Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene 2097Titta i Skarhult 1841-1849 den är lite lättare att läsa. Arrendatorn är född 1819 i Oldenburg?? Har svårt att se vad det står. Gid 1347.31.71900. Har inte kollat om den finns i SVAR. Marie Henriksen gifte sig med Mejeristen den 9 december 1863 i Jäder, Sörmland. Hon var Mejeriförestånderska vid Fiholm (Tiholm) scb 100004.11.42000 Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kikki Brill 2099Ja, på vielsen står det at Christian er fra Kville. Det ligger i Göteborg og Bohus län. Jeg har søkt på han i 1865 tellingen på Rhd, og der står det at han var født i 1827.Fra den tiden han ble født er det ikke tilgjengelige kirekbøker på hverken Svar eller Genline, de begynner først i 1860. Jeg søkte da på http://www.slaktdata.org/index.php/regsearch der det normalt er mye å finne fra det länet. Finner ut at også der starter bøkene i 1860. Svaret finner jeg hos Svar, der det informeres om at større deler av materialet fra Kville har gått tapt i brann. Da kan det nok bli vanskelig.Husforhørene starter også opp i 1860 og det er etter at Christian kom til Norge. Så som du forstår, dette kan bli vanskelig. Kanskje Hanne/Ulla har noen lure ideer ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tror jeg føler for en liten påminnelse til dere som spør.Som Lars Owe Wangensten skrev i en annen debatt her på forumet: 'Fortell ALT du vet, ALLE steder du har letet, ALLE kildene du har brukt''Hvis alle husker det, så er vi et godt stykke lenger. Jeg eller andre bør ikke lete etter det som allerede er kjent.En annen ting som er viktig er stedsangivelsen for spørsmålene også hvilket län det er i er viktig, om du vet hvilken län det tilhører da.Dreier det seg om personer som flyttet til Norge ? Let i det du kan i Norge først. Det er ikke alltid godt for oss å lete etter en som er født f.eks 1830 kanskje i Sverige, og som kanskje har et vanlig navn. Det hender jo at man faktisk vet veldig lite om den man søker. Noen ganger vet man bare et navn og ca årstall. Da blir det viktig å gjøre mer jobb i Norge - ikke minst i flyttelistene. Følg vedkommende i flyttelistene, slik at innflyttingen til Norge finnes. Der står det ofte hvor de kom fra og når. Vielser kan også gi viktig svar, likeså barns fødsler og f.eks navn på faddere.Sist men ikke minst. Kom med klare referanser på hvor den kjente informasjonen er funnet, og legg også gjerne inn en lenke til den.På denne måten kommer alt det kjente frem, og det er mye lettere å finne det du søker.Jeg vil gjerne at det svaret som presenteres etter en leting skal være sikkert. Jeg skal vite at det faktisk er den du søker, jeg har funnet, og ikke en annen. Jeg vil ikke føre noen ut på gale veier og dermed tro at det er funnet rett person, så kommer det senere kanskje frem at det var feil. Det er så dumt for den det gjelder. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

En ting til, vedr mitt siste innlegg:Ta med navner på andre familiemedlemmer til den du søker, f.eks foreldre, søsken, barn, like så hvor/når disse er født om du vet. Det hjelper til å avgjøre om det er rett person man finner.En annen ting. Nå på sommeren, hvor vi er så heldig å ha så mye fint vær som vi i allefall har her i Moss om dagen, så blir det noe mindre tid på slekt. Derfor håper jeg at dere tåler å vente en dag eller 2 på svar. For mitt vedkomemnde blir det til å holde på litt på morgenen, når varmen kommer så må man jo en tur ut.Kom fortsatt gjerne med spørsmål, det er bare hyggelig, men det blir kanskje altså noe lenger tid å vente på svar.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene 2102Branden i Kville 1904 förstörde tydligen alla böcker. Man kan ju höra med Landsarkivet i Göteborg om det finns bouppteckningar efter föräldrarna, mantalslängder, sjömansregister, emmigranthandlingar eller något annat som kan ge lite uppgifter om Christian Johannessons ursprung. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Thomas Tverberg 2100Jeg må få bruke litt tid på ditt spørsmål. Det er itt frem og tilbake her for å finne noe, og jeg finner igrunnen ikke veldig mye. Om det er ok for deg så kommer jeg tilbake til dette etter helgen, og da håper jeg å ha funnet mer.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Knut Hultgren ble født 22. mar 1910 (fødselsdato har jeg fra DIS-Gravminner).Innad i familien sies det at han var født i Sverige - muligens i Helsingborg-traktene (evt. et annet sted i Sør-Sverige).Det sies videre at han kom fra en familie av artister. Det har blitt nevnt alt fra sirkusartister til skuespillere.Han kom til Norge som relativt ung. Han ble gift - mest sannsynlig i Oslo - med Gudrun Karoline f. 17. sep 1907 i Kopervik, Norge.Han var selv skuespiller samtidig som han hadde et trykkeri ved siden av.Han døde 20. okt 1985 i Oslo og er gravlagt i Oslo. Dette er alt jeg vet om ham!Jeg lurte på om det var mulig å finne ut mer om:Hvor han er født, hans foreldre - søsken o.l. (hva de drev med hvis mulig) evt. tidligere aner samt når han kom til Norge og hvem i hans øvrige familie som var med!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Øivind 2058Som tidigare sagts är böckerna i Östra Strö i dåligt skick, mycket fuktskadade, delvis oläsliga och halva sidor är bortgnagda av tidens tand. Tursamt behöver vi inte tampas så länge med dem för Gustaf Bulling dör 1851 och Maria Henningsen och döttrarna flyttar 1852. Här följer ytterligare några pusselbitar till berättelsen om Peter Lundgaards hustru Vilhelmina Magdalena Bulling. Skarhult hfl 1841-1849 sid 66 och Östra Strö:CHG Bulling f 1819 21/9 Oldenburg hustru Maria Henningsen f 1826 21/6 Falster, dom är inflyttade från Falster 1846, troligen vigda där. Dotter Betty Leopoldina f 1849 13/8 i Strö, död1849 26/8 På nästa rad finns ev. släkting: oläsligt förnamn Bulling f 1821 8/? Oldenburg, infl från Falster 1846? eller 1848?, utflyttat till Gudmundtorp 1849?(Gid 1347.31.71900, samma som Östra Strö 1439.31.71900)Östra Strö hfl 1849-1854 sid 72 Trulstorp: CHG Bulling dog 25/11 1851 och Maria o barnen flyttade till Stehag – äldre namn Stödhaf - 19/11? 1852. (Gid 1439.32.96700). Dödsnotisen berättat att han begravdes 30 nov och kallades Gustaf Bulling, f.d Arrendator af Trulstorp och dödsorsaken var Lungsot, 32 år 5 månader gammal. (Östra Strö Födde, Döde 1785-1861, Gid 1439.13.71000).Stehag infl 1828-1861 Gid 1357.20.4400 till Rönneholm. Hon finns på sid 121 Rönneholms Gård. (Stehag hfl 1848-1853 sid 122, Gid 1357.31.69900) I nästa hfl Stehag 1853-1858 på sid 124 Rönneholms Mejeri (Gid 1357.32.85200).1858-1861 är hon inte kvar på Rönneholms Gård, Mejeriet. Har ögnat igenom utflyttningslängderna 1852-1861 men vet inte var hon bott dom åren.Mejerska Maria Bulling inflyttade, attest nr 54 1861, till Jäder, Fiholm från Sjörup, Malmöhus län. Det står Enkefru Bulling med Döttrar från Sjörup till Fiholm inskr 24/10 1861. (Gid 77.28.400) Maken Lantbrukaren Carl Aug. Clemensson inflyttade, attest nr 97, till Jäder 15/11 1863 från Lund, Skåne. Dom gifte sig månaden därpå den 9/12. Gemensamt barn Ellen Dagmar Cecilia föddes i Jäder 1864 31/10. Familjen utflyttade till Ek, Skaraborg 1865. (Jäder 1861-1865 A1:16 sid 204, Gid 77.35.28000)Jag hittar inte Maria i Sjörup. Man kan ju leta lite i Lund o Billinge efter maken och se om hon finns där, eftersom dom gifte sig så snart efter det att CA Clemensson flyttat till Jäder. Dom bör ju ha känt varandra mer än några veckor före vigseln. Lysning ska ske tre söndagar i rad vid högmässan. Maken kan också ha arbetat i Jäder tidigare under året och skrivit sig i församlingen inför vigseln.Hoppas ni har tillgång till Genline och kan titta själva i dom svenska böckerna. Det finns säkert fler uppgifter på sidorna som jag inte lagt märke till nu vid det här snabba genomletandet. Det har blivit mest om datum och platser. Det vore förstås roligt att få veta lite mer om personerna och hur dom levde och man kan kanske hitta fotografier på Peter Lundgaard och hans fru, dom levde ju in på 1900-talet. Bilder o handlingar, lönelistor? från Vimmerby Bryggeri antingen kanske direkt från bryggeriets arkiv eller Landsarkivet i Vadstena. Maria var ju bara 25 år då hon blev änka. Hur såg en mejerskas liv ut då i mitten av 1800-talet? Hon kom från Falster i Danmark och Gustaf från NV Tyskland. Vad gjorde att dom flyttade till Skåne? Massor av undringar har dykt upp i mitt huvud medan jag letat i dom gamla böckerna. Bouppteckningen efter Gustaf Bulling kan finnas på Landsarkivet i Lund liksom handlingar om dom stora gårdar där dom arbetade. Gården Fiholm på Landsarkivet i Uppsala. Vi googling på Bulling och Oldenburg fick jag flera träffar – men ingen Gustaf Bulling f 1819.I Porträttfynd på Rötter – www. genealogi.se – finns det foto på J.A Bolling 1908 taget i Kristiania. Vet ju inte om han tillhör samma släkt, men vill i alla fall nämna det.Lycka till i det fortsatta sökandet och i arbetet med boken!! Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Ulla (2108).Hjertelig takk igjen for nye opplysninger. Du har gjort en imponerende jobb.Vi skal nå prøve å se om vi finner etterkommere etter Vilhelmine og Peter Lundgaard. Siden de hadde flere barn som levde opp, burde det være mulig, og bilder av dem hadde også vært spennende.Takk til alle som har bidratt til informasjon om denne familien. Vi hadde aldri trodd at vi skulle få så mye og så god hjelp.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

UllaDet finnes en Alexander Bulling f 1821 i Tyskland. Bor i Malmø, med kona Doris Fredrika Carolina Hermina Von Ekensten f 1834 i Hishult Halland, Barn Fredrika Maria Vilhelmina f 1857 Gudmundtorp og Frits Robert Alexander f 1866 Gudmuntorp.Så er det en sømmerske Maria Leopldina Bulling f 1851 I Strø1890 tellingBulling, Fredrika Maria Vilhelmina Fröken (ogift kvinna)f. 20/11 1857 i Gudmuntorp, Malmöhus län (Skåne)Utvandrad 11/2 1880 från Kråkarp, Gudmuntorp, Malmöhus län (Skåne) till SchweizKälla: Husförhörslängd, s. 181Emibas emigrationsakt: Gudmuntorp M 1880 001 Bulling, Doris Ulrika Alida Fröken (ogift kvinna)f. 24/10 1861 i Gudmuntorp, Malmöhus län (Skåne)Utvandrad 11/2 1880 från Kråkarp, Gudmuntorp, Malmöhus län (Skåne) till Schweiz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

I 1890 tellingen bor Maria Bulling hos Karl August Klementsson f 1836 i Billing. Kona Maria Henningsson f 1836 i Danmark og datter Ellen. De bor i Skøvde i Tomt nr 37 Anders Hans tomt, fattighus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hanne och ØivindAlexander Bulling f 1821 skulle ju kunna vara densamme som 'oläsligt förnamn'. Ev en bror??I hfl står att Carl August Klemensson var föreståndare för fattighuset i Skövde. (Svar Skövde Stadsförsamling 1892-1899 A1:18 sid 289, bild 291). Det finns inte fler hfl skannade och dödboken går bara till 1897, så vad som hände sen kan jag inte få fram.Här kommer en länk till en efterlysning förra hösten på anbytarforum av Lilly Gustafva Lundgaard, en bit ner på sidan, 1 okt 2007:LenkeMvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Takk til Hanne og Ulla for nye opplysninger.Flott med lenken til Anbytarforum. Vi kommer til å ta kontakt med hun som hadde en etterlysning der.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ulla og HanneJeg har ikke hatt anledning til å få gjort noe på noen dager. Slik er det jo noen ganger jo. Men - jamen har dere fått frem mye for Øivind.Geir WollJeg har ikke funnet noe her desverre. Det er vrient når man ikke vet hvor han kan være født. Han er jo født etter de folketellinger som i allefall jeg har tilgjengelig. Veldig opp og ned hva som er tilgjengelig på nett så sent som i 1910. Kjenner du til om Knut Hultgren hadde søsken som kanskje ble boende i sverige ? Jeg antar at du kanskje ikke gjør det når du ikke er helt sikker på om han er svensk. Har du ingen mulighet i NOrge til å finne hans fars navn ? F.eks når han giftet seg. Om du leter etter vielsen hans i Oslo da, i og med at du tror han giftet seg der. Har du fulgt han i flyttelistene for å se om du på den måten klarer å finne ut om han faktisk kom fra Sverige ? Om du er så heldig å kunne finne noe ny info, så kan du jo legge det ut her, så får vi se om det da er mulig å komme lenger.Hilsen Anne LeneHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene 2088 och 2100Skulle tro att du redan har detta, men om inte så kollade jag som hastigast och i hfl Döderhult A1:4 sid 1, bild 68 i SVAR finns Fredriksfors. Emma Marie är född 1837 9/4, föräldrar Johan Fredrik Bonnier och Louise Samuelsdr uti Fredriksfors Bruk. (Gid C:4 17.28.47600).I SVAR Döderhult A1:6, Fredriksfors sid 3, bild 8, längs ner på sidan finns Johan Erik Lybeck f 1829 25/9 i Risinge, Östergötland. Föräldrarna är Mästersmed Erik Lybeck och Maria Stina Olofsdr i Börgöl(?tycker jag det står). Gid 238.29.9500. Det här är ju smedsläkter och mycket finns nog utforskat redan. Hinner inte söka mer nu. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Tverberg

Ulla 2115Hei takk for info om Johan Erik Lybeck foreldre. Bonnevier siden har jeg all info.Mangler også foreldre til Lars Peter Larsson f.1824-1827 Misterhult se (2100)Mvh. Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei! Jeg vil først skryte litt av Anne Lene Hagen, som har gjort en god jobb med å opprette denne debatten, og å hjelpe så mange som har spørsmål. Også de andre som har vært med å hjulpet og lett har også gjort en fabelaktig innsats! Det ser virkelig ut som folk har hatt nytte av denne debatten...;-)Så til det jeg trenger hjelp til: En forfar av meg het Johannes Rodin (Rhodin, Rudin?), og han ble gift med ei Anna Bugge Bech i Domkirken i Bergen den 7. september 1806. De fikk så vidt jeg vet fire døtre. Det ser ut til at han var svensk, og var fra Gøteborg. (Det kom frem en del opplysninger om han i debatt nr. 59398, som jeg opprettet den 6. mai i år).Kan noen hjelpe meg med å finne ut noe om hans opphav? (Han må ut ifra de opplysninger som er oppgitt i kildene i debatt nr. 59398, være født en gang mellom/rundt 1768-74).Håper noen kan hjelpe meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ulla, Hanne, Thomas, Rune og evt andre med spørsmål.Jeg er desverre redd for at denne uken og neste uke går uten at jeg får gjort noe særlig. Pga noe så hyggelig som et bryllup i familien. Om jeg ikke rekker å få sett på noe særlig før, så kommer jeg tilbake igjen i uke 25.ThomasJeg har tittet en del, og ser jo at Ulla også har funnet noe. Det krever litt leting dette her tror jeg. Jeg har funnet fødsels innføringne til barna du angir i innlegg 2100, og kan stort sett bekrefte disse, med flg viktige unntak: På barnerekken du angir til Lars Petter Larsson, har de to første barna en annen mor. Johan August og Carl Alfrid som du sier født i Døderhult. Moren deres er: Lena Catharina Johansdotter. Agnes Hildegaard, Per Alfrid, Carl Conrad og Gustaf Hilding er alle fødte i Oskarshavn og har Olivia Gustafsdotter som mor. Ellers kommer jeg tilbake senere med mer.RuneTakk for litt skryt. Ja det har vært mange henvendelser på dette tema. Så jeg håper jo at mange har hatt nytte av debatten. Jeg skal se nå om det er noe jeg kan finne vedr ditt spørsmål. Men, ellers er det altså mulig at jeg må vente litt med dette og.Ønsker alle noen solfylte dager i mellomtiden. Litt til og fra vil jeg sikkert være her, men kanskje ikke det store jeg får gjort som sagt.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ThomasDet er ikke alltid så enkelt å finne noen når man har så lite å gå på som her. Gøteborg området er stort, og i hvilken forsamling skulle man forsøkt ?Jeg har tittet litt på anbytarforum, og der står det en del om Rodin. Det fremkommer også at 2 Rodin slekter er med i Svenske slektskalenderen. Kanskje det hadde vært mulig å låne den ? Du finner Rodin på anbytrarforum http://aforum.genealogi.se/discus/ under: ämnen - släkter - övriga släktar m-r. Listen som da kommer opp er alfabetisk, bla deg nedover til Rodin. Kanskje det kan være noe å finne der, eller kanskje du kan komme i forbindelse med noen som vet ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anne Lene Hagen

Etter et lite opphold er jeg klar igjen. Hvis noen venter på svar fra meg, så gi meg et hint om det.Samtidig vil jeg benytte anledningen til en liten ting. Hvis noen har tenkt seg til sverige i sommer for å oppsøke steder med tilknytning til sin slekt, så går tiden fort mot ferietid. Uke28-29 og 30 regner jeg med at jeg selv får gjort lite. Så dermed går dere med slike tanker og lurer på noe i den forbindelse ? Tiden går fort og noen ganger tar det tid å finne det man søker. Kom gjerne med slike henvendelser nå.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Strandslett

HeiJeg har en svensk gren som jeg har utsatt i mange år å gjøre noen undersøkelser om, men kanskje dette forumet kan hjelpe?Jan Peter Petersson, f. 1843 2/3 i Fågelviks fs, Väse hd. Død etter 1895, mulig Bäck eller Romstad eller Ö Fågelviks fs.Gift 1868 26/12 med Maria Kajsa Henriksson, f. 1843 14/5 i Väse fs. Død etter 1878 mulig i Bäck eller Romstad, Fågelviks fs, Väse hd.De fikk 9 barn fra 1868-1889. Jeg vet at to av sønnene dro til Norge og en datter dro til Amerika.Når døde Maria og Jan Peter og hvem var foreldrene og tidligere aner?Mvh Anne Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jansson, Herman Arbetare (man)f. 25/12 1876 i Östra Fågelvik, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 4/12 1896 från Bäck Romstad, Östra Fågelvik, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0131896010 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 95Emibas emigrationsakt: Östra Fågelvik S 1896 010Jansson, Tilda Sofia Piga (ogift kvinna)f. 18/12 1881 i Östra Fågelvik, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 17/9 1903 från Staden 68, Karlstads stadsförs, Värmlands län (Värmland) till Amerika0011903073 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 260EmibaJansson, Lovisa Piga (ogift kvinna)f. 10/6 1868 i Östra Fågelvik, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 1/5 1891 från Bäck Romstad, Östra Fågelvik, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0131891008 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 94Emibas emigrationsakt: Östra Fågelvik S 1891 008Her utflyttingen. Men det var jo ikke akurat det du spurte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anne CFørst et par infoer. Du har gale datoer i flg kirkebøkene på 2 ting her: Maria Kajsa Henriksdotter er født14/5-1848. Hun og jan Peter Petersson giftet seg 21/11-1868.Først Jan Peter Peterson, kommer fra Måsen/Mossen i Ôstra Fågelvik socken. Hans foreldre bodde der i hele tiden i alle fall frem til 1880. Infoen som fremkommer er slik:Torpare Petter Andersson 13/12-1812 Fågelvik. død i 1856 men datoen er uklar.hustru Stina Swendsdotter 21/2-1812 Wäse. Blir enke i 1856. Hun gifter seg på nytt 5/8-1858 med arbetskaren Anders Jonasson f 25/2-26 Fågelvik. De fikk datteren Sofia 9/11-58. Et par steder står det at hennes annnen ektemann Anders er mindre vetande. Fra 1861 betegnes de som fattighjon. Stina dør trolig i løpet av husforhøret 1871-75 uten at det står noe notat om det. For i det neste husforhør1876-80 er hun ikke innført i det hele tatt, og Anders er her skrevet inn som enke.Barna: Anders 28/5-1836 Fågelvik. Han flytter til Wäse i 1855.Lars 3/6-40 fågelvik. Ha flytter ut og til Allster i 57. Som anmerkning står det: han flyttade redan 1850 men har ej begärt attest före nu.Jan Peter 2/4-43 fågelvik. Han flytter ut i 1863 og flytter da en periode litt rundt, poster som dräng.Jan Peter Petersson og Maria Kajsa Henriksdotter gifter seg altså 21/11-1868 i Fågelvik. Maria Kajsa er baptist. De bor først på plassen Bög i Østra Fågelvik. I 1878 flytter de til plassen du nevner. Den skrives hele tiden som bäck el. Romstad og ligger i ôstra Fågelvik. Infoen om dem har du tydeligvis, men jeg noterer allikevel her det lille jeg har notert meg om dem:arbets kar Jan Peter Peterson 2/3-1843 Fågelvikhustru Maria Kajsa Henriksen 14/5-53 WäseDu lurer på når Jan Peter og Maria Kajsa dør, og da har jeg fulgt dem så langt jeg kan i husforhør og forsamlingsböcker, for å se om det lar seg finne der. Da har det vært mulig og følge dem ut 1916. I løpet av denne tiden dør ingen av dem.Så til Maria Kajsas familie. Fødelsesboken for Wäse sier at hun var født 14/5-1848 døpt 21/5. Foreldrene: Silkestad: gifta drängen Henrik Jansson och dets hustru Anna Maria larsdotter. Vittner: Nils bengtsson och dets hustru Karin Jansdotter ibidem.Da er de altså å finne på Silkestad i Väse. Jeg har fulgt dem i husforhørene 1846-50 side 308, 1851-55 side 306 og 1856-60 side 312, informasjonen om dem blir da slik:Gifta drängen Henrik Jansson 20/8-1814 Fernebohustru Anna maria Larsdotter 11/9-1819 Väseoägta son Anders Christoffers 19/9-38 Väsedotter Maria Cajsa 14/5-48 väseChristina 16/7-1851 väseDe står notert som flyttet til Fågelvik i 1850, men det var nok ikke langvarig for allerede i 1851 var de igjen tilbake på Silkestad. Anna Maria dør 6/6-1855. Året etter at Henrik ble enke flytter han og minstejenta christina til en annen plass i Väse der han også er dräng. Videre har jeg ikke fulgt han.Hilsen Anne LeneBarna: Lovisa 10/6-68tvillingene Karl Johan og Jan Henrik 20/7-71tvillingene Victor og Herman 25/12-76Julia Maria 24/12-79Tilda Sofia 18/12-81Emma Kristina 29/5-87Gustaf Adolf 2/6-89Maria Stina 1/1-46 fågelvikSven 6/8-48 fågelvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hm her skjedde det noe. Tar innlegget en gang til, og håper det blir rett da:Anne C Først et par infoer. Du har gale datoer i flg kirkebøkene på 2 ting her: Maria Kajsa Henriksdotter er født14/5-1848. Hun og jan Peter Petersson giftet seg 21/11-1868.Først Jan Peter Peterson, kommer fra Måsen/Mossen i Ôstra Fågelvik socken. Hans foreldre bodde der i hele tiden i alle fall frem til 1880. Infoen som fremkommer er slik:Torpare Petter Andersson 13/12-1812 Fågelvik. død i 1856 men datoen er uklar.hustru Stina Swendsdotter 21/2-1812 Wäse. Blir enke i 1856. Hun gifter seg på nytt 5/8-1858 med arbetskaren Anders Jonasson f 25/2-26 Fågelvik. De fikk datteren Sofia 9/11-58. Et par steder står det at hennes annnen ektemann Anders er mindre vetande. Fra 1861 betegnes de som fattighjon. Stina dør trolig i løpet av husforhøret 1871-75 uten at det står noe notat om det. For i det neste husforhør1876-80 er hun ikke innført i det hele tatt, og Anders er her skrevet inn som enke.Barna: Anders 28/5-1836 Fågelvik. Han flytter til Wäse i 1855.Lars 3/6-40 fågelvik. Ha flytter ut og til Allster i 57. Som anmerkning står det: han flyttade redan 1850 men har ej begärt attest före nu.Jan Peter 2/4-43 fågelvik. Han flytter ut i 1863 og flytter da en periode litt rundt, poster som dräng.Jan Peter Petersson og Maria Kajsa Henriksdotter gifter seg altså 21/11-1868 i Fågelvik. Maria Kajsa er baptist. De bor først på plassen Bög i Østra Fågelvik. I 1878 flytter de til plassen du nevner. Den skrives hele tiden som bäck el. Romstad og ligger i ôstra Fågelvik. Infoen om dem har du tydeligvis, men jeg noterer allikevel her det lille jeg har notert meg om dem:arbets kar Jan Peter Peterson 2/3-1843 Fågelvikhustru Maria Kajsa Henriksen 14/5-53 WäseBarna: Lovisa 10/6-68tvillingene Karl Johan og Jan Henrik 20/7-71tvillingene Victor og Herman 25/12-76Julia Maria 24/12-79Tilda Sofia 18/12-81Emma Kristina 29/5-87Gustaf Adolf 2/6-89Maria Stina 1/1-46 fågelvikSven 6/8-48 fågelvikDu lurer på når Jan Peter og Maria Kajsa dør, og da har jeg fulgt dem så langt jeg kan i husforhør og forsamlingsböcker, for å se om det lar seg finne der. Da har det vært mulig og følge dem ut 1916. I løpet av denne tiden dør ingen av dem.Så til Maria Kajsas familie. Fødelsesboken for Wäse sier at hun var født 14/5-1848 døpt 21/5. Foreldrene: Silkestad: gifta drängen Henrik Jansson och dets hustru Anna Maria larsdotter. Vittner: Nils bengtsson och dets hustru Karin Jansdotter ibidem.Da er de altså å finne på Silkestad i Väse. Jeg har fulgt dem i husforhørene 1846-50 side 308, 1851-55 side 306 og 1856-60 side 312, informasjonen om dem blir da slik:Gifta drängen Henrik Jansson 20/8-1814 Fernebohustru Anna maria Larsdotter 11/9-1819 Väseoägta son Anders Christoffers 19/9-38 Väsedotter Maria Cajsa 14/5-48 väseChristina 16/7-1851 väseDe står notert som flyttet til Fågelvik i 1850, men det var nok ikke langvarig for allerede i 1851 var de igjen tilbake på Silkestad. Anna Maria dør 6/6-1855. Året etter at Henrik ble enke flytter han og minstejenta christina til en annen plass i Väse der han også er dräng. Videre har jeg ikke fulgt han.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.