Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Torp F7 1833-10-22 Brita Maria Christian Andersson Christina Esbjörnsd. Höggeröd Torp F7 1837-01-05 Emanuel Christen Andersson Christina Esbjörnsd. Höggeröd Torp F7 1839-09-28 Anton Christen Andreasson Christina Esbjörnsd. Höggeröd Torp F7 1843-04-04 Olof Christen Andersson Christina Esbjörnsd. Höggeröd Torp F7 1843-04-04 Abraham Christen Andersson Christina Esbjörnsd. HöggerödFra slektdata

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Torp V4 1826-01-25 Christen Andreasson Christina Esbjörnsd. X Röra HöggerödDør 96 år og 6 dager gammel Torp D7 1894-10-27 Änka Kristina Esbjörnsdotter Höggeröd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Kristina Esbjørndotter er f 1798 i 1890 bor hun hos Emanuel Kristiansson og Josefina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Torp D7 1848-04-26 Christian Andreasson Höggeröd Dør 43 år 10 mnd og 4 dager gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Eli Her er mer Torp F7 1798-10-21 Christina Esbjörn Torstensson Brita Olofsd. Höggeröd fødtselTorp V4 1798-09-30 Esbjörn Torstensson Enk. Britta Olofsd. Höggeröd Höggeröd VielseTorp F7 1804-07-05 Brita Esbjörn Brita Olofsd. HöggerödDød Torp D7 1820-04-27 Esbjörn Thorstensson Höggeröd 65 år og 9 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Her er Brita sin første mann og barnTorp F7 1782-01-17 Olof Carl Rasmusson Brita Olofsd. HöggeråsTorp F7 1786-12-28 Johanna Carl Rasmusson Brita OlofsdTorp D7 1787-01-16 Carl Rasmusson Höggeröd ble 46 år.Vielsen Torp V4 1778-02-01 Carl Rasmusson Britta Olsd. Höggeröd SöbbenDøde Torp D7 1828-01-20 Brita Olsd. Höggeröd 71 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Takker så mye igjen.Blir litt forvirret her, hvem er han her: Torp D7 1848-04-26 Christian Andreasson Höggeröd Dør 43 år 10 mnd og 4 dager gammelFår printe det ut så jeg får litt oversikt tror jeg he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Ok fant ut av det, gikk litt i surr.Så du etter foreldre til Josefina Petersdotter. Født 1845 Myckelby, Orust i Sverige.Eller var det ingen ting å finne på hun.Takker så mye igjen, tror sommerferien blir i Sverige i år.Var oldefar som kom fra Sverige var sjøman og gikk i land i Bergen og ble værende her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

EliHar vært fraværende i noen dager nå. Ser jo at det har skjedd masse her i mellomtiden og at Hanne har funnet masse av det du lurte på, flott. Jeg har ikke fått satt meg inn i alt Hanne har funnet enda. Men i ditt siste innlegg så spør du etter foreldrene til Josefina Petersdotter.Hun er innført i fødelsesboken for Myckleby som f. 7/3-1845 døpt 9/3 Josephina. Foreldre: Rotebåtsman Peter Jacob Johanson Gård og Anna Lisa Mathiasdotter på Bråtene u/Grimsby.Husforhøret 1843-1846 side 68 Bråtene u/Grimsby:Totebåtsman Peter Jacob Johansson Gård 15/8-1815Anna Lisa Mathiasdotter 25/7-1811Barna: Johan bernhard 4/8-39Martin Anton 25/4-42Josephina 7/3-45I det neste husforhøret som går fra 1847-1853 side 51, bodde de på samme plass. Et barn til har de da: Johanne Christina 10/1-48Familien flytter så i 1849, men jeg har ikke klart å tyde hvor de flyttet.Om jeg så går til tellingen 1880, så finner jeg:Johan Bernhard, gift og med barn:Om personen Namn: Johan Bernhard Petersson Hemförsamling: Torps annex Hemort: Medstugan Kontrakt: Orust och Tjörn Län: Göteborgs- och Bohus Födelseår: 1839 Födelseförsamling: Myckleby Göteborgs- och Bohuslän Yrke: BacksittareJohan Bernhard Petersson, f. 1839 i Myckleby Göteborgs- och Bohuslän, Backsittare Maja Stina Eliasdotter, f. 1841 i Torp Göteborgs- och Bohuslän Johan August, f. 1866 i Torp Göteborgs- och Bohuslän Anders Emil, f. 1869 i Torp Göteborgs- och Bohuslän Johan Melin, f. 1873 i Torp Göteborgs- och Bohuslän Jacob Albert, f. 1875 i Torp Göteborgs- och Bohuslän Johanna Bernhardina, f. 1879 i Torp Göteborgs- och BohuslänMartin Anton, også gift og barn:Om personen Namn: Martin Anton Petersson Hemförsamling: Torps annex Hemort: Nöteviken Kontrakt: Orust och Tjörn Län: Göteborgs- och Bohus Födelseår: 1842 Födelseförsamling: Myckleby Göteborgs- och Bohuslän Yrke: Backsittare Civilstånd: Gift (G)Martin Anton Petersson, f. 1842 i Myckleby Göteborgs- och Bohuslän, Backsittare Edla Johanna Andersdotter, f. 1842 i Myckleby Göteborgs- och Bohuslän Emma Augusta, f. 1866 i Torp Göteborgs- och Bohuslän Josefina Seletta, f. 1870 i Torp Göteborgs- och Bohuslän Johan Albert, f. 1873 i Torp Göteborgs- och Bohuslän Ida Paulina, f. 1876 i Torp Göteborgs- och Bohuslän Anders Robert, f. 1880 i Torp Göteborgs- och BohuslänChristina og Emanuel med barn (samt Emanuels mor):Om personen Namn: Josefina Petersdotter Hemförsamling: Torps annex Hemort: Höggeröd Kontrakt: Orust och Tjörn Län: Göteborgs- och Bohus Födelseår: 1845 Födelseförsamling: Myckleby Göteborgs- och Bohuslän Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M) Familj nr: 1Emanuel Christiansson, f. 1837 i Torp Göteborgs- och Bohuslän, Torpare Josefina Petersdotter, f. 1845 i Myckleby Göteborgs- och Bohuslän Carl Peter, f. 1873 i Torp Göteborgs- och Bohuslän Anders Linus, f. 1875 i Torp Göteborgs- och Bohuslän John Arnold, f. 1878 i Torp Göteborgs- och Bohuslän Fam. nr 2Christina Esbjörnsdotter, f. 1798 i Torp Göteborgs- och BohuslänJohanna Christina har jeg ikke funnet i 1880 tellingen. Jeg har heller ikke funnet foreldrene Peter Jacob og Anna Lisa i den tellingen.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg har spurt følgende, uten respons. Kan du kanskje hjelpe her?erling t. endresen, endresen, 2.5.2008 06:50 (1) Ovenstående person var født i Haakansboda, Örebro, som sønn til Hindrich Olsson og Anna Olsdotter, som bodde 'inhysu' i Lindesby.Han var eldste bror til 'vår' oldefar. Han ble 29.12.1876 for 5. gang dømt for 'stöld' m.m., og fikk livstidsdom med straffarbeid og fratatt medborgerlige förhörande, ifølge notater i förhörslängdene fra Lindesby, Örebro. Var Fästningsfange.Er det noen som vet noe mer om hva dette innebærer? Hvor satt han fanget? Vil han gjenfinnes i folketellingene? Forteller dødsbøkene om når han eventuelt døde? erling t. endresen, endresen, 2.5.2008 07:23 (2) PS: Nå sjekket jeg selv i folketellingen for 1900, Örebro, og da finner jeg en Per Henriksson, f. 1841, som lös arbetare, i listen over obefintliga. Kan dette være 'vår' Per, som er blitt løslatt fra sin livstidsdom?Finnes han død i de svenske kildene? Hanne Ludvigsen, Horten, 2.5.2008 08:27 (3) Hei ErlingI 1890 tellingen finner jeg en Per Hindriksson f 1841 i Jærnboås i Örebro. Han er festningsfange. Under står det 'Løsa och fattiga personer innom Lindesby Rote. Jærnboås.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ErlingHva er det du søker ? Er det forhold rundt det han er straffet for ? Har du oversikt over familien ? Du spør om når han døde, skal se om det er mulig å finne det.Jeg har funnet en del i husforhør, men ser jo at du selv refererer til husforhør. Så har du fam. oversikten, så bør jeg jo ikke notere det her.Kommer tilbake til dette.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Har fam.oversikt, over søsken, deres ektemenn og barn osv.Ønsker meg opplysning om når han døde, om den er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ErlingBeklager, men når Pehr døde kan jeg nok ikke finne. Husforhør stopper i 1894 og da lever fortsatt Pehr. Dødboken går til 1897, og jeg mener jeg ikke har sett han der. Skriften er riktignok svært svak noen steder. Jeg finner han ikke i 1900 tellingen. Kan han være død i årene mellom 1898 og 1900 tro ?På de stedene jeg har sett så står det hele tiden festningsfånga om han. Jeg kan ikke finne han i oversikten over frigivna straffarbetsfanger. Det ser ut som hans bror Hindrik også er dømt for noe i 1864. Skriften er vrien å tyde.Men, det du søker kan jeg tydeligvis og desverre ikke finne for deg.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Se innlegg 1913. Jeg tror at han finnes blant obefintliga i 1900, som løs arbetare. Eller kan det være en annen Per Henriksson f. 1841?Kan godt være at Hindrick ble dømt for noe. han døde i 1868 etter fall i 'Kilgrufan', på Lazarettet i Nora.Det er yngstemann Carl Erik Henriksson Franzén f. 1861, som er 'vår' oldefar. Han ble gift i Kristiansand i 1904 og fikk én kjent datter i Vest Agder, før han forlot kone og barn. Også han ser ut til å være hektet for tyveri eller noe, jeg klarer ikke tyde alt som står i husforhørslengdene. Ser ut som han har forlatt hjemstedet uten å betale en bot han skylder?En annen bror Anders f. 01.10.1852 kom til Adolf Fredrik i Stockholm, finner han i 1890, men ikke senere. Skulle gjerne visst hans dødsdato også, om det er mulig.Søstrene: Johanna Mathilda f. 18.11.1855, gift med Johan Jansson. De levde i Järnboås i 1900. Dødsdatoer?Carolina f. 20.06.1846, gift med snekker Gustaf Olsson Källstrøm, var enke i 1890 og levde også som enke i Järnboås i 1900. Dødsdato?Anna Stina f. 03.02.1836, gift først med Per Eriksson som døde 1871, gift 2 i 1876 med Jonas Nilsson, flyttet til Kolsgård, Wästra Ämtervik, Wärmland. Dødsdato?Fint hvis du kan finne noen av disse datoene for meg.... men jeg vet det var mange spørsmål på én gang. Hadde vært kjekt å ha mest mulig data på plass når vi reiser til Ørebro i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ErlingDet gjør ikke noe med mange spørsmål, så lenge de er så presise som her.De som er i Järnboås og som lever i 1900 får jeg desverre ikke gjort noe med. Dødboken stopper før 1900. Jeg har tittet litt på hva som er tilgjengelig på hjemmesiden til Svar. For Järnboås får du lånt mikrofiche med forsamlingsbøcker langt etter 1900, så det burde være mulig for deg å følge dem og finne dødsdatoene om de fortsatt blir værende i järnboås etter 1900. Du kan jo bestille dem.Jeg skal se i morgen om det er mulig å finne noe om de som levde utenfor Järnboås. Kanskje kildematerialet går litt lenger der. Men, jeg er ikke så sikker. For det er vanlig at scanningen stopper opp på slutten av 1890 tallet. Men for de fleste steder er det nok mulig å låne husforhør/forsamlingsbøcker/dødbøcker osv i en del år etter det, som du kan bestille fra Svar.En annen ting. Svar selger mikroficher på billigsalg for tiden, til kr 5 pr stk. Du kan jo evt se om det er noe av interesse der ?Kommer tilbake til dette i morgen.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

ErlingFranzén Henriksson, Karl Erik Arbetare (ogift man)f. 21/8 1861 i Järnboås, Örebro län (Västmanland)Utvandrad 1895 från Lindesby, Järnboås, Örebro län (Västmanland) till NorgeBilaga/ytterligare information finns. Kontakta Örebro stadsarkiv.Källa: Husförhörslängd, s. 500Emibas emigrationsakt: Järnboås T 1895 002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hege Jensen

Hei Anne Lene.Jeg håper du kan hjelpe meg med å finne Johan Engebretsen Edelund er født 10.01.1835 i Ed (Dals-Ed). Men i Østfold historielag til Østfold 1812-1920 står det at han er født i 1939. Jeg vet ikke noe om hans foreldte og om han har søsken. 22/1-65 giftet han seg med Elinore Marie Strøm fra Halden/Fredrikshald. De fikk 5 barn sammen. Alle deres barn er døpt Edelund, men sener gått over til bare Lund. Jeg har lett litt i Svenske kirkebøker men har ikke funnet noen med det etternavnet. Så det kan godt hende han tok Edelund navnet når han flyttet til Norge.Jeg håper at du kan hjelpe meg med dette siden dette har vært en gåte for meg i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ErlingNår det gjelder Anders, så har jeg ikke funnet mer enn du. Finner han i 1890 tellingen, men ikke i 1900 tellingen. Har ikke funnet noe husforhør som dekker året 1890, hvor vi jo fant han i tellingen.Når det gjelder Anna Stina, så var det hyggelig å endelig kunne finne noe mer.Anna Stina og Jonas kom til Västra Ämtervik til plassen Kolsgård den 28/11-1876 fra Lindesberg i Ørebro. I husforhøret 1881-1890 står hun med dødsdato 18/2-1882.Dødboken for Västra Ämtervik viser: døt 18/2-82 gravlagt 26/2 Anna Stina Hindriksdotter, Kolsgård. Dødsårsak: Lifmoder-kräfta.Jonas finner jeg så i 1890 tellingen alene, i oversikten over Forsamlingens fattighjon. Han var da enke. Født i 1826. I 1900 tellingen har jeg ikke funnet han.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Liv HegeHer er vielesn deres i Glemmen fra ministeralbok Lenke Vielse nr 3 i 1865 (nederste halvdel av siden) Det fremkommer at Johannes sin far heter Engebret Edelund. Johannes er 26 år ved vielsen. I klokkerboken er han oppgitt å være 25 8/12 år gammel. Ut fra det er det muligens 1839 han kan være født.Foreløpig har jeg sett på de respektive datoer både 1835 og 1839, uten å finne han. Trenger litt mer tid på det, og det blir muligens først i morgen tidlig. Vet ikke helt. Er en del borte i dag nemlig.Kommer i allefall tilbake til dette.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.