Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Hei, takker for hjelpen jeg fikk tidligere og mulig hjelp med å finne etterkommere. Noen tilleggsspørsmål:Er det mulig å få fødselsdatoer og ev tilleggsinformasjon for de Anne Lene har funnet for meg - hadde det vært veldig fint! Kan det være noen tvil om at disse er riktige personer?Er det mulig å komme tilbake til tidlig 1600-tall i de svenske kildene for Ellika og Pers forfedre?Vennlig hilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Lill JuelsenJa, som jeg sa i innlegg 2324 så hadde jeg tenkt å sette meg og finne mer om disse.Så ser jeg jo det at jeg her i debatten og Chris Bingefors i debatt 61758 har sittet og lett etter og funnet de samme opplysninger. Det er så dumt. Man bør jo ikke lete etter noe en annen har funnet.Uansett så ser jeg at Jeg og Chris har funnet det samme og i tillegg har vi nok hver for oss i 2 forskjellige debatter også funnet noe mer. Jeg ser at noen av de f. datoer avviker fra Chris sine. Når jeg ser på den kopi Chris har lagt ut, så er det nok hans datoer som stemmer, for det var veldig klare kopier. Jeg har ikke AD-online som han bruker, og dermed kan de sider jeg har lest vært mer uklare og at jeg dermed på noen kan ha fått skrevet gale datoer. Det ville jeg jo ha rettet opp om jeg kom over tydligere husforhør.Uansett ser jeg ingen grunn til å tro at dette er gal familie, det er nok den familie du søker.Jeg vil foreslå for deg at du på debatt 61758 setter opp et sammendrag på hva du har og hva du fortsatt søker info om, også fortsetter vi det i den debatten. Det er ofte bedre enn å ha samme spørsmål i flere debatter. Jeg forsøker da heller å følge med i den debatten.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Følgende konfirmasjon dukket opp i debatt 62722, og jeg lurer da på om det er mer å finne om konfirmantens foreldre:Solum, Telemark - dato: 20/4 1890. Sara Marie Petterson, født 29/10 1875 og døpt 31/10 i Frändefors(?) i Sverige. Bopel: Nenseth. Foreldre: Skomaker Olaus Johannsson og Eva Helene Andersson.Olaus og Eva Helene bør altså ha flyttet til Norge en gang mellom 1875 og 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

OddbjørnFødt i Frändefors 29/10-1875 døpt 31/10. Sara Maja Foreldre: arb. Olaus Johannesson og Eva Olena Andersdotter i wästra Bodane.Husforhør Wästra Bodane 1871-75, 1876-80, 1881-85, 1886-90 og 1891-95:Arb. Olaus Johansson 3/7-45 Frändeforshustru Eva Oleana Andersdotter 6/11-45 Lerdal. Til Norge 14/8-1888. Har det vært noe skilsmisse her. Se her på innflytta Svensker til østfold: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=If01001812&gardpostnr=16031&personpostnr=16031&merk=16031#ovre>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk, Anne Lene! Kanskje dette kan forklare hvorfor Sara Marie er oppført både med far og stefar ved vielsen i Solum i 1926 (en vielse inngått etter minst 8? års samboerskap med barnefaren - og etter en mulig skilsmisse i 1914). Ved vielsen i 1926 er faren oppgitt som Olaus Johansen og stefaren som Alfred Pettersen (sistnevnte var muligens også svensk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

OddbjørnJa, det kan jo godt være. Nå har ikke jeg sett etter den lysningen som det henvises til i databasen for innvandrede Svensker til Østfold. Det vil muligens gi det svar på det? Jeg har ikke fått sjekket den lysningen enda.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne leneSåvel Sara Maries far som stefar er skomakere (jf. kirkeboka for Solum). Kanskje denne Alfred Person kan være en brukbar stefar-kandidat: Lenke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

OddbjørnDet kan så absolutt være en god kandidat.Har så vidt tittet gjennom viede i Glemmen ut året 1888 uten å finne henne som gift. Kanskje tilhører ikke Lisleby til Glemmen ? Er ikke sikker. Kanskje skulle jeg sett litt ut i 1889 også ? Har du sett etter ? Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

OddbjørnHva tror du om disse ?LenkeJeg tror det er rette personer.Mener å erindre fra husforhørene at Eva Oleana og i allefall et av barna hadde et notat om at de var i Moss i nettopp 1885.Men, finnes det noe Nordalslæn i Sverige da ? Det kan jo være noe feil i den infoen. De opererer med det samme i 1900 tellingen i Rhd.En ide å sjekke fødselen til barnet i Glemminge 1888 ? Hva fremkommer av info om mor der ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne LeneJeg er overbevist om at du her har funnet rett familie. Sara Marie må imidlertid være i tjeneste et annet sted (eller gift?).Noe 'Norddals län' i Sverige har heller ikke jeg hørt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Petra Adeles dåp i Glemminge/Glemmen 22/5 1888: Lenke (se nr. 128, høyre side).Hun er 'uægte' født, og foreldrene er oppgitt som ungkar og skomaker Alfred Pehrson, f. 1848, og enke Eva Oleane Andersdr., f. 1845. Bosted: Lisleby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

OddbjørnJa, dette må være rett familie.Om du finner dåpen til Petra Adele i ministeralboken, så står det noe utydelige greier der om en vielse.Det eneste som her ikke stemmer er betegnelsen enke om Eva Oleana. Det var hun jo ikke. Hun var jo heller ikke enke da hun giftet seg i 1888. Kunne vært spennende å finne vielsen. Hun kan selvfølgelig ha opplyst selv at hun var enke, men måtte man ikke vise noe attest for det da`?Det kan igrunnen styrke gjetningen at det var en skilsmisse med ektemannen i Sverige. For Olaus Johansson levde ihvertfall i 1894 som var året som også han utvandret fra Sverige.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne LeneI ministerialboken står det at hun er 'Født før Forældrenes vielse'. Fødselsdato: 22. mai 1888. Hjemmedøpt: 22. juli. Dåpen stadfestet i kirken 9. september.Lenke (se nederst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfred og Eva Oleane giftet seg i Glemmen 3. mars 1889: Lenke (se nederst). I et av kommentarfeltene står det noe om 'Dødsformodningsdom over 1ste Mand Olaus Johansen', datert 16/4 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

OddbjørnSå fint at du også fant vielsen. Da var det i allefall all mulig dokumentasjon på at vi nå kan være sikre på at dette var riktig familie. Så da antok de at hennes første ektemann var død. Da kan vi i allefall anta at han ikke flyttet etter sin øvrige familie.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Anne Lene,Jeg har IKKE stilt samme spørsmål i begge debatter, jeg har stilt andre spørsmål til deg enn til Chris :-). Men det var på dette forumet det nå var mulig å få svar. Og hjertelig takk for det! Jeg hadde egentlig ikke tvil om at dine data er korrekte, jeg undres bare hvordan de svenske kildene er, er de såpass tydelige at man kan stole på å ha funnet de rette menneskene? Du svarte på det, og det var en lettelse å få vite at de er rett familie. At det så kan oppstå feil, som du nå forteller meg, kjenner vi vel alle godt til. Ditt forslag er veldig bra, så jeg takker om du vil følge opp på den andre debatten. Igjen takk - og ha en fin dag! Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

LillHåper ikke du misforstod meg på noe, for jeg mente absolutt ikke noe galt. Men, om du nå lager et sammendrag i debatten din, så er det enklere både for deg og alle oss andre å holde oversikt, spesiellt så lenge det dreier seg om samme familie. Jeg kan følge med der og evt bidra med mer info der.Nei, jeg tror ikke du skal lurer på om dette er rett familie. Det er samme familie jeg og Chris har funnet frem til. At det forekommer enkelte avvik er som du sier noe vi alle kjenner til. Noen sider er bedre lesbare enn andre.Håper vi finner mer av det du lurer på. Når det har kommet frem såpass mye info som til nå, så hjelper det godt med et lite sammendrag.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne LeneViser til 2311.Nei, nå er jeg ganske sikker på at jeg ikke har riktig Pehr. Det eneste jeg er 100 % sikker på er at min Pehr giftet seg med Nicella Lundblad i 1829 og fikk sønnen August 22.01.1834. Dette ifølge slaktdata.Da er jeg mere sikker på at den Pehr som er skomaker og bor sammen med Nicella på Lervik i 1880, er den rette Pehr for meg. Men han har jeg ikke funnet noe 'død' på ! Kanskje kan det være 'backsittare Per Johannesson' med adresse 'Nordby', som døde 7. juni 1889 i Hogdal ?Jeg ser også at Pehr født i 1797 (den ene tvillingen) døde 11 år gammel i 1808, så han kan ikke være min Pehr !Nei, man må nok bygge videre på skomakeren !Takk så langt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Jan Erik 2349Födelseboken berättar att Emma Christina var född 1/5 1855 och döptes 6/5. föräldrarna var Sågaren Anders Verme och Maria Lisa Eriksdr i Köln. Modern var 31 år. Vittnen Nils Jonsson o h Cathrina Pettersdr ibm. (Torrskog C:4 sid 187, gid 1013.6.78700)Familjen finns i Torrskog, Älvsborg A1:11 sid 237 (gid 1013.20.69400)Anders Verme f 1828 3/8? i Torsöhustru Maria-Lisa Eriksdr f 1824 7/12 Åmålbarn: Anna Sophia f 1852 29/11 Augusta f 1858 6/6 i Billingsfors, Emma Christina f 1855 1/5. Dom senare är födda i Torrskog. Familjen flyttar 1860? till St…….? Har svårt att se vad det står. Man får ta en titt i flyttningslängderna och se om svaret finns där. Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Hei Ulla Takk for opplysninger. Men er det mulig å komme lenger bakover på mine 2 saker? Har prøvd videre på FS, men der var det ikke noe.Mvh Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene/Oddbjørn 2361Hittar inget Nordals län. Nordals härad finns vid Mellerud i Dalsland, nuvarande Västra Götalands län.För det kan väl inte vara Norrlands län som avses? Det är fel tid: Norrlands län Från WikipediaNorrlands län var ett län i Sverige som existerade 1634-1645. Länet bestod av Hälsingland, Medelpad, Ångermanland och Västerbotten (som då inkluderade Lappland, Norrbotten och sträckte sig till Uleåborg i nuvarande Finland). När länet skapades delades det historiska Norrland administrativt upp i två delar, Norrland och Österbotten. År 1638 bröts Västerbottens län ut ur Norrlands län. Den 5 september 1645 avskaffades Norrlands län och delades i två delar, Härnösands län och Hudiksvalls län. Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UllaTakk for ditt innspill. I flere kilder, bl.a. ved vielsen mellom Alfred Pehrsson og Eva Oleane i Glemmen (Østfold) 3. mars 1889, er hennes fødested oppgitt som Lerdal. Og det finnes vel et Lerdal nettopp i Västra Götaland/Dalsland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Anne Lene, ville bare gjøre deg oppmerksom på gjenopptakelsen av 61758, hvor jeg forespør om fler av Ellika og Pers aner...Ha en god natt! Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.