Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Bagge

Björn (2171)Det finns en Lars Jonsson Hägglund f 1789 och en Catarina Hägglund f 1792 i dom två första hfl. Men Skeppare Hägglund finner jag inte. Vittnena vid Lars dop 1787 kommer alla från Rogsta. Tycker det är konstigt att jag inte finner honom. Tänker ta en titt i mantalslängder och i Härnösand, så får vi se om det ger nåt. Men det får bli i morgon. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Marit 2156Dette her var ikke helt gode husforhør. Foreløpig har jeg funnet fam i 1817-1827 side 154, 1839-1848 side 185 og 1849-1855 side 187. Alle gangene på Lernbo, Norrbärke, Kopparberg. Via disse 3 husforhørene har jeg kommet frem til at fam ser slik ut (med forbehold av feil, spesiellt på datoer), og jeg presiserer at forhørene var vanskelige å lese, så det er sikkert også ting som jeg ikke har med her:Jan Pers Lindblad 1777, dør 1853Maria/Maja Abrahamsdotter 1785, dør i 1851. De ble viet i 1798.Barn: Peter 1799Sara Lisa 1802Jan Eric 1805Daniel 22/12-1808Stina Maja 21/1-1812Greta Sophia 21/5-1815Gustaf 5/7-1818Carl Abraham 5/9-1822Fredric Albert 28/8-1826Hustru og barna er født i Norrbärke. Det kan godt være flere barn til paret, i og med at husforhørene jeg har sett i er litt spredt.Har sett etter barna i 1880 tellingen og funnet:Namn: Carl Abraham Lindblad Hemförsamling: Ludvika Hemort: Nissbo Kontrakt: Norrbärkes Län: Kopparberg Födelseår: 1822 Födelseförsamling: Norrbärke Kopparbergs län Yrke: Arbetare Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Familj nr: 1 Sida: 75 Rad: 27 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Carl Abraham Lindblad, f. 1822 i Norrbärke Kopparbergs län, Arbetare Carin Jansdotter, f. 1815 i Ramsberg Örebro län Evald, f. 1861 i Norrbärke Kopparbergs län Om personen Namn: Fredrik Albert Lindblad Hemförsamling: Ludvika Hemort: Schisskolningen Kontrakt: Norrbärkes Län: Kopparberg Födelseår: 1826 Födelseförsamling: Norrbärke Kopparbergs län Yrke: Skomakare Civilstånd: Änka/änkling (E) Kön: Man Famstkod: Ensamstående (E) Familj nr: 1 Sida: 8 Rad: 1 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Fredrik Albert Lindblad, f. 1826 i Norrbärke Kopparbergs län, SkomakareNamn: Greta Sofia Lindblad Hemförsamling: Norrbärke Hemort: Sundet Kontrakt: Norrbärke Län: Kopparberg Födelseår: 1815 Födelseförsamling: Norrbärke Kopparbergs län Yrke: Arbetareänka Civilstånd: Änka/änkling (E) Kön: Kvinna Famstkod: Ensamstående (E) Familj nr: 2 Sida: 23 Rad: 6 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet:Fam. nr 2Greta Sofia Lindblad, f. 1815 i Norrbärke Kopparbergs län, Arbetareänka Om personen Namn: Gustaf Lindblad Hemförsamling: Norrbärke Hemort: Furbo Kontrakt: Norrbärke Län: Kopparberg Födelseår: 1818 Födelseförsamling: Norrbärke Kopparbergs län Yrke: Arbetare Civilstånd: Änka/änkling (E) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Familj nr: 1 Sida: 142 Rad: 8 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Gustaf Lindblad, f. 1818 i Norrbärke Kopparbergs län, Arbetare Gustaf Adolf, f. 1854 i Norrbärke Kopparbergs länOm personen Namn: Sara Lindblad Hemförsamling: Norrbärke Hemort: Lernbo Kontrakt: Norrbärke Län: Kopparberg Födelseår: 1802 Födelseförsamling: Norrbärke Kopparbergs län Yrke: Arbetareänka Civilstånd: Änka/änkling (E) Kön: Kvinna Famstkod: Ensamstående (E) Familj nr: 2 Sida: 72 Rad: 6 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet:Fam. nr 2Sara Lindblad, f. 1802 i Norrbärke Kopparbergs län, ArbetareänkaI husforhøret 1849 er barna Gustaf , Carl Abraham, Fredrik Albert innført på samme side i husforhøret som sine foreldre. Alle er gifte og med barn.Jeg kan gjerne sende deg noen av husforhørene i mail, så kan du se om du får mer ut av dem om du har lyst. Send meg i såfall en mail til: alenehagen@hotmail.comHilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nå har det vært mange innlegg her. Dere som har stillt spørsmål må nok hjelpe til litt, med å finne ut: Venter noen på svar nå ?Til Kristin: Jeg skal se litt på ditt siste innlegg nå, og kommer evt tilbake til det.Forøvrig så begynner vi ferie i morgen, og da går nok de forhåpentligvis fine sommerdagene til litt annet enn slektsgransking. Det er en del annet vi skal. Så for eget vedkommende så blir det nok 3 uker med pause fra debatten. Evt er jeg innom litt til og fra. Men etter ferien er jeg igjen tilbake. Det er kanskje ferietid for andre også nå ? Slik at aktiviteten uansett blir mindre. I dag og litt i morgen er jeg i allefall her litt.Ønsker alle en riktig fin sommer og ferie.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

KristinTil ditt aller siste spørsmål. Siste telling på nettet i Sverige er 1900. Etter det er i allefall telligene 1960 og 1970 og muligens fler, husker ikke helt, til salgs på Cd.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

KristinBrodern som flyttar till Sandåker är Hans Jacob f 1848. Sandåker finns i Hede - men jag hittar honom inte där.Kan också komplettera med att förutom Folkräkningar finns det SCB utdrag på SVAR av födda, vigda, döda skannade fram till 1937. Alla är ännu inte indexerade så man får bläddra ganska mycket - men har man hittat församlingen på t.ex sidan 400, så kan man förvänta sig att den finns någonstans däromkring nästkommande år också. Dom här utdragen kom så sent som för någon vecka sedan. Och dessutom finns det SCB utdrag av församlingsboken 1930, vilken motsvarar ett husförhör, men utan uppgifter om förhören i kristendomskunskap. Alla länen är skannade så vitt jag kunde se vid en snabb titt idag. Gå gärna in på SVARs hemsida www.svar.ra.se och titta på allt vad som finns. För det behövs inte abbonemang och det finns även fria sidor där att pröva på.Anne Lene, jag önskar dig en riktigt fin semester! Själv tar jag också ledigt. Tittar kanske in här någon regnig dag.Björn - Lars Persson Hägglund fortsätter jag att försöka få fram nåt om.Här är dom Hägglund som finns i FR 1860 Jämtland:Namn Födelsedatum Födelseplats Hemförsamling Anders Hägglund 1786-10-29 Oviken Jämtlands län Oviken Anders Hägglund 1823-07-16 Ås Jämtlands län Ås Johan Hägglund 1827-07-19 Häggenås Jämtlands län Häggenås Jonas Hägglund 1819-09-22 Häggenås Jämtlands län Häggenås Jöns Hägglund 1819-12-22 Myssjö Jämtlands län Marby Jöns Hägglund 1830-05-03 Undersåker Jämtlands län Undersåker Lars Hägglund 1825-02-24 Tierp Helsingland Östersund Pär Hägglund 1804-09-16 Häggenås Jämtlands län HäggenåsKanske idé att leta i Oviken? Soliga sommarhälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Det ser ut til å være mange Hägglund i Oviken Jämtland. Lars Persson Hägglund kom først til Mo i Rana, Nordland.Han flyttet til Overhalla i Nord-Trøndelag i 1810 med familien og arbeidet ved et glassverk. I 1819 gikk det dårlig med glassverket og han var tvunget å flytte,han dro da norover igjen til Ballangen i Nordland. Jeg tenker at Oviken i Jämtland ikke er så langt fra Trøndelag, så det er nok et godt sted å lete. Tusen takk igjen for all hjelp.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

BjörnHar du möjlighet att lägga in länkar hit på Lars Persson Hägglunds inflyttning till Norge 1806 och vigseln 1809? Och gärna även notisen ur dödboken. Hur gammal var han när han dog. Jag skulle vilja ta en titt på hur dom ser ut. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Jeg har ikke tilgang på kilden for innflytting til Norge.Jeg har vigselen her dersom det fungerer tp://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=5358&urnread_imagesize=full&show=16#bunnen midt på siden her står det Lars Heggelund Busknes. Finner ham ikke i kirkeboka som død for det manler noen år i kirkeboka. Det ble holdt skifte etter ham 2/9-1834, men hans alder ved dødsfall ikke oppgitt.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Björn 2171Catharina Hägglund f 1792 är dotter till Skiepper Olof Hägglund och hans hustru Brita Larsdotter. Dom bor i Skiällom, Häggdånger när Catharina föds. (Häggdånger födelsebok C:2, gid 2051.16..94600) Så hon måste var en syster till Lars född 1787 19 november och skepparen heter alltså Olof i förnamn. Det ser ut som om det är en återvändsgränd.Tack för länken från vigselboken du lagt in. Uppgifterna där ger mig dock inga fler ledtrådar att leta vidare på i Sverige. Har bläddrat lite i boken, men kan inte se någonstans att man i den brukade skriva om någon av personerna var född här, så att det inte står, utesluter inte att han är det. (Det har jag sett att det stått i andra vigselböcker.)Du frågar hur du ska leta vidare? Så här tänker jag runt problemet:När Lars gifte sig behövde han ha ett intyg att han var ledig att ingå äktenskap. Om han kom från Sverige fick han visa upp sin flyttningsattest där detta var antecknat eller skaffa en färsk lysningssedel från församlingen i Sverige. Sådana attester/sedlar kan finnas kvar i dom norska arkiven. Hittar du den, vet du också varifrån han kom.Du har redan efterlyst honom på Anbytarforum och dom kända Lars Hägglund, som fanns den tiden i Jämtland, dom levde och dog också där. Jag vet inte om en förfrågan till (eller besök på) Landsarkivet i Östersund kan ge någon nytt? Hemsidan hittar du på www.statensarkiv.se. Det finns också en grupp forskare på Jamtli som hjälper och stödjer forskare i länet. Den heter Heimbygdas Forskningskommitté. Museets hemsida hittar du på www.jamtli.com.Innan du letar vidare i Sverige tycker jag du ska vända på alla blad som finns om honom i Norge. Varifrån kommer patronymet Persson? När dyker han först upp i Norge? Finns inflyttningsattesten på Riksarkivet? Finns möjligen en dödsattest på arkivet? Hur lång efter dödsfall brukar man göra skifte? 1 år? Finns det några ledtrådar i fruns eller barnens bouppteckningar? Gjorde han några fastighetsaffärer? Finns han i domboken? Du har troligen kollat allt detta redan, men om inte, kanske du får någon ny idé av mina funderingar.Jag kunde i alla fall hjälpa dig med att avskriva Lars Hägglund född 1787 i Häggdånger från mormonernas databas som möjlig kandidat till den du söker.När Lars gifter sig antecknas han som ungkarl Heggelund. Jag har sökt lite i FT 1801 och där finns flera med det efternamnet. Är det uteslutet att han är norrman??? Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kristin 2175Ang 2163, mer om Anna Helenas familie. Først av alt må jeg få rette opp en feil til som jeg har gjort her. Dette skurret litt med at Johan og Börta fikk barn 2 år etter at Börta døde. Når jeg ser i husforhøret igjen så kan dødsår være 1852 og 1858 (ikke alltid så tydelig). En sjekk mot dødboken viser at hun døde i 1858 den 16/1 av Nervfeber. Dermed stemmer dette litt mer. Beklager feilen.Når det gjelder Anna Helenas søskens familier, så var det jamen ikke mye. Dvs ingen ting.August f. 1838 finner jeg i 1880, som ugift i Hede, blandt qvartståande obefintliga. I tellingen 1890 og 1900 har jeg ikke funnet han.Anders Fredrik f 1841. Finner jeg akkurat som sin bror blandt qvartsående obefintliga i Hede, ugift i 1880 tellingen. Han finner jeg heller ikke i de to neste tellingene.Hans Jacob f 1848. Han finner jeg i alle tre tellingene hele tiden som ogift torpare. I 1880 på Sandåker i Hede, og i de to andre tellingene på Langøn Øfvargård.Carolina f 1854, finner jeg ikke i tellingene.Har også sett etter disse i emibas, og har der ikke funnet noen av dem.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Til Ulla Bagge 2186!Igjen tusen takk for den hjelpen du har gitt. Jeg har opplysninger fra slektsforening i Mo i Rana at han ble kalt'Svensk Lars', han var med på å restaurere kirken i Mo i Rana; så her må det være noen skrevne kilder.Men så langt har det ikke vært mulig å finne ut hvilke kilder det er. Hadde håpet at det var enkelt å finne ham i Sverige. jeg før søke videre i de kildene du oppgir. Tusen takk for hjelp du har gitt meg til å komme videre.Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

UllaDu har jo kommet med masse innspill til Bjørn Gundersen, så dette spørsmålet har jeg ikke forsøkt å finne noe om. Jeg finner nok ikke mer enn deg antar jeg. Ønsker også deg en fin sommer Ulla, håper vi får noen fine sommerdager fremover. Så håper jeg at du er å finne her etter sommeren, om det dukker opp flere spørsmål da. Moro at vi er fler synes jeg.Kristin.Ang innlegg 1425 og den Johannes Sjøholm som der ble funnet i emibas. Han er født i Östad i Älfsborg län. Husforhør 1868-77 side 135 og 1787-84 side 144 for plassen Hjellnäs Bergsjö, viser at Johannes i allefall har 2 søstre:Brukare Alexander Sjöholm 28/3-22 Bråstahustru Beata Johannesd. 24/8-28Barn: Johannes 8/10-47. Til Nord Amerika 28/12-83Beata 22/7-50. Lysning no 3 i 1882, gift 26/6-82.Anna Catharina 3/11-54Har ikke funnet Anna Catharina i folketelling.Her er familien i 1890 og her fremkommer enda en søster Anna Christina f 1845.Om personen Namn: Alexander Sjöholm Hemförsamling: Östads Hemort: Hjellnäs Bergsgården Kontrakt: Domprosteriets Norra Län: Älvsborgs Födelseår: 1822 Födelseförsamling: Bråsta, ? Yrke: Hemmansbrukare Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Familj nr: 1 Sida: 20 Rad: 29Lägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Alexander Sjöholm, f. 1822 i Bråsta, ?, Hemmansbrukare Beata Johansdotter, f. 1828 i Östads Anna Christina, f. 1845 i Östads Fam. nr 2Jonas Andreasson, f. 1853 i St. Lundby, Elfsb. l. Beata Sjöholm, f. 1850 i Östads Gerda Charlotta, f. 1883 i Östads Ida Charlotta, f. 1885 i Östads Carl Oskar, f. 1887 i Östads Albin Johansson, f. 1881 i Tumberg, Elfsb. l., Barnhusb. Her er Beata med familie i 1900Om personen Namn: Beata Sjöholm Hemförsamling: Östads Hemort: Jällnäs Bergsgård Kontrakt: Domprosteriets N. Län: Älvsborg Födelseår: 1850 Födelseförsamling: Östad Älvsborgs län Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M) Familj nr: 1 Sida: 21 Rad: 17 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Jonas Rapp, f. 1853 i Lundby Stora Älvsborgs län, Arrendator Beata Sjöholm, f. 1850 i Östad Älvsborgs län Gerda Charlotta, f. 1883 i Östad Älvsborgs län Ida Charlotta, f. 1885 i Östad Älvsborgs län Karl Oskar, f. 1887 i Östad Älvsborgs län Anna Josefina, f. 1893 i Östad Älvsborgs länEn av Beatas barn funnet i Sveriges dødbok: Rapp, Ida CharlottaHöjdenhemmet 443 00 LerumDöd 3/5 1978.Kyrkobokförd (1977) i Lerum, Lerums kn (Älvsborgs län, Västergötland). Mantalsskriven (1977) på samma ort.Född 14/4 1885 i Östad (Älvsborgs län, Västergötland).Ogift kvinna. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Lerum, Lerums kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: ÖSTAD (Älvsborgs län)Källor: RTB 78 / SPAR 80Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej Hanne, så du har inte börjat semestern än? Jag har hittat utflyttningen och svarar under 60815. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ulla Begynner snart, da blir det Uddevalla. Tusen takk for hjelpen. Var ikke mitt innlegg, men står man fast er det best å be om hjelp.God sommer Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Jag var med i början av denna tråd och försökte hjälpa till, andra saker har kommit emellan så jag har inte alls varit med i svängarna här. Sen tycker jag att det är rätt besvärligt att läsa denna tråd när det är så många inlägg. Nåja, vilket som, så såg jag att det var någon som efterlyste i Tossene Socken. Arkivet förstördes av en brand på Tossene Prästgård i början av år 1898 och det gör att det är lite besvärligt att hitta där. Vidare såg jag något om Hede Socken, det är en socken som jag har material fram till cirka år 1935, men det kanske inte behövdes något mer letande där...Med vänliga hälsningarSusann Sannefjäll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Anne Lene, Hanne og Ulla: Tusen takk for deres hjelp så langt. Beklager at jeg ikke har fått svart på noen dager grunnet jobb og annet. Jeg har fått lest gjennom materialet.Et ord lurer jeg på hva det betyr: qvartståande obefintliga(2187)?Når det gjelder Sjøholm; er det sett etter i Emibas eller i dødbøkene om Anna Christina og Anna Catharina emigrerte eller døde? (2189)Når det gjelder Lindquist; jeg lurer fortsatt på om dere har funnet frem til opplysninger/uppgiftar ang. Axel Knuts kone Ellen kom fra og hennes familie (søsken med etterslekt)? (2167-2170 og 2175) Hvis det er vanskelig å finne opplysninger om henne og hennes familie, så kommer jeg til å opprette et nytt tema ang. USA og spørre etter hennes fødselsår og emigrasjonsår.Susann: Jeg har vært bl.a. de som har spurt om folk i Hede der min tippoldemor Anna Helene kom fra. Kunne du se om du finner hennes brødre og hennes søster (Carolina) i dødbøkene og si hva evt. står der? (2187) Som Anne Lene skriver, så var det tynt med etterslekt.Anna Helenes mann, Karl August Magnussen var fra Kville og var født ca. juni 1831 og reiste til Norge i 1853. Jeg hører at kirkebøkene i Kville på den tiden han ble født er brent. Karl Augusts far het Magnus Hjelte. Er det noen husforhør i Kville og omegn som kan si mer om familien til Karl August (foreldre,søsken osv.)?Setter pris på den hjelpen dere (Anne Lene,Ulla,Hanne og Susann) yter. Det tror jeg flere gjør. God sommer til dere. Hyggelig om dere stikker innom når dere har tid,lyst og anledning for å hjelpe flere. Jeg synes det er fint å vise til hvilke innleggsnumre for da er det lettere å finne frem.mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Jag tycker det är hopplöst att hitta i denna tråd när det nu har blivit så många inlägg, även om man referar till inläggsnummer så är det svårt att få grepp om det hela.Nåja, till Kristin (2195)så har jag hittat litegrann. Det var ett par namn som någon inte kunde hitta vidare, och det beror på att två bröder till Anna Helena hamnar i slutet av husförhörslängden, det är där man skriver de personer som är qvarstående obefintliga. Där har jag nu följt Anders Fredrik och August.När det gäller Anders Fredrik så finns det en anteckning om att han flyttar till Christiania Norge den 19 September 1871, finns även i utflyttningslängden med flyttbetyg nr 22. Jag skulle dock tro att han vid den tidpunkten redan varit Norge en tid eftersom både han och August blir överflyttade till denna så kallade obefintlighetslängd redan 1864.August har som notering vistas i Norge, och även notering: rymt till Norge för omkr 8 år sedan anm 1878. Anm 1878 står för att man skrev in denna anmärkning år 1878.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny Bakke

Hei! Jeg er imponert over den hjelp mange får, så jeg henger mitt problem på. Foreldrene til oldemor Henriette Josefine Olufsdatter Raadalen født 4.2.1850, Oluf Hansen født i 1822 i Tossene og Oline Andersdatter født 1826, døpt i Bollnæs kom i følge 'Innflytta svensker i Østfold' til Tune i 1849 i fra Tossene. 1865 folketellinga oppgir at de hadde kommet fra Kungshamn, og var nå strandsiddere på Raa. Er det mulig å finne ut noe mer om dem og deres aner? mvh Johnny Bakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Johnny Bakke 2198I en ferietid, så har jeg ikke fått vært her og sjekket for en stund.Når det gjelder Tossene, så er det desverre ikke tilgjengelige kilder for meg hverken på genline eller Svar for den aktuelle tiden. Lurer på om det skyldes at materialet har gått tapt i brann, men ikke helt sikker.Oline skal være født i Bollnäs, menes da kirkesogn eller en plass. Jeg finner Bollnäs sogn i västernorrland, Gävleborg, men der har jeg ikke funnet henne som født i 1826.I og med at det er så langt vekk fra Tossene, så slo tanken meg at det kan være snakk om en plass ved det navnet.Det er forøvrig uvanlig gode bygdebøker for Tune. Har du sett i de ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.