Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Anne Lene!Jeg søker en Amanda Sofia Andersdotter eller Amanda Josefina Andersdotter (mellomnavnet varierer i norske kilder), født i Värmland 1877, som datter av sjömann Anders Nilsson. Hun vies i Nedre Eiker, Buskerud i 1906, og har muuuuuuuligens en søster som heter Augusta.Jeg holder en liten knapp på den Amanda Sofia Andersdotter som er f. 30 sep 1876 i Rudskoga i Värmland. far: Anders Nilsson, mor: Maria Charlotta Andersdotter. Henne finner jeg med familen i Nysunds husforhörslengder på Svartebo under Håkanbol Nora - på side 116, fram til 9. nov 1893 når hun sies å flytte til Højdebråten i Örebrodelen av samme sogn (s. 160.) Hun flytter derifra til Örebro 24. okt 1894, med utflyttingsnummer 36 i Nysunds utflyttingsbok (Örebrodelen.) I folketellingen i 1900 er hun på Olaigatan 32 som 'piga' hos Häradshövdingen.....MEN om dette er rett person vet jeg ikke....... finner du noe i dine emigrantkilder, Anne Lene?mvh Jon Torp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kristin 2147Det kan være rett kandidat ja. Når du sier at det er brukt Brynhilds/Bryngels/Johans son/dotter. Brynhildson er ofte bryngelson i Sverige ja.Fra f.boken for Hede forsamling, Göteborg og bohus län. Gid nr 903.15.51900. Født 7/12-1843 døpt 13/12 Anna Helena. Foreldre: Hem.egale Joh. Bryngelsson ok dets hustru Börta Andersdotter 35 år, Stensryr. Faddere: hem.egale Bryngel Olsson ok dets hustru Christ. Andersd. I Stensryr.Som du ser far heter Johan el.l, så en variasjon over hans navn brukt på henne senere er jo ikke så merkelig.Har funnet familien slik i div husforhør:Egare Joh. Bryngelsson 25/3-1814. Død 2/5-1880. I et av husforhørene står en kommentar: Løsdrivare.Börta Andersdotter 29/10-1808. Død 16/1-1852Barna: August 11/10-1838Anders Fredrik 10/5-1841Anna Helena 7/12-1843Hans Jacob 21/8-1848Carolina 26/11-1854.Dette er hentet fra 1841-45 Stensryr side 42, samme sted 1846-1850. Der står det at de flyttet til noe jeg tolker som Dahl i 47. Har ikke funnet dahl. Men, via familysearch så finner jeg dem igjen og da i husforhøret 1851-1855 på Øfvra Langøn gid nr 903.10.64900 og der bor de også i husforhørene 1856 og til og med i husforhøret 1874-1880. I løpet av det forhøret dør Joh. Bryngelsson. Barna har i tur og orden flyttet hjemmefra.Anna Helena flytter til Hultet i Sandåker 21/10-1874 (husforhøret 1874-1880 side 68). Der har jeg ikke klart å finne henne. Så foreløpig så stopper hun her. Jeg håpet å kunne finne at hun flyttet til Norge i dette husforhøret. Utflyttingslister for den tiden har jeg ikke noe tilgang på, om de finnes vet jeg ikke.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Bente 2149Dette trodde jeg skulle være en grei sak, men den gang ei. Det er nemlig svært lite materiell tilgjengelig for Hede. Jeg vet ikke om dette er materiale som i stor grad er tapt. Fødelsesboken er der, slik at jeg kan finne Mathilda Charlotta født, men innføringen gir kun den info du allerede har. Jeg legger merke til at det er utdrag fra fødelsesboken, og at alt er maskinskrevet.Husforhørene likeså er utdrag av husforhørslengdene 1860-1880, også disse er maskinskrevet og nedskrevet med 10 års intervaller. Det gir deg muligens ikke all verdens om familien er å finne der. For de er nemlig ikke så innholdsrike som selve husforhørene. 2 originale husforhør foreligger, nemlig 1861-1868 og 1881-1890. Det som var i 1881-1890 har jeg ikke funnet dem på Rørby. 1861-1868 har jeg enda ikke funnet Rørby.Har søkt på Mathilda Charlotte i 1880 tellingen, uten å finne henne. Kan det være at hun reiste til Norge før 1880 ?Uansett om noe lar seg finne her, så ser det dessverre ut som det ikke er mulig å følge henne i Sverige i tiden fra mor dør og til hun selv reiser til Norge. Det som er tilgjengelig er alt for sporadisk til å få noe helhet i det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

JonDet blir jo litt vanskelig når hun heter Andersdotter og far heter Anders Nilsson, det er jo svært vanlige navn. Da finnes det alltids kandidater, men å vite at det er riktige personer, se det er en helt annen sak ....Ja, lenger enn 1900 er det vanskelig å komme ser jeg. For husforhørene stopper i 1895 og det er heller ingen forsamlingsbok etter 1900 å se i. Dermed blir 1900 tellingen det siste.Jeg har sett i Emibas og kan ikke finne henne. Jeg finner riktignok en Amanda Andersdotter født i 1877 i Sillerud/värmland, men hun reiste til Nord Amerika, og hun hadde ikke noe dobbeltnavn. Noen andre på emibas fant jeg ikke desverre.Du har jo tydeligvis din info om hennes far fra vielsen, og det er jo ofte der man finner mer info å gå på.Du har funnet henne i tellingen 1900 i Sverige og hun vies i Nedre Eiker i 1906, i mellom der er jo ikke mer enn 6 år. Finnes det noe innflyttingslister for de årene til nedre eiker ? Men det har du kanskje sjekket ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Selland

Hei. Jeg leter etter foreldre/søsken til Jan Persson Lindblad, f.1771 d. 1853 Lernbo Norrbärke. (g.m. Maja Abrahamsdotter 1782-1851.)Håper du kan hjelpe. Om man skal abbonnenere på svenske søkesider, er SVAR eller GENLINE det beste alternativet?Med vennlig hilsen Marit Selland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

MaritEr litt usikker nå. Vil du at jeg skal se etter foreldre/søsken for deg ? Eller ønsker du å tegne abbonnement for å lete selv.Jeg ser gjerne etter for deg om du ønsker det.Generellt vil jeg si Svar og genline - ja takk begge deler. Det kommer litt an på når du søker informasjon. Om du tenker på de du leter etter her, så vil jeg vel si at genline er best.På genline går kirkebøker ofte frem til en gang på 1860 tallet. Det vil si du kan finne noen etter det og, men da er det sterkt forenklede bøker, som bl.a ikke har med faddere ved dåp og far ved vielse. Fra 1860 tallet en gang har ofte Svar bøker.Husfohørene på genline går ofte frem til rundt 1890-1900. Det hender at Svar også har noen år etter dette.I tillegg så finner du jo mye annet på svar da, som bl.a folketellinger.Så vil jeg nok si at der som både Svar og Genline har de samme kildene, så er kvaliteten på Svar sine mye bedre.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Selland

Hei Anne Lene. Jeg vil veldig gjerne at du leter etter Jan P. Lindblad om du kan ! Jeg kommer nok ikke til å tegne noe abb. nå, men kanskje senere dersom det blir mange å lete etter!! Lurte bare på hvem som er å foretrekke av de to abb. Hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

MaritDa gjør jeg det. Men, må få lov til å komme tilbake til det. Nå er det så fint vær, så nå tenkte jeg meg en tur ut og så nærmer det seg middagstid. Men, jeg kommer tilbake til det.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Selland

Nyt sola, man vet aldri hvor lenge det varer! Det har jeg også tenkt å gjøre, hehe. Hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne LeneAnna Helene Bryngelsson - inlägg 2152 - flyttar till nåt som jag tolkar som Walö? ev. står det Vigd? Attest nr 16 1877 6/7. Det är brodern som flyttar till Hultet (gid 903.3.14700). Vet inte om attesterna finns skannade - kollar senare. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne LeneNej, kan inte hitta några flyttningsattester. När jag tittar på bilden igen så nog står det Norge, Walö 77 6/7.Tog en titt i inflyttade till Slagen. Hittade henne inte där men såg orten Valö, så jag tycker det är mycket som talar för att det är rätt Anna Helena du hittat!!Då det gäller Anders Andersson Berg, Falun, inlägg 2150 och 2146 har jag inget nytt att berätta. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Ulla og Anne Lene. (2152,2161,2162) Takk for deres hjelp så langt. Det er riktig at Wallø/Vallø (Anna Helenes datter Marie vokste opp der som pleiedatter-på gården Gauterød) er et sted i Slagen i Sem i Vestfold. Jeg ble glad når jeg leste det som ble skrevet at hun meldte innflytting til Vallø 6/7-1877. Et mulig bevis på rett dame som jeg og andre fant på Stensryr.Kan Carolina være halvsøsteren (samme far, men ikke samme mor) siden hun er født etter at Anna Helenes mor døde? Hva het broren som flyttet inn til Hultet i Sandåker (sted i Sverige?)? Kan det finnes noe om hans evt. etterslekt eller de andre søsknene i kilder i Sverige? Kan det finnes noe om barna i evt. skifte etter farens (Anna Helenes far) dødsfall?Jeg har også lagt innlegg (nummer 2148) om andre (Lindquist). Hvordan ligger det an der?mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Bente 2149Fant Josef Josefsson jelm f i Tossene 1851. Gift med Justina Hansdotter f 1844, barn Carl Henrik 1875, Gærda Helena 1876 og Hilma Josefina 1883.Døde Tossene D1 1907-01-04 f.d. soldat Josef Josefsson Hjelm Ellene öfvergårdTossene F2 1908-07-25 Märtha Josefina Stenhuggare Martin Julius Niklasson Ljungqvist Amalia Justina Hjelm Ulebergshamn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

2149Tossene V2 1872-07-26 Soldat N:r 105 Josef Josefsson Hjelm Justina Hansd. Ellene Ö., Brunebacken 15 Ellene Ö., Brunebacken 15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

2148 Lindkvist, Axel Knut Vagnmakeriarbetare (ogift man)f. 10/10 1878 i Skaraborgs län (Västergötland)Utvandrad 4/12 1900 från Skaraberg, Skara landsförs, Skaraborgs län (Västergötland) till AmerikaKälla: Husförhörslängd, vol. Skara Land AIIa:, s. 133Emibas emigrationsakt: Skara landsförs R 1900 003Onormerade namnformer:Födelseförsamling: Skaraberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

2148Finner en kandidat i 1890 tellingen Axel Knut f 1878 i Skara landsførsamling. Far Per Alfrid Jakobsson f 1845 i Skallmeja.Han er trommeslager. Mor Anna Kristina Lindqvist f 1838 i Skara Landsførsamling. Det elste barnet Vilhelm Gotfrid f 1861 (skomaker) bruker mors etternavn. Så har Axel en søster Anna Elisabet f 1876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kristin 2148Jeg har heller ikke funnet noen andre kandidater her enn det Hanne har funnet.Født i Skaraborg landforsamling 10/10-1878 døpt 18/10 Axel Knut. Foreldre: Per Alfrid Jakobsson og Anna Charlotta Lindqvist, 33 og 41 år, fol 141.Husforhør 1877-1884 Westtorps Rote, Skaraberg, Skaraborg landsforsamling side 141:Torp Per Alfrid Jacobsson ____? 26/4-1845 Skallinejahustru Anna Charlotta Lindqvist 16/7-1838 Skarahennes o.ä.s Wilhelm Gotfrid Johanson 13/4-61 SkaraDeres gemensamma barn: Lovisa 8/5-1868Hilda 21/1-70Karl Gustaf 16/1-72Beda Charlotta 17/2-1874Anna Elisabet 18/3-76Axel Knut 12/10-78Alle barna født i Skara. Per Alfrid og Anna Charlotta ble viet 18/8-67.Lovisa reiste til Amerika:Post 705130Jakobsson, Lovisa Kvinnaf. 8/5 1868 i Skara landsförs, Skaraborgs län (Västergötland)Utvandrad 27/4 1888 från 13 Rote 12, Göteborgs domkyrkoförs, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till AmerikaKälla: Emibas emigrationsakt: Göteborgs domkyrkoförs O 1888 146Onormerade namnformer:Födelseförsamling: Skara LandHanne referer til 1890 tellingen i innlegg 2168. I tillegg tror jeg at jeg i 1890 har funnet Beda Charlotta (kaller seg jakobsson). Om det er henne var hun ogift pigai 13 roten 132 i Gustavi Domkyrka forsamling, Gøteborg og bohus län.Beda finner jeg i 1890 tellingen, da heter hun Lindqvist, er gift og har et barn: Namn: Beda Charlotta Lindqvist Hemförsamling: Lerum Hemort: Kalboryd Kontrakt: Domprosterits norra Län: Älvsborg Födelseår: 1874 Födelseförsamling: Skara landsförsamling Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M) Familj nr: 1 Sida: 37 Rad: 35 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Gerhard Källgren, f. 1875 i Fågelås Skaraborgs län, Trädgårdsmästare Beda Charlotta Lindqvist, f. 1874 i Skara landsförsamling Karl Georg, f. 1899 i Lerum Älvsborgs län Moren Anna Charlotta Lindqvist Jakobsson er i 1900 arbeterska og enke, på samme plass som før Skaraborg under Vestorp.Wilhelm Gotfrid i 1900 tellingen: Om personen Namn: Vilhelm Gottfrid Lindqvist Hemförsamling: Ledsjö Skaraborgs län Hemort: Rosendal Kontrakt: Kinna Län: Skaraborg Födelseår: 1861 Födelseförsamling: Skara domkyrkoförsamling Yrke: Skomakare Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Familj nr: 1 Sida: 4 Rad: 27 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Vilhelm Gottfrid Lindqvist, f. 1861 i Skara domkyrkoförsamling, Skomakare Anna Lisa Johansdotter, f. 1856 i Åmål Älvsborgs län Anna Agnes Maria Roslund, f. 1888 i Skälvum Skaraborgs län Axel Vilhelm, f. 1892 i Ledsjö Skaraborgs län Hilda Edith, f. 1896 i Ledsjö Skaraborgs länJeg vet ikke, men dette kan være Hilda i 1900 tellingen:Om personen Namn: Hilda Jakobsson Hemförsamling: Gärdserum Hemort: Norrhammar lägenhet Kontrakt: Norra Tjust Län: Kalmar län Födelseår: 1870 Födelseförsamling: Skara Skaraborgs län Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M) Familj nr: 1 Sida: 46 Rad: 14 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Knut Persson Sandén, f. 1867 i Hällestad Malmöhus län, Vagnmakare Hilda Jakobsson, f. 1870 i Skara Skaraborgs län Ester Maria Althéa, f. 1894 i Gärdserum Östergötlands län Axel Ejnar Samuel, f. 1898 i Gärdserum Östergötlands län Knut Elof Nathanael, f. 1899 i Gärdserum Östergötlands länKarl Gustaf Lindqvist var i 1900 ogift arbetara. Bosted: Qvartståande obefintliga sedan åren 1891-1900, skara landsforsamling.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

KristinI 1890 er Hilda sømmerske.Kellgren, Karl GeorgHulebäck 1:46, Gärdesvägen 17Död 12/12 1957.Kyrkobokförd i Råda, Råda kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).Född 12/7 1899 i Lerum (Älvsborgs län, Västergötland).Gift man (22/10 1926). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Råda, Härryda kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: Lerum (Älvsborgs län)Roslund, Anna Agnes MariaRosendal, LundsbrunnDöd 30/6 1968.Kyrkobokförd i Ledsjö, Götene kn (Skaraborgs län, Västergötland).Född 3/7 1888 i Skälvum (Skaraborgs län, Västergötland).Ogift kvinna. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Ledsjö, Götene kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: Skälvum (Skaraborgs län)Johansson f. Lindqvist, Hilda EditPensionärshemmet. Villavägen 11. ADöd 14/11 1969.Kyrkobokförd i Gösslunda, Lidköpings kn (Skaraborgs län, Västergötland).Född 1/6 1896 i Ledsjö (Skaraborgs län, Västergötland).Gift kvinna (5/10 1924). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Sunnersberg, Lidköpings kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: Ledsjö (Skaraborgs län)Sandén, Axel Einar SamuelKvarngärdesg 8 C /L-E Sandé 412 73 GöteborgDöd 30/9 1997.Folkbokförd i Örgryte, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).Född 3/5 1898 i Gärdserum (Östergötlands län, Småland).Änkling (10/3 1990). -------------- Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Örgryte, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: GÄRDSERUM (Kalmar län)Sandén, Knut Elof NatanaelVarbergsg 7 412 65 Göteborg (Boendeadress 1 nov 1970)Död 30/6 1972.Kyrkobokförd i Göteborgs Johanneberg, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän). Mantalsskriven på samma ort.Född 7/9 1899 i Gärdserum (Östergötlands län, Småland).Gift man (19/8 1925). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Göteborgs Johanneberg, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: GÄRDSERUM (Kalmar län)Her er Axel Samuel sin koneSandén, Aina GunhildOlof Skötkonungsg 62 412 69 GöteborgDöd 10/3 1990.Kyrkobokförd (1985) i Örgryte, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland). Mantalsskriven (1985) på samma ort.Född 25/6 1902 i Lerum (Älvsborgs län, Västergötland).Gift kvinna (29/11 1927). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Örgryte, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: LERUM (Älvsborgs län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Hei! Kan dere hjelpe meg med en svensk nøtt?Eventuellt gi meg tips om hvor jeg kan søke. Har prøvd meg på Anbytarforum uten å komme videre med denne saken. Lars Person Hägglund(heggelund)kom til Mo i Rana, Nordland i 1806 som skogs og anleggsarbeider. Han ble gift i Mo 1/1-1809 med Kirsten Pedersdatter; i kirkeboka står det bare at han var svensk. Enkelte mener at han kom fra Jämtland. Har funnet en Lars Hägglund f.19/11-1787 og døpt 22/11-1787, Häggdånger,Västernorrland. Far: Hägglund Mor: Brita Larsdatter i Mormonenes(FSI) database. Er det mulig å finne ut hva denne faren het til fornavn? Hvor skal jeg søke? Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej Björn!Jag har några Hägglundare i min egen forskning - men inte denne Lars Persson född 19 nov. 1787, vad jag kan se.Enligt födelseboken i Häggdånger är föräldrarna Skiepper Hägglund och hans hustru Brita Larsdotter i Rogsta. (Häggdånger C:2, gid 2051.16.91800).Utflyttningslängderna börjar först 1821 så där får man ingen hjälp. Hägglund är ett ganska vanligt namn i bl.a Västernorrland. Häggdånger ligger vid kusten mellan Sundsvall och Härnösand. I Jämtland finns t.ex Häggenås straxt NO om Östersund. Det finns alltså ett stort område att söka i. Man kan fortsätta leta lite i Rogsta för att se om det möjligen står i hfl att han flyttat till Norge runt 1806. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk til Ulla Bagge for at du sjekket fødselsboken i Häggdånger for meg. Jeg får lete videre. Takk igjen.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

BjörnI den första hfl 1750-1790 i Häggdånger ska Rogsta finnas på sidorna 31 och 77. Där kan jag inte hitta skeppare Hägglund. Tänkte att det skulle gå att få fram vad han hette i förnamn. Heter han inte Per, kan han ju avskrivas. Jag letar lite till. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.2167-2170 Anne Lene og Hanne: Mange takk for oppslag/hjelp så langt. Hva med kona til Axel Knut, Ellen Johansen fra Jønkøping? Eller er det vanskelig å finne opplysninger der? I nr. 2169 står det to Beda Charlotte, en gift og en ugift i 1890-tellinger.Er det noe feil der, slik at den ene må være Anna Elisabet? Jeg finner ikke hennes navn blant infoen.2163 Fins det mer opplysninger om Anna Helenas familie-hennes søsken med familier? Det hadde vært gledelig,fint å vite mer om dem for evt. å komme i kontakt med dem (etterslekt).1425,2147 John Holm hadde visstnok søstre. Er det mulig å finne ut noe om søstrene og evt. brødre med etterslekt ut fra opplysningen om hans emigrasjon og hvor han kom fra?Når var siste telling i Sverige? Når var/er siste telling som kunne offentliggjøres/digitaliseres på nettet utfra evt. klausuler/regler? (I Norge er det 1900-tellingen som er den siste tellingen som kan offentliggjøres).mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.