Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut H Nebell

Hei! Har du mulighet til å finne foreldre og eventuelt tidligere aner til denne damen?Rebecca Anderson Svensk Pige ble født den 9 jun 1857 Färgelanda, Sverige.Den 16 nov 1877 ble det meldt innflytting til Lille-Dahl, Idd,Attest: 27/10-76 Ferlin, for Rebecca Anderson Svensk Pige fra Färgelanda, P S.Hun var 23 år når hun ble besvangret av Johannes Pettersen i jan 1881 Brødløs, Berg, FrederikshaldKirkebok Berg i Berg, dåp av datter Valborg; Lenke Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Färgelanda F1 1857-06-09 Rebecka Torparen Anders Johannesson Hustru Christina Gattman Hälleberga, Hällan, S.slektdata

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Färgelanda F1 1854-10-02 Inga Maria Torparen Anders Johannesson Hustru Christina Gattman Hälleberga, Hälla, S.Gattman finnes i Brålanda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Her bruker de Galtman er ikke så korekt skrevet alltidFärgelanda F1 1860-02-24 Johanna Torparen Anders Johannesson Hustru Christina Galtman Hälleberga, Hälla, S.I 1890 tellingen er Kristina enke. Hun er f 1824 i Brålanda. Bor på Hällan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

KnutHanne fant en del som sa meg at vi skulle til S. Hällan i Färgelanda. Da har jeg funnet i husforhørene 1856-60 s 72, 1861-65 s 94 og 1866-1870 s 105. Hele tiden på Hälleberga u/S. Hälla, Färgelanda, Älvsborg län:Torpare Anders Johansson 14/9-1823 Örhustru Christina Galtman 4/10-24 BrålandaBarna: Lotta 11/1-1850 HögsäterAugusta 12/4-52 FärgelandaInga Maria 2/10-54 dsRebecka 9/6-57 dsJohanna 14/2-60 ds, død 9/3-60Johannes 5/3-61 dsJan Jakob 4/7-64 dsFamilien kom til Hälleberga i 1851 og kom da fra Högsäter.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Högsäter F2 1850-01-11 Lotta Johannes Eriksson Stina Andersd. Ekarebol Jo Lotta står med andre foreldre i slektdata.Färgelanda F1 1852-04-12 Augusta Torpsren Anders Johansson Hustru Christina Andersd. Hällan, S.Finner en Johannes Andersson Færg. Gråstensarbeider. Gift med Anna Kristina Andreassdotter f 1862 i Skånings-Åsaka. Sønn Ernst Rudolf f 1889 i Gøteborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Anne C og Anne LeneGodt å ha deg tilbake Anne Lene, blir litt liv igjenn. Jeg fant Christina Henrik sin datter i 1890. Hun bor i Kalstad med sin man Johan August Almqvist f 1848 Ånimskog. Han er sågverksarbeider. De har sønnen Karl Johan f 1875 Nedre Ullerud og Johan August f 1889 i Grava. De bor i bydelen VikenAlmqvist, Karl JohanUtby 53:stg 12132, FjällbohemmetDöd 8/11 1951.Kyrkobokförd i Nylöse kbfd (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).Född 1/4 1875 i Nedre Ullerud (Värmlands län, Värmland).Ogift man. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Nylöse, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland) Kortedala, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland) Bergsjön, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: Nedre Ullerud (Värmlands län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Hanne (2132)Hvordan skal jeg forstå dette med Lotta? Kan dette være to forskjellige personer, kan det være fosterbarn, eller er det sammenblanding i registrene.Anne Lene (2131)Hjertelig takk for en komplett familieHilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HanneJa, nå ble det med et litt mer trafikk her. Men, så er det jo sommer og snart har vi ferie i 3 uker. Da blir det vel ikke så mye tenker jeg, men så er det jo ferietid for andre her også da, så aktiviteten er kanskje laber uansett. Inntil videre så fortsetter vi jo, og likeså etter ferien, om behovet er der.Knut/HanneJa, hva skal jeg si annet enn at både Hanne og jeg har rett her, og at jeg ikke skjønner noe verdens ting.Fødelsesføringen for Högsäter viser at Lottas foreldre skal være Johannes Ersson og Stina Andersdotter.Husforhøret 1856-1860 bl.a så er hun altså innført som datter til Anders Johansson og Christina Galtman. Hun står også som deres datter i flere husforhør, og aldri noen kommentarer rundt det som skulle tilsi noe annet.Så noe godt svar har jeg desverre ikke.Anne Lene

bilete5080.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Hanne og Anne LeneJeg prøver meg med en teori: Navnet Stina kan være en kortversjon av Christina og patronymikonet hennes kan være Andersd og at familienavnet Gattman ikke ble notert. Lotta er født utenfor ekteskap med Johannes Eriksson som far. Christina blir senere gift med Johannes Anderson , Lotta følger med og blir en del av familien.Når det gjelder Johanna tror jeg det er en trykkfeil på fødselsdatoen hennes.Hanne har (2129) Johanna f 24.02.1860 Anne Lene har (2131) Johanna f 14.02.1860 og død 09.03.1860Dette er vel samme person slik at det er en trykkfeil på dagen den 14 eller 24Jeg vil igjen takke dere begge for deres hjelpsomhet.Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

KnutStina kan som du sier være en forkortelse for Christina, og det tror jeg faktisk det er her. Nå har jeg gått litt tilbake og sjekket litt mer. Skal vel fortsatt ikke si at jeg forstår noe av hvem som er innført som Lottas far, for meg så virker det som det er noe galt med innføringen i fødelsesboken. På Måsekasen u/Ekarebol finner jeg dem igjen på side 74. Ekteparet Anders Johannesson 14/9-23 og Kristina Galtman 4/10-24. De ble gifte 27/12-48. De står oppført med datteren Lotta f 1850, og heller ikke her står det noe notat om en annen far. Resten av denne fam er jo i innlegg 2131.Vedr Christina Galtman, forstår ikke helt hvor hun har Galtman navnet fra. Hun er innført i fødelsesboken for Brålanda som født 3/10-1824 og døpt 4/10 av foreldrene Anders larsson og Britta Olsdotter på Torp. Fødselsdatoen hennes er skrevet som den 4/10 flere ganger, det er altså hennes dåpsdato, og født dagen før. Foreldrene brukte ikke Galtman navnet.Da kan jeg følge fam i husforhørene og jeg har fulgt dem fra 1820 til 1844 hele tiden da på søndre Torp i Brålanda, Älvsborg, og infoen er da slik:Brukare Anders Larsson 1798 (noe usikker på f.året), død 1824hustrun Britta Olsdotter 1787Barna: Maria Lisa 1817Pär 1820Christina 3/10-24Britta blir altså enke i 1824, om hun blir det før eller etter at hun føder Christina vet jeg ikke. Hun gifter seg igjen. Hennes annen mann er Lars Larsson f 1790. Jeg har ingen formening om begge hennes menn kan være brødre. I dette ekteskapet blir det flg barn:Cajsa 3/2-27Lars 2/4-30Johannes 9/8-33Britta dør den 20/12-38. 3 år senere gifter Lars seg igjen, men det antar jeg er av mindre interesse for deg, så det tar jeg ikke med her.Så som du ser, Christina er i flg husforhøret den eneste som bruker Galtman navnet, og jeg vet ikke hvor hun har det fra.Johannes f 1833 som er barn fra Brittas annet ekteskap reiser til Amerika:arsson, Johannes Manf. 9/8 1833 i Brålanda, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 25/3 1874 från Sörbo, Gestad, Älvsborgs län (Dalsland) till NordamerikaKälla: Emibas emigrationsakt: Gestad P 1874 005I hele dag er jeg bortreist og får nok ikke sett mer på dette før i morgen, men litt har det jo blitt da.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Färgelanda F1 1852-04-12 Augusta Torpsren Anders Johansson Hustru Christina Andersd. Hällan, S.Her heter hun Andersdotter.Anne Lene. I Brålanda finner jeg en Lotta Gattman f 1850. Lurer på om hennes Galtman er en feilskrivning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HanneMener du at den Lotta Gattmann bodde i Brålanda eller var født der ? Kan sjekke f.boken.Blir litt nysgjerrig igjen jeg på Galtman navnet. Det er i allefall ikke vanlig.I 1880 er det ingen som heter Galtman, i 1890 og 1900 er det begge ganger 1 person i Sverige med etternavnet Galtman og det er nettop Kristina. Begge gangene bodde hun alene på S. Hällan i Färgelanda. Hun var enke og i 1900 var hun fattighjon.Videre om Galtman navnet. I Sveriges dødbok er det ingen med navnet og i Emibas er det heller ingen med navnet. På anbytarforum under släktar er heller ikke Galtman med, og i div andre steder jeg kan søke finnes ikke navnet Galtman.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Fant dette på på netteGilting Moder: Charlotta Galtman Dotter Augusta Ulrica Josephina 74040 549 De er fra Venersborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Anne Lene / HanneTil min kommentar (2138): På Johanna trodde jeg først at det var snakk to personer men jeg har rettet det til EN person; f.14.02.1860, dåp 24.02.1860 og død 09.03.1860. Dette er ikke vesentlig, da hun ikke har noen etterkommere.For øvrig ser det ut til at jeg har ledet dere ut i et uklart navne-område med mye ekstrajobb. Jeg føler meg litt skyldbetynget for at arbeidet dette har medført, men jeg er veldig glad for deres hjelpsomhet. Skal jeg forstå det slik at Augusta Anderson f. 12 April1852, datter til Anders Johannesson og Christina Gattmaner identisk med Augusta Ulrica Josephina som har Charlotta Galtman som mor, og er fra Venersborg?Hanne (2124), hva betyr; Gilting Moder?Da dette har medført flere innlegg vil jeg foreslå at jeg kopierer det som her er skrevet og som vedrører Rebecca, hvor jeg opprette en ny tråd og limer det inn der. Eventuell videre dialog fortsetter under følgende tema for Østfold:SVENSK PIGE REBECCA ANDERSON, HENNES SØSKEN OG ANER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Anne Lene / HanneJeg synes det er mer riktig at temaet er på en egen trådEventuelle svar vedrørende Rebecca og hennes familie fortsetter her.: LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Hei igjen Anne Lene.Viser til innlegg 1700, 1701 og 1720.Her er samlet det vi vet, flere opplysninger har ikke jeg.Vet ikke når Anders kom til Norge, men har hørt at han rømte hit, mener det hadde noe med militre å gjøre. Vet ikke om han kom alene. Inn- og utflyttede finnes ikke før 1818.I Kirkebok ved Anders sin død i 1852 står det at han ble født i 1778. Det står at han er 74 år, født på garden Berg i Falun. Oppplysning frå ei bygdebok i Rauma: Anders Andersen kom frå Kopparberg i Falund, Sverige. Anders var steinarbeider og skulle være halt. I følge tradisjonen vart han kalla 'Svenskeanders'.Har fått disse opplysningene om fam fra Britt Iren Neergård: Anders og Marit Pedersdatt fra Eid i Rauma er f 1790, gifta seg i 1816 med Anders Anderson Berg f 1785. Han var svensk lausarbeider, De ble gift 1816 og fikk sitt første barn det året.Vielsen Se debatt nr 60685: Hjelp til tydig!Barna heter Anders, Peder, Erik, Sigri, Anders og Marit. Det eneste navnet som ikke 'hører' til fam er Erik, ingen av forfedrene til Marit heter det. Kan det komme fra Sverige? Anders og Marit er inderster som flytter til garden Waage i Wedøe prgj. Står ikke år, men det må være før okt 1821(Utfl Eid 1818 s. 551.) Dei kom flyttande til Akerø frå Veøy pr. De er videre innflyttere fra Wedøe til Aukra i 1827(s 594). De har da fire barn. Anders f. i 1826 er ikke nevnt. Barna heter jo Anders, Peder, Erik, Sigri, Anders og Marit. Det eneste navnet som ikke 'hører' til fam er Erik, ingen av forfedrene til Marit heter det. Kan det komme fra Sverige?Se eller debatt 49902: 'Svenskeanders' Anders Andersenf 1785 og Marit Pedresdt (Hatle) f 1790Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Nylig hjemkommet etter noen uker i USA.Jeg viser til nr. 1425. Jeg fikk bekreftet at fødselsdatoen oppgitt der stemte med det slektningene i USA hadde i en slektsbok. Så det er nesten 100% sikkert at det er rett person. Han reiste først til La Conner, Colorado og så videre til staten Washington.Nå noe annet. Jeg trenger hjelp til å finne min tippoldemors aner i Sverige og få det bl.a. bekreftet i kirkebøker der. Kanskje du eller andre kan finne hennes emigrasjon til Norge.Hun het Anna Helene Brynhildsen(i følge noen var det Bryngelsson i Sverige)/Johansdatter iflg. kirkebøker i Slagen, Sem kommune, Vestfold. Kirkebøkene (MINI og KLOK) i Vestfold opererer med forskjellige fødselsår på henne: 1843,1848,1851. En kandidat til henne i Sverige finner man i debattnr. 41198 født 7. desember 1843 på Stensryr i Hede forsamling. Se innlegg nr. 17 og 19.Data om henne/Anna Helene: Vielse MINI og KLOK 3/10-1879 Slagen.Dåp hennes datter Marie Fredrikke 6/3-1881 Slagen MINI og KLOK.Anna Helenes dødsfall 4/6-1881 Slagen MINI og KLOK. Hennes datter Marie ble konfirmert 6/10-1895 Slagen MINI.Kan du eller andre hjelpe meg?mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Et annet spørsmål.En amerikansk venn (som jeg snakket med i USA) lurte på sine aner i Sverige. Han kunne fortelle at hans farfar het Axel Knute Lindquist og var født ca. 1876. Kom fra Skara (stedet er omtalt i boka om Arn) i Sverige. Emigrerte rundt 1896. Han Axel ble gift med Ellen Johansen, født ca. 1879 som kom fra Jønkøping. Hun emigrerte ca. 1896. De to reiste ikke sammen. Han mente å huske at han hadde noen slekt i Gøteborg. Ellen og Axel fikk en sønn som het Axel George (brukte kun George). George (født i USA) ble far til den amerikanske vennen.Kan noen hjelpe den amerikanske vennen med å finne frem til hans aner og slekt i Sverige?mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Hei Anne Lene! Takker for hjelp i forbindelse med min søken etter Johan Bergstrøm. Jeg fortsetter å lete etter ham. Men nå lurer jeg på om du har mulighet til å finne noe om denne damen her: Mathilda Charlotta Mathiasdotter, f. 31.12.1861 i Tossene, Rørby.Faren var Torpare Johan Mathias Andersson f. 16.01.1819 (vet ikke hvor) og moren var Johanna Olsdotter f. 04.12.1823 d. 28.04.1863 Tossene, Sørgården. Mathilda Charlotte hadde en halvbror, Josept Josephson f. 01.07.1851 i Tossene, Rørby. Mathilda Charlotte er innført registrert i Tjøme i 1885. Det jeg lurer på er hva skjedde med henne fra morens død og til hun ble voksen, og hvor dro hun for til slutt å havne på Tjøme? Om du finner noe, kan du også sende det til meg direkte: bborgen@broadpark.noMvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

VigdisHm, fortsatt ikke veldig mye å gå på her. Om jeg skal gjette at det dreier seg om Falu Kristine i Kopparberg. Desverre er ikke utflyttingslister tilgjengelig for den aktuelle tiden han kan ha flyttet til Norge på.Anders Andersson er jo desverre et svært vanlig navn. Både i f.året 1778 og 1785 er det flere døpte med det navnet.Har tittet i husforhørene, de er litt vriene å lese, men jeg har etter en grov titt ikke klart å finne Berg som gård/plass, men det er sikkert der, for Berg er jo ikke et uvanlig bostedsnavn. Vanligvis er det et gårdsregister i starten på husforhørene. Gårdsregisteret her er i stedet et navnregister. Jeg finner noen som heter Berg til etternavn, men i første omgang ikke noen som jeg har valgt å se nærmere på.Har du forsøkt å legge inn et spørsmål på anbytarforum ?Jeg ser gjerne litt mer på husforhørene og f.boken for de aktuelle f.år. Regner med at dette er litt tidkrevende saker og derfor må jeg få komme tilbake til det, trolig i morgen tidlig om det er ok. Ser jo at det har kommet noen flere spørsmål her. Så da tar jeg det,så ikke det blir liggende og vente. Så går jeg tilbake til dette som er litt mer tidkrevende.I mellomtiden er det kanskje noen som har noen gode ideer her ?Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.