Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest inger f.Kristiansen

Hei Anne Lene Leiter etter Sagarbeider Karl Gustav Karlsen f.1850 i Sverige.Var gift med Anne Marie Mathisen f.Raade DE fikk det første barnet i 1875 Hilda Marie Karlsd. Da bodde dem i Finland. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej Jan Erik, forts 2349Folkmängden i Torrskog, Älvsborg var den 31 decemberg 1860: 833 män - 889 kvinnor. S(umma) 1722 står det i hfl A1:12 1860-1866. Tog en titt i Köln om det eventuellt fanns någon anteckning där. Men det verkar som dom har lämnat socknen. Tänkte jag skulle kunna hitta när Emma Kristine flyttade till Norge så att det är rätt person vi följer. Det finns ganska många med namnet Wärme i Folkräkningar 1880. Då har jag sökt i hela landet. Folkräkningar från 1860 finns endast i Jämtlands län och där finns inte någon med namnet Wärme. 1870 finns det Folkräkningar från Norr- och Västerbotten, men inte heller sökning där ger någon träff. Har testat de olika stavningsvarianterna Wärme, Werme, Värme och Verme.Det finns ingen utflyttningslängd från år 1860 i Torrskog. Det hänvisas till KI:2 som innehåller sockenstämmoprotokoll och handlingar men ej är skannad. Jag har kollat 1861-1863 eftersom årtalet var otydligt skrivet, men kan inte se Anders Wärme med familj där.Jag har letat även i Blomskog, Värmlands län, som är moderförsamling, men ser dom inte som utflyttade och inte heller i annexförsamlingen Vårvik, Älvsborgs län. Så jag vet inte vart dom tar vägen. Födelsedata på Emma Kristina stämmer ju men som sagt jag skulle gärna vilja hitta hennes utflyttning innan jag fortsätter bakåt på föräldrarna. Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Inger F. Kristiansen - 2376Her trenger jeg nok litt mer info om du har. Navnet er jo ikke uvanlig i Sverige.Jeg finner en: Post 555793Karlsson, Karl Gustaf Manf. 19/3 1850 i Erikstad, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 3/8 1871 från Bön, Erikstad, Älvsborgs län (Dalsland) till NorgeKälla: Emibas emigrationsakt: Erikstad P 1871 014Har sjekket han i husforhøret. Der står det at han har vært i Norge i 2 år allerede og er gift der.Det vi har å gå på er alt for lite til å vite om dette kan være den du søker. Har du f.eks funnet vielsen hans ? Det ville gitt oss mer å gå på.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Hei Ulla! Er vel liten tvil, om at det er rett person??? Fornavn stemmer. Mellomnavn stemmer. Etternavn stemmer. 2 etternavn stemmer (Wärme). Fødselsdag, måned og år stemmer. Plassen stemmer. Og alt dette etter oppgitte data i kirkebøker i Fredrikstad som stemmer med fakta i Sverige.Mvh Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hej Jan ErikJodå, mycket stämmer, men jag vill gärna finna utflyttningen till Norge innan jag fortsätter i Torså och Åmål. Jag har faktiskt tidigare i min egen forskning råkat ut för att jag följe fel familj. Namn, datum och plats stämmde - det var bara det att det fanns två med samma namn, födda samma dag, med en far som hette Pehr och jag hamnade helt galet. För den ena var födelsen inte inskriven på rätt månad, utan i efterhand först påföljande år och därför hade jag inte hittat honom. Efter detta är jag försiktig och följer personerna år efter år. Ibland kan det bli ett tio-tal flyttningar och mycket letande - men jag får också en fylligare bild av familjen och vilka villkor dom levde under. Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger f.Kristiansen

Jeg fant dem i folketellingen 1900 da bor de i Fredrikstad. Fant hans kone døpt i Raade.Men fant henne ikke gift der. Leite også i Fredrikstad.Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

eg har i lengre tid stått fast på min oldemor men i dag løsnet det og jeg har funnet endel på nettet i scanned kirkebøker. Hun heter Augusta Pauline Olafsdatter og er født 1.11.1867 i Lur i Gøteborg,har da adressen Wassby foreldre er Olaf Danielsson og Anna Petersdt Født henholdsvis 1830 og 1825. 13 oktober 1875 er de innflyttere i Tune i Østfold og Augusta konfirmerer seg 20 april 1884Men hvordan kommer jeg videre i Sverige? Jeg vil jo gjerne vite så mye som mulig eller hvor jeg kan lete videre selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Christina Frøysland -2387Fra husforhørene1864-68 side 162, 1869-1875 side 225 og 1876-1880 side 233 for plassen Wasby i Lur:Torpare Olof Danielsson 14/5-1830 Silbodal (värmland)hustru Anna Pettersdotter 5/10-1826Barna: David 3/5-58 NaverstadCalle 20/9-61 NaverstadAugust Theodor 14/2-64 NaverstadAugusta Paulina 1/11-67 LurAxel 5/7-71 LurFamilien kom flyttende til Lur i fra naverstad i november 1866. Det fremkommer ikke i husforhørene hvor Anna Pettersdotter er født, men når de flyttet til Norge så er det jo notert at hun ble døpt i naverstad.Den 9/3-1877 flyttet hele familien til Fredrikstad.Har forsøkt å finne Olof Danielsson født i Silbodal, men sidene var ganske så utydelige, så jeg kommer tilbake til det senere. Skal også se etter Anna Pettersdotter i Naverstad. Men, i allefall-dette var hva jeg fant så langt.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Søker opphavet til ekteparet Johan Johannesen Valstrøm (ca 1806-1856) og Eva Kristine Andersdtr. (ca 1800-1855)Familien kom ca 1838 fra Arjeplog, Norbotten i Sverige til Folda, i følge Slektsbok for Sørfold, s 311-312 Nedregård.Har litt problemer med å lese hva som står om fødested til de to jentene som er født i Sverige, så jeg legger ved lenker til deres konfirmasjon.Konfirmasjon til eldste datter Britha Magdalena, nr. 40: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2615&idx_id=2615&uid=ny&idx_side=-159>LenkeKonfirmasjon til datter nr. 2 Anne Katrine, nr 36:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kari Hagen - 2389Hm , dette var i første omgang litt vrient.Lenkene dine, den første har jeg ikke noe godt forslag til fødested. Den andre lenken, dvs Anne Katrine, der får jeg fødestedet til å være Arjeplog/Arjeploug.Tenkte å sjekke fødte i Arjeplog (norrbotten län), men det ligger ikke scannede bøker for Arjeplog i dette tidspunktet. Vet ikke hvorfor. Kanskje det er noe tapt materiell, for det er en del som mangler for en ganske så stor periode.Kanskje noen andre som vil forsøke å se på den første linken din - konf til Britha Magdalena. Noe forslag på hvor hun er født ?Ellers så er jo datteren Anna Kathrine som jeg tror er født i Arjeplog, født den 4/3-36. Du skriver at første sønn Johan Petter er født i 1840 i Sørfold Nordland. Har du sjekket innflyttede til Sørfold i mellom 1836 og 1840 ? Kan det der komme frem når de kom og hvor de kom fra ?Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Christina - 2387Ang Olof Danielsson som skal være født 14/5-1830 i Silbodal. I Silbodal finner jeg ingen Olof på den dato, men jeg finner en Olle, og det er jo ikke usannsynlig.Innføringen er svært utydelig. Er det noen med genline som vil forsøke seg ? Gid 522.25.60800Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Christina - 2387Jeg kan ikke finne Anna Pettersdotter født i Silbodal. Er ikke sikkert det er Silbodal heller da. I husforhrørene har det stått ? om fødested.Släktdata sier at de gifter seg i Naverstad 3/11-1854 =vreg&fsg=naverstad&titel=&year=&adress=&ovr=&stype=metaphone&x=16&y=8"]LenkeSkal se om jeg kan finne noe mer ut fra det senere i dag.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Christina - 2387Først en skrivefeil i mitt forrige innlegg til deg. Jeg mente da at jeg ikke fant Anna Pettersdotter i Naverstad og ikke Silbodal som jeg skrev.Ikke helt enkelt å få den store sammenhengen her, så det får bli litt og litt.Når det gjelder Olof Danielsson som vi jo har et Fødested på og som skal være Silbodal, så er det nok han jeg nevnte i innlegg 2391. Han er nok døpt Olle. Fødelsesboken er utydelig. Men, litt detektivarbeid via familysearch, så har jeg funnet familien i allefall.I husforhøret 1826-1830 side 192 Årjäng , videre i husforh 1831-36 side 80, 1836-40 side 130 og 1841-45 side 127 de gangene på plassen Näs.Daniel Larsson f 15/2-04Annika Persdotter 1802Barna Lars 6/11-26Pär 20/9-28Olle 12/5-30Anders 9/2-33Carl 21/11-34Daniel 1/1-37Albin 29/12-39Inga Maria 1/1-43, død 5/2-43Her er alle født i Silbodal. De bor på Årjäng frem til 1827, da flytter de til Näs. Daniel og Annika giftet seg 20/9-26. På Näs bor de til 1847, da flytter de til et sted jeg ikke tyder og det er en anmerkning der på Daniel Larsson som jeg også har problemer med.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

2390 Jeg har sjekket de kirkebøkene som gjelder Folda, uten å finne dem innflyttet. Blir vel vanskelig å finne når kirkebøkene mangler.Jeg vet fra frisøk at det finnes en Carl Johannesen Valstrøm, f. 1791 i Arjeplog, kan være en bror kanskje?mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kari HagenJa, dette er vanskelig. Samme hva jeg forsøker på, så kommer jeg ikke noen vei.For Arjeplog stopper fødelsesbøken i 1790. Etter det er det ikke noen.Den Carl J. Valström f 1791 som du nevner, kan jo være en bror som du sier. Hans fødsel får jeg ikke sjekket i f.boken. Ser han gifter seg i 1812. Vigselsboken stopper i 1796 så det får jeg heller ikke sjekket. Han dør i flg fam.search i 1864, og det er rett. Det står da at han er kyrkovård, og han skriver navnet som Wallström. Han bor da på Båttsjaur og der finner jeg han også i husforhøret.Tenkte jeg kunne følge han bakover i husforhørene men den muligheten forsvinner også. Det er ingen husforhør mellom 1826 og 1855.På anbytarforum ligger det en del eldre innlegg om Arjeplog Lenke Kanskje du kan lese gjennom dem og se om det kan dukke opp noe der.Det var visst ikke mye jeg kunne bidra med her, desverre.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Christina - 2387Per f 1828. Gifter seg med Maria Kristina Larsdotter f 1840 f i Naverstad. De bor på Esprød i Naverstad. Barn Daniel 1861, Hilma Kristina f 1873 og Anders Julius 1877.Han fikk barna med første kona Maja Naverstad V1 1857-05-29 Dräng Per Danielsson Piga Maja Lisa Andersdotter Esperöd Esperöd Naverstad F1 1858-03-16 Per Danielsson Maja Lisa Andersdotter Esperöd Naverstad F1 1859-03-28 Anna Stina Per Danielsson Maja Lisa Andersdotter Esperöd Naverstad F1 1861-05-06 Daniel Torpare Per Danielsson Maja Lisa Andersdotter Esperöd Naverstad F1 1864-03-16 Mathilda Torpare Per Danielsson Maja Lisa Andersdotter Esperöd Naverstad F1 1867-07-19 Vilhelmina Torpare Per Danielsson Maja Lisa Andersdotter Esperöd Naverstad F5 1871-04-22 Bernhardina Pehr Danielsson Maja Lisa Andersdotter Esperöd Naverstad F5 1877-01-16 Anders Julius Backsittare Pehr Danielsson Maja Lisa Andersdotter Esperöd Naverstad F5 1879-09-13 Karl Emil Jordägare Pehr Danielsson Maja Lisa Andersdotter Esperöd Naverstad V3 1884-12-27 Änkling Pehr Danielsson Änkan Maria Kristina Larsdotter Esperöd Pålseröd Naverstad D5 1901-11-03 Jordägare Pehr Danielsson Esperöd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Jeg har funnet via en svensk dame følgende info: Vigde25/2 1875 Lanthandlare Karl Johansson, Åboland Nordre - Piga Carolina Hansdotter, RyrFødde20/12 1875 Augusta Mathilda, Åboland Nordre Lanthandlare Carl Johansson - Carolina Hansdotter10/5 1877 Hulda Josefina, Åboland Nord Lanthandlare Carl Johansson - Carolina Hansdotter26/5 1880 Anna Christina, Åboland Lanthandlande Carl Johannesson - Carolina Hansdotter2/2 1882 Johan Aron, Åboland F.d. lantbrukare [!] Carl Johannes Johannesson - Carolina Hansdotter- - - - -F.d. 'lantbrukare' er sannsynlig bare en feilavskrift. ('F.d.' = 'före detta', tidligere)Datteren Anna Christina har trulig dødd i Hede da ho ikke er med ved innflyttingen til Solum, men avskriften av dødboken går bare till 1860.Åboland og Ryr er garder i Hede sogn. Jeg greier ikke å finne frem til Åboland og Ryr og er usikker på hvor Hede ligger.Jeg lurer på hvordan jeg kan finne ut hvem Karl Johansson, Åboland Nordre - Piga Carolina Hansdotter, Ryr sine forfedre var?Gårdene de kom fra, er det mulig å finne ut mer om disse i svenske kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.