Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Lill - 2298Dette skal jeg nok få sett på. Jeg har et par dager nå som jeg er lite hjemme. Så jeg vet ikke helt hvor mye jeg rekker i helgen. Men, jeg kommer tilbake til det. Om ikke annet så på mandag om det er ok. Per - 2299Her tror jeg at jeg skal fri til noen andre. Jeg kunne i farten ikke finne året 1874 for døpte. Det er ca her de scannede kildene starter, så å komme noe lenger tilbake i tid går nok ikke, i allefall ikke på genline som jeg har. Grunnen til at jeg vil fri til noen andre her er at latin kan jeg ikke, og det er det masse av her. Ulla - 2300Hei igjen Ulla. Fint på en måte at det var flere enn meg som synes dette var vanskelig. Jeg synes det. Kan godt være at hustruen het Cajsa, men her blir det mye ren gjetting om man skal komme frem til noe. Skal se senere om det er mulig å finne noe annet. Nå må jeg ut og handle litt mat for helgen.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Utrolig hvor mye tid og krefter du legger ned på denne debatten ! Takker for det ! Jeg søker info om foreldre / forfedre til følgende: 1: Pehr Johnsson (Jonsson, Johannesson), født 1797 i Lervik, Hogdal, Bohuslän, Götaland. Død 05.12.1867 i Hustyft, Hogdal. Han giftet seg 28.12.1829 med 2: Nicella Lundblad, født 05.06.1809 (vet ikke hvor). Hun døde 27.04.1888 på Lervik, Hogdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Per - 2299I födelse- och dopboken står bara fadern Erich Nilsson, Befallningsman antecknad.(Näsby OIa:1 sid 309, Svarid C0002133_00156)Husförhören börjar 1694. Kanske går det att få fram namnen på far- och morföräldrar där? Tar en titt senare.Örebro Stadsarkiv har en fin hemsida med mycket om släktforskning. Där kanske kan finnas något. Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Per - 2299Jag hittar inte familjen i husförhörslängden, som alltså börjar först 20 år efter Peter Erikssons födelse. Befallningsman var under 1600-talet benämning på landshövding, högre militärt befäl eller domhavande kommendant på något av kronans slott. Även benämning på kronofogde i vissa områden. (Ordbok för släktforskare Andersson/Anderö)Tänkte att någon redan forskat på honom och googlade på Arbin och Brandin men får ingen träff på Erik Nilsson eller hans hustru. Dis ger träff på Peter Eriksson Arbin f 1674, gift 1707 i Akershus och död 1733 i Oslo men inget om hans föräldrar. Tyvärr får jag inte fram mer. Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Lill - 2298Nå har jeg sittet og sett litt etter dine, en liten søvnløs stund. Godt å ha noe å drive med da. Jeg får egentlig ikke helt klart for meg hva du spør etter, så jeg noterer her det jeg har funnet, så kommer du med evt nye spørsmål ut ifra det.Jeg har funnet fam på de fleste husforhør fra 1836-85. Først på plassen Backa og så fra 1839 plassen Årjeng i Silbodal. Alle stedsnavn og alle fødesteder her er i Silbodal om jeg ikke har skrevet noe annet.Per Olsson f.25/2-1807. Død 8/1-76. Var da sjuklig, dør i skogen.Ellika Nilsdotter 13/3-04 Sillerud. Død 22/10-80. Sjuklig, nesten blind.Barn: Ingeborg 7/8-37. Hun flytter ut en liten periode og har et par poster som piga, før hun igjen er hjemme igjen på Årjäng hos sine foreldre. Hun står oppført som piga der hos dem, og hos moren etter at faren dør. Etter at mor dør så bor hun også fortsett på Årjäng. Jeg ser hennea aldri gift. Først får hun en oäkta dotter Kristina Ingeborg f 26/4-1872, en notat i husforhøret sier at Kristina Ingeborg ikke er innført i dopboken. Jeg ser henne aldri mer, så det er mulig som du sier at hun døde. Så får Ingeborg en oäkta dotter til: Laura Johansdotter den 16/6-75. Flere barn har jeg ikke funnet på Ingeborg. Ingeborg og Laura bor sammen på Årjäng i 1890, i 1900 bor kun Laura der alene og ugift. Finner ikke Ingeborg i 1900 tellingen, mulig hun da er død.Olof som jo er Ingeborgs tvilling. Født 7/8-37Catrina/Katrina f 3/10-40. Hun bor hjemme det meste av tiden frem til hun den 30/10-79 flytter til Norge:Post 821092Persdotter, Kathrina Ogift kvinnaf. 1/1 1840 i Silbodal, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 1870 från Utsocknes, Silbodal, Värmlands län (Värmland) till Isberg, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 369Emibas emigrationsakt: Silbodal S 1870 032Onormerade namnformer:Destinationsort: Isbergs sockenDu nevner Kristina i västra Fågelvik med sønnen Olof Emil i 1900 tellingen. Dette ser ut for meg å være en annen person enn din Katrina. Den i 1900 tellingen er født i 1865 din er født i 1840. jeg kan ikke finne din katrina i 1900 tellingen i Sverige. Hun reiste jo til NOrge, mulig hun ble der, og at det er i Norge du skal lete etter henne.Nils f 14/3-43. Han reiste som du sier til Norge:Post 821058Persson, Nils Arbetare (ogift man)f. 14/3 1843 i Silbodal, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 28/8 1868 från Årjäng, Silbodal, Värmlands län (Värmland) till Dröbak, Akershus fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 354Emibas emigrationsakt: Silbodal S 1868 015Onormerade namnformer:Destinationsland: NorgeHåper det var noe nytt i dette.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Lill - 2298Jeg vil gjerne komme tilbake til Katrina og hennes flytting til Norge. Det jeg kopiert inn fra Emibas om henne er FEIL det var ikke henne som flyttet da.Katrina flyttet den 30/10-1879 fra plassen Årjeng og til Østre Aker, Norge. (ref husforhør 1876-1880 side 368)Beklager forvirringen.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ted - 2302Du finner veldig mye om denne familien om du søker på släktdata http://www.slaktdata.org/index.php/regsearch Jeg må få lov til å komme tilbake til dette etter helgen. I mellomtiden kan du jo se litt på slektdata. Legg gjerne ut det du finner her i debatten. Vi bør jo ikke lete etter noe som evt allerede er funnet.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Tusen takk for hjelpen Anne Lena. Nå har jeg kommet mye lengre og har et godt utgangspunkt for videre arbeid. På en biltur i Värmland for mange år siden tok jeg forøvrig et bilde av Gräsmark kyrka. Det er en vakker stenkirke bygget i 1738. Lite visste jeg dengang at min tippoldemor var døpt der.Vennlig hilsenTom Premer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Aner til Abertina Haglund, født 1833 ?Hun ble , gift 7. august 1853 i Klara Forsamling i Stockholm med Claes Johan Anjou, han født 19. febr. 1829, død 17. juli 1883 i Film, Uppsala.Ønsker opplysninger om Albertinas foreldre og besteforeldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ted Lier - 2302I flg folketellingen 1880 skal Nicella Lundblad være født 1808 i Hogdal.Er du sikker på opplysningene du har om hennes mann, om de er korrekte.Det blir født et tvillingpar Pehr og Mattes på Luneviken i Hogdal den 14/2-1797 av foreldrene: Jon pehrsson og Inga Erichsdotter. Dette kan være din Pehr.I tellingen 1880 er Nicella gift og bor på Lervik i Hogdal , gift med en Pehr Johansson f 1808 i Hogdal, han var skomakare.Da kommer det jo en liten usikkerhet her. Skal se om jeg kan finne ut av det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I tillegg (innlegg 2310) kan nevnes at Albertina og Claes Johan hadde sønnen Joseph Ludvig Anjou, født i Klara, Stockholm den 20. aug. 1854, død 5. jan. 1901. (Han fikk etterkommere i Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kurt Østby 2310/2312Her er familien fra 1880 tellingen:Sökresultat Register: Folkräkning 1880 (Stockholms stad)Om personen Namn: Clas Johan Anjou Hemförsamling: Adolf Fredrik rote 6 Hemort: Vingråen N:o 6, 21 Kontrakt: Stockholm Län: Stockholms stad Födelseår: 1829 Födelseort: Österby Uppsala län Yrke: Arbetskarl Civilstånd: Gift (G)Personer i hushållet: Fam. nr 1Clas Johan Anjou, f. 1829 i Österby Uppsala län, Arbetskarl Albertina Haglund, f. 1830 i Lunda Stockholms län Leonard Herman, f. 1866 i Stockholm Ernst Wilhelm, f. 1870 i StockholmDermed ser det ut som Albertina er født i Lunda, Stockholms län. Skal se hva jeg kan finne.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

KurtHer er også sønnen Joseph Ludvig fra 1880 tellingen:Om personen Namn: Josef Ludvig Anjou Hemförsamling: Adolf Fredrik rote 6 Hemort: Barnhusväderqvarn N:o 1, 2, 3 Kontrakt: Stockholm Län: Stockholms stad Födelseår: 1854 Födelseförsamling: Stockholm Yrke: Cigarrarbetare Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Personer i hushållet: Fam. nr 1Josef Ludvig Anjou, f. 1854 i Stockholm, Cigarrarbetare Emma Matilda Eklund, f. 1855 i Taxinge Stockholms län Ludvig, f. 1880 i Stockholm Sigrid Matilda, f. 1878 i Stockholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det var kjempespennende opplysninger, Anne Lene!Hva er det som står foran navnet til Claes Johan i lysningsdoumentet, mon tro. Er det Stadtsdrengen eller Slottsdrengen ? Og hva heter personen som signerer lysningen på hans vegne - Katrina Stern Anjou ?Jeg har ellers hans aner tilbake til begynnelsen på 1600-tallet da familien kom fra Belgia (valloner-smeder), men hadde ingenting om Albertina Haglund. Håper det lar seg gjøre å finne mer om hennes opphav.Parets sønn, Joseph Ludvig Anjou, var en sving innom Oslo rundt 1880, noe som resulterte i en datter, Josephine Amalie Anjou. Hun emigrerte til USA, og ble mor til min onkel, Wesley B. Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

KurtLurer på om det kan stå stalldrän foran Claes Johan Anjou.Det kan godt være mer å finne ja. Men, nå skal jeg snart bort, så jeg tror ikke jeg får tatt igjen dette før i morgen.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Anne Lene!Vedr 2298: Tusen takk for tilbakemelding og for dødsdato for Ellika Nilsdotter f. 13.03-1804 i Sillbodal.Beklager om spørsmålene var uklare, de var som følger:1. Hvem var Ellika og Per Olsson f. 20.02.1807, Sillerud sine foreldre, evt søsken?2. Kan barnebarnet Elise Petrine født 1880 være født i Sverige? (tror kanskje ikke det lenger)3. Ellika og Pers sønn Olof gifter seg med Anna Svensdotter, f. 1830 i Holmedal og de får bla datteren Christina 20.10.1865. i 1900 skal hun som enke (gift med?) bo i Västra Fågelvik, gården Uppran med en uekte sønn Olof Emil f. 1889. Der bor også moren Anna Svensdotter, enke før 1890. Kan man finne ut hvor det ble av Christina, Anna og Olof Emil? (Finnes der etterslekt?)Spørsmål 2 tror jeg derfor kan utelukkes.På spørsmål 3 hadde du feilkoblet litt til Katrina, det er Christina og Co jeg leter etter.Fødselsdato for Olof og Ingeborg har du også som 07.08.1837, skal det ikke være 19.08.1837?Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

LillSelvfølgelig har du rett. Tvillingene var født 19/8 og døpt 20/8-1837.Per Olsson ble født 25/2-1807 døpt 26/2 i Årjäng av foreldrene Olof Larsson og Ingebor Svensdotter.Husforhøret 1810-1815 side 158 Årjäng, Silbodal viser fam:Bonden Olof Larsson 1755hustru Ingeborg Svensdotter 1765Barna: Annika 1889Sven 18/3-1792Lars 1798Maria 1801Kathrina 1804Pär 1807Alle var født i Silbodal. Sønnen Sven flytter til Långelanda i 1814. Datteren Annika flytter til Risviken 1812,gifter seg der.Ellika Nilsdotter blir født 13/3-1804 i Höghult, Sillerud og døpt 16/3, foreldrene: Nils Olsson og Marit Bryngelsdotter.Husforhøret 1801-1806 side 382 Höghult husf. 1807-1813 side 317 Höghult viser:Nils Olsson 1756Marit Bryngelsdotter 1764BArna: Olof 1784Maria 1792Annika 1794Anders 17/9-1796Jonas 17/1-1800Ellika 13/3-1804Annika Lisa 1809Alle født i Sillerud. På sønnen Olof står det: bortgangen utan attest 10/11-1800. På datteren Maria står det: ofärdig.Når det gjelder Christina, hennes uekte sønn Olof Emil og hennes mor Anna. Har funnet dem i forsamlingsbok for Västra fågelvik 1896-1908 og 1909-1920 Uppran i V. Fågelvik:Enkan Anna Svensdotter f 11/9-1830. Ble enke 8/4-1830. Selv dør hun 25/4-1918.datter: Enkan Kristina Olsdotter f 20/10-1865. Lyst til ekteskap 22/5-1897 med Per Eriksson Hall. De ble gifte 11/7-97, men var kort tid gift. Hun ble enke 20/11-99.Alle 3 født i V. Fågelvik. Dette er siste forsamlingsbok jeg får fulgt dem i.Kristinas oäkta son Olof Emil 2/8-89Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Kjære Anne Lene!Tusen hjertelig takk! Dette er så nytt, så nytt for etterslekten i Norge. Cyberklem til deg!Våger såvidt noen spørsmål til: Du skriver: 'På sønnen Olof står det: bortgangen utan attest 10/11-1800. På datteren Maria står det: ofärdig'1. Hva tror du dette betyr?2. Er ikke Kristina Olsdotter f. 1865 i Holmedal? (Du sier Fågelvik)3. Det store nå er å finne mulig etterslekt etter Per og Ellika eller deres søsken i Sverige. Hvordan kan jeg gå fram for å få hjelp med dette? Hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

LillLurer på om ofärdig på Maria kan si noe om et eller annet handicap. Bortgangen uten attest på Olof, tror jeg betyr at han har flyttet uten å melde flytting og uten flytteattest. Men, 100% sikker er jeg ikke på noen av disse svarene.Kristina Olsdotter er født i Västra Fågelvik på Uppron den 20/10-65 og døpt 22/10. Dette er hentet fra fødelsesboken.Etterkommere etter Per og Ellikas søsken i Sverige, må nok bli å finne via husforhør. For Värmland er første folketelling i 1890, og svært få av dem om enn noen i det hele tatt lever vel da.Om jeg kan bruke litt tid utover i uken, så kan jeg se hva jeg kan finne her.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kurt Østby - 2314/2315Jeg kan ikke finne Albertina født i 1830 i Lunda. Folketellingene sier at hun er født der i 1830, familysearch sier at hun er født 17/12-30 men jeg kan bare ikke finne henne.LenkeDu aner ikke om hun hadde noen søsken og hva det het ?Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.