Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Frans Oskar er født utenfor ekteskapet ifølge dåpen. Åtakk masse for hjelpen med min familie i Sundsvall.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene!Jag undrar om du har möjlighet att titta på Jonas Jonasson född 22 sept 1816 i Bro, Värmland. (Bro C:3 sid 311 Gid 471.41.2100) Moder heter Malin Andersdotter från Kjällseruds Soldat Stom och faddern Skräddare Jonas Andersson i Södra Sjole. Hittar ingen av dom i hfl. Har nog hållit på för länge och stirrat mig blind. Kan du hitta dom i hfl? Se mer info i tema 59594. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

UllaDet skal jeg gjerne gjøre. Ja noen ganger er det godt med flere øyne. Jeg må få lov til å komme tilbake til det. i morgen er jeg borte hele dagen, og kommer hjem sent på kvelden. Søndag er jeg borte fra tidlig morgen. Skal se om jeg kan få gjort det på Søndag ettermiddag evt så blir det mandag morgen. Beklager det, men jeg gjør det så fort jeg har anledning.Tok bare en rask titt nå. I husforhøret 1815-1820 for S.Sjole side 59, gid nr 471.24.77600. Du har sikkert sett det. Men på linje nr 5 nedenfra ser det ut som det er en Jonas som er strøket over. Det fremkommer jo ikke noe info om han annet enn at han er Dräng. Ikke en gang etternavnet, så det er ikke sikkert at det er faren.Jeg skal se mer på dette så fort jeg har anledning til det, håper det er ok.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne LeneSjälvklart är det ok! Jag väntar gärna.Den överstrukne drängen Jonas har jag tittat på och tycker det står att han flyttade till V. Brosäter 1818. Har kollat där med början sid 110 och soldatstommen sid 116. Även i Östra Brosäter har jag letat. Hittar några smeder men inget spår av någon skräddare någonstans i längden.Det har ju varit möjligt att få fram mycket om Johan Gustav Jonasson f 1842 31/12 i tema 59594 och det skulle vara roligt att kunna avsluta det med att fastställa faderns ursprung också. Jag är mycket tacksam att du vill titta på det.Vad det gäller Peter Vilhelm Norman f 1832 så har jag ännu inte funnit honom i Bjärtrå. Jag funderar vidare emellanåt. Nu i den härliga vårtiden mellan hägg och syren vill vi ju alla passa på och vara ute så mycket som möjligt. Sökandet i dom gamla böckerna får ske sena kvällar eller regniga, kalla, blåsiga dagar. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fagervik

I boka 'Slekten Figenschou' av H. Figenschou,står det om Niels Johansen Berg, f. 1712, og hans far Johan Nilssøn, f. 1671.Der står det at Johan ble kalt for 'Johan Svenske'. Han skrev svensk, var i Lyngen en periode og flyttet til slutt til Svensby. Johans kone var Inger Christensdatter Borlund, f. ca 1681.Kan noen hjelpe meg finne Johans røtter i Sverige? Jeg aner ikke når han kom til Norge og hvor han kom fra.På forhand takk.Med vennlig hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Jeg trenger hjelp til å finne ut hva som skjedde med Peder Andersen Lundgaard, født 16.02.1837 Mæhlum i Furnes, som tilhørte Vang, i Hedmar. Døpt 17.03.1837 i Vang. Han var sønn av Anders Monsen Lundgaard og Mari Pedersdtr.Peder flyttet til Sverige før 1865 og giftet seg der, men vet ikke når og med hvem.Han bodde trolig i Ørebro og/eller Vimmerby. Peder bodde visstnok også i Mariestad en stund.Han var ølbrygger, i hvert fall i en periode. Jeg vet at han var i Sverige i 1865 og 1869.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Bårde

Anne Lena! (svar til 2051) Frans Oscar og Maren Sofie ble gift i Fet. Frans Oscar flyttet dit i 1895 i følge ministerialbok for Berg / Asak 1888-1902. Hilsen Trygve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

ØyvindPeter Andersson Lundegaard f 1837 bor i Oskarshamn med kona Wilhelmina Marg Bolling f 1868 Skåne. Barn Anders Gustav Hugo f 1870 Vimmerby, Lilly Augusta f 1876 Vimmerby, Gerda Cecilia f 1877 Vimmerby og Olga Maria f 1880 Døderhult. Dette er i 1890 tellingenHanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

ØyvindDen første konen til Peter/Peder vet jeg ikke hvem er. Det finner Anne Lene eller Ulla ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Øyvind 2058FR 1900: familjen bor i Oskarshamn No 166 B. Hustru Vilhelmina Margareta Bulling är f 1848 i Strö, Malmöhus län. Peter Lundgaard är Vedgårdsförman. Barnen Lilly o Gerda bor hemma.Ur hfl Oskarshamn kv Triton No 166: F. Stationsföreståndaren Peter Lundgaard f 1837 16/12 Wanga, Norge, gift 4/12 1868 med Wilhelmina Margareta Bulling f 1848 (ej 68 som i FR 1890) 4/12 Stora Strö .barn: Anders Gustaf Hugo, magasinsbokh. f 1870 8/11 Vimmerby, Lilly Gustava 1876 4/2 Vimmerby, Gerda Cecilia f 1877 28/4 Vimmerby flyttat till Kungsholm Stockholm 1897 3/11 och Olga Maria f 1880 27/10 Döderhult, död 5/ 1894 Oskarshamn. (SVAR Oskarshamn A1:12 1892-1900 sid 456, bild 137).Vigsel och hustruns födelse har jag inte letat efter än. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

UllaI husforhøret 1815-1820 har jeg akkurat som du , ikke funnet Jonas Andersson på S. Sjole eller malin Andersdotter på Kjällseruds soldat stom.Så gikk jeg til husforhøret før, 1810-1815 og er jo ikke så lenge før sønnen Jonas blir født i 1816. For å se om jeg der kunne bli noe klokere. Jeg begynnte der å se etter en Jonas Andersson.På S.Sjole side 58, ganske langt ned gid 471.23.57400 finner jeg en Jonas Andersson f.1780 Långs, dräng. Det står at han kom fra Smedtorp i 1811 og flyttet til Mellbyn 1812. I samme husforhør finnes han på Mellbyn side 49, gid 471.23.56300 og der står det at han kom fra Sjole i 1812.I husforhøret 1815-1820 finnes han fortsatt på Mellbyn side 51, gid 471.24.76700. Det står da ikke noe om noen flytting til f.eks Sjole og heller ikke notat om et barn. Noe sønn Jonas er heller ikke innført, men han har vel muligens blitt boende hos sin mor.Jeg vet jo ikke om dette er rett Jonas. Vi finner han jo ikke på Sjole, og han her har bodd på Sjole, men det er jo absolutt ikke nok til å si at det er rett. Men, det er kanskje nok, til å gå videre og se på denne Jonas. Eller har du allerede sett han Ulla ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

UllaAng P.V. Norman så har heller ikke jeg funnet han i Bjärtrå. Jeg har lett i hele husforhøret side for side uten og finne han. Men, en del av det er jo ganske uleselig, så jeg kan ha oversett han. Jeg har tiden fra 1854 og til ca 1866-1868 å lete etter han på, i løpet av denne tiden reiste han trolig til Norge. Jeg skal nok lete mer.Tilbake til mitt forrige innlegg. jeg har enda ikke lett etter Malin Andersdotter annet enn på kjällseruds soldat stom i forhøret 1815-1820. Skal også lete mer etter henne.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Eva Fagervik - 2057Dette blir vanskelig å finne. Å finne røttene på 1600/1700 tallet er ikke helt enkelt i og med at vi ikke aner noe om hvor i Sverige han var fra. Da blir det jo som å lete etter nåla i høystakken. Det er ikke noe særlig søkbart da og dermed blir det å lete i bok etter bok.Forsøkte å søke på familysearch, men det er ikke enkelt å ta ut noen kandidat, med såpass lite å gå på.Et forslag, er at du tar for deg flyttelistene og følger han tilbake til det tidspunkt han flyttet inn i Norge og ser hvor i Sverige han da kom fra. Finner du det så er mulighetene noe større.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hjertelig takk for opplysningene (2060-2062), Hanne og Ulla. Dere er utrolig flinke.Hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fagervik

Tusen takk for tips. Skal se på flyttelistene, men det er kanskje umulig å finne mannen da han har et ganske ordinært navn og dette er langt tilbake i tid.Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Jeg undres på om det er mulig å finne opplysninger om Hans Petersens foreldre/aner. Her er han i 1900: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1938&kenr=004&bnr=0007&lnr=00>Lenke Mange av Birgithe og Hans` etterkommere er bosatt i Meldal, Sør-Trøndelag. Birgithes foreldre/aner har jeg med god hjelp funnet informasjon om: LenkeLenke til Birgithe og Hans` vielse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

johanna johannesdatter født 18.1.1861 i östre stömme finner at hun flytter til norge i 1881.er det noen som vet hvor norge hun dro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Johannesdotter, Johanna Piga (ogift kvinna)f. 18/1 1861 i Stavnäs, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 29/11 1881 från Klässbol Södra, Stavnäs, Värmlands län (Värmland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 215Emibas emigrationsakt: Stavnäs S 1881 045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene 2063Det verkar inte som det går att hitta den där skräddaren Jonas Andersson i S. Sjole. Den du funnit på sid 58 som kom ifån Smedstorp och flyttade till Mellbyn står ju bara som dräng så det går ju inte att säga om det är rätt. I barnet Jonas födelsenotis 22 sept 1816 är inte faderns ålder antecknad och modern Malins är oläslig. Nu är vi ju två som sökt och kan inte se att han finns där. Stort tack för att du kollade upp det. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

UllaJeg har lett mye siden jeg skrev innlegg 2063, men ikke funnet noe mer. Så det er nok som du sier. Det skal bli vanskelig å finne han, det mangler som du også sier litt tilleggsinformasjon om faren, som kan fortelle oss noe om hvem han er.Husforhørene på den tiden er desverre ikke like innholdsrike synes jeg som de ble senere utover 1800 tallet. En del år senere, ville det jo stått en anmerkning på den rette Jonas Andersson om at han hadde blitt far til et barn skulle jeg tro. Selv om han og barnets mor ikke hadde bodd sammen, og selv om barnet var uekte født. En notat også på han ville det uansett ha stått.Så jeg er enig, dette kan desverre bli stående som en gåte. Jeg har lett og lett, og vet ikke helt hvilken flere steder jeg kan lete etter han.Dumt , men sånn er det jo noen ganger. Løste og uløste gåter er det stadig vekk i denne hobbyen her. Sikkert også det som gjør det spennende og interessant.Ha en flott dag i dag. Håper det er like fint og varmt i Malmø i dag som det er her i Moss.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anita - 2069Hanne fant jo flyttingen til Johanna i innlegg 2071. Jeg har sett i husforhøret og det står heller ikke der annet enn at hun flyttet til Norge. Så dermed er det vanskelig å si noe mer om hvor i Norge hun flyttet.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.