Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle A. Ellingsen

Takk igjen, Anne Lene. Flott stykke arbeid dette! Angående Agnetes far. Det står i klokkerbok ved vielsen til Agnete, oppgitt Gustav (Toristed(Torifted)=min tolkning) og Torgstedt er da meget 'likt' og bekrefter at vi jobber med rett familie. Familien reiste mye rundt slik det fremkommer av ditt svar. Gustav Torgstedt født 1781 i Sillerud og Inger/Inga Ersdotter 1773 Svanskog. Kan disse finnes i kirkebøkene?Igjen tusen takk for din hjelpsomhet.MVHJarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ove Gunnar 1851Din lenke viser at Charlotta flyttet til Råde i 1886 fra Skee.Utflyttingslistene fra Skee for 1886 viser: Nr 33 den 11/9 pigan Charlotte Hansdotter flyttet fra Sør Hede i Skee til Råde. Husforhør 1886-1890 for Sør Hede side 194 viser at hun var født 12/5-1865 i Skee.Fødelsesboken for Skee 1865: født 12/5 døpt 16/5 Charlotta. Foreldre:På Rämne, H.eg Hans hansson og Olena Pettersdotter.Da finner jeg jo familien i husforhøret 1861-1865 Rämne i Skee side 789 og familien er da slik:H.eg Hans Hansson 18/7-1807Olena Pettersdotter 7/5-1827 LurBarna: Anton Ludvig 16/4-46Tvillingene Amanda og Helena 2/8-49Karolina 8/10-53Mathilda 10/11-56Joseph Hilmer 3/2-60August Herman 18/8-64Charlotta 12/5-65Hans og Olena var gifte, begge i sitt 1 ekteskap. Sønnen Anton Ludvig flyttet i 1861 til noe som jeg tolker som Storstad. Tvillingene flytter i 1863 til Lur.På Olena står det fødested Lur, på de andre står fødested her, så de er vel født i Skee da.Av barna her så finner jeg i 1880 tellingen Mathilda som piga på Böö i Skee, hun er da ugift. 10 år senere i 1890 er hun gift og har barn:Om personen Namn: Mathilda Hansdtr Hemförsamling: Skee moder Hemort: Buvall Kontrakt: Wikornas Norra Län: Göteborgs och Bohus Födelseår: 1856 Födelseförsamling: Skee Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M)Christian Hansson, f. 1856 i Skee, Skomak. Mathilda Hansdtr, f. 1856 i Skee Hulda Olivia, f. 1885 i Skee Joh:a Maria, f. 1889 i SkeeEnda 10 år senere, i 1900 har de ytterligere et par barn.Om personen Namn: Matilda Hansdotter Hemförsamling: Skee Göteborgs- och Bohuslän Hemort: Buvall Kontrakt: Wikornas norra Län: Göteborgs- och Bohuslän Födelseår: 1856 Födelseförsamling: Skee Göteborgs- och Bohuslän Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M)Christian Hansson, f. 1856 i Skee Göteborgs- och Bohuslän, Skomakare Inhyses Matilda Hansdotter, f. 1856 i Skee Göteborgs- och Bohuslän Hulda Olivia, f. 1885 i Skee Göteborgs- och Bohuslän Johanna Maria, f. 1889 i Skee Göteborgs- och Bohuslän Hans Ludvig, f. 1892 i Skee Göteborgs- och Bohuslän Carl Bernhard, f. 1898 i Skee Göteborgs- och Bohuslän Så langt er det altså bare Mathilda jeg har funnet i folketellinger.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ove GunnarLitt til.Husforhør 1866-1870 side 1028 Rämne. Ikke noe særlig nytt. Datteren som var født i 1853 heter her Paulina. Enten har jeg tydet feil tidligere eller så er dette feilskrevet. Paulina/Karolina flytter til Lur 5/10-67. Familien forøvrig flytter til Kasen u/Äng, Skee 30/9-68. Her blir et barn til født: Martin Gerhard 10/11-68. Datteren Hilma flytter til Tjärnø 1/10-69.I det neste husforhøret som er 1871-75 finner jeg ikke familien. Men så i 1876-80 side 780 og 1881-85 side 791 gjenfinner jeg de , da også på Äng.Det som her er nytt: Charlotta flytter til Lur 8/10-80. August Hermann flytter til Rämne, Skee og er dräng der, ugift. Hans Hansen dør 22/5-83. Noen flere av barna flytter. Det er tatt ut lysning for Martin Gerhard i 1884, så trolig gifter han seg det året. Mathilda flytter til Liden u/Buvall og gifter seg med Christian i 84. Mer info om dem kom jo frem i tellingene i innlegg 1853. Til sist August Hermann flytter 6/2-86 til NOrge.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Anne Lene,Ref. (1843) og (1844). Takk for opplysningar, skal prøve å skanne Anbytarforumet for å sjå om det kan vere noko der.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

JarleLitt her og litt der, og her kommer litt til.Fra husforhør Torgelsbyn, Sillerud 1783-92, 1801-06, 1807-13 og 1813-21 på sidene 181, 157, 120 og 265:Jonas Torgstedt 1749. Han dør i løpet av husforhøret 1807-1813.Ulrica Strømstedt 1749. I forhøret 1813-21 er hun enke. I 1814 flytter hun til Vårvik sammen med barna Greta og Anders, som er de av barna som da bor hjemme.Barna: Hinrig 1774Greta 1779Gustaf 1781. Flytter til Dahl i 1808. Vet ikke hvor det er.Agneta 1783Sara 1787Anders 1795F.dato og sted er ikke oppgitt, kun år.Barna Greta og Anders er i forhøret 1807-1813 betegnet som : Fånig.Du finner også disse på familysearch, mulig det er mulig å nøste noe mer der jeg vet ikke. Jeg har bare sett at de er å finne der, men har ikke sett hva som er å finne om dem.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Tusen takk for hjelpen. Det var imponerende.- Da har jeg mye å oversende til Charlottas sønnesønn (min fetter) i Canada.Med vennlig hilsen Ove Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ove GunnarHer er litt tilHansson, Carl BernhardSkeppsbroplatsen 2A 452 00 StrömstadDöd 25/5 1986.Kyrkobokförd (1977) i Strömstad, Strömstads kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän). Mantalsskriven (1977) på samma ort.Född 22/10 1898 i Skee (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).Änkling (6/11 1980). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Strömstad, Strömstads kn (Västra Götalands län, Bohuslän)Födelseförsamling i källan: SKEE (Göteborgs och Bohus län) Hansson, Ebba Ingeborg JohannaSkeppsbroplatsen 2A 452 00 StrömstadDöd 6/11 1980.Kyrkobokförd (1977) i Strömstad, Strömstads kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän). Mantalsskriven (1977) på samma ort.Född 22/10 1898 i Härnösand (Västernorrlands län, Ångermanland).Gift kvinna (8/4 1924). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Strömstad, Strömstads kn (Västra Götalands län, Bohuslän)Födelseförsamling i källan: HÄRNÖSAND (Västernorrlands län)Skee D2 1905-01-23 Skomakare Christian Hansson Buvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Selland

Har du tid til å hjelpe meg med å løse dette problemet med min oldemor Albertina Lindblad? Først får jeg vite at hun er født 5. 12. 1852 i Sørvik, Ludvika. Moren skal være Anna Stina Carlsdotter, far ukjent. Senere får jeg vite at hun er født 2.11.1852 i Lernbo, Norrbärke. Her skal hun ha to foreldre, men jeg vet ikke hvilke. Hun gifter seg senere med Alfred Sundström, og derfra har jeg rede på historien. Kan du finne henne i svenske kilder? Takker for svar! Med vennlig hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

MaritJa, Norrbärke er rett sted. I og med at du nevnte Lernbo i Norrbärke, Kopparberg län så gikk jeg rett til husforhør.Husforhør 1849-55 s 187 og 1856-61 s92 for LernboSkomakare, arbetare Fredrik Albert Lindblad 28/8-1826Fr.alb.Lindblads hustru johanna Björk august 1823Barna:Gustaf Alfred 15/6-50Albertina 3/11-52Carl Erik 8/3-57, død 20/5-59Johanna Sophia 11/11-60Vanskelig å få tak på det som er skrevet om fødested, men det virker som det er Norrbärka bortsett fra Johanna Björk som har et annet fødested. De giftet seg 20/5-50. I 1854 flyttet de til plassen marnäs i Norrbärka.Så langt greit.Når jeg går til husforhøret 1861-69 side 95 Marnäs så er det litt endringer. Nå heter hustru Carin Jansdotter f. 27/9-15. Her må være noe jeg har oversett eller som ikke var notert. Det står notert at Fredrik Albert kom flyttende fra Marieberg i 61. Men i det forrige husforhør har jeg ikke klart å finne noe flytting på familien. Det kan godt stemme i og med at han nå har ny hustru. Kanskje hans kone døde mens de bodde i/på Marieberg ?Nå er det også notert 3 barn: Carl August 9/7-42, Johan Alfred 26/4-53 og Erik Adolf 16/1-50. Her er det nok noe jeg ikke har fått oversikt over, for disse hører ikke inn i oversikten over barna først i innlegget. Lurer på om dette kan være barn av Carin Jansdotter fra et tidligere ekteskap ? Jeg har ikke fått sjekket dette, så det blir mest antakelser. Albertina som jo er spørsmålet ditt, oer også borte fra familien i forhøret 1861-69, hun kan jo ha flyttet mens de da bodde i Marieberg.I tillegg er det en sønn Evald født 20/5-61 og dette kan nok være felles barn av Fredrik Albert og Carin Jansdotter.Det blir nok viktig å finne denne flyttingen selv om den tydeligvis er kort til/fra Marieberg, for der har det tydeligvis skjedd litt i familien.Videre har jeg ikke gått i husforhør enda. Vet ikke hvor mye jeg får gjort med dette hverken i dag eller i morgen, da jeg er lite hjemme. Fredag får jeg nok sett mer.Noterte allikevel her det jeg har funnet , selv om det er en del uklarheter, i tilfelle det kommer til noen i mellomtiden som kan finne mer.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Selland

Hei Anne Lene. Dette er jo bare helt fantastisk! Du skriver at han har en ny hustru i neste husforør, og det kan stemme med en historie jeg har hørt fra et eldre familiemedlem om at Albertinas mor døde ung, og at barna fikk stemor. Samme person fortalte meg at Albertina hadde en søster, Anna Lisa, men det eneste jeg vet om henne er at hun giftet seg med N.N. Åberg. Står det noe om Fredrik Alberts foreldre eller når Albertinas mor døde? Tusen takk for hjelpen! Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

MaritSkal se hva jeg får tid til utover dagen. Men, mulig venter jeg med dette til fredag. Dette krever muligens noe leting og da er det greit å ha god tid til det, slik at vet at det som finnes da er riktig.Hvem som er hennes foreldre er det ingen tvil om. Det er familien videre jeg tenkte å avklare videre, og da spesiellt Albertina.I det første husforhør jeg var inne i , det for 1849-55 var det nok nær slekt alle som var på den siden. Den ene familien som var der var jo da Albertinas foreldre med sine barn. Det var ytterligere 3 familien innført på samme siden. Jeg antar at dette dreier seg om 2 søsken av Albertinas far, samt deres foreldre (Albertinas farfar og farmor).Det var :1) Arbetaren Jan Lindblad f 1771 og hustru Maja Abrahamsdotter f 1782 og deres sønn Fredrik Albert f 1826. Jan døde i 1853 og Maja i 1851.2) son, arbetskar Gustaf Lindblad f 1818 og hustru Anna Carlsdotter f 1819. Deres barn: Carl ....? 1840, Eva Sophia 1842, Gustaf Adolf 1845, Anders Ludvig 1848, Maria Albertina 1851. Gustaf Lindblad og Anna gifter seg i 1838. Sønnen Gustaf Adolf dør i 1851.3)Arbetare Carl A....? Lindblad 1822, hustru ....? Jansdotter 1815. Barna: Carolina 1845, Carl August 1847 og Erik Adolf i 1850.Kommer tilbake til dette, men da mulig det blir på fredag om det er ok.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Selland

Jeg kan ikke annet enn å takke enda en gang. Dette er som en tidlig julaften for meg! Jeg har vært så opphengt i 'feil' mor m. ukjent far til Albertina. Den infoen betalte jeg en svensk slektsforsker for..... Igjen, takk. Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Foreldrene til Maria Hansdotter fra Skee(f. 23. juli 1799, død 22. nov. 1847, gift 1. jan. 1829 med Signel Wessich), het Hans Gøtesson og Gunnil Jakobsdotter. bosatt N. Hjaltsgård, Skee.Jeg er interessert i årstall for når disse levde, samt mulige opplysninger om deres aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

MaritHm... denne svenske slektsforskeren har muligens ikke gjort hjemmeleksa si ? Vi skal finne ut mer om dette etterhvert, vi får bare ta noen dager til hjelp.Jeg har nå sjekket fødelsesboken for Ludvika for sikkerhets skyld. Som du sier, det er innført en albertina der i tråd med den info du gir, og uten far. Ikke noe Lindblad navn som fremkommer der, heller ikke blandt fadderene.Ut fra det du gir meg av info har jeg ingen mulighet til å stadfeste hvem av disse 2 Albertina som er din. Men det har du kanskje noe formening om selv ? Er du sikker på etternavnet Lindblad så kan jeg jo anta at den som er født i Norrbärka er den riktige. Gi meg gjerne en tilbakemelding på dette før jeg begynner å lete etter mer, slik at jeg evt ikke låser meg i en person.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Selland

Hei igjen. Det eneste jeg hadde å gå på var navnet Albertina Lindblad, gitt til meg av en nå avdød slektning i Sverige. Albertina var hennes bestemor. Jeg vil holde en knapp på at din info er den riktige, ettersom den stemmer overens med det jeg har fått vite om stemor etc. Men det at det er to Albertina'er født nesten samtidig gjør det jo litt mere komplisert. Jeg har arvet en gammel 'sadelkrakk' fra Albertinas far eller farfar, han skulle være sadelmakare. Dette er kilden fra den svenske slektsforskeren om albertina: Enligt Ludvika husförhörslängd AI:7b sid. 216 Hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

MaritDa jobber litt grovt videre med den Albertina som ble født i Norrbärka, så får vi i allefall se omd et går an å se hvor det ble av henne, og hva som skjedde med henne som voksen.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

KurtMå også få lov til å komme tilbake til dette, trolig på fredag. I mellomtiden kan du se om du kan finne noe på LenkeSom du ser fant jeg 2 søsken av Maria der. Jeg har ikke forsøkt noe mer. Om du søker, så kan du sikkert finne mer. Om du finner så legg gjerne inn info om det her.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

til Ulla. Jeg har fulgt med på innleggene på det svenske forumet, og jeg takker både deg og alle de andre hjelperne for den store innsatsen dere har gjort. At Carl August står igjen med ukjente foreldre får stå slik det er, man kan ikke finne det som ikke finnes. Min eneste undring er, hvor kom da navnet Ekstrøm fra? Sannsynligvis finnes det ikke svar på det heller. Personlig tror jeg Carl August snakket sant i sitt muntlige svar til den som skrev inn lysningen for hans bryllup. Dette var ikke noe han senere nevnte. Vil du være så vennlig å takke de andre på forumet for meg. Tusen takk. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Mange takk Anne Lene (innlegg 1870). Det var jo rart at Gunnel og Hans skulle døpe datteren født 16. juni 1805 for Maria (?) når de allerede hadde en levende datter på 6 år døpt Maria.Kan det tenkes at det var denne yngre Maria min ane Signel/Segol/Signild/Sigurd Wessich/Vissik/Vessek, Wessek, Wiezæk var gift med i 1829 ??(Signels navn ble radbrukket på ulik vis i nesten enhver sammenheng. I dødsprotokollen er fornavnet Sigurd).Signel var smedmester på Gøteborgvarven, og sønn av Johannes Johansson Wessich og Eva Eleonora Gutke som begge var fra smedslekter innvandret fra Tyskland rundt århundreskiftet 1600/1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

MaritNå er jeg veldig lei meg og må få lov til å gjøre deg oppmerksom på og rette opp en feil fra min side.Når det gjelder mitt innlegg 1862: det som jeg har skrevet fra husforhør 1861-69 er galt, galt galt. Vet ikke hvordan jeg har fått til dette, men den info gjelder for en annen familie.Fra innlegget limer jeg inn her det som er riktig informasjon: Ja, Norrbärke er rett sted. I og med at du nevnte Lernbo i Norrbärke, Kopparberg län så gikk jeg rett til husforhør.Husforhør 1849-55 s 187 og 1856-61 s92 for LernboSkomakare, arbetare Fredrik Albert Lindblad 28/8-1826Fr.alb.Lindblads hustru johanna Björk august 1823Barna:Gustaf Alfred 15/6-50Albertina 3/11-52Carl Erik 8/3-57, død 20/5-59Johanna Sophia 11/11-60Vanskelig å få tak på det som er skrevet om fødested, men det virker som det er Norrbärka bortsett fra Johanna Björk som har et annet fødested. De giftet seg 20/5-50. I 1854 flyttet de til plassen marnäs i Norrbärka. Dette er fortsatt helt korrekt, derfra og ned i innlegget ber jeg deg: glem det.For ordens skyld: det som er skrevet i innlegg 1864 og 1867 er fortsatt helt riktig.Håper dette ikke har skapt for mye problemer for deg nå da.Kommer tilbake med mer informasjon, ville bare ha sagt dette så fort jeg oppdaget det.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

MaritJeg har problemer med å gjenfinne dem i neste husforhør.Når og hvor giftet Albertine seg med Alfred Sundstrøm ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.