Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Ulla/HanneSå fint at du skrev innlegg 2245 Ulla, har hatt en noe travel tid her, så jeg hadde nok helt glemt bort det.Når jeg følgte familien i Dals Ed, så skrives hele tiden Daniel kun som Daniel. Bortsett fra en gang , husforhøret 1861-1865 side 554 Sandåker. I det husforhøret flytter han jo til Norge i 1863. Mye taler jo for at det er den samme personen som dere sier. Da flytter han jo i såfall tilbake til Sverige igjen etter få år i Norge.Nå husker ikke jeg i farten hva som har fremkommet tidligere. Så unnskyld meg om jeg spør om noe som har kommet frem før. Finnes han i norge i 1865 tellingen. Om han så gjør, så er det jo bare noen få år det er snakk om før han har flyttet til Sverige igjen.Man skulle jo tro at det er samme person i innlegg 2246 og 2242. En utflytting fra Norge ville jo ha hjulpet her da ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Johnny Bakke - 2249Ja, desverre er det sånn noen ganger desverre. Jeg skal ta en titt på Bollnes igjen jeg. Sier ifra her om det skulle være noe.Ellers , ja kom gjerne tilbake med andre spørsmål. Hellet blir forhåpentligvis større da ang hva som kan finnes av det du lurer på.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Krafft Randa

Hei Anne Lene. Har du noen mulighet for å sjekke opp en Anna Eriksdotter for meg ? Hun skal ha vært født ca 1742 i Kila, Säffle i Värmland. Hun giftet seg 18/11 1779 med Anders Jakobsson fra samme sted. De bodde enten på Kråkbråten eller Säterskog i Kila. Han har jeg litt opplysninger om, men hun kan jeg ikke finne. På forhånd takk. Hilsen Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Ulla. Her er to av barna Andersson f. Jakobsson, Hulda EugeniaBergsåker 12:8Död 11/3 1968.Kyrkobokförd i Selånger, Sundsvalls kn (Västernorrlands län, Medelpad).Född 12/4 1884 i Selånger (Västernorrlands län, Medelpad).Änka (19/5 1918).Jakobsson, August BirgerBergsåker 12:6Död 5/7 1959.Kyrkobokförd i Selånger, Selångers kn (Västernorrlands län, Medelpad).Född 9/2 1887 i Selånger (Västernorrlands län, Medelpad).Gift man (26/11 1911).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ingunn Kraft Randa - 2253Kila og Säffle er hvert sitt kirkesogn i Värmland. For Säffle er det ikke noe tilgjengelig for den aktuelle perioden. For Kila derimot er det.Både Kråkbråten og Säterskog er bosteder i Kila og der fins det tilgjengelig stoff.Vielsen fant sted i Kila som du sier den 18/11-1779. Anders bodde på Kråkbråten da de giftet seg, Annas bosted har jeg ikke helt tydet enda.Husforhørene er ikke helt gode å lese. Et spørsmål til deg: vet du om paret fikk noen barn ? Om du vet om noen , hva het de og når/hvor ble de født ?Jeg skal se mer og se hva jeg kan finne.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ingunn - 2253I flg familysearch fikk paret sønnen Nils i Kila 22/8-1780, fødelsesboken bekrefter det. Han ble både født og døpt samme dato den 22/8 og han ble født på Säterskog i Kila.Når jeg så ser i husforhøret 1777-1783 side 19, gid 499.50.61100, så finner jeg paret Anders Jacobsson f 1746 og hustru Anna f 1742. Ingen barn er innført med dem. Problemet er at de strykes over i det forhøret, noe som indikerer at de da flyttet. (mulig i 1781/82). Det står noe foran navnet til Anders, men jeg har ikke tydet hva som står der.I husforhøret etter, finner jeg dem ikke på säterskog. Kan jeg ha oversett noe.Fortsetter å se om jeg kan finne noe.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Krafft Randa

Jeg vet bare at dette paret fikk denne sønnen, Nils 22/8 1780. Jeg vet ikke når, men en eller annen gang flytter de til Tanum, Göteborg och Bohus län.Iflg. Slektsdata gifter han seg med Marin Jönsdotter 28/7-1816. Hun er fra Solbräcke, Tanum.De får fire barn Anders og Anna 18/1-1817, Andreas 23/5 1818 og Johannes 23/10-1821Men jeg klarer ikke å finne noe mer om Anders Jakobsson og Anna Eriksdotter. Det virker som de bare har forduftet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene 2257I husförhöret Kila A1:5 1784-1793 finns en Nils Andersson f 1780 på sid 267 bland dom som konfirmerades, och det står att han bodde i Sockenstugan. Och familjen finns på sid 182 i samma hfl (gid 499.21.2000). Kanske är det dom du tappat bort? Just nu och den närmsta veckan har jag inte möjlighet att fortsätta leta. Hoppas detta ändå kan vara en ledtråd. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg legger ut noen navn her. Kanskje du kan finne noe om dem. Fra Ed og Håbol i Älvsborg len.Først om det er mulig å få bekreftet fødselsår/dato til:Sven Andersson Töftgren, født 1751 i Håbol. Sven ble antatt som soldat under gården Töftesäter i Håbol 10. februar 1775.Drängen gift 13. november 1767 fra Rävmarken i Ed med Pigan Ingeborg Mattesdotter fra Holmvatnet/Rösvatnet under Rävmarken. Født ca. 1743. Mulig å få bekreftet hennes fødsel?Ingeborgs foreldre var:Mattis Olofsson Rösvatnet. Gift som ”Wargeringskarl” 26. desember 1743 i Ed med enken Ingrid Andersdotter Rösvatnet. Kan man finne noe mer om dette ekteparet.Ingrid Jonasdotter Högen, født 1771 i Ed. Bekrefte hennes fødsel og foreldrenes navn??Finner du noe om dette ekteparet:Engelbret Bryngelsson Södra Bodane, Håbol.Gift 28. desember 1757 i Håbol med Börta Jonsdotter Bodane, Håbol. Det er en del spredte spørsmål. Jeg tenkte kanskje u husførhørslængder eller noe. Er meget taknemlig for alt du måtte finne. På forhånd tusen takk.mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ulla/Ingun - 2258/2259Da gjenfinner jeg familien i husforhørene 1784-1793 side 182 Fattigstugan og 1794-1799 side 229 Sockenstugan. Så var det igjen stopp.Det var ingen ny info her i forhold til det jeg skrev i innlegg 2257. Ingen nye barn, heller ikke noe annet nytt.Jeg ser litt mer etter helgen og kommer tilbake til det da.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Mulighet for å finne denne mannens foreldre ?Viet i Oslo Domkirke 1 mars 1868 Snekkersvend Anders Fredrik Walfrid Nyström 33 år fra Göteborg. Faren heter Andreas Nyström. Død 1891 i Oslo, snekker Anders Fredrik Alfred Nystrøm født 1834 i Sverige. ( Navnet Alfred og Walfred / Walfrid bir skrevet omhverandre )Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Torbjørn 2260Er redd for at det ikke er veldig mye jeg kan hjelpe deg med. For Håbol starter husforhørene først i 1786 og i Dals-Ed først i 1789.Du nevner i ditt første spørsmål Sven Andersson antas som soldat under Töftesäter i 1775. Jeg kan ikke finne töfte.... i Dals Ed. Kan det være noe annet sted ?Jeg skal se om jeg kan klare å stadfeste noen av fødslene du nevner og vielsene, men det er ikke det helt store enda. Kommer tilbake til det om det er ok.Et spørsmål. Kjenner du til om noen av disse personene fikk barn og når/hvor det i såfall var ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Rita 2262Dette kan være den du søker. Skal se hva mer jeg kan finne. Det bør greit kunne stadfestes om dette er din Anders Nystrøm.Post 710831Nyström, Anders Fredrik V Manf. 27/12 1834 i Nor, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 23/10 1855 från Göteborgs garnisonsförs, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 45Emibas emigrationsakt: Göteborgs garnisonsförs O 1855 030Onormerade namnformer:Födelselän:Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Flott, Anne Lene !Det kan se ut som du har funnet rett mann ! Så han er født i Värmland. Håper at det lar seg gjøre å finne hans foreldre. Jeg har lett en del etter innflytting til Oslo fra 1855, har foreløbig ikke funnet ham.2262 Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

RitaJa, det er den du søker. Utflyttingslistene fra Gøteborg garnisonsforsamling, er han innskrevet som : Anders Fredrik Valfrid Nyström, så det er vel ingen tvil om at dette er rett person.Jeg som trodde dette skulle bli så lett, så viser det seg at jeg ikke finner noen ting. Jeg kan ikke finne han som døpt i Nor, Värmland. For garnisonforsamlingen begynner husforhør først i 1869.Aner du noe om noen søsken ?Når jeg ser på emibas, så er det flere som heter Nyström født i et slikt tidspunkt at det aldersmessig kan være søsken, men ingen av de født i Nor. Nå bør jo ikke Nyström være så uvanlig navn heller da, så det bør jo ikke bety noe.Jeg har et forslag som du kan forsøke. Kontakt landsarkivet i Gøteborg f.eks Lenke Spør der helt konkret om du kan få tilsendt kopi av: husforhørslängd for Göteborg Garnisonsforsamling som dekker året 1855, side 45 i forhøret.Et så konkret spørsmål burde gå ganske greit å få svar på skulle jeg anta. Så får vi håpe det kan fremkomme noe der som kan få oss videre.Send meg gjerne kopien : alenehagen@hotmail.comHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Dalarna, Garpenborg sokn 1809. Gustav Svendsson Renberg, født 18091865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f60237&gardpostnr=461&personpostnr=2543&merk=2543#ovre>Lenke1875: : LenkeDød 1891, nr. 24: LenkeHan var gift 2 ganger, 1. med ei Gustava, 2. gang 5. juni 1851, nr. 2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Trond 2267Han var født 9 okt og døpt den 11, Garpenberg, Kopparberg län.Husforhøret 1811-1820 for Grufgården i Garpenberg viser:Sven Renberg f 1778Gretha ......? 1782Barna: Carl Anton 19/11-1804Svante 14/1-1806Jan petter 19/10-1807Gustaf 9/10-1809Fredric 1811Sven og Maria ble gift i 1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk igjen Anne for svar 2266 !Jeg skal prøve Göteborg landsarkiv som du nevnte. Anders Fredrik Walfrid Nyström er min farfars morfar.Jeg vet ikke om han hadde noen søsken. Blandt fadderne i Oslo er det ingen Nystrøm.Garnisjonsmenigheten/ forsamlingen ble jo benyttet av militæret og deres familie. Mulig at Anders Fredrik Walfrid Nystrøm hadde vært i militæret, eller hans far hadde militær tilknytning. Hans far het Anderas Nyström i følge vielsen i Oslo, så Nyström kan ikke være hans soldatnavn ( eller ? )2262 Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Ane Lene !Jeg har på mail mottatt uventet hjep. - Göteborg Garnisjonforsamling under ØVRIG : Attest innflyttet 1.10.1843 Anders Fredrik Nyström före dette Bruksinspektör f.19.2.1808 i Brattfors,kommet fra samme sted Matrial Bokhållare. Hustru Johanna Gustava Hellbom f. 17,4.1817 Färnebo.Son Anders Fredrik Wallfrid f. 27.12.1834 ditto (?) - Son Johan Ludvig f.24.6.1836 ditto.Johana Gustava er funnet 17.4.1817 Färnebo. Hjelpen min greide ikke å tyde foreldrene ( GID NR 482 99 4300 ) Har du mulighet for å hjelpe meg med dette ?2262 Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

RitaHvem/hvor har du fått infoen fra ? Har du fått så fort svar fra arkivet ?Ut fra dette så har du jo foreldrene. Jeg har ikke funnet Anders F. W. fødsel i Färnebo, men var det litt usikkerhet rundt f.stedet ?Skal se på de sidene du henviser til. Kommer tilbake til det.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne LeneDet hender at jeg blir kontaktet pr. mail av personer som ikke vil gå inn i debatter, så det var en privatperson.Anders Fredrik Walfrid Nyströms foreldre er da funnet,men ikke hans fødsel. Du fant hans utflytting fra Göteborg til Norge, da ble det oppgitt at han var født 27.12 1834 i Nor Värmlands län. Ved innflytting 1.10.1843 fra Brattfors til Göteborg skulle A.F.W.Nyström være født 27.12 1834 i Brattfors ?2262 Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

RitaOk. Men jeg har ikke funnet fødselen på noen av disse stedene, og det har vel da tydeligvis ikke den du har fått infoen av gjort. Så da vet jeg ikke helt hvor jeg skal se.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.