Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest knut fasting

Hei igjen.En norsk musiker, Jacob Andersen Tøstie, født 1805, død 13. februar 1844 i Stockholm der han var fiolinist ved Hofkapellet. Han var gift med Marie Didrikke Cappellen Hielm, 1812 - 1884, fra Skien. Er det mulig å finne noe om ham og hans familie i den tiden han var i Sverige ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

KnutDet var litt vanskelig å vite hvor jeg skulle begynne. Stockholm er stort-mange forsamlinger. Sjekket på familysearch og fant der at paret hadde fått et barn i Stockholm i 1839.Født 18/2 døpt 17/3 Klara forsamling, Stockholm. MARIE JENSINE ....? HIELM. Foreldre: kammermusicus Jacob Töstie och hans hustru Marie Diderikke Cappelen f. Hielm 26 år.Jeg er usikker på adressen/bostedet, men noe sånt som No 40 gaml kungsholm......Dåpen er funnet på gid 2698.25.12100 hvis noen vil se etter. Jeg må finne ut av det for å komme videre i husforhør.Trodde jeg hadde din e-mail Knut, men fant den ikke. Kopien av innføringen ligger klar her. Vil du ha den så send meg en mail da. Jeg har ikke tatt med faddere her, men de er på kopien.Hilsen anne lene alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg har et problem. Eldste bror av min bestemor, falt på Vestfronten i Frankrike, i 1916. Han var gift og bodde i Sverige, og vi har totalt mistet kontakten med disse folkene for 50. år siden, men jeg skulle gjerne fått kontakt med dem igjen. Familien het Dahlberg. Ola Dahlberg, f. 04.12. 1874, d. 04.10. 1916, gift, 23.06. 1899, m. Mette Maria Nilsson, fra Köla, i Wärmland, f. 04.09. 1871, d. i Katarina församling, i Stockholm, 20.08. 1959. Det jeg lurer på er hva het den personen som var den nærmeste pårørende ved hennes bortgang. Er takknemlig hvis det går an å finne ut noe om dette. Med beste hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ThorbjørnJeg har en følelse av at dette desverre ikke er noe som jeg kan bidra med. P.g.a sperrefrister på nettet så er jo info fra denne tiden ikke tilgjengelig på nett.Jeg antar at du har din info fra Sveriges dødbok, for der finner jeg mye av den info som du nevner i innlegget. Det eneste som i tillegg står der som du ikke har nevnt er Mette Marias adresse når hun dør, men du har det sikkert.Mitt forslag vil gå ut på å kontakte kirkekontoret, som jo bør sitte på den infoen. Det er jo ikke så mange år siden. En annen ting er at om noen som leser dette kan sjekke på tellingen 1970 ?Jeg legger inn kopi fra Sveriges dødbok, der også adressen hennes står:Dahlberg f. Nilsson, MariaKlevgränd 1 B StockholmDöd 20/8 1959.Kyrkobokförd i Katarina, Stockholms stad (Stockholms stad, Uppland).Född 17/9 1871 i Köla (Värmlands län, Värmland).Änka (4/10 1916). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Katarina, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland)Födelseförsamling i källan: Köla (Värmlands län)Källor: DB, PA / DOR 52-60Kan det 11 år etter hennes død fortsatt bo noen Dahlberg på den adressen ? Ikke utenkelig. Da er du i såfall skrittet lenger, til å finne noe i telefonkatalogen.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til Thorbjørn Granlund (1803).Det svenske arkivverket har et svært enkelt og greit system for bestilling av bouppteckningar (= skiftebehandlinger) på internett. Bouppteckningen vil gi opplysninger om avdødes arvinger med fødselsdata og adresser.Gå inn på Stockholms stadsarkivs nettsider via www.statensarkiv.se, klikk deretter på ''Beställ kopior av handlingar'' og du får et eget valg for bouppteckningar - Lenke. Selve bestillingsskjemaet ligger i menyen ute til høyre. Du kan selv velge om du vil ha kopier pr brev eller e-post. (Dette fungerer veldig greit også hos de øvrige svenske landsarkivene.)Bli ikke forundret om du har mottatt bouppteckningen etter Maria Dahlberg i løpet av en ukes tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ThorbjørnJeg fant et innlegg på anbytarforum:-------------------------------------------------------------------------------- Ola Dahlberg, f.04.12.1874 g.m. Mette Marie Nilson, De var bosatt i Stockholm og hadde barna Gustav muligens kalt Gjøstad Charls kalt Kalle ell. Karl Gjerd Signe, antagelig en datter Gunn Olga, som har barna Romeo kalt Putte og Ingjerd kalt Tutta Tutta var gift med Josef Brighton. Hvis det er noen som kan hjelpe meg og finne etterkommere til disse,hadde jeg blitt veldig glad. Ola er eldste barn i min bestemors søsken, og jeg prøver og samle disse for evnt og kunne lage et slektshefte.Innlegget var skrevet av Britt Ådahl og jeg har i farten ikke kunnet se at hun fikk noe svar. Henne skulle jo du vært i kontakt med ? Høres norskt ut, prøv i telefonkatalogen.Innlegget var skrevet 11/11-2003. Hun kan jo ha fått en del info etter det.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ThorbjørnDet er en med det navnet i den norske telefonkatalogen. Prøv en telefon til henne.Ellers enig med Tore når det gjelder boupptekninger. Også noe å prøve på.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Tusen takk, Anne Lene!! Svaret ditt var fantastisk, dette gir god hjelp for videre søk. Jeg skjønner ikke alle 'stikkord' (alle svarene her er forståelige) som gjelder info om Beatha Mathilda - kunne du oversette dem for meg? Det virker som om hun bor på et hjem/anstalt?Vennlig hilsen Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

GreteJa, det er litt forvirrende oppsett når det blir på den måten. Nå har jeg gjenfunnet dette i tellingene og lagret det som et microsoft works dokument. Oppsettet da er i kolonner og dermed mye mer oversiktelig. Så fant jeg henne også i 1880 tellingen. I hvertfall i 1880 og 1890 bodde hun på et barnehjem.Send meg en mail, så sender jeg deg det. Da tror jeg du får mye mer ut av det.Hilsen Anne Lene alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Anne Lene og Ulla. Tusen takk for at dere tar bryet med å lete etter Carl August. Til Ulla. Jeg har selv aldri sett i kirkebøker for Norrkøping. Mine opplysninger fremkommer i kirkebøkene for Bragernes menighet i Drammen, Norge. I lysningsprotokoll 1873 -86 nr. 49 finnes lysningen, og her fremkommer at han er født i Stokholm, men er konfirmert 28.05.1855 i Norrkøping. Det oppgis ifølge attesten at det også var der han gikk til alters sist. Ifølge samme attest gikk det frem at farens navn ikke sto, men på spørsmål oppga Carl August sin far å være Baron Manderstrøm. I ministerialbok for Bragernes 1878 -90,nr. 42 over ekteskapsinngåelser står de samme sakene, men her fremkommer da ikke den muntlige informasjonen om faren. Jeg har en god oversikt over baronfamilien Manderstrøm som en vennlig svenske ga meg, så den saken er grei, men mannen må da ha hatt en mor, og hennes navn vil kanskje komme frem i en konfirmasionsliste. Jeg håper fortsatt, og takker for enhver informasjon. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene! inlägg 1802 - No 40 Gamla Kungsholmsbrogatan. I vilket kvarter du hitter den vet jag tyvärr inte. Hittade ett register i A1:16 och har prövat några av dom som det står kv 40 på t.ex Fyrfoten mindre åren 1839 o 1840 men återfinner inte familjen. Har ringa erfarenhet av att forska i Stockholm. Tittade även in på Stockholms stadsarkivs hemsida och ser i dödregister att Jacob Töstie som dog 1844 ska finnas i F1:9 sid 183 men någon sån bok finner jag varken i Genline eller Svar.Tack för svaret Gullbjörg! Då ska jag börja söka konfirmationen i Norrköpingsförsamlingarna 1855. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Til Anne Lene Hagen og Tore S. Falch. Hjertelig takk for deres svar. Skal forsøke noe av dette. Med beste hilsen Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle A. Ellingsen

Agnete Gustavsdatter gifter seg 21.08.1836 i Halden med Nils Peter Johannesen. Her står det følgende: Brud: Agnete Gustavsdatter Fødested: Sillerud, Sverige Oppholdsted: Fredrikshald Fødselsdato: ca 1811 Hennes far: Gustav Fosberg Lysningsdager 2-19.06.1836 Kilder: Kirkebok for Halden, bok nr.15, side 228, nr 38.Merk! I klokkerbok står det at Agnete er født i Wa(el.æ)svig (=Vårvig?) sogn i Sverige og hennes far står som Gustav Toristed(Torifted)?Vidre finner jeg: innflytta svenskar til Østfold: 16/04 1834 Tjener Agnete Gustafsd 25 år,Sillerud, For at tjene hos R. Leganger. Døypestad:Vårvik, P, SKan hun finnes døpt i Vårvik eller Sillerud ca. 1808-1812?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Jøssang

Anne Lene Takk for svar vedr.Gustav Ericsen.Min bestefar var uekte født så jeg finner nok ingen giftemål.Får snuse videre på innflyttede. Hilsen Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Gullbjörg!Gossen Carl August Ekström finns i Norrköping S:t Olai, Strandkvarteret - qvadraten Hwarfwet (Varvet) (A1:48 sid 17, bild 25 i SVAR). Det går tyvärr inte att infoga en länk hit.Han står skriven tillsammans med bl.a conditor Carl Otto Bährentz med familj. Dom inflyttade från Stockholm 1853.I Infl.kolumnen för Carl August står det 'Dopsedel'. Jag har sökt den, men det finns inga skannade flyttningsbilagor från 1853. Det är möjligt att den finns på Landsarkivet i Vadstena. Hör efter där. På dopsedeln bör stå vilken församling han är döpt i och kanske moderns namn.Jag har följt Carl August i hfl i Norrköping fram till 1870 då han flyttar till Frölund. (Troligen Östra Frölunda i Älvsborg). Forsätter nu leta där för att hitta när han flyttar till Norge. Tar också en titt i Stockholm. Återkommer när jag vet mer. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

Er på leit etter Johanna Johannesdatter f 18.1.1861 i Stavnäs östre stömme.Johanna flytter til Billingsberg i 1878.Derifra til Klässbol 1879. Hun flytter til Norge i 1881.Hvor i Norge bosatte hun sg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Fant ei på Hvaler i 1900 tellingen Hans Adolf Johans. m b hf g Stenhugger 1865 Sverige Sverrige s 3093 Johanne Johans. k b hm g Stenhuggerkone 1861 Sverige Sverrige s 3094 Gustav Johans. m b s ug Søn 1889 Borge Smålenene Sverrige s 3095 Hans Johans. m b s ug Søn 1891 Borge Smålenene Sverrige s 3096 Johan Johans. m b s ug Søn 1892 Borge Smålenene Sverrige s 3097 Villiam Johans. m b s ug Søn 1895 Borge Smålenene Sverrige s 3098 Anna Elisebet Johans. k b d ug Datter 11.08.1899 t SverrigeMvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jarle - 1813Her har jeg desverre ikke funnet noe enda.Har sett gjennom fødelsesbøker for Sillerud og Vårvik 1810-1812. Det finnes 2 Agneta i Sillerud i 1812, men far stemmer ikke. fedrene her er Aron Svensson og Daniel Danielsson.Jeg kan heller ikke finne Agneta utflyttet fra Sillerud i 1834. Jeg kan finne en: pigan Agneta Gustafsdotter fra Åsebyn i Sillerud til Fredrikshald med attest av 4/11. Kan det være noe ?Når jeg så prøver å gjenfinne henne i husforhør, så finner jeg henne ikke på Åsebyn, men hun er nok der. Her er det ekstremt enkelt å overse noe. Sidene her er veldig mørke og det er ikke alle steder enkelt å se hva som står skrevet. Jeg gjør et forsøk til senere i dag eller i morgen tidlig.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anita 1816Jeg har ikke kunnet finne hvor i Norge hun bosatte seg. I de svenske kildene der flytting er notert, som utflyttingslister, husforhør og emibas, står det kun at hun flyttet til Norge.Hanne fant jo en aktuell kandidat. Ta tak i det som hanne fant i innlegg 1817. Da kan du lete etter Johannas vielse og hennes barns dåp. Det er jo en mulighet for at det da kommer frem noe som kan si om dette er din Johanna.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Anita Det var en Johanna som var født 5 Aug 1860 i følge vielsen, så året 1861 var feil i folketellingen. Da er det bare å lete videre. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Ulla. Dette setter jeg umåtelig stor pris på, tusen takk så langt. Jeg hadde ærlig talt nesten gitt opp å forsøke og finne noe om Carl August. Jeg venter i spenning på om du klarer å finne mer. Nå vet ikke jeg hvor Vadstena finnes, men jeg skal forsøke å finne ut av det. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Gullbjörg! - Conditor Carl Otto Bährentz f 1828 6/2 utflyttade från Klara fs i Stockholm den 11 april 1853 till Norrköping (Klara BIIA:9, Gid 2698.369.64200). - Carl August Ekström kan jag inte hitta som utflyttad från Klara.Men - i dopboken Klara CIC:2 1817-1861 (Gid 2698.20.13500 och 2698.20.13600) finns Carl August f 20 o döpt 22 febr 1839 föräldrar ej uppgivna, moder 26 år, inga faddrar. - och Carl August född 17 juni o döpt samma dag. Föräldrar ej uppgivna, moder 35 år. Senare inskriven text lyder: 'Moder Gustafva Catharina Westerlund, född Jansson, enka. Leg. d. 20/3 1885. LB 395'. Det tolkar jag som att modern erkänt sonen 1885.Födelsedatumen stämmer ju inte med din sökta Carl August och Stockholm har många församlingar, men jag vill nämna dessa ledtrådar att eventuellt fortsätta följa vidare. Först måste man hitta Carl August utflyttning från Sth till Norrköping tycker jag. Landsarkiven hittar du på www.statensarkiv.se. Googla även på Stockholms stadsarkiv - där finns mycket info. Det här börjar bli riktigt spännande - sökandet fortsätter. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle A. Ellingsen

Tusen takk, Anne Lene. Agneta Gustafsdotter fra Åsebyn i Sillerud er en 'het' kandidat. Venter i spenning frem til hva du måtte finne.MVHJarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei, Jeg forsøker å finne slekten bakover for Karl Johansson og Carolina Hansdotter. Vil svært gjerne få tips om muligheten for opplysninger om Åboland Nordre og Ryr og hvordan de tilhørte disse stedene. Vigde25/2 1875 Lanthandlare Karl Johansson, Åboland Nordre - Piga Carolina Hansdotter, RyrFødde20/12 1875 Augusta Mathilda, Åboland Nordre Lanthandlare Carl Johansson - Carolina Hansdotter10/5 1877 Hulda Josefina, Åboland Nord Lanthandlare Carl Johansson - Carolina Hansdotter26/5 1880 Anna Christina, Åboland Lanthandlande Carl Johannesson - Carolina Hansdotter2/2 1882 Johan Aron, Åboland F.d. lantbrukare [!] Carl Johannes Johannesson - Carolina Hansdotter- - - - -F.d. 'lantbrukare' er sannsynlig bare en feilavskrift. ('F.d.' = 'före detta', tidligere)Datteren Anna Christina har trulig dødd i Hede da ho ikke er med ved innflyttingen til Solum, men avskriften av dødboken går bare till 1860.Åboland og Ryr er garder i Hede sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.