Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

ChristinaJa, det ble jo en del. Alltid hyggelig det. Du får sette det sammen og komme tilbake med evt flere spørsmål når du har fått en oversikt over det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kikke Brill - 2399Da finner jeg i husforhørene 1874-1880 side 129 og 1881-1894 side 253 på plassen Åboland Norra i Hede flg:Carl Johannesson 27/4-43. Gift 25/2-75 medhustru Carolina Hansdotter 30/10-48 KrokstadBarna: Augusta Mathilda 20/12-75Hulda Josefina 10/5-77Clara Martina 4/2-78, død 29/8-81Anna Vilhelmina 26/5-80, død 25/8-80Johan Aron 2/2-82Alle bortsett fra Carolina er født i Hede, Carolina i Krokstad. Familien reiste til Norge 21/11-83.Når det gjelder Carl Johannesson så er han født i hede på Lindalen under Tveten den 27/4-43 døpt 30/4 av foreldrene: Johannes Andersson og hustru maria Danielsdotter.Familien finner jeg i husforhør 1841-45 side 56 på Lindalen i Hede:Johannes Andersson 17/8-07hustru Maria Danielsdotter 10/1-07Barna: Carl 27/4-43Anna Maria 30/1-33Cajsa 25/12-37Carolina Sofia 13/2-42, død 5/5-42Fødesteder er ikke oppgitt.Når det gjelder Carolina Hansdotter så er hun født i Krokstad 30/10-48 døpt 2/11 i Ellingebo av foreldrene: Hans Andersson og Anna Br. Jansdotter.Fant familien i husforhør 1846-1850 side 37 Ellingebo i Krokstad:Hemmansegare Hans Andersson 4/7-12hustru Anna Br. Jansdotter 4/11-13Barna: August 7/2-46Fredrica 15/7-38Elisabeth 7/12-40Eva 27/12-42Carolina 20/10-48Heller ikke her er fødested oppgitt.Alle stedsnavn her er i Gøteborg og Bohus län.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hei Anne Lene!Kan du hjelpe meg med å finne opphavet til Carl Emanuel Ögren f. i Sverige ca. 1864 som sønn av Anders Ögren? Han ble gift i Skoger v/ Drammen 25. jan 1891, så han utvandret altså før den tid.....Kjempeglad for hjelp. Tusen takk! Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Anne LeneTusen tusen hjertelig takk! Jeg får lete på kartverk over Sverige og se om jeg finner disse stedene. Hemmansegare, vet du tilfeldigvis hva det betyr? Jeg vokste ikke opp med svenskeantenne iom at jeg er telemarking..så jeg er ganske grønn i det svenske språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jon TorpDa blir det nok noe vanskelig er jeg redd.Jeg har søkt på emibas uten å finne han der.Så har jeg søkt i folketellingene i 1880/1890 uten å finne noe. I tellingen vil han i allefall så sant han bor hjemme mest sannsynlig være innført kun med fornavn. 1880 tellingen er ikke komplett for hele sverige, 4 län mangler. Bor han i et av de länene( värmland, västmanaland, blekinge, gotland) så er han jo ikke med. Om jeg går til 1890 tellingen så kan han jo allerede være i Norge i og med at han giftet seg allerede året etter.Om jeg så går til tellingen 1880/1890 og søker etter far Anders Ögren, så finner jeg ingen som peker seg ut.Dermed tror jeg vi bør lete mer i Norge først. Hva med innflyttingen til Skoger, har du funnet den? Når kom han til Skoger og hvor ifra ? Andre kilder som sier noe om hvor i Sverige han er fra ? Tror faktisk det må være veien å gå.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Chr. Hansen

Trenger hjelp til: Foreldre til Mathilda Teresia Lindqvist, f.27/12 1839 Stockholm, og foreldre til Ture Leonard Pettersson, f 28/4 1834 StockholmMvhLars Chr Hansen Sørum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Ved sin vielse og et par av sine barns dåp (alt i Glemmen) er oppgitt atTobias Jacobson var født 17. juli 1845 i Sanne sogn i Sverige. Far er oppgitt som Jacob Jacobson.Er det mulig ut fra disse opplysningene å finne noe ut noe mere om Tobias' opphav?På forhånd 1000 takk for forsøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Lars Chr. Hansen 2413Et par spørsmål. Stockholm er ganske stort, så om du har noe mer info som kan hjelpe, så hadde det vært fint. Ble disse to i Sverige eller emigrerte de ? Om de emigrerte , vet du ca når ? Har du navn på far og/eller søsken ? .....Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tom Askerøi - 2414Født i Sanne, Gøteborg og bohus län den 17/7-1845 døpt 20/7- Tobias, av foreldrene: torparen Jacob Jacobsson og hustru Eva Tostensdotter i Mabråten under Hultane.Finner familien i husforhør 1841-45 side 23 og 1846-50 side 27 på Mabråten torp:Torpare Jacob Jacobsson 4/6-1791hustru Eva Tostensdotter 19/9-1803Barna: Catharina 8/8-26Johannes 2/5-29Paul 14/1-32Carl Johan 14/10-34Joseph 22/10-38Maria Christina 27/5-42Tobias 17/7-45Fødestedene er ikke notert i husforhørene.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tom AskerøiEtt av barna i forrige innlegg, fra 1880 tellingen:Om personen Namn: Carl Johan Jacobsson Hemförsamling: Tossene Hemort: Häller Kontrakt: S. Vikornas Län: Göteborgs- och Bohus Födelseår: 1834 Födelseförsamling: Sanne Göteborgs- och Bohuslän Yrke: Snickare Civilstånd: Gift (G)Carl Johan Jacobsson, f. 1834 i Sanne Göteborgs- och Bohuslän, Snickare Carolina Andreasdotter, f. 1844 i Tossene Göteborgs- och Bohuslän Carl Ernst, f. 1871 i Tossene Göteborgs- och Bohuslän Christina Emilia, f. 1867 i Tossene Göteborgs- och Bohuslän Carolina Mathilda, f. 1869 i Tossene Göteborgs- och Bohuslän Maria Josefina, f. 1873 i Tossene Göteborgs- och Bohuslän Amanda Wilhelmina, f. 1876 i Tossene Göteborgs- och Bohuslän Anna Lovisa, f. 1878 i Tossene Göteborgs- och Bohuslän Samme familie i 1890, mannen har flyttet til Amerika:Om personen Namn: Carolina Andreasdotter Hemförsamling: Tossene Hemort: Häller Gymnasü Kontrakt: Wikornes Södra Län: Göteborgs och Bohus Födelseår: 1844 Födelseförsamling: Tossene Yrke: Huseg. Torp. Civilstånd: Gift (G)Personer i hushållet: Fam. nr 1Carolina Andreasdotter, f. 1844 i Tossene, Huseg. Torp. Johan Kristoffer, f. 1881 i Tossene Christina Emilia, f. 1867 i Tossene, sömmerska Carolina Mathilda, f. 1869 i Tossene Maria Josefina, f. 1873 i Tossene Anna Lovisa, f. 1878 i Tossene Amalia Fredrika, f. 1880 i TosseneI 1900 er Johannes tilbake i Sverige igjen: Om personen Namn: Carl Johan Jakobsson Hemförsamling: Tossene moder Hemort: Häller Kontrakt: Vikornas södra kontrakt Län: Göteborgs- och Bohuslän Födelseår: 1834 Födelseförsamling: Sanne Göteborgs- och Bohuslän Yrke: Snickare Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F)Personer i hushållet: Fam. nr 1Carl Johan Jakobsson, f. 1834 i Sanne Göteborgs- och Bohuslän, Snickare Carolina Andreasdotter, f. 1844 i Tossene Göteborgs- och Bohuslän Johan Kristoffer, f. 1881 i Tossene Göteborgs- och Bohuslän Carolina Mathilda, f. 1869 i Tossene Göteborgs- och Bohuslän Amalia Fredrika, f. 1883 i Tossene Göteborgs- och Bohuslän Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Min mormors søster Inger Anette Thygesdatter giftet seg med Albert Johannesen/son fra Lancebygden? i Sverige:1890 nr.2,viet 24.januar 1890: Albert Johannesen, arbeider, Herre, f Lancebygden? i Sverige 9/4 59. Konf.i Sverige, Att. 10/1 90. far Gbr. Johan Olsen, [og] Inger Agnete Thygesdatter, f. Herre 20/3 1872, konf.i Bamble 2/10-86, far Arb. Thyge Olsen. forlovere: Isak Larsen Herre og Hans Arvesen Do..Kildeinformasjon: Telemark fylke, Bamble i Bamble, Ministerialbok nr. I 8 (1888-1900), Ekteviede 1890, side 276. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1426&idx_id=1426&uid=ny&idx_side=-267>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Hej! Det är fortfarande lika hopplöst att läsa denna tråd tycker jag, men nu kikade jag i alla fall in och fick se bland de sista inläggen att det skrevs som Sanne Socken och det är ju 'min' socken det. Så Tom, #2410, ta kontakt med mig på e-post adress sannes70@hotmail.com om du vill ha hjälp med Sanne Socken. Hälsningar Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

SusannJa jeg vet du har sagt før at debatten er håpløs å lese og å følge med i. Det har blitt mange innlegg etter hvert, mange fler enn jeg hadde trodd da jeg startet dette. Men, hva jeg husker så er du den eneste som i alle fall har sagt at det er håpløst.Jeg kunne jo forsåvidt ha avsluttet denne debatten. Men, så er det jo nye spørsmål som med javne mellomrom løfter denne opp igjen. Jeg har ikke noe imot det. Men, er det så at flere synes den er håpløs, så hører jeg gjerne om det.Så til alle som er innom her. Er debatten blitt så vanskelig å følge etterhvert, at det er best å avslutte aktiviteten her ? Tar gjerne i mot innspill på det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Kjære Anne LeneJeg synes du skal holde debatten igang sålenge du selv har glede av å hjelpe andre!!!Jeg setter i hvert fall umåtelig stor pris på den hjelpen jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Laila Kornstad 2419Foreløpig har jeg ikke noe svar.Har søkt på emibas, og der finner jeg en Albert Johannesson født 9/4-1859. Han var født i Laxarby, Älvsborg og det er på emibas 2 flyttinger på han. Først i 1888 og så i 1896. Jeg får ikke sjekket om dette er eller ikke er din albert. Det er et hopp på fødte i Laxarby, dvs mellom 1858 og 1861 er det et hull der.Aner du om din Albert har søsken ?Jeg skal lete litt mer, så får vi se.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tom Askerøi og alle andre.Takk for det Tom, og jeg tror det er en del som har hatt nytte og glede av debatten. Egentlig så tror jeg at den ville ha dødd ut av seg selv om mange synes dette var en tungvint og håpløs debatt.Men, så er det jo sagt og gjentatt at den så er. Da vekkes min nysgjerrighet. Det er flere tilsvarende debatter her som går på Jeg gjør oppslag i ..... Trenger du hjelp til ..... osv. Hvordan fungerer disse debattene ? Blir det for tungvint ?Jeg tror at listen for å spørre er lavere enn ved selv å opprette et eget spørsmål om det en lurer på. Jeg håper at flere kan lufte sine meninger om dette. Jeg selv tar ikke motforestillinger ille opp.For meg er det interessant og kanskje for andre også. Bør slike debatter opprettes i fremtiden ? Eller bør de som etterlyser selv åpne debatter og så får de som har noe å bidra med svare i de debatter ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne LeneJag tror också att tråden dött ut av sig själv om man tyckt att den inte fungerar. Tvärtom upplever jag att många uppskattar den hjälp du ger till att börja leta sina anor i Sverige.En nackdel med att ha alla efterlysningarna samlade i en tråd är att det är svårt att söka i den. Om jag letar efter en Anders Andersson i Xstad någonstans i Sverige, går det inte att skriva in namnet i sökfältet för att se om du redan har besvarat frågor om honom. Detta gäller ju också andra debatter med liknande upplägg i långa trådar. Eller har jag kanske missat att det går att söka på något annat sätt? Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.