Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Takk igjen Anne Lene.Nei jeg kjenner ikke til ev. søsken til Albertina. Kan det tenkes at fødselsåret er feil? (jeg ser at et annet sted på FamilySearch står det 1833).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

KurtHar sett igjennom fødte 1830-1835 for Lunda, Stockholm län uten å finne henne.Nå er det jo ikke alltid at Familysearch er riktig, men jeg har sjekket folketellingene og der er det også oppgitt født 1830 Lunda, Stockholm.Hvorfor finner jeg henne ikke tro ? Er det noen annen Lunda enn Lunda forsamling i Stockholms stad ?I 1880 hadde hun adresse: St.holm stad, Adolf Fredrik route 6, Vingråen N:o 6, 21-Jeg kunne ha sjekket husforhør som dekker 1880 (da dette er første telling jeg har funnet henne i) og fulgt henne bakover i tid, for å se hvor vi ender. Problemet er at jeg har ikke funnet noe husforhør som dekker 1880.Noen gode ideer ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Hei Anne Lene Hjelper en i nær slekt med meg, med slekta hans, som blant annet går til Sverige gjennom hans olderfar. Er ikke kjent med geografi der borte. Så jeg lurte på om du klarer å hjelpe meg. Han det gjelder er Johan Edvin Johannesson.Fød iflg. dødsprotokoll for Sem i Vestfold i 1858 i Elfsborg län. Lenke Nr. 15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jan Erik - 2328Dette var veldig lite å gå på. Lett for at det kan bli galt. Vet du noe om når han kom til Norge.Når jeg ser i 1880 tellingen i Sverige, så finner jeg bare en som er aktuell:Om personen Namn: Johan Edvard Hemförsamling: Gerdhem Hemort: Myrtufvan Kontrakt: Wäne Län: Älvsborg Födelseår: 1858 Födelseförsamling: Gärdhem Älvsborgs län Civilstånd: Ogift (O) Kön: ManFam. nr 1Johan Högström, f. 1833 i Väne-Åsaka Älvsborgs län, Torpare Kristina Johansdotter, f. 1820 i Gärdhem Älvsborgs län Johan Edvard, f. 1858 i Gärdhem Älvsborgs länJeg kan ikke finne han 10 år senere i 1890 tellingen.Skal se litt mer om jeg kan finne ut noe om han reiste til Norge.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jan ErikDen første løsningen var nok slett ikke den rette. Han jeg fant i innlegg 2329 reiste til Amerika i 1881.Kan du lete etter innflyttingen hans eller vielsen om han var gift ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Hei igjen Har ikke klart å finne ut når han kommer til Norge. Men han og kona Severine Sofie Christensdatter f, 05.02-1864 på Kongsberg,Buskerud, får sin førstefødte på Kampen i Oslo 19.01-1889. Står jo en Johannesen som fadder der. Men er det en bror.Se nr. 42 Lenke Har heller ikke klart å finne dem som innflytter til Oslo, eller som gifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Til innlegg 2327Ja det finnes flere Lundaforsamlinger i Sverige. Den mest aktuelle er kansje den som omtales på Wikipedia (se nedenfor). Den ligger i Uppsala, og det er stedt hvor familien Anjou bodde fra begynnelsen av 1600-tallet (Østerby bruk, Film, Uppsala).Lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Kan du være snill og fortelle meg hvordan jeg finner kirkebøker i Sverige - jeg fant ut av det for et par år siden, men har dessverre glemt hvordan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Hei igjen Anne LeneNå fant jeg Johan Edvin sitt giftemål i Johannes menigheten i Oslo 1886. Der står navnet til faren også Johannes Gabrielsen. Se på nr. 62 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jan Erik HansenSå fint at du fant dette. Det gir oss litt mer å gå på, men jeg tør ikke slå fast noe sikkert her.Det vi nå har å gå på er at Johan Edvin Johannesson er født i Nössemark den 23/7-1858, hans far het Johannes Garielsen. Videre vet vi at Johan Edvin er å finne i Norge en gang før 1886, for da gifter han seg i Oslo.I Nøssemark er det født en Johan Edvin den 23/7 -1858, men det er ingen Johannes Gabrielsen som far, men en Johannes Andersson. Han dør 13/8-65. Da tenkte jeg at kanskje moren Sara Maja Jonasdotter da gifter seg for annen gang og da med en Johan Gabrielsen, men den gang ei. Hun gifter seg riktignok igjen i 1865, da med en Anders Nilsson Levin og han dør i oktober 1886, og det er jo etter Johan Edvin giftet seg i Norge. Dermed er et ingen Johan Gabrielsen som kan tas som far for han før han gifter seg i allefall.Denne familien bor hele tiden på plassen Sund i Nössemark. Johan Edvin bor hele tiden hjemme, helt til han den 7/7-1877 flytter til Tistedalen i Norge.Kanskje den videre letingen nå først og fremst må skje i Norge og hva som skjedde med Johan Edvin som flyttet til Tistedalen ? Ble han der så er det trolig feil person. Hva med flyttelistene ut av Tistedalen i perioden 1877-1886 og inn i Johannes, Oslo i samme tid.Et funn der ville kunne være med å sannsynliggjøre hva som er rett og galt her.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kurt Østbye - 2332Jeg tror nok etter å ha lest litt på wikipedia at det er den forsamlingen jeg har lett i uten å finne henne. Det er Lunda forsamling i Stockholm. Så finnes det Lunda forsamling i Södermanland, flere forsamlinger med det navnet finner jeg ikke. Etter å ha lest litt på wikipedia så har jeg også sjekket litt i Sigtuna, men har altså ikke funnet henne.I familysearch står det Lunda, Stockholm. Det er der jeg har lett mest og har da sett i tiden 1830-1835.Kanskje du skulle legge inn et spørsmål under Haglund på Anbytarforum ? Lenke Kanskje kan du da komme i kontakt med noen som vet mer ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ola Ljødal - 2333Du har også Arkiv Digital http://www.arkivdigital.se/Arkiv Digital kjenner jeg ikke så mye til. Jeg kjenner Genline og Svar. Begge er vel komplette for Sverige. (hva län og sogn gjelder). Som en tommelfingerregel så dekker genline tiden fra til midten på 1860 tallet, og Svar etter det.Så hvem du bør velge avhenger av tiden du ønsker å finne noe om.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jan Erik Hansen - 2330Tilbake til dåpen du linket til i innlegg 2330. Har problemer med å tyde navnet på den svenske fadderen der. Har du tydet det ? Kanskje noen kan forsøke ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Hei Anne LeneNei, jeg har ikke klart å tyde navnet på fadderen. Ikke finner jeg han som utflyttet fra Tistedalen eller innflyttet til Oslo heller. De får en sønn til i Oslo iflg. folketellinga for 1900, i 1893. Men jeg har ikke funnet han heller. Tenkte at det kanskje kunn være hjelp med faddere der. Ellers skal det vel egentelig være ganske sikkert at du har funnet rett mann i Sverige. Navnet hans stemmer. Fødselsdato stemmer. Stedet stemmer. Kun etternavnet på faren som ikke stemmer. Har vært borti lignende tilfelle før 2 ganger. Da har vedkommende tatt etternavnet til faren som voksen og ikke oppkalt seg etter fornavnet hans.Kan det være det som har skjedd. At faren bruker etternavnet offentelig etter faren sin, men på papira i Sverige brukes det etternavnet på fornavnet på faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene - 2331En mycket grov gissning på vad faddrarna heter: Maleren? Holst? Johansson, Elisabet Andersson, Fadren Krister Christianssen. Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

2331Här är nog utflyttningen. Jag ska titta i hfl lite senare.Johan Edvin Johannesson utfl 23/6 1886 från Sund, Nössemark till Kristinania. (Nössemark B3, SVAR bildid A0017560_00076 , sid i hfl 236)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

2331Nu har jag tittat i hfl sidan 236, som utflyttningen hänvisade till och det är samma Johan Edvin Johannesson som Anne Lene berättar om i inlägg 2337. Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ulla/Jan ErikDu er en engel Ulla. jeg hadde ikke tenkt på om se om han var tilbake i Sverige på et tidspunkt etter at han flyttet. Fint med flere øyne noen ganger.Ja , det er samme Johan Edvin dette her. Husforhøret 1876-1885 side 227 (gid 1000.21.63400) fortsatt på plassen Sund. Johan Edvin var da arbetare og det fremkommer at han kom flyttende fra Norge den 18/3-80. Det er også en anmerkning der, som jeg har problemer med å tyde. Kanskje du kan Ulla ?Fadderen i innlegg 2331 er vanskelig å tyde ja. For meg blir det ren gjetning. Det kan være maleren Holst Johannesson som du nevner Ulla, jeg vet ikke.Så, Jan Erik, om du tror at dette som har kommet frem er den Johan Edvin som du søker, så skal jeg skrive ned det som har fremkommet i de forskjellige husforhør.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Hei igjen!Ja jeg er helt sikker. Det er jo alt som stemmer, bortsett fra etternavnet på faren. Riktig navn. Riktig Plass. Rett fødseldato. Det må være han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jan ErikDa finner jeg familien hele tiden på Sund i Nøssemark og de finnes i allefall der i perioden fra 1856-1895. Har jeg ikke skrevet noe f.sted, så er det Nössemark.Johannes Anderss 13/1-1822, Utfattig, vanfør. Han dør 13/8-1865.Hustru Sara Maja Jonasdotter 13/3-31 TrankilBarna: Alexander 22/8-50Maja Greta 27/3-52Klara 13/3-54Mathilda 6/3-56Johan Edvin 23/7-58Augusta Stina 2/8-60Frans Elis 11/9-62, død 27/2-82Alma 28/3-65. Til Norge 29/9-86Maja Greta, Klara og Mathilda flyttet alle i 76 til siden 270 i husforhøret og det er for personer 'utan stedigt hemvist'. Maja Greta og Klare flyttet til Norge 7/7-77, og jeg mener å huske i farten at det også var datoen Johan Edvin flyttet første gang til Norge. Mathilda flyttet til Norge 18/8-77. Vet ikke hvor disse flyttet, kanskje det var Tistedal det også ? Har ikke sett i flyttelistene enda.Da er det bare igjen Alma og Alexander som jeg ikke vet hva skjedde med enda. Må få komme tilbake til det.Sara Maja Jonasdotter ble gift på nytt den 17/11-71. Da med Anders Nilsson Levin f 7/2-16 i Holmedal. Død 22/10-86. I dette ekteskap ble det barna:Elisabeth 11/8-71Julius 5/6-73Alfred 21/3-1876.Det siste jeg får sett etter familien er i tellingen 1900. Da bor Sara Maja fortsatt på Sund med de tre barna fra annet ekteskap.Kommer tilbake til mer senere.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Hei igjen og takk til både deg Anne Lene og Ulla. Jeg har et behov til for hjelp hvis du gidder. Jeg hjelper også mitt søskenbarn og en gren av hennes slekt på farsiden går til Sverige. Det gjelder Emma Kristine Andersdotter Wärme f. 01.05.1855 i Torskog. Ligger ifølge Wikipedia langs västra Göta älvs strand i Lilla Edets kommun. Har bare disse data på henne fra ministralbok og klokkerbok fra Glemmen i Fredrikstad ved hennes gifte i 1876. Ministralbok nr 52 hvor faren oppgis Anders Wärme [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=378&idx_id=378&uid=ny&idx_side=-223>Lenke og litt tydligere i klokkerboka nederst v. side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene 2346Han flyttar till Norge 18/3 1880 och i anmärkningen står (tycker jag) ... prestbetyg fr. Norge med? 3 andra betyger. Vistas i Norge. Jag tolkar det som att han har rest fram och tillbaka flera gånger. Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.