Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Jeg finner ikke Alfhild Lindstrand, født 5. juni 1898, i folketellingen i Norge. Hun levde i Oslo og er begravet sammen med Richard Lindstrand, død 1946 og Karen Johanne Lindstrand, død 1932. Det er 19 personer i Norge i 1900 med navnet Lindstrand, og det ser ut til at navnet kom fra Sverige.Om du kan se om Alfhild er å finne i FT 1900 i Sverige, evt med Karen Johanne og Richard som foreldre, så er jeg veldig takknemlig for det.Du er kjempesnill som gjør så mange oppslag for andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

KariCarl August Lindstrand m b hf g Skomagermester 1863 Åmål n s 179883 Carl Johan Lindstrand m b s ug Skole D 1888 t n s 179884 Oskar Fredrik Lindstrand m b s ug Skole D 1889 t n s 179885 Richart Lindstrand m b s ug Skole D 1892 t n s 179886 Johanne Lovise Lindstrand k b hm g Hustru 1860 t n s 179887 Maggi Johanne Lindstrand k b d ug Skole D 1891 t n s 179888 Hanna Lindstrand k b d ug 1896 t n s 179889 Margit Lindstrand k !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hvis det er rett Rickard er dette farens innvandringLindstrand, Karl August Skoarbetare (ogift man)f. 6/9 1863 i Åmåls landsförs, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 4/10 1887 från Jakobsbyn, Åmåls landsförs, Älvsborgs län (Dalsland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 74Emibas emigrationsakt: Åmåls landsförs P 1887 051Onormerade namnformer:Födelseförsamling: Åmål Land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Kari Trodde ikke jeg skulle være så forvirret halv ti på morgenen. Rickard kan jo ikke ha blitt far i den alderen. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jarle 1823Det er nok din agneta.I inn/utflytnings listene Sillerud 1823-1844 på side 26 året 1833: pigan Agneta Gustafsdotter fra Åsebyn til Fredrikshald med attest av 4/11.I husforhøret 1829-1835 er hun innført på side 383 Åsebyn:pigan Agneta Gustafsdotter f 1811 Vårvik. Flyttet til Fredrikshald i 1834.Men, så var det bråstopp igjen da gitt. Kan fortsatt ikke finne henne jeg. Nå har jeg funnet at Vårvik er i älvsborg län. Jeg har ikke funnet Vårvik flere steder. Kan jeg ha oversett henne da ?Men, uansett det er henne vi skal lete etter, det tror jeg ikke det er noe tvil om.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kikki 1825Jeg finner familien i husforhør 1874-80 side 129 Åboland, Hede, Gøteborg og bohus län:Landtk Johannesson Carl 27/4-43hustru Hansdotter Carolina 30/10-48Barna: Augusta Mathilda 20/12-75Hulda Josefina 10/5-77Clara Martina 11/2-78, død 29/1-81Anna Wilhelmina 26/5-80, død 25/8-80I 1880 tellingen bodde familien på Åboland Norr. Der står det at Carl er handlande og født i Hede, mens Carolina var født i Krokstad. Har ikke fått sjekket dette enda. Kommer tilbake til det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kari 1826Jeg har ikke funnet Alfhild Lindstrand f 1898 i tellingen 1900 for Sverige.Som du sier så er det en del i Sverige med det navnet. Har du noe mer info f.eks om hvor det evt kan være snakk om. Det er 125 personer i 1900 med det etternavnet fordelt over 17 län, så det hadde vært flott om du har noen ledetråder til.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for at du så etter. Jeg har dessverre ikke andre opplysninger enn Alfhilds fødselsdato. Hun ble gift og fikk barn i Oslo. Hun døde i 1986 og er begravet sammen med Richard Lindstrand, død 1946 og Karen Johanne Lindstand, død 1932. Siden disse to siste døde mye tidligere enn henne tyder det på at det kan være hennes foreldre.Jeg skal på Byarkivet i Oslo til uken og se i adressebøker (mikrofilm) og folketellinger. Så jeg finner vel mer informasjon der. Om familien var svensk, hadde det vært morsomt å vite hvor hun kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

KariJa, kanskje du finner noe der. Isåfall kan du vel legge det ut her ? Så får vi se.Skal se litt mer etter de. Antakelig så er Alfhild kun innført med fornavn i og med at hun var så liten. Jeg finner ingen Lindstrand med fornavn som begynner på Ri, i håp om å finne far. Men, så er det , når dukket Lindstrand navnet på denne familien opp. Kan far på den tid ha brukt .....son navn ?Foreløpig en del spørsmål og svært få svar.Jeg sier fra om jeg skulle finne noe.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Tusen takk skal du ha. Jeg kommer tilbake så snart jeg har mer informasjon. Det er teoretisk mulig at Richard kan ha brukt et son-navn. Mange endret navn tidlig på 1900-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kikkiforts fra 1832Fra fødelsesboken for Hede: f 27/4-1843 døpt 30/4 CARL Foreldre: torparen Johannes Andersson og hustru Maria Danielsdotter i Lindalen u/Tveten.Husforhørene 1841-45, 1846-50 og 1851-55 alle for torpet Lindalen i hede:torpare Joh Andersson 17/8-1807Maria Danielsdotter 10/1-07Barna: Anna Maria 30/1-33Cajsa 25/12-37Caroline Sophia 13/2-42. død 5/5-42Carl 27/4-43Emanuel 4/7-46Johan August 16/11-50Fra fødelsesboken for Krokstad: f 30/10-48 døpt 9/11 CAROLINA. Foreldre: hemmanseg Hans Andersson og Anna Br. Jonsdatter i Ellingebo.Husforhør 1846-50 og 1851-55 for Ellingebo i Krokstad viser:egare Hans Andersson 4/7-12Anna Br. Jonsdotter 4/11-13. død 23/9-55Barna: Fredrica 15/7-38Elisabeth 7/12-40Eva 27/12-42Carolina 30/10-48August 7/2-46Hedda 12/10-52 død 4/1-55I folketellingen 1880 finner jeg Fredrica som gift:Om personen Namn: Fredrika Hansdotter Hemförsamling: Foss moder Hemort: Öster Säleby Kontrakt: S. Wikornas Län: Göteborgs- och Bohus Födelseår: 1838 Födelseförsamling: Krokstad Göteborgs- och Bohuslän Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M)Hans Jakob Hansson, f. 1822 i Foss Göteborgs- och Bohuslän, Fattighjon Fredrika Hansdotter, f. 1838 i Krokstad Göteborgs- och Bohuslän Carl August, f. 1866 i Foss Göteborgs- och Bohuslän Hans Leonard, f. 1869 i Foss Göteborgs- och Bohuslän Augusta Mathilda, f. 1872 i Foss Göteborgs- och BohuslänSå finner jeg Elisabet som gift:Namn: Elisabeth Hansdotter Hemförsamling: Hede annex Hemort: Ryr Kontrakt: Vikornes Södra Län: Göteborgs-Bohus Födelseår: 1840 Födelseförsamling: Krokstad Göteborgs- och Bohuslän Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M) Olus Johansson, f. 1827 i Svarteborg Göteborgs- och Bohuslän, Åbo Elisabeth Hansdotter, f. 1840 i Krokstad Göteborgs- och Bohuslän Henrika, f. 1863 i Svarteborg Göteborgs- och Bohuslän Robert, f. 1867 i Hede Göteborgs- och Bohuslän Albert, f. 1871 i Hede Göteborgs- och Bohuslän Johan, f. 1876 i Hede Göteborgs- och Bohuslän Amalia, f. 1879 i Hede Göteborgs- och Bohuslän August som gift:Om personen Namn: August Hansson Hemförsamling: Hede annex Hemort: Långön nedergård Kontrakt: Vikornes Södra Län: Göteborgs-Bohus Födelseår: 1846 Födelseförsamling: Krokstad Göteborgs- och Bohuslän Yrke: Inhyses Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) August Hansson, f. 1846 i Krokstad Göteborgs- och Bohuslän, Inhyses cajsa Johansdotter, f. 1837 i Hede Göteborgs- och Bohuslän Carl Johan, f. 1876 i Hede Göteborgs- och Bohuslän Hilma Justina, f. 1879 i Hede Göteborgs- och BohuslänEva og Carolina fant jeg ikke i 1880 tellingen.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

KikkiHer er Elisabeth sin sønnOlausson, AlbertTorp Övre 1:29 HedeboDöd 23/7 1953.Kyrkobokförd i Foss, Munkedals kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Född 17/2 1871 i Hede (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Änkling (21/5 1928). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Foss, Munkedals kn (Västra Götalands län, Bohuslän)Födelseförsamling i källan: Hede (Göteborgs och Bohus län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Gisle 1841Skjønner hvorfor du ikke har fått respons på denne.Har visst ikke noe å bidra med her.Fødelsesbok f.eks er tilgjengelig for meg fra 1844 for Haparanda. Det er jo alt for sent.På familysearch har du sikkert sett at han finnes på Pedigree Resource File. Der står det et navn/adresse på innsender av info. Men, det fremkommer ikke noe annet der som jeg kan se enn det du allerede vet. Er ikke selv så veldig glad i Pedigree Resourch File, vi kan sikkert være enig i at den kan være så som så noen ganger. Men med sunn skepsis og med undersøkende øyne så kan den jo brukes som en 'pekepinn'Så desverre, det kan bli vanskelig. vet ikke om Svar låner ut mikrokort fra 1775-1780, det er jo absolutt mulig.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

GisleJeg svarte deg visst noe feil. Eldre bøker fra Haparanda er i Nedertorneå. Men, det er nå bare det at for Nedertorneå så er heller ikke fødelsesbøker tilgjengelig så tidlig. Så vi kommer ikke lenger med det.På anbytarforum ligger masse innlegg fra Nedertorneå, jeg har ikke sett gjennom enda. Du kan jo studere innleggene, kanskje noen tidligere har stillt spørsmål rundt familien, og at du da kan få greie på noe du ikke vet.http://aforum.genealogi.se/discus/ Velg: ämnen - landskap - Norrbotten - Socknar - Nedertorneå (Haparanda).Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Gullbjörg!Jag kom inte längre vare sig i Stockholm eller vart han flyttade från Norrköping, så jag efterlyste Carl August på www.proveniens.ifokus.se. Klicka tema släktforskning så hittar du CA - och har fått mer än ett dussin svar!!! Titta in där!!Har du hittat hans inflyttning till Drammen? Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Ulla. Jeg har vært innom den siden du nevnte, veldig spennende. Jeg har også sett gjennom kirkebok for Bragernes menighets innflyttingslister, 1875 -87 uten å finne han der. Jeg skal se engang til. Har også søkt på 1875 tellingen for å se om han kunne finnes på den, men i et annet sogn i Norge, ingenting. Skal man tro at han var et hittebarn? Veldig rart, og hvor fikk han navnet Ekstrøm fra? Etter det jeg vet var han en dannet mann, og ifølge en i slkta pleide han å si at han var fra Norrkjøping. Jeg kommer til å følge med på debatten på proveniens. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Han kom ju till Norrköping 1853, S:t Olai B1:7 sid 498-499 längst ner på sidan (Gid346.77.83000). Då var han 14 år. Här står också att han var barnhusbarn. Om barnhus säger min ordbok för släktforskare: 'inrättning i vilken barn, som saknar försörjning, tas in och får uppehälle tills de sätts i hantverkslära'. Som sockerbagaregesäll fick han utbildning. (Dannet betyder väl utbildning?)Några år senare, 1856 flyttar han inom Norrköping till Hedvigs församling, Strandkvarteret, kvadraten Varvet och där bor han till 1870 då han flyttar till Fröland? eller Finland. Det passar ju med släktens berättelse. Hoppas du hittar hans inflyttning till Norge. Skriv gärna direkt i Proveniens där dom vana Stockholmsforskarna svarar. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Bragernes ministralbok nr II 7, 1885-1893 sid 424 infl 19/8: nr 39 o 40 Conditor Carl August Ekström med fru - Den har du kanske redan sett? Han är ju gift då och bör ha inflyttat tidigare. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle A. Ellingsen

Tusen takk igjen, Anne Lene! Ok, det vi da har er: Agnete Gustavsdotter, født (ca.)1811 i Vårvik. Hun befinner seg i Åsebyn, Sillerud 1833 og flytter til Fredrikshald og er meldt som innflytter til Østfold 16/04 1834. Finnes hun ikke døpt i Vårvik 1808-1814? Er hun meldt utflyttet fra Vårvik til Sillerud, eller som innflytter til Sillerud? Blir konfirmanter ført i svenske kirkebøker? Altså konfirmert i Vårvik eller Åsebyn, Sillerud ca. 1825-1830?Takk igjen.Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

JarleEtter en del detektivarbeide har jeg nå funnet litt mer i allefall:Innflyttingslistene til Sillerud viser at innflytted nr 1 i 1828 var: Agneta Gustavsdotter. Flyttet fra Trankil til Røk i sillerud.. Da finner jeg henne i forhøret 1829-35 på Røk side 247,hun skal da ha kommet til Røk i fra Trankil i 1828 fortsatt født 1811 i vårvik. Nå flytter hun til Åsebyn også det i Sillerud og hun er piga. Fra Åsebyn flytter hun i 1834 til Fr.hald.Men så er det jo bakover vi skal da.Tar for meg husforhøret side for side for Trankil, og der finner jeg familien, først i husfohøret 1826-1828 på Rankeforsen i Trankil side 243, og da bor hun hos sine foreldre:Gustaf Torgs....? 1781 Sillerudhustru Inger/Inga Ersdotter 1773 SvanskogBarna : Agneta 1811Anna Stina 1821Familien flytter herfra til Sillerud i 1828Før dette , i forhøret 1821-1825 bor de også på RankeforsenHer er det noe tydligere rundt far: sågare Gustaf og jeg mener etternavnet skal være Torgstedt. De har her et barn til Ulrika født 1/9-1810. På Agneta er det nå oppgitt f.dato 4/9-1811. Anna Stina er født 1821 innført uten dato. Heller ingen dato på foreldrene. Det er notert at familien kom fra Vikfors i 1823.Her stopper jeg foreløpig opp. Finner ikke vikfors som egen forsamling, og har så lang heller ikke funnet det som en plass i Trankil. Ser litt mer etter det.Jeg finner bare en vårvik som det jo fremkommer er Agnetas fødested, og det er i Älvsborgs län, finner henne ikke der, og heller ikke nå som jeg vet dato. Kand et være mer vårvik, f.eks som en plass et sted ?Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.