Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore S. Falch

Jeg synes ikke innlegg nr 2000 i denne tråden skal gå helt ubemerket hen! Mens det krangles så bustene fyker, og store og små egoer på den måten får utløp for sine markeringsbehov i enkelte andre debatter i dette forumet, sitter det noen vennlige og hjelpsomme damer og svarer, uten store fakter og geberder, på alle mulige spørsmål om slektninger i Sverige. Jeg har selv fått svar etpar ganger i denne tråden og er imponert over en slik uegennyttig og rask hjelp. Det er mange gode hjelpere og vennlige sjeler på Brukarforumet, men idag synes jeg det passer å rette en stor og spesiell takk til Anne Lene Hagen, Hanne Ludvigsen og Ulla Bagge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Takk Tore. Anne Lene har satt igang et flott tema. Ulla og Anne Lene gjør en flott jobb. Da er det gøy å henge litt på der man kan. Ha en flott 17 Mai. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Takk til deg Tore. Det er rent så jeg rødmer her jeg sitter av rosen. Hyggelig også at du har fått svar på et par ting.Hanne er som vanlig i gang vet du og minimaliserer sin jobb i dette her. Hanne - du gjør en kjempejobb, det skal du være klar over. Selv synes jeg at det er moro at både Hanne og Ulla hele tiden er med her.Selv har jeg fundert litt, nå når det nærmet seg 2000 innlegg. Jeg har også sendt tanker til enkelte andre debatter som du gjør Tore. Her holder vi en hyggelig tone, og det skal vi gjøre - og det er lov å gjøre en blemme også.MEN - aldri hadde jeg tenkt den responsen, da jeg startet temaet. Trodde nok at det skulle bli noen henvendlser ja. For jeg visste jo at det finnes en del som sliter med Sverige. Nå vet jeg ihvertfall. Så Hanne, Ulla og andre som har lyst. Vi får stå på fortsatt.Så er det jo moro da, å gi hverandre en hjelpende hånd og å bli kjent gjennom felles hobby.Som Hanne sier, i morgen er det 17 mai. Ha en flott dag alle sammen. Da tar vi sikkert en liten pause her på den dagen.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Tack Tore! Dina vänliga ord värmer!Vill passa på och säga att jag tycker Anne Lene och Hanne gör ett helt fantastiskt jobb med att hitta svaren till så många efterlysningar! Över 2000 inlägg sedan i september förra året!Är gärna med lite i fortsättningen också. Det är mycket roligt och lärorikt att delta. Lär mig nytt hela tiden fast jag hållit på med släktforskning i närmare 20 år. Samarbete gagnar oss ju alla.Önskar er alla en trevlig 17 maj! Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tore berntsen

Tusen takk til Anne Lene i innlegg 1985 og 1988, og til Hanne i innlegg 1991-94. Spørsmål til Hanne: hvor finner jeg gravminner?mvh. Tore B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Har eit innlegg der eg søker opphav til ein som gifta seg i Trondenes i 1900: Lenke.Han drog nokre år etter til Amerika, saman med kona og ein son. Han fekk 5 born til i Amerika.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hege Jensen

Hei igjen Anne Lene og Ulla.Nå skal jeg mase litt på dere igjen. Tusen takk til dere begge to for hjelpen jeg fikk sist. Dere er utrolig finke.Dette er nok nesten en umulig nøtt og knekke, men er det noen som kunne greie det må det jo være dere. Min tipp-tipp-oldefar og tipp-tipp-oldemor giftet seg i 1794 i Nes på Romerike ( nr. 14 Lenke). Der står det at han er Svensk desitør. Men hvor i Sverige han kommer fra vet jeg ikke noe om. Han og kona fikk 6 barn.På forhånd takk til alle som prøver å hjelpe meg.Mvh Liv Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HanneVel overstått 17 mai i Horten ?Kan jeg spørre deg om helpe ? Medelpad cd - en gang til.Kan du se om en Peter Vilhelm Norman er med ? Han er født 3/10-1882 i Lagfors, Västernorrland. I 1850 meldte han flytting til Sundsvall, men jeg klarer ikke å se hvor i Sundsvall han flyttet.Ville du være en engel å sjekke om han er med der, kanskje det står noe nytt, som gjør det mulig for meg å komme videre. Det hadde vært flott altså.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Liv HegeDette var ekstremt lite å gå på, men det sier du vel selv også.Du har sikkert litt mer kjennskap til paret, som barn osv.Kanksje dette kan være et tilfelle å søke på famillysearch for. Finnes det noe der så kan jeg sjekke infoen mot kirkebøker osv.LenkeNoen som har noen gode ideer ellers kanskje ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene! 2014Det finns ju förstås Centrala Soldatregistret att söka i, men fick ingen träff på Håkan Andersson. Det är för lite uppgifter. Om man känt till födelseår, soldatnamn och vilket regemente han var vid så hade det varit större chans att finna honom. Generalmönsterrullorna är ett annat sökalternativ. Men först behövs mer information om Håkan. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hege Jensen

Hei Anne Lene og Ulla.Ja dette er nok en nøtt som ikke er lett å løse. Eneste jeg vet er at Anders Haagensen er født ca. 1761. og giftet seg 26.03.1794 med Elisabet Halvorsdatter f: 1767. Jeg har en misstanke om at faren til Anders Haagensen heter Haagen Johansen/Johanson men er langt fra sikker på dette. Haagen og Elisabet fikk 6 barn:Christine Andersdatter f: 24.08.1794 Hans Andersen f: 22.04.1796 Anders Andersen f: 11.03.1798 Ole Andersen f: 08.02.1801 Svend Andersen f: 19.02.1804 Johannes Andersen f: 12.04.1807Jeg vet ikke om dette kan hjelp dere litt.Mvh Liv Hege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene. Inlägg 2013 Peter Vilhelm Norman - i vilket hfl har du hittat honom. Jag har tittat i Lagfors men ser honom inte. I Sundsvall finns det namnregister till hfl-längderna under Övrigt 1851-1866. Jag kollade på några Norman men har inte hittat Peter Vilhelm än. Inflyttningslängder till Sundsvall tycks inte finnas. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

UllaJeg har nok kommet med feil info i 2013. Beklager. Kommer tilbake til det i morgen. Tror dagen i dag forsvinner litt for meg.Hvis Roald leser dette, så kan du kanskje rett opp mine feil.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene - ta det bara lugnt, det löser sig.Liv Hege - i länken inlägg 2010 står att Haagen Andersson gifte sig med Lisbet Andersdr den 26 mars 1794.I inlägg 2016 berättar du om Anders Haagensen f 1761 som gifter sig 26 mars 1794 med Elisabet Halvorsdr f 1767.Jag får det inte att gå ihop riktigt. Är det skrivfel i länken? Ska hon heta Lisbet Halvorsdr? Eller är det två olika par? Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

I en annen tråd på brukerforumet, nr 59669 - Lenke - stilles det spørsmål relatert til Spanskesyken, influensaepidemien som herjet i 1918-1920. I innlegg 30 i den debatten nevner jeg en historie fra min oldemors slekt på Torserud i Botilsäter i Värmland der sønnen etter sigende døde i spanskesyken da han avtjente militærtjenesten. Han ble sendt hjem i lukket kiste, og familien fikk streng beskjed om ikke å åpne kisten. Den sørgende moren klarte ikke å la være; hun ville se sin sønn en siste gang - med den følge at hun og flere av barna ble smittet og døde.Denne familien var som nevnt hjemmehørende på gården Torserud i Botilsäter socken på Värmlandsnäs. Min oldemor hadde imidlertid to brødre med familie på Torserud, og jeg er litt usikker på hvem av de to som ble rammet så hardt.Jeg ville derfor satt stor pris på om dere kunne slå opp i dödboken eller husforhörslängden for Botilsäter og se om det rundt 1918/1919/1920 var mange dødsfall innen én familie på Torserud - og isåfall hva som oppgis som dødsårsak.Den mest sannsynlige familien er denne: Sven Eriksson (født 27/2 1859) med hustru Eva Johansdotter og barna Ingeborg Kristina (f.25/1 1900), Rut Linnea (f.25/9 1901), Erik Folke (f.28/1 1903), Maria (f.19/12 1904), Johan Fritiof (f.15/8 1906), Sven Holger (f.13/8 1907), Olga Valborg (f.15/3 1909) og Eva Klary (f.25/11 1910). (Svens bror Daniel Eriksson bodde også på Torserud med kone og barn, men hans sønner var nok for unge til å kunne avtjene verneplikten rundt 1918.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Hege Jensen

Hei Anne Lene og Ulla.Lisbet Andersdatter og Lisbet Halvorsatter er samme dame. Hun het Andersdatter når hun gifte seg og når de første barna blir født. Men tok etter hvert bruker hun Halvorsdatter navnet. Hvorfor vet jeg ikke helt.Mvh Liv H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tore 2020Tror nok at det kan være familien til Daniel Eriksson du mener.I året 1916 dør disse barna. Alle av foreldre: Daniel Eriksson og Anna Elisabeth Niklasdotter. Bosted Torserud:Erik Georg 28/11-1907 - 5/10-1916Berta Elisabeth 17/3-1910 - 24/10-1916Aina Mathilda 9/9-1912 - 26/10-1916Eva Ingegärd 31/7-1911 - 27/10-1916Rut Maria Fredrikka 20/9-1914 - 28/10-1916Anna/Annie Margareta 10/12-1908 - 2/11-1916Alle barna dør av skarlagensfeber, bortsett fra Erik Georg, som jeg ikke har tydet dødsårsaken på.2 år senere den 10/12-1918 dør hemmansegaren Daniel Eriksson, Torserud f 18/6-1862 av lunginnflammation.Det er så langt det jeg har funnet.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Takk for det, Anne Lene (2022)! Da har vi fått bekreftet historien om smitten og de mange dødsfallene - om enn med en annen sykdom enn hva jeg trodde. Jeg hørte første gang denne tragiske historien en sommerdag på kirkegården ved Botilsäter kyrka en gang tidlig på åttitallet. Vi stod ved familiegravstedet til familien fra Torserud og visste at dette var slekt av min oldemor. Da kom det to eldre, vennlige damer som kjente til denne familien og fortalte om moren som åpnet kisten og dermed bragte smitten videre. Senere fikk vi bekreftet historien av en grandtante av meg, altså en kusine av de døde barna.Kan du forresten se hva som skjedde med moren, Anna Elisabeth Niklasdotter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Tore 2020 - komplettering. Erik Georg dog också av 'scarlakan'. Det har blivit en extra släng över 'ak' och står inte 'feber' men jag kan inte få det till nåt annat. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Takk for det, Ulla! Her har altså en hel barneflokk forsvunnet i løpet av mindre enn en måned høsten 1916. Det er så en kjenner at historien røsker tak i en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.