Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

ToreJa det er jo litt spesiellt. Alle barna er innført på en og samme kirkebokside. Vil du ha den så send meg en mail: alenehagen@hotmail.comAnne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ulla/Hanne Vedr mitt innlegg 2013. Litt mer informasjon om den jeg søker. Ikke så rart du ikke fant noe Ulla, men her er altså mer:Jeg søker altså Peter Vilhelm Norman som er født 3/10-1832 (ikke 1882 som jeg skrev). Svar har i en tidligere info opplyst at han er født i Lagfors församling i Västernorrland län. Info fra annet hold sier at han kan være født i Graninge.For lagfors er det svært lite, eller ingen ting for den tiden som er scannet. Graninge derimot er scannet og jeg kan ikke finne han i fødelsesboken på den angitte dato, og derfor antar jeg at Lagfors som Svar har opplyst kan være korrekt.Folketellingen 1880, gir meg noen søsken som er født i Viksjö og der er kilder tilgjengelig. Ut ifra info om søskee så har jeg funnet familien i husforhør 1846-1856 Viksjö, Vesternorrland, Westanå smedar side 236. Gid nr 2097.11.49600. Det er Peter Vilhelm som jeg er interessert i. I det husforhøret så melder han flytting til side 227, gid nr 2097.11.48700 det er også på Westanå smeder. På denne plass er det notert at han flyttet til Sundsvall i 1850.Som du sier Ulla så virker det som innflyttingslistene til Sundsvall ikke finnes.Peter Vilhelm kom senere til Norge. Den infoen har jeg ikke her nå, så her skriver jeg litt på minnet. Jeg mener at han da kom fra Sundsvall og når husker jeg ikke. Men, det er tiden før han kom til Norge som skal kartlegges. Tiden i Norge er nok kjent for familien.Derfor håpet jeg at han kunne være med på Medelpad cd'n og at det kunne gi noe mer informasjon.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei. Jeg fant flere Norman i Lagerfors. Smed slekter,men ikke Peter. Skal ta frem smed cden. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HanneJa selvfølgelig hjelper det med flere navn.Foreldrene her er: hammarsmeden Anders Normann f 6/5-1795 Klöse Nordmaling og hans hustru Brita Helena Backman Westling 1/1-1799 Bäcka bruk i Orsa församling.Deres barn (og dermed Peter Vilhelms søsken) var:Halvbror Jan Erik 8/9-1822 Lagfors (hennes sønn fra tidligere ekteskap, der Westling navnet kommer inn)Hans Olof 8/9-1825 LagforsMaria Brita 21/9-1829 LagforsAnders Daniel 1/10-1835 LagforsAnna Maria 25/8-1839 ViksjöIsak 10/4-1841 ViksjöAbraham (tvilling med Isak) 11/4-1841 Viksjö, død 1844.Det er smedslekt dette her ja Hanne. Peter vilhelms far het jo Anders Norman. Anders Normans far igjen var: mästersmeden Jacob Norman f 1766, død i Gideå 1825. Han var gift med Maja Stina Wårdh f 1769.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

I Smed cden bruker de Westling navnetAnders Norman, född 1795. Hjälpsmed.Gift med Brita Lena Westling, född 1799. Barn: Hans Olof Westling, född 1825 Maja Brita Westling, född 1829 Per Vilhelm Westling, född 1832 Anders Daniel Westling, född 1835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HanneJa, jeg lurer på om Westling/Norman er brukt litt om hvernadre.Nå kjenner ikke jeg til smed - cd'n. Står det noe om bosteder ? Står det noe om familien ?Takk for at du forsøker Hanne.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Det står urteolig mye om slekten på Anbytarforum søk på Westling.Jag söker uppgifter om Brita Lena Westling, f 1799 i Bäcka bruk, Orsa. Hon är gift med Anders Norman, f 1795 i Nordmaling, de är bosatta i Västanå, Viksjö, Ångermanland. Deras gemensamma barn är Maria Brita Norman, f 1829-09-21 Petter Wilhelm Norman, f 1832-10-03 Anders Daniel Norman, f 1835-10-01 Anna Maja Norman, f 1839-08-25 Isac Norman, f 1841-04-10, tvilling Abraham Norman, f 1841-04-10, tvilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Det er det jeg sier Hanne godt å være flere noen ganger. Må jo være ferie i toppen noen ganger. Jeg har sett på anbytarforum, men på navnet Norman. Nå skal jeg se på Westling og ja. Det er bare det at man ser ikke skogen for bare trær noen ganger, så må noen andre fortelle det.Tusen takk Hanne.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene, jag har varit ute hela dan och kommer tillbaka och ser att du har fått massor om Norman redan, men detta kanske kan komplettera.Jungfru Maria Brita Norman född 29/9 1829 till Härnösand 1849 attest 252 i bilagor till flyttningsländerna (SVAR H IIa/2 bild 289) en syster?Register hfl 5a-b och 6a-b Sundsvall finns Per Vilhelm Norman (SVAR S02544 1836-1866 sid 245, bild 74) säger att han ska finnas i 6b sid 504 och 571.Han finns på sid 504 (Sundsvall A1:6b Gid 2083.4.86900) och sid 571 Skönsmon (Gid 2083.4.93900), Smeden Hans Olof Westling f 1825 finns på sidan innan.I A1:7C finns handl. Bünsen på sid 753 – Per Vilhelm var skriven hos honom i A1:6.Hittar inte Skönsmon i 7:an just nu, fortsätter leta senare ikväll. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

UllaDu er en engel. Der fant du akkurat det vi søkte. Som du sier i A1:7c finnes handl. Bünsen. Det står notert at de kom fra folio 574. Jeg har forsøkt å finne 574 i samme husforhør og den er ikke der. Sidene mellom 573 og 577 er ikke der. Så foreløpig stopper det litt i Sundsvall og. Kanskje det er nettopp der han er da ? Er det mulig å spørre svar/genline om en kopi av side 574 tro ? Eller om de kan notere ned det som står om disse personene ? Skal se litt til, ellers går det ihvertfall an å spørre.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Indiko nr 832001171 Födelseförsamling Kön Man Från församling SUNDSVALL SF (GUSTAF ADOLF) Efternamn NORMAN Till församling Förnamn PEHR Yrke SMEDSLÄRL. Födelsedatum 18321003 Dödsdatum 0I Indiko står det innflyttad til Sundsvall 1850, kom da fra Viksjø . Så flyttet han videre til Skøn forsamling i 1851 .Står om han i husforhøren 504 og 571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Indiko nr 825001235 Födelseförsamling HÄSSJÖ Kön Man Från församling SUNDSVALL SF (GUSTAF ADOLF) Efternamn WESTLING Till församling Förnamn HANS Yrke SMEDEN Födelsedatum 18250908 Dödsdatum 0Gift i 1849. Han flyttet fra Lystorp i 1849 til Sundsvall. Flyttet fra Sundsvall 1851Husforhør side 440, 511, 570Gift med Marta Larsdotter f 16 Sep 1828 i Sundsvall stad. Datter Cathartina Helene 22 Januar 1850 Gustav Adolf Forsamling Sundsvall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene, jag skulle tro att du redan har hittat honom. Om inte så kommer några tips här: Infl Skön 1851 Glasfabrikören Norman och hustru pag 493, ingen Peter Vilhelm där vad jag kan se . (Skön B:1 Gid 2077.1.1000)Jonas Norman infl Skön 1850 sid 503.(B:1 Gid 2077.1.700)Pehr Norman infl Skön 1851 sid 235 (B:1 Gid 2077.1.1000) Och där är han i Hillstad sid 235 i Skön A1:5 1845-1852 ( Gid 2077.31.13000)Ps.Sidan 574 hittar du i Sundsvall A1:6. Undrar om han inte heter Bünsow? Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hanne og UllaTusen takk for deres siste innlegg. Hadde begynnt å nøste meg litt videre ja. Nå bør det jo gå greit å finne resten (håper jeg i allefall).Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Kansje denne mannen Per var hos?Indiko nr 824001035 Födelseförsamling Tyskland Kön Man Från församling Sundsvall, Gustaf Adolf Efternamn Bünsow Till församling Timrå Förnamn Christian Fredrik Ernestius Yrke Grosshandlare Födelsedatum 1824-06-10 Dödsdatum 1897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HanneJa, dette er han som Peter/Per var hos.Peter flyttet etterhvert til Norge, og vi vet ikke når den flyttingen skjedde. Vi vet at han ikke er å finne i den svenske tellingen i 1880. Dermed må han ha flyttet mellom midt på 1850 tallet og før 1880. Det er tiden i Sverige frem til han flytter til Norge jeg forsøker å kartlegge. Tiden i Norge får evt komme senere.Husforhørene for Skön i det aktuelle husforhør er så som så. Dette skal jeg gå på i morgen tidlig. Om husforhørene er for dårlige, så finnes det utflyttingslister i denne perioden. Der bør jeg kunne finne han, enten han flyttet til Norge fra Skön eller til et annet sted først. I utflyttingslisten bør han da være å finne.Takk for all hjelp i dag Hanne og Ulla.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jeg har også slekt i Sundsvall. Kunne noen skjekke hva som skjedde med familien Borg etter 1890 tellingen? Det er Katarina Kristina Borg f 1853 Tynderø, Karl adolf Borg f 1856 Sundsvall, Henrik Elias f 1858 Sundsvall, Sofia Mathilda f 1870 Sunsvall, Maria Julia Borg f 1868 Sundsvall og Sofia Albertina f 1861. Jeg er etterkommer etter søsteren Augusta Leontina Borg.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene, lite att börja morgondagen med: Skönsmo Ångsåg i Skön A1:6 som är onumrerad o bitvis oläslig.(Gid 2077.32.56100) han flyttar till Bjertrå 1854. Utflyttningen finns i Skön B:1 (Gid 2077.1.1500). Bjertrå har naturligtvis inga inflyttningslängder men dår finns bl.a Locknö Såg och Bålsjö sågverk. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hanne 2043 - lite att börja med ur Folkräkningen 1900: August Eriksson f 1869 i Ramsberg, Örebro, sågverksarb gift med Augusta Leontina Borg f 1863 Sundsvall, familjen bosatt i Näs, Timråbarn Karl Axel f 1884 Tynderö Hildur Katarina f 1885 Tynderö August Henning f 1891 Tynderö Ester Augusta Charlotta f 1893 Timrå Gustaf Helmer f 1897 i Timrå Frida Linea f 1900 TimråDet finns 4 Katarina Kristina f 1853 men bara denna i Tynderö:Katarina Kristina Wallin f 1853 Tynderö, Stensättaränka, bosatt Sundsvallbarn Gustaf Vilhelm f 1875 i Sundsvall, Johan Fredrik f 1877 i Sundsvall, Berta Sofia Augusta f 1881 i Sundsvall, Karl Bernhard Emanuel f 1886 i Sundsvall, Syster Bernhardina f 1889 i Sundsvall Carl Adolf Borg f 1856 i Sundsvall, arbetare i Sundsvall ogift Sofia Matilda Borg f 1870, sjömansdotter, ogift bosatt Sundsvall barn Anna Evelina f 1895 i Sundsvall, Olof Wilhelm f 1900 i Selånger Maria Julia Borg f 1868 i Sundsvall, bosatt Åstön, Tynderö gift med Jonas Petter Sjöström f 1864 i Viksjöbarn Gerda Kristina f 1890 i Tynderö, Jonas Alexander f 1892 i Tynderö Elin Ottilia f 1895 i Tynderö Erik Helmer f 1898 i Tynderö Familj 2 Margreta Helena Sjöström f 1825 i Viksjö, inhyseshjon Henrik Elias Borg f 1858 i Sundsvall, arbetare i Sundsvall ogift Sofia Albertina Borg f 1861 i Sundsvall, sjömansdotter bosatt Sundsvall ogift,barn Selma Evelina f 1884 i Sundsvall Anna Sofia f 1897 i Sundsvall. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HanneEtter folketellingen 1900 stopper desverre det scannede materialet opp for Sundsvall og Tynderö.For Sundsvall finnes Register til forsamlingsboken 1892-1905, men det er kun en alfabetisk oversikt. Katarina Kristina, Sofia Matilda og Sofia Albertina skal da finnes på side 1183. Karl Adolf skal finnes på side 1390. Men, selve forsamlingsboken er ikke tilgjengelig, så jeg får ikke kommet inn og sett på hva som står.Det finnes en forsamlingsbok 1892-1911 men den er sperret pga personvernsloven, men den er scannet. Det er vel muligens i den boken de finnes på sidene 1183 og 1390. Om du kontakter Svar, kanskje du kan få kopi av de to sidene ? Det er jo verdt et forsøk.For Tynderö stopper det også i 1900. Desverre. I husforhøret 1892-1900 side 260 Åstön i Tynderö kommer det frem flg info som ikke stod i tellingen: Jonas Petter f 26/5-64, Maria Julia 16/10-68. Barna: Gerda Kristina 27/8-90, Jonas Alexander 24/4-92, Elin Ottilia 20/9-95, Erik Helmer 21/1298. I tillegg til dette var det også en sønn Petrus Waldemar 5/5-97 som døde samme år den 30/9. Jonas Petter og Maria Julia ble viet 15/9-89.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

UllaVedr innleggene 2022-2026.Om du har anledning, vil du forsøke å se i dødboken for Botilsäter, värmland året 1916 side 44. Innføring nr 12 Erik Georg ? Det som er uklart er notatet ytters til venstre: Karlstads ..........?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne LeneVad tror du om: Karlstads epidemisjukhus. Dödsbevis fr. dr H. Severin, Karlstad?Och nu när jag tittar på sidan igen ser jag att det står 'Scarlatina' som dödsorsak. Det betyder scharlakansfeber enligt min uppslagsbok. Skulle tro att det är det latinska namnet på sjukdomen. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

UllaDet låter jo sannsynlig når vi vet hva han døde av. Først fikk jeg det ikke til å stemme. Men når jeg nå ser på siden i lupe, så ser jeg jo at ordet epidimisjukhus begynner på linjen over og da stemmer det. Jeg tok det på linjen over, etter Karlstad først som et eget lite ord/tegn. Nå ser jeg at det stemmer som du sier. Tusen takk.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Bårde

Jeg søker etter anene til min bestefar Frans Oscar Eriksen, født 12/7 1871 i Fismedal i Asak Sogn (Berg i Østfold), døpt 6/8 1871. Død 1911. Han var gift med Maren Sofie Larsdatter, født i Aurskog i 1864,død i 1946. De ble gift 1.11.1896. Mine bestforeldre flyttet til Fet i Akershus der min mor ble født. De bodde på Strand i Nerdrum i 1901. Min mor, Lilly Eriksen, ble født i 1908. Faren til Frans Oscar het Erik Joannessen. Moren til Frans Oscar het Caroline Andreasdotter. Hun var etter sigende svensk enke. Dette er alt jeg vet om mine oldeforeldre. Mangler både årstall for deres fødsel og død. Jeg vet heller ikke navnet på deres foreldre. Jeg har mistanke om at begge oldeforeldrene mine stammer fra Sverige. Håper at noen kan hjelpe meg med mer informasjon om mine oldeforeldre. Med hilsen Trygve Bårde, email-adr.: tbarde@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.