Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Hildrum

Anne Lene,Hjertlig takk for forsøket. Jeg har bedt barnebarnet om å prøve byarkivet for å se om de kan finne ut mer. Vi har prøved å finne ekteskapet, men ikke funnet det forløpig, men det er mange kirkebøker i Kristiania/Aker. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Arild - forts på mitt innlegg 1726Jeg har fulgt Petter og anna Maja litt til i husforhør, uten at det fremkommer noe nytt, bortsett fra at Petter dør 11/1-1874.Da har jeg sett etter Petter og Anna Majas opphav. Først Anna Maja, da skal vi jo til Långserud. Fra fødelsesboken i Långserud: f.25/4-29 døpt 26/4 Anna Maria. Foreldre: Olof Olsson og hustru Stina Hallfvardsdotter. i Elofsbyn.Familysearch sier at de to ble gift 26/12-23, men det er ikke sjekket mot vigselsboken.Fra div husforhør, fra 1826-1839 i Elofsbyn og 1839 i Gislebyn uten at jeg vet hvor lenge de ble der. Familien ser slik ut: Enka Maria Olsdotter f 1868 i Långserud. Tror hun kan være mor til enten Olof eller Stina. Hun var utfattig.Olof Olsson 8/5-1794 Långserud. død 4/11-42Stina Halfvardsdotter 1799 ElgåBarna: Cajsa 12/1-24 Långserud. Sjukelig. Hun flytter i 1841 til Sillingebyn i Långserud, der hun da var piga. Hun er overstrøket igjen i samme husforhør, uten at det er notert inn hvor hun da flyttet.Anders 2/1-27 Långserud. Sjuklig.Anna Maria 25/4-29 LångserudJohanna 20/5-31 LångserudJohannes 9/4-34 Långserud, død 12/2-36Olof 30/12-40 LångserudDet husforhør som stopper i 1845 er siste jeg har fulgt dem i.Så til Petter Johannesson Torp, da skal vi til gillberga. Fødelsesboken sier: f 8/8-1826 døpt 9/9 Petter. Foreldre Johan Torpman og Ingri Andersdotter i Torp.Husforhøret 1826-30 Torp i Gillberga viser familien:Soldat Johan Svenss Torpman. Fødelses dato er utydelig men mulig 7/5 året er 1799 i Glafva.Ingrid Andersdotter 16/5-1788 KilaBarna: Anders 16/1-25 gillbergaPetter 8/8-26 GillbergaBritta eller Berta 27/3-28 Gillberga. Død i 1830.Jeg har fulgt familien også i husforhørene 1831-35 og 1836-41. Det fremkommer ikke noe nytt. Ingen flere barn i løpet av de årene. De bor fortsatt på Torp.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Vigdis 1720Da kan det desverre bli vanskelig å finne noe i sverige.På den tiden er jeg avhengig av noe ganske konkret. Da det ikke er noe særlig søkbart på den tiden, dvs det må letes i kirkebøker.Det må nok først finnes mer i Norge.Du sier de giftet seg i 1816. Da har du vel funnet vielsen ? Legg inn lenke til den her i såfall. Står det ikke noe der ? En annen ting du bør prøve å finne, er som jeg har nevnt innflyttingen til Norge. Hvor i sverige kom han da fra.Du sier han ble kalt Svenske anders. Er det pga at han var svensk tro. Ellers kan da også tankene gå mot en reisende familie, mend er er jeg altså på så tynn is som det er mulig å komme.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Anne Lene ! Dette kan muligens være for gammelt og befinne seg utefor de distrikter som du har matr tilgang på, men jeg prøver. En gang på 1600 tallet dukker det opp en person i Larvik ved navn, Paul Gothlænder. Det høres jo ut som han skulle være fra Gotland. Han innehadde i mange år sentrale posisjoner i Lrvik, en datter Dorothea Gothlænder ble gift med Overbirkedommer i Larvik Grevskap Johan Bøckman. Har du noen mulighet på sjekke dette mot matr fra Gotland ? Mvh Jan Erling haugland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Andresen

Anne Lene! Tusen takk for de siste opplysningene!Er det mulig å følge disse familiene enda lenger tilbake? Kan jeg eventuelt klare dette selv? I tilfelle hvordan? Med vennlig hilsen Arild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ArildJo da det skal gå å komme noe mer bakover. Ja du kan jo klare det selv, absolutt. Men, i Sverige for å få til noe som monner noe må man ha abbonnementer for å komme inn i kirkebøker. Tegner du abbonnement, så får du jo tilgang på en del av det jeg bruker.I såfall ta en titt på [url="http://www.genline.se/>http://www.genline.se/ og http://www.svar.ra.se/De utfyller hverandre en del. På genline finner du kirkebøker og husforhør, på Svar finner du folketellinger, husforhø , folketellinger og mye annet. Genline er mye mer komplett på husforhør og kirkebøker enn hva Svar er.Jeg kan se litt mer. Nå går jeg inn i en 14 dagers periode hvor jeg blir opptatt en del. Kommer det en del spørsmål her, så er det godt å kunne prioritere de, så det ikke hoper seg opp. Om ikke du tegner abbonnementer selv, så kan jeg godt se mer for deg. Dvs. hvis du synes at det er ok at jeg evt får bruke litt tid på det og ta det litt sånn innimellom.Du har jo et par soldater/korporal her. Ta en titt på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jan ErlingSom du selv er inne på, så er nok dette godt utenfor det jeg har mulighet for. Dvs jeg har nok mulighet om kildene er tilgjengelig på den tiden, og det varierer fra sted til sted hvor gamle bøker som er tilgjengelig.Det største problemet og som gjør dette umulig ut fra de opplysninger du har, er jo nettopp at det ikke er mye å gå på. Det er vel ikke en gang sikkert at han er fra Gotland. Gotland består av 96 forsamlinger, og hvilken av de skal man da begynne å lete i. Det er vel den største nøtten her.Så dermed må du nok finne noe mer som sier hvor han var fra og når han var født, før vi kan se hva som er tilgjengelig i den forsamling han kommer fra.Jeg skal nå tilstå også at når det gjelder latinsk skrift så er jeg ganske blank, og det har vi muligens i såpass gamle kilder ?Så desverre det virker vanskelig, men finner du noe som kan peke ut en forsamling, så skal jeg se om det finnes noe tilgjengelig, og se om det er mulig å finne noe.Et bedre alternativ da er kanskje å se på anbytarforum om du kan komme noen vei der.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Thorkildsen

Hei Anne Lene.Jeg var litt i kontakt med deg før påske (innlegg 1679,1682,1683,1685,1693 og 1694), og prøver igjen med noen nye (for meg i hvertfall :-)) tanker.Christine Paulsen/Poulsen, født i Broby Sverige ca. 1826 i følge kikebok i Stavanger (vielse) I folketellingene står det at hun kommer fra Helsingborg.Jeg har prøvd å tyde farens fornavn i de to kirkbøkene, men lurer no på om det står 'Gartner Paal i Helsingborg' og 'Gartner Paulsen'.Jeg har og skjønt at det finnes to Broby i Skåne. Västra Broby i Södra Åsbo härad, ikke så langt fra Helsingborg, og Östra Broby i Göinge.Hva tror du, er det noe håp?Hilsen Eva

bilete4483.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Bjørtuft

Hei Anne Lene!Jeg prøver meg igjen, nå med lenker som fungerer (forhåpentligvis).Jeg søker min tippoldefar Aron Larsson Lindstrøm f ca 1818 i Dalarne, Sverige.Aron kom til Østre Toten fra Hamar. Han var kunstsmed, guldsmed og har visstnok laget ornamenter i flere kirker i områdene Elverum, Løten, Stange.Han giftet seg 16.4.1857 i Østre Toten med Marie Andersd fra Sodstad. Oppland fylke, Østre Toten, Klokkerbok nr. 3 (1848-1857), Ekteviede 1857, side 169 nr 13. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9318&idx_id=9318&uid=ny&idx_side=-126>Lenke Hans datter Karen Aronsd Lindstrøm er egtefødt 17/6/1857 av kunstsmed Aron Lindstrøm og Maren Andersdatter Sodstad ( Oppland fylke, Østre Toten, Klokkerbok nr. 3 (1848-1857), Fødte og døpte 1857, side 71 nr 66. LenkeAnton Arons Lindstrøm er født 19/9/1858 på Skjøl, %Sekjøl% vestre, Kiiseeie i Østre Toten. Oppland fylke, Østre Toten, Klokkerbok nr. 4 (1858-1886), Fødte og døpte 1859, side 14 nr 20 LenkeAron døde i Oslo 7.2.1860 av tæring, oppført som guldsmedsvend i kirkeboken for Oslo Domkirke. Oslo fylke, Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 25 (1847-1867), Døde og begravede 1860, side 707-708 nr 37.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

EvaÅåååh hvor jeg er i tvil nå, men jeg tar det nå med her, for å høre hva du mener.I Västra Broby finner jeg en Christina som er født 5/3-1825. Hennes foreldre er Påhl (ikke tydet etternavnet) og Petronella Mathisdotter. De bodde på en plass som het Ormastorp el.lEn del av grunnen til at jeg her er i tvil, er at skriften i husforhørene er så utydelige og vriene å tyde. jeg har mått brukt flere husforhør for å sette sammen denne familien sånn nogenlunde.Det står ikke nevnt at denne Påhl er gartner.Familien er slik fra husforhør fra 1824 t.o.m 1845:Påhl.............. 12/6-1779Petronella Mathisdotter 22/7-1788Barna: Hanna 24/7-1812Johannes 7/11-1817Christian 26/11-1821Christina 5/3-1825Andreas 17/10-1827, død 1829Andreas 7/7-1830Gustafva 11/8-1833Maria 26/10-1845Det nevnes at foreldrene er utfattiga.Barna Christina og Hanna kom flyttende i hhv 1842 og 1844 hjem igjen fra Helsingborg. Men, jeg må ha oversett noe utflytting på dem. Christina og Hannas bror Andreas flyttet til Helsingborg i 1843.Gustafva må på en eller annen gang ha flyttet til Kristianstad län, for hun emigrerer i 1854 derfra og til Norge. Jeg vet foreløpig ikke hvor i Norge.Så da er jeg jo spent på om noe av dette kan virke kjent. Kan du forsøke å finne Gustafva i 1865 tellingen her i Norge ? Se hvor hun bodde. Ble hun gift og fikk hun barn er jo interessant. Hvem er forlover ved vielsen og hvem er faddere til barn. Tenk om Christina her hadde dukket opp som fadder, da kunne vi jo med et ha vært mye sikrere.Jeg ber deg om å være skeptisk her til den info jeg har skrevet. Som jeg sa var det utydelige saker. Vær derfor obs på at mine avskrifter her ikke bør være 100 % riktige.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

AnitaDet største problemet i å finne Aron er nok at Dalarne er stort og favener mange forsamlinger, og at vi ikke aner hvor i Dalarne han er fra. Han flyttet ut av Sverige før den første folketelling jeg har tilgjengelig. Jeg har heller ikke funnet han i Emibas.Da har vi nok et lite problem.Jeg tror du skal forsøke å finne han som innflyttet fra Sverige til Norge. Du sier han kom flyttende til Østre Toten og til Hamar. Dette må jo ha skjedd før 1857. Kan Hamar ha vært hans første sted i Norge ? I allefall er Hamar et sted å begynne. Da vil det fremkomme om han da kom fra Sverige eller et annet sted i NOrge. Kom han fra et annet sted i Norge må du gå til den kirkeboken og se etter han som innflyttet der. Helt til den innflyttingen hvor det står at han kom fra Sverige. Er du heldig så finner du det. Da sitter vi antakeligvis med et årstall for innflyttingen og en opplysning om hvor han flyttet fra.Det spiller ingen rolle om det er hans fødested for det er det ikke sikkert at det er. Men, derfra kan han nøstes bakover i Sverige, og på den måten finne det om vi er heldige.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Thorkildsen

Hei Anne Lene.Dette var jo spennende!Jeg må innrømme at jeg ikke har noen som helst informasjon om denne delen av slekta, men jeg skal følge sporet ditt og se.Dumt at jeg begynte med slektsforskning etter at mine nærmeste kilder var borte, men sånn er det vel med mange...Tusen takk så langt.Hilsen Eva

bilete4494.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Anne Lene. I evigheter har jeg lett etter løsningen på dette: Carl August Ekstrøm var født 12.04.1839 i Stokholm. Han var konfirmert i Norrkøping 28.05.1855. Han gifter seg i Drammen 1885, og hans fødselspapirer viser ingen far. På spørsmål fra den som skriver inn ekteskapet oppgir han sin far å være baron Manderstrøm. Dette nevnes aldri siden. Uansett hvem som var hans far, så har jeg hele tiden trodd at han i det minste må ha hatt en mor, eller skal jeg tro han kom med storken? Stokholm hadde flere sogn, og jeg vet ikke i hvilke sogn han kan være født, og ingen har hittil kunnet hjelpe meg. Siden han er konf. i Norrkøping, så er det kanskje lettest å finne noe der. Kan du løse denne saken for meg, så er du et unikum. Takk på forhånd. Hilsen gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Jøssang

Kan du hjelpe, leter etter Gustav Ericsson født i Falun ca +1845. Fikk en uekte sønn i Bodø Gustav Eriksen født 1885. mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

GullbjørgJeg skal gjerne gjøre et forsøk. Siden du har lett etter dette så lenge, så håper jeg at jeg kan få bruke litt tid på dette. Jeg får nok ikke sett på det før godt ut i neste uke antar jeg. Men, er det ok for deg så skal jeg se om det kan være mulig å finne noe.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

MarieDette var ikke så veldig mye å gå ut fra er jeg redd. Jeg har noen spørsmål jeg, for jeg lurer på hva mer du vet. Vet du ikke mer, så er det et par ting du bør forsøke å finne.En uekte sønn i 1885, hva het han ?Har du funnet Gustav Ericsson i 1900 tellingen ? Kan du legge lenke her i såfall ?Giftet Gustaf seg i Norge senere ? Vet du ikke så bør du forsøke å finne en evt vielse. Der kan det fremkomme info om fars navn, f.dato og sted. Dette er nyttig.Forsøk å finne han innflyttet til Norge. Start med Bodø før sønnen ble født i 1885. Hvor kom han fra da han kom inn til Norge ?Hvor har du info om at han er født ca 1845 fra ?Svar på et eller flere av disse punktene kan hjelpe oss til evt å finne rett Gustav Ericsson. Men, med den info som fremkommer i innlegg 1767 skal det nok gå an å finne en kandidat som er passende, men om det er rett person kan være høyst usikkert. Så med litt mer info er sannsynligheten større.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Jøssang

1900 telling-Bodø min oldemor Johanna Ellingsen f 1861 Børsen i Sør Trøndelag fikk sønnen Gustav Johan Eriksen, min morfar 29.10.1885 i Bodø. Døpt 13.2 1885. Som far står oppført Hæstekjører Gustav Eriksson f i Falun 1845. Har ikke klart å finne spor etter faren. Kan han ha emigrert til usa? er han død?Finnes det slektninger i Sverige? Mange åpne spørsmål. Jeg og min søster lurer på dette. Med vennlig hilsen Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

I 1872 innvandrer en Gustaf Eriksson f 1843 i Målå. Han kommer med kone og barn til Akershus. I 1900 tellingen bor han med en foster sønn hos en av barna i Nord Rana i Nordland. Er jo ikke rett fødested, men det er jo ikke alltid hundre. Finner ingen fra Falun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Jøssang

Takk. Dette kan jo være et spor. Finner samme Gustav Eriksen i folketellingen fra 1875 i Hemnes,men her er han født 1840. Har en datter som heter Marie. Veitegraver og fisker. mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

MarieSom Hanne sier det er ingne Gustav Ericsson som innvandret til Norge fra Falun. Men, så er det jo stadig vekk at vi opplever at også Emibas har sine mangler.Jeg har gått gjennom kirkeboken nå for tiden siste halvdel av 1844 t.o.m første halvår av 1846. Det er mange som har Gustav/Gustaf som navn eller som et av 2 fornavn. I denne perioden ca 10 stk.Mange kan jeg ta bort pga fars navn som jo da bør hete Eric el.l. Da står jeg igjen med flg 3 aktuelle kandidater.Eric Gustaf 14/5-45. Han er uekte født, far er ikke oppgitt. Mor er Eva Carolina Sahlander.Carl Gustaf 4/9-45. Han er også uekte født. Mor heter Johanna Andersdaotter (Bukman?) Her er det et vittne/fadder som er: soldaten eric (Rotn? litt utydelig)Eric Gustaf 21/6-46. Foreldre: Eric Se_mann (kan være Seamann/senmann) pg Anna Wikman.Om fødselssted og tidspunkt som står innført på faren i Bodø i 1885 er korrekt så er det en mulighet for at det er en av de 3 nevnte vi leter etter. LenkeJeg kan senere forsøke å følge disse 3 og se om noen av dem reiste til Norge. Men, jeg vet ikke om jeg får gjort dette i dag. Kanskje noen i mellomtiden kan finne noe om disse 3 kandidatene.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Jøssang

Takk Anne Lene .Det hadde vært fint om du kunne nøste videre.Vi venter i spenning. Alt har vært usikkert rundt vår morfar både på farssiden og morssiden.Takket være god hjelp fra Frankrike har vi kommet i mål på morssiden.mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei Anne Lene. Finner du løsning på C.A.Ekstrøm så spiller det ingen rolle hvor lang tid du bruker. Jeg har ventet lenge, og venter gjerne enda lengre. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.