deres debatt innlegg 5, så har jeg funnet dåpen. Jeg har også lett på Sund i Nössemark og har ikke funnet familien der. I fødselsinnføringen, står det at det var der de bodde.Sikkert et dumt spørsmål, men dere kjenner vel neppe til søsken av Anna Magdalena ? Da kunne jeg forsøkt å finne de, og igjen forsøke å finne familien.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(1738) Anne Lene,Der er en Isak Hervander 'innom' i Bergen rundt 1830. Her blir han far til et uekte barn i 1830; [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=151&filnamn=dp12011816&gardpostnr=9616&personpostnr=28836&merk=28836#ovre>LenkeHan skal visstnok også ha fått et barn til, Carl Johan, i 1832, men den har ikke jeg klart å finne. Opplysningen om denne Isak Hervander er her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anne HildrumHun er nok helt sikkert å finne i tellingen 1890. Men, foreløpig er det for få opplysninger til å ta ut rett person tror jeg.Jeg tror du må forsøke å finne mer her i Norge.Ser du bor i Oslo. Kanskje du har mulighet til å ta en tur på byarkivet, og spørre der.Spesiellt viktig å få vite fødested/dato, gifet hun seg i Norge, bør jo vielsen letes etter. Der kan det stå noe. Hva med innflyttingen, det vil i allefall vise hvor hun kom fra.Tittet på fødte i Säffle og kunne ikke finne henne.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for responsen Anne Lene.Det er nokså forvirrende det hele. I kirkebøkene for Skjeberg er faren ført som Anders Nilsson og Anders Hansson. Jeg fikk omsider registrert meg på Anbytarforumet, og har fått en del hjelp der. Det ser ut til at utflyttingen fra Skee skjedde i 1842, og også der er det oppgitt at han var født 27.09.1820. Og opplysningene jeg har fått fra Sverige sier at den mannen som flyttet fra Skee til Skjeberg var sønn av Petter Andersson. Da har han jo i så fall tatt farens farsnavn i bruk.Men som du også sier, jeg er heller ikke helt overbevist om at han var født i Skee. Så hvorledes kan jeg finne en Andreas Andersson født 27.09.1820 og med en far som heter ?? noe med Anders. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

RuneDet skal ikke alltid være så lett jo.Nå har jeg bare sett i utflyttede i 1843 mener du at det har skjedd i 1842 skal jeg se der også.Han bør slett ikke være født i Skee selv om han kom flyttende til Norge fra Skee. Svaret er nok å få i en flytteliste skulle jeg tro. Derfor hvis jeg kan finne han utflyttet fra Skee, så er det gode muligheter for at det er akkurat det som trengs for å nøste han opp i Sverige.Kommer tilbake til det.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har fått ny informasjon fra Sverige. Han flyttet fra Kitterød i Skee. Og i husforhør i Kitterød fant man familien. Faren var Anders Hansson og mora het Maria Andersdtr. Det står dessverre en strek over Andreas, og det er derfor vanskelig å se om fødselsdatoen hans er 27.07 eller 27.09.1820. Denne familien fikk imidlertid ingen sønn Andreas i Skee på det angitte tidspunktet, og det bekreter vel mistanken om at han er født et annet sted i Sverige.LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

RuneNei, jeg kan fortsatt ikke si at jeg finner han. Nå har jeg sett gjennom utflyttede fra 1842 til godt ut på 1844.En ting du faktisk kan gjøre er å ta kontakt med Østfold Historielag. For mange år siden hadde de en ordning at man kunne sende dem de info man hadde på de man søkte, og legge ved en frankert returkonvolutt. Da sjekket de i registeret over innvandrede Svensker til Østfold. Så har jo etterhvert dette blitt tilgjengelig her på digitalarkivet.Jeg selv har fått meget god hjelp der, før det ble søkbart på DA. Da fikk jeg tilsendt registerkortene til de jeg søkte info om. På noen av de ser jeg at det jeg fikk tilsendt fra historielaget var mer innholdsrikt enn det som i dag er tilgjengelig i databasen på de samme personene. Så det kan være et forsøk. Kanskje står det noe notert som ikke fremkommer i databasen ?Jeg skulle vel tro at historielaget fortsatt kan ha tilgang til de kildene. Men det vet jeg jo ikke.Det blir vanskelig å søke etter Andreas Andersson eller far Anders Nilsson. Det er jo så vanlige navn at man vil få drøssevis av resultater som kan tenkes å stemme, men det vil jo bli alt for usikkert.Ellers vet jeg ikke nå hva/hvor jeg kan se. Men, tar gjerne imot ideer på det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

RuneFint. Nå har jeg funnet frem det husforhøret, men i første omgang blir jeg ikke veldig mye klokere.Jeg legger merke til noen ting her :1) Fødested er ikke oppgitt. 2) De fikk også en sønn Hans i 1813 (linjen under Andreas) 3) Det er notert flytting på Andreas i 1835 til noe jeg tyder som Kroken.For å ta flyttingen til Andreas i 35. Jeg vet ikke hvor Kroken er, finner det ikke blandt plasser i Skee.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for hjelpen igjen Anne Lene.Jeg tror nok vi har funnet rette foreldre i Anders Hansson og Maria Andersdtr.som du kan se av husforhøret i lenken i innlegg nr.1744.Det er aktivitet på Anbytarforumet nå under Bohuslen/Skee, så jeg får se hva mer som kommer frem der. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

RuneJa gjør det. Fint at flere ser her. Bøkene for Skee har aldri vært gode å lese. Dermed også lett å overse noe.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ArnfridJeg ser jo at det er mange Hervander i malmøhus län.Jeg klarer ikke å finne noe på de to herrene Hervander som du leter etter, desverre. Står fast på dette.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.