Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Ottesen

Etter Anne Lenes forgjeves søk etter skipsbygger Andreas Christian Henne (innlegg 1692), tok jeg nok litt or lett et 'nei' for et svar. Således unnlot jeg å følge med på denne tråden videre. Beklager.Et tips fra Kai gjorde meg oppmerksom på at hr var flere gode opplysninger å hente, i innlegg 1702-1713. Jeg takker så mye (om enn litt sent) for disse bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

GullbjørgDet var fint. Takk for det. Men, har du ikke hørt fra meg i løpet av kommende uke, så kanskje du er snill å si ifra til meg etter den helgen.En annen ting. Jeg så på vielsen. Ser at han var konduktør. Spør på jernbanemuseet hva de kan ha om han http://www.norsk-jernbanemuseum.no/ Kanskje de sitter med noe. Kontakt biblioteket der, du finner lenke dit på hjemmesiden.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Anne Lene. C.A.Ekstrøm var ikke konduktør, men conditor. Han var utdannet da han kom til Norge, og i bagasjen hadde han formue nok til å starte konditorforretning i Drammen. Han utvidet til også å ha annen forretningsvirksomhet, og kjøpte bolig i et av byens bedre strøk. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

GullbjørgUff , ja , da var jeg litt rask. Jeg hadde det ikke foran meg da jeg skrev heller. Fikk litt følelse av at jeg skrev noe som var feil. Beklager.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

Kan noen si mg hvor i Norge Johanna Johannesdatter født 18.1 1861.Vet noen hvor hun kom hen i Norge?t Det jg vet er at hun kom i 1881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Thorkildsen

Hei Anne Lene!Bare en liten tilbakemelding så langt. (1763)Jeg har lett og lett i den tunge 1865-tellingen, og hadde nær gitt opp. Siden jeg er typen som fortsetter etter at jeg har gitt opp, har jeg no et spennende spor.Jeg har funnet en Gustava Henriksen i Stavanger. Ektefellen heter og Henriksen, så hun kan ha tatt hans navn.Christine bodde og i Stavanger. Begge har en datter som heter Petronelle Marie, og moren deres som du fant, het Petronelle. Hun er selvsagt fra Sverige.Dette ser lovende ut. Jeg takker så mye igjen.Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Thorkildsen

Hei Anne Lene!Det var full klaff. Gustava Henriksen er fadder til Christines andre barn.Dette var gøy.Når denne gledesrusen har lagt seg, så blir jo spørsmålet: Hva nå?Noen tips om hvordan jeg finner mer av mine svenske aner?Mvh Eva

bilete4532.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

EvaDette var jo utrolig moro da. Da kan vi vel mer anta at dette er rett familie eller ? Allikevel det er en vrien familie å finne ut av virker det som.Noe mer har jeg funnet:Et barn til, nemlig sønnen Andreas 7/7-30.Pål heter Pål Lejon, han dør 3/12-1854 og betegnes som bräcklig i noen år før han dør. Hustruen Petronella dør 21/12-47. Pål er født i M.Ljungby og Petronella i Grefvie.I husforhøret 1838-1845 betegnes datteren Christina som sjuklig.Et av husforhørene er det en del anmerkninger på, men det meste klarer jeg ikke å tyde. Jeg kan sende deg en kopi, så du kan se. Send meg i såfall en mail.I tillegg ser jeg på familysearch at de har ytterligere 2 barn her Christian 1/2-20 og Anders 17/10-27. Det er nok barn jeg i alt virvaret har oversett, for det er jo luker i barnerekken på det tidspunktet.Det er mulig du kan finne mer om familien på ddss.nu. Jeg fant vielsen til Pål og Petronella der, men har glemt å notere den. Mener ganske klart å huske at den skjedde i 1808 i Petronellas hjemsted Grefvie. Så trolig bodde de der til å begynne med. Tror også at de første barna er født der. Når de flyttet til Västra Broby vet jeg ikke enda, men de fleste av barna er født der. Men, altså husforhørene var der i noen år slett ikke gode. Skal se om det går å finne ut noe om det.Jeg får desverre ikke gjort mer med dette før godt ut i uken som kommer antar jeg. Bruker du familysearch.com og ddss.nu litt i mellomtiden så kan du kanskje finne mer. Finner du noe så legg det gjerne ut her, eller noter det i en mail til meg. Så ikke vi leter etter det samme.I Västra Broby bodde de hva jeg kan se hele tiden på Ormastorp. Både Pål og Petronella døde også der. Da Pål som den siste av de to døde, så bodde han alene. Ingen barn hjemme da.Hilsen Anne Lene alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

EvaI flg familysearch har jeg feil f.dato på Gustafva, den er visstnok 11/3-1833.Finner Grevie som egen forsamling, men vet ikke med M.Ljungby.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

EvaJo det er en forsamling som heter Munka Ljungby i Kristian stad, det er sikkert Påls fødested.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tore berntsen

Hei! Jeg leter etter opphavet til Maria (Maja) Vennersten,f. i Elfsborg Len på et sted som heter Holm ?(usikkert) i 1855. Hun giftet seg i Raade Østfold, med Anton Kristoffersen 10/6-1880. Hennes brødre Gustav Vennersten og Peter August Vennersten bodde også i Raade på den tiden. Hennes far er oppført som smed Anders Vennersten. Kan du hjelpe meg med Anders, hans kone, samt deres opphav i Sverige så er jeg kjempehappy. mvh Tore B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Anders Vennersten m b Indtinget af fattigv ug Forsørges af fattigvæsenet i Frstd. 1819 Sverige SvenskBorge 2aB 20 1 Moum, vestre n 7 7-3-4 7 j n n n n j E: Udsæd: Poteter Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf. 2846 1 Anders Larss. m b hf g Vognmand 1844 Sverige n s 2847 Rikke Larss. k b hm g Arbeiderkone 1848 Sverige n s 2848 Anton M. Anderss. m b s ug Høvleriarbeider 1881 t n s 2849 Anna Anderss. k b d ug Hjælper med husstellet 1884 t n s 2850 Emma Anderss. k b d ug Datter 1886 t n s 2851 Ragna Anderss. k b d ug Datter 1895 t n s 2852 Anders Vennersten m b Indtinget af fattigv ug Forsørges af fattigvæsenet i Frstd. 1819 Sverige Svensk sEr det kansje disse??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Til dere som venter på svar fra meg. Jeg har ikke glemt dere, men ting tok litt lenger tid enn jeg regnet med. Kommer tilbake til deres 'nøtter' etter helgen.I mellomtiden tar jeg en som var litt enklere å finne.TORE 1786Maja Vennersten har jeg ikke funnet i fødelsesboken for Holm, men hun er født der. Dermed måtte jeg til en folketelling for å finne fam, også etterpå til husforhør. De må ha flyttet ganske fort fra Holm, for fra husforhør som starter så finner jeg dem i Vassända-Naglum i Älfsborg på plassen Korterud. Familien er slik:Smed Anders Eliasson Wennersten 17/11-1822 Holm. Død 14/1-82 på Kortered. Var da utfattig. hustru Eva Lisa Eriksdotter 3/4-25 Or. Død 31/12-91 barna: Anna Sofia 24/1-49 Holm Elias 28/1-51 Holm Stina Kajsa 29/10-53 Holm Maja 14/11-55 Holm. Til Norge i 79 Anders Gustaf 2/5-58 Holm. Til Norge litt senere i 79Peter August har jeg ikke funnet.I folketellingen 1880 finner jeg Elias f 1851. Jeg finner han i Thorsång forsamling i Kopparberg län, på plassen Nordanø. Han var smed og ugift. 10 år senere er han gift og har barn:Namn: Elias Wennersten Hemförsamling: Stora Tuna Hemort: Dahlsjö Kontrakt: Stora Tuna Län: Kopparbergs Födelseår: 1851 Födelseförsamling: Holm Elfsb l Yrke: Smed Civilstånd: Gift (GElias Wennersten, f. 1851 i Holm Elfsb l, Smed Anna Björklund, f. 1850 i Gagnef Kopparb l Anna Sofia, f. 1878 i Torsång Kopparb l Anders Gustaf, f. 1880 i Torsång Kopparb l Axel Reinhold, f. 1883 i Torsång Kopparb l Elsa Amalia, f. 1885 i Stora TunaAnders Gustaf reiste til Råde i 79 men kom tilbake til Sverige. I 1890 tellingen:Namn: Anders Gustaf Vennersten Hemförsamling: Wassända Naglums Hemort: Kortered Kontrakt: Wäne Län: Älvsborgs Födelseår: 1858 Födelseförsamling: Holm, Elfsb. l. Yrke: Smed Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F)Anders Gustaf Vennersten, f. 1858 i Holm, Elfsb. l., Smed Anette Johannesdotter, f. 1858 i Rande, Norge Adolf Edvin, f. 1880 i Rande, Norge Anders Ivar, f. 1882 i Wassända Naglums Gustaf Elias Valdemar, f. 1885 i Wassända Naglums Agnes Viktoria, f. 1887 i Wassända Naglums Arthur Lambert, f. 1889 i Wassända NaglumsHer har tellingen et par feil. Som du ser her så er hans kone og første barn født i Rande i Norge. I originale husforhør så er de født i Råde.Anna Sofia er også i 1890 gift:Namn: Anna Sofia Vennersten Hemförsamling: Venersborg Hemort: Qvarteret Rosen 7:de Roten Kontrakt: Väne Län: Älvsborg Födelseår: 1849 Födelseförsamling: Holm Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M)Johan Fredr. Johansson, f. 1848 i Vassända, Måleri Arbet Anna Sofia Vennersten, f. 1849 i Holm Agda Sofia, f. 1875 i Tunhem Arvid Anton Gerhard, f. 1883 i VenersborgStina Kajsa var også gift i 1890:Namn: Stina Kajsa Wennersten Hemförsamling: Trollhättan Hemort: Gullöfors fabrik Kontrakt: Wäne Län: Älvsborg Födelseår: 1853 Födelseförsamling: Holm Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M) Karl August Johansson, f. 1854 i Wassända, arb Stina Kajsa Wennersten, f. 1853 i Holm Ingeborg Elisabet, f. 1889 i TrollhättansI 1890 tellingen er Maja den av barna jeg ikke finner, så hun er jo da sikkert fortsatt i Norge.Går vi så til 1900 tellingen.Elias: Om personen Namn: Elias Vennersten Hemförsamling: Stora Tuna med Borlänge köping Hemort: Dalsjö Kontrakt: St. Tuna Län: Falu Födelseår: 1851 Födelseförsamling: Holm Elfsb. l. Yrke: Smed Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Elias Vennersten, f. 1851 i Holm Elfsb. l., Smed Anna Björklund, f. 1850 i Gagnef Elsa Amalia, f. 1885 i St. Tuna Ejnar Elias, f. 1891 i St. Tuna Anders Gustaf, f. 1880 i Torsång Axel Reinhold, f. 1883 i TorsångAnders Gustaf i 1900:Om personen Namn: Anders Gustaf Vennersten Hemförsamling: Vassända-Naglums Hemort: Kortered Kontrakt: Väne Län: Älvsborg Födelseår: 1858 Födelseförsamling: Holm Älvsborgs län Yrke: Smed Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F)Anders Gustaf Vennersten, f. 1858 i Holm Älvsborgs län, Smed Anette Johansdotter, f. 1858 i Rande, Norge Adolf Edvin, f. 1880 i Rande, Norge, Trumslagare vid I 16 Anders Ivar, f. 1882 i Naglum Älvsborgs län, Trumslagare vid I 16 Gustaf Elias Valdemar, f. 1885 i Naglum Älvsborgs län, Trumslagare vid I 16 Agnes Viktoria, f. 1887 i Naglum Älvsborgs län Arthur Lambert, f. 1889 i Naglum Älvsborgs län Sofia Eleonora, f. 1891 i Naglum Älvsborgs län Ester Agneta, f. 1894 i Naglum Älvsborgs län John Severin, f. 1897 i Vassända-Naglum Älvsborgs län Elida Vilhelmina, f. 1900 i Vassända-Naglum Älvsborgs länStina Kajsa i 1900Om personen Namn: Stina Kajsa Vennersten Hemförsamling: Vassända-Naglums Hemort: Torsereds Rote Kjerten Kontrakt: Väne Län: Älvsborg Födelseår: 1853 Födelseförsamling: Holm Älvsborgs län Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M) Karl August Johansson, f. 1854 i Vassända-Naglum Älvsborgs län, Snickare Stina Kajsa Vennersten, f. 1853 i Holm Älvsborgs län Ingeborg Elisabeth, f. 1889 i Trollhättan Älvsborgs länAnna Sofia i 1900: Om personen Namn: Anna Sofia Vennersten Hemförsamling: Vestra Tunhem Hemort: Vargön Pappersbruk Kontrakt: Väne Län: Älvsborg Födelseår: 1849 Födelseförsamling: Holm Älvsborgs län Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M) Johan Fredrik Johanson, f. 1848 i Vassända-Naglum Älvsborgs län, Arbetare Anna Sofia Vennersten, f. 1849 i Holm Älvsborgs län Arvid Anton Gerhard, f. 1883 i Vänersborg Älvsborgs län Johan Konrad, f. 1892 i Västra Tunhem Älvsborgs länI 1900 er Maja fortsatt den jeg ikke finner.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

ToreVassända-Nagl F5 1894-07-10 Ester Augusta Smed Anders Gustaf Vennersten Anette Johansdotter Kortered Vassända-Nagl F5 1900-03-15 Elida Vilhelmina Smed Anders Gustaf Vennersten Annette Johansdotter Kortered Vassända-Nagl F5 1901-03-17 Gertrud Adina Smed Anders Gustaf Vennersten Annette Johannesdotter Kortered Vassända-Nagl F5 1905-01-12 Eva Dorotea Smed Anders Gustaf Vennersten Annette Johansdotter Korsbyn Vassända-Nagl V5 1910-05-21 Arb. Artur Lambert Vennersten Arb.dotter Anna Kaisa Larsson Korsbyn Strömslund Ymer 1 Vassända-Nagl F5 1910-06-09 Ernst Gustaf Edvin Kanalarb. Artur Lambert Vennersten Anna Kaisa Larsson Strömslund Ymer 1 Vassända-Nagl F5 1912-06-08 Anette Sofia Margareta Kanalarb. Artur Lambert Vennersten Anna Kajsa Larsson Brage 3 Vassända-Nagl F5 1915-12-10 Karin Axelia Frideborg Stenarb. Artur Lanbert Vennerström Anna Kajsa Larsson Oden 1 Vassända-Nagl F5 1873-07-06 Dödf. flicka Arb. Johan Fredrik Johansson Anna Sofia Wennersten Kortered Vassända-Nagl F5 1882-11-26 Anders Ivar Smed Anders Gustaf Wennersten Annette Wennersten Kortered Vassända-Nagl F5 1885-01-21 Gustaf Elias Waldemar Smed Anders Gustaf Wennersten Annette Johannesdr Kortered Vassända-Nagl F5 1887-03-12 Agnes Viktoria Smed Anders Gust. Wennersten Annette Johansdr Kortered Vassända-Nagl F5 1889-04-14 Artur Lambert Smedsarb. Anders Gustaf Wennersten Annette Johansdotter Kortered Vassända-Nagl F5 1891-09-03 Sofia Elonora Smed Anders Gustaf Wennersten Annette Johansdotter Kortered Vassända-Nagl F5 1897-10-23 Johan Severin Smedmästare Anders Gustaf Wennersten Annette Johansdotter Kortered Vassända-Nagl F5 1914-09-06 Karl Arvid Lambert Stenarb. Artur Lambert Wennersten Anna Kajsa Larsson Idun 7 Vassända-Nagl V5 1914-12-14 Änkl. smed Anders Gustaf Wennersten Änka Emma Charl. Höglund Korsbyn Örgryte Vassända-Nagl V5 1916-04-29 Smed Karl Gustaf Reinhold Gustafsson Hemmadtr Ester Agusta Wennersten Trollhättan Korsbyn Vassända-Nagl V5 1916-07-08 Änkl. järnsvarfvare Karl August Viktor Svensson Hem.dtr Sofia Eleonora Wennersten Trollhättan Korsbyn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej Tore o Anne Lene (1786)1855 den 25 nov födds Ida Sophia - föräldrar Smeden Anders Vennersten och h Eva Lisa Eriksdr, 30 år, bosatt Hökeliden, Holm. (Holm C:8, Gid 734.3.62500 höger sida)Familjen finns i hfl på sid 295 Hökeliden (Holm A1:14 Gid 734.1.26900) tidigare på sid 280 Vesterråda.A1:15 1856-60 finns dom i Hökeliden sid 294 (Gid 734.2.59300) utfl till Ör 1857.Ör A1:14 sid 50 Böns Qvarn (Gid 714.28.88600) dyker så MAJA född 24/11 1855 upp och Ida Sophia f 14/11 1855 finns ej med!!!Längre har jag inte följt hunnit följa dom - men har Maja o Ida Sophia förväxlats, är dom tvillingar???Det finns också en efterlysning 2006 på Anbytarforum under Västergötland - Väne Ryr. Dom finns i A1:1 1851-69 sid 181 höger, Jederfors Bruk och där är MAJA f 1855 med. Dom flyttar 1861 till A 270. Vad A står för vet jag inte än. Först till veckan har jag möjlighet att fortsätta och försöka hitta Maja i födelseboken. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Gullbjørg 1766Jeg har tittet i noen forsamlinger i Stockholm uten å finne Karl August født. Du nevner baron Manderstrøm som mulig far. Vi har dyktige Svenske personer som følger og bidrar i denne debatten og som ellers følger med på digitalarkivet. De kan inneha en større kunnskap enn hva jeg har. Kanskje du skulle opprette et eget spørsmål/debatt med ditt spørsmål ? Slik at flere ser det og det ikke blir i mengden her ? Kanskje mer å hente da.Det er jo også mulig at du kan få noe respons her nå utover dagen. Det hadde vært fint med noen uttalelser fra en av de dyktige svenskene her.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Marie 1767Når det gjelder Gustav Ericsson. Enig med Hanne på at det finnes ingen med det navnet registrert i Emibas som var født i Falun. Men, så vet vi jo også at det er slett ikke alle som er registrert der.Jeg har tittet gjennom fødte i Falun for året 1845. Det er flere som heter Gustav eller hvor Gustav er et navn i et dobbeltnavn. Flere av disse så er kun mor oppgitt og da blir det jo litt gjetting. Der far er oppgitt er det ingen far som skulle passe med etternavnet Ericsson.Så dermed må nok jobben i første omgang gå på å finne vielse eller innflytting til Norge, eller gjerne begge deler. Det er der vi kan finne info som med sikkerhet kan gi oss den rette Gustav Ericsson.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

GisleSikker på fødeåret 1813 ?I Karlskrona Amiralitetsförsamling er det født den 26/11-1812 døpt 29/11: Timmermann Jon Nilsson Sjögrens og Lena Mathisdotters son GUSTAF.Kan det være han ? Det er en anmerkning der som jeg ikke er sikker på. Send meg en mail så sender jeg deg siden fra fødelsesboken.Hilsen anne lene alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

GisleJeg er ganske sikker på at både i klokkerboka og ministeralboka står faren hans som: Jonas Sjögren. Dermed er det jo ikke helt usannsynlig den jeg fant selv om far het Jon.Det står ved dåpen at far het Jon: Lurer på om koloet står for at det er en forkorting. På samme siden finner jeg innføringer med kolonet på samme måte som: Joh: Math: pig: bl.a. Så det kan virke som Jon er starten på navnet, og da er absolutt Jonas mulig. Ellers er vel Jon/Jonas 2 sider av samme navn og navneforskjellen her er ikke stor.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

forts. 1786Lite kompletterande uppgifter till allt det som Anne Lene redan fått fram:Har sökt igenom Holms födelsebok C:8 åren 1850-59 men hittar inte MAJA som sägs vara född 1855.Däremot finns Jan Petter f 22/4 1857 - föräldrar Smed Erland Vennersten o Cajsa Eriksdr 33 år i Herlogsbyn. (i hfl heter hon Jonsdr Gid 734.3.62800 o 734.2.33500)Även Märta Cajsa f 23/11 1859 i Västby Östra - föräldrar Torpare Petter Vennersten o Sophia Andersdr 25 år. (Gid 734.3.63300 o 734.2.42400).A 270 hänvisar till sid 270 i A1:10 Vassände Naglum (Gid 733.6.142600) där det står:SkogsäterInhyses Smed Anders ..... Vennersten f 22 17/8? Holmhustru Eva Lisa Eriksdr f 25 ÖrAnna Sofia f 49 HolmElias f 51 22/1 HolmAnna Kajsa f 53 HolmMaja f 55 HolmAnders Gustaf f 58 HolmAugusta? f 60 6/10 Skogs. Familjen utfl sid 185 -66 till Kortered.Hittar ej Anders Vennersten i födelseboken Holm 1822, men i Gunnarsnäs C:4 (Gid 792.21.79000) finns barnet Andreas f 13/3 1822 - föräldrar und. Rinnen Elias Vennersten o Kaissa Andersdotter 26 år i Fredriksberg.I hfl A1:6 sid 60 (Gid 792.6.107000)Rinnen Smedsbohl, Fredriksberg stårMäster Smed Elias Vennersten f 85 Bäcke (Bäckebo?) Hustru Cajsa Andersdr f 91 Ödsk. (Ödskog)son Erland f 19 16/1son Anders f 22 17/11 G.(Gunnarsnäs).I nästa hfl A1:7 sid 61 (Gid 792.9.7100) finns också barnenPetter f 24 7/5 G.Maria Cajsa f 26 16/7 G.Elias f 28 1/10 G. Familjen flyttar 1829 med notering: någon vet icke vart.Så det är fortfarande en del trådar att nysta vidare på. Jag svarar på efterlysningen på Anbytarforum och hänvisar till detta tema. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

HeiRef mitt tidligere innlegg 1674. Frantz J.T. Klingstrøm er født 12 mai 1853 i Norrkjøping, sønn av Johan og Johanne Klingstrøm. Kan du sjekke hans fødselsdato, og bekrefte foreldrenes navn. Hva var morens pikenavn? Navn på søsken? Frantz flyttet til Norge ca 1888. Hvor flyttet han til? I Kristiansand bodde han fra ca 1892. Mange spørsmål her, håper å få svar på noen av dem.Takker så mye for hjelp!vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej Gullbjörg! 1766 o 1792Jag har sökt Manderström på sökmotorn www.scangen.se och där finns några med det namnet bl.a 21 st i Dis.Du säger att Karl August var konfirmerad i Norrköping - var har du hittat honom där? Det är lättare att forsätta leta om jag får veta i vilken kyrkobok o sida du funnit honom. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

GreteNÅ har jeg funnet fødselen til Frans, med litt andre foreldrenavn enn det du oppgir, i allefall far.Født og døpt 12/5-1853 i Norrköpings St.Olai församling FRANS JULIUS THEODOR. Foreldre: Arb kl And Peter Klingström og hustru Eva Johanne Chr Olander.Kan du forsøke å se i innflyttingslistene til Kristiansand og finne flyttingen hans dit ? Hvor kom han da fra osv til du forhåpentligvis kommer over innflyttingen til Norge.I husforhøret 1848-1853 for St.Olai. Bostedet heter noe sånt som konnan/kannan. Familien var slik:Anders Peter Klingström 16/11-1814enka hustru Eva Johanna Olander f 14/3/1818 LinköpingBarna: Beata mathilda 22/10-1847Johan Axel 24/6-1850Frants Julius Theodor 12/5-1853Eva Johanna var som sagt født i Linkøping. De andre var født i NOrrkøping.Ander Peter og Eva Johanna ble gift 16/4-43. Anders Peter dør 6/9-1853. Eva Johanna var: straffad för stöld. De flyttet i 1853 til en plass jeg ikke har tydet enda.Beata Mathilda har jeg som den eneste av barna funnet i tellingen 1890 og 1900.1890:Namn: Beata Mathilda Klingström Hemförsamling: Adolf Fredrik Stockholm Hemort: Barnhuset N:o 17 Kontrakt: Stockholm Län: Stockholms stad Födelseår: 1847 Födelseförsamling: Norrköping Östergötlands län Yrke: Piga Civilstånd: Ogift (O) Kön: Kvinna Famstkod: Ensamstående (E) Familj nr: 123 Sida: 23 Rad: 23 1900:Om personen Namn: Beata Matilda Klingström Hemförsamling: Katarina rote 25 Hemort: Vintertullen mindre N:o 2 o. 3 Kontrakt: Stockholm Län: Stockholms stad Födelseår: 1847 Födelseförsamling: Norrköping Östergötlands län Civilstånd: Ogift (O) Kön: Kvinna Famstkod: Ensamstående (E) Familj nr: 7 Sida: 29 Rad: 15 Visa källa Visa källaHåper det omsider ble svar på noe i allefall.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.