Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Hansen

Tragisk hele plassen her. Blir jo ikke fulgt opp. Her inne har jeg 2 spørsmål som ikke blir fulgt opp. I fjor sendte jeg et spørsmål direkte til Anne L hvor hun unnskylte seg med en gang at det ville ta tid bla. var det vel en barnedåp. Vel, har til gode å høre noe ennå. Så hjelpen er helt overfladisk.Så dette er siste gang jeg er inne på denne plassen. Gidder ikke å se etter lenger om jeg har fått svar, når denne plassen kommer opp på oversiktsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jan ErikDette beklager jeg, og ja det må ha kommet bort for meg. Kan ikke unnskylde det.Jeg vet noen ganger, spesiellt når det kommer mange spørsmål i debatten, og kanskje det også er en del privat, så kan ting komme bort, uten at det er meningen. Noen slike ganger har jeg lagt inn spørsmål her, om jeg har oversett noe, og ber de som ikke har fått svar om å si ifra. For det er ikke meningen å glemme noen.Men, man kan jo kanskje også selv komme med en hentydning om at man er 'glemt' i stedet for å sitte og vente og ergre seg mer og mer ? Vi er jo alle bare mennesker. Dette beklager jeg virkelig, men når det er sagt, så er jeg ikke helt av den oppfatning av at hjelpen her er overfladisk. Jeg (og andre) gjør så godt vi kan.Jeg kan gjerne gå tilbake og finne frem ditt spørsmål igjen om du vil, eller du kan gjenta det her.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

UllaSelv om det kom frem litt krass kritikk i innlegg 2426 så er jeg vel helt enig med deg. Før det første i at debatten hadde dødd ut av seg selv om det ikke hadde vært grunnlag for den. Likeså i de begrensinger en slik lang debatt gir, i å kunne søke på om tidligere navn har vært fremme her.Som jeg sa i forrige innlegg. Man gjør så godt man kan. Du har jo gjort en kjempejobb i denne debatten Ulla. Men, hverken jeg eller andre klarer å finne alt bestandig eller å tilfredsstille alle bestandig. Er det noen underveis som mistenker at de er glemt - så kjære dere: si ifra. Dere er nemlig ikke glemt med vilje. Kun med menneskelig svakhet.Det er mulig at det er på tide å sette sluttstrek for debatten. Vi får se hva som kommer frem av synspunkter.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Hvis du selv, Anne Lene, ønsker å fortsette å bruke av din tid til å hjelpe andre, kan jeg ikke se noen grunn til å sette sluttstrek for denne tråden.Jeg kan se at det er vanskelig å finne frem til gamle innlegg, men som oftest vil jo forespørslene være knyttet til enkeltpersoner og -familier av liten interesse for andre enn spørsmålsstiller selv, så dette kan umulig være noe stort problem.Bare det faktum at man nærmer seg 2500 innlegg, er et godt nok argument for å fortsette. Her er det veldig mange som har fått hjelp til å lete i kilder som ikke er tilgjengelige for alle, og jeg er mektig imponert over det du og dine gode hjelpere Ulla og Hanne gjør. Så får du heller bære over med sure oppgulp som det i innlegg 2426 - det er da også første gang jeg ser den type ytringer i denne tråden.Jeg viser forøvrig til det jeg skrev i mitt innlegg 2001 her ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ToreJa, jeg tenker det blir til at aktiviteten i debatten avgjør om denne fortsetter. Løftes den opp av nye spørsmål igjen, ja så antar jeg at behovet eller ønsket er der, og jeg vil da selvfølgelig svare så godt jeg kan også i fremtiden. Det er jo en frivillig sak både og følge med i debatten og å stille spørsmål i denne debatten, som i alle andre.Som du sier så er det vel første gang med så krass kritikk ja, men så ba jeg jo også om synspunkter i bl.a innlegg 2421. Det gjorde jeg nettopp for å få meninger, både positivt og negativt.Dette har vært en debatt med en svært så god tone og det håper jeg fortsetter, jeg skal gjøre mitt til det. Akkurat i dag var det behov for å høre andres meninger rundt dette. Jeg tåler både ris og ros jet, har ikke problemer med det og blir heller ikke sur. Det er jo nettop slik man kan gjøre forbedringer jo.Så vil jeg jo presisere at det bør være lov å feile, det er svært så menneskelig. Ikke minst - dette er en hobby - jeg er ikke profesjonell, og mange med meg her har dette som en kjær hobby. En hobby jeg for min del håper jeg aldri blir ferdig med.Takk til deg Tore, for pene ord både nå og tidligere.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Laila Kornstad 2419 og 2423Jeg har lett en del etter Albert Johannesson, men har ikke kommet lenger. Finner ikke noe som passer. Tror det er litt lite info å gå på. Har du f.eks funnet hans innflytting til Bamble ? Enn om den hadde latt seg finne ? Da ville vi ihvertfall kunnet vite når han kom og hvor han da kom i fra. For så å nøste videre i Sverige derifra.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ikke bry deg om sure innlegg, Anne Lene! Du gjør en kjempejobb helt gratis og burde egentlig ha blomster fra alle!Ang. innlegg 2419, 2423 og 2431:Jeg var sikker på at jeg hadde lett etter Alberts innflytting tidligere, men nå fant jeg ham så lett som bare det! Første innflytting i Bamble 1890!Kildeinformasjon: Telemark fylke, Bamble i Bamble, Ministerialbok nr. I 8 (1888-1900), Innflyttede 1888-1890, side 381. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1426&idx_id=1426&uid=ny&idx_side=-356>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

LailaTakk for det( både det ene og det andre). Da skal jeg lete litt mer jeg. Det er mulig at det blir først i morgen. Selv om det er et hull som jeg sier mellom 1858 og 1861, så skal jeg se noen år på hver side av dette etter søsken. Så om jeg finner søsken, så bør familien la seg finne i husforhør.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen LailaSjekket litt rundt det med en gang, og det gikk greit å finne. Den Albert du fant innflyttet til Bamble i innlegg 2432 har jeg funnet familien til i husforhør 1881-1885 Knöstviken, Laxarby side 122:Johan Olsson 5/3-1824 Stenebyhustru Anna Maja Olsdotter 1822 (uten dato)Barna: Gustaf Enok 5/1-53 LaxarbyJohan Alfred 26/4-56 LaxarbyKarl Fredrik 7/1-1861 LaxarbyAlbert 9/4-59 LaxarbyJohan Alfred som var født i 1856 flyttet til Norge 19/1-84 og kan jo være den du har funnet som fadder ?Om Albert står det i det neste husforhør (1886-1890 side 101): i Norge sedan 1877, arb.att 22/11-89.Så hva tror du Laila ? Tror du det er din Albert ? Skal jeg gå videre med familien ? I såfall blir nok det trolig først i morgen, om det er ok.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Kjære Anne Lene, dette er jo helt fantastisk! Det er helt sikkert min mors onkel Albert. Det passer med det jeg visste fra før, og ved innflyttingen står det at han kom fra Knostviken i Laxarby Fors[amling]. Han døde i 1936 da min mor bare var 11 år, så hun kunne ikke fortelle så mye om ham.Du har jo alt funnet ut så mye, men finner du noen utfyllende opplysninger, så sier jeg ikke nei takk, vet du!Det første barnet til Albert og Inger Anette ble kalt Hjalmar Thoresius. Jeg har lurt på hvorfor han ble kalt det - om det kanskje var oppkalling fra svenskesiden. Den eldste (og eneste) jenta ble kalt Anna Marie - kanskje oppkalling etter Alberts mor?Takknemlig hilsen fra Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Obs! Nå gikk det litt i surr for meg! Anna Marie var den eldste jenta, men langtfra den eneste - hun hadde tre yngre søstre!Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til Jan Erik Hansen (2426): Jeg synes du skylder Anne Lene Hagen en unnskyldning.Du skriver at denne tråden er ''tragisk'' (- hva nå det skulle bety...), at spørsmål ikke blir fulgt opp og at hjelpen er overfladisk.Jeg ser at du stilte et spørsmål her 15.september iår kl.14.40 (innlegg 2328). Kl.14.49 - ni minutter senere! - fikk du det første svaret av Anne Lene (innlegg 2329), og du får masse opplysninger fra både henne og Ulla Bagge i innlegg 2330, 2338, 2340, 2341, 2343, 2344, 2345, 2346, 2348 og 2350.Videre stilte du et nytt spørsmål om andre personer i Sverige den 16.september kl.18.05 (innlegg 2349), og allerede dagen etter får du svar fra Ulla Bagge i innlegg 2371 og videre i innlegg 2377 og 2380.Nå har du kunngjort for all verden at du har vært inne på denne tråden for siste gang og at du ikke gidder å lese innlegg her lenger (- så antageligvis leser du da heller ikke dette innlegget). Og det er kanskje like greit, for du fremstår som usedvanlig storforlangende og utakknemlig, i tillegg til at du bryter forumets ordensregler om en høflig tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Kjære Anne Lise!Jeg har et problem som jeg lurer på om du klarer å løse. Jeg er på jakt etter Abraham Fredrik Finne som skal være født i 1847 i Värmland. 16 jan 1876 gifter hans seg i Stavanger med Regine Kristine Henriksen i Stavanger domkirkeAbraham Fredriks far skal vistnok hete Jan Finne.Abraham kommer som verftsarbeider i 1879 på Visnes kobbergruver. I 1893 blir datteren Johanna Serine Finne født i Røros. Han jobber da i Kongens gruve på Røros.I 1900 befinner familien seg i Aurland i Sogn og fjordana, da han er oppsynsmann på Gravhalstunnelen (togtunnel på Bergensbanen)I 1907 jobber som stiger på Bømlo i 'gullgruvene' på LyklingHan dør i Kopervik 28 mai 1913Jeg er på jakt etter hans aner, håper noen kan hjelpe meg videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Anne Lene! Jag tycker det är jättebra att du och alla andra har möjlighet att hjälpa till. Imponerande att Ni orkar. Det är bara det att när tråden blir så stor så blir det väldigt besvärligt att hitta rätt bland namn och årtal. Det hade varit lite lättare för min del om man hade kunnat delat upp det hela. Fast den största orsaken är väl förmodligen att jag är här för sällan och inte har lärt mig hur detta forum fungerar. Hälsningar Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål André Jørgensen

Hallo! Jeg vil gjerne ha info om Paul Johannes Kristensen, født 6. aug. 1908 i Brønnøy, Nordland. Han flyttet/ flyktet over til Sverige etter/under krigen, og døde i en bilulykke (1961?). Han var skilt/ (ugift?) da han døde.Mvh. Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

(2419, 2423,2431 - 2436)Det stemmer nok at fadderen Alfred Johannessen er den samme som Alberts bror Johan Alfred.Han kalles bare Alfred i FT 1900, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f00814&gardpostnr=98&personpostnr=655&merk=655#ovre>Lenke , men Johan Alfred da sønnen Fredrik ble døpt 19.11.1899 i Herre kapell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elisabeth ivem bergman

hei til alle her! Dårlig gjort av dere som kommer med kritikk- Anne Lene gjør en kjempejobb for oss ! Jeg hadde et spørsmål-og fikk to utfyllende svar samme dag Veldig bra!!!-Og flott at noen vil bruke så mye tid på oss som hun ikke kjenner Mvh.Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tore S. FalckTakk igjen for flotte ord og engasjement. Jan Eriks 2 spørsmål som du trekker frem hadde jeg ikke fått sett etter enda, var nemlig lite hjemme i går. Som du sier, han må jo ha fått brukbar hjelp der. Jeg undres fortsatt mest jeg på at det går an å sitte og vente og vente i ro og bare ergre seg grønn, for så å avfyre dette som han her gjorde. Han om det... Som du sier, han leser kanskje ikke disse innleggene som nå har kommet heller. Kritikken gjelder nok spørsmål før det som han desverre ikke har fått svar på da. Han kan komme med spørsmålet igjen, og jeg skal se hva jeg kan finne. Men, jeg synes han først kan si om han vil at jeg skal det, før jeg setter meg med jobben. Han har jo uttrykt at det er siste gang han er her, og da ser jeg ikke noen hensikt at jeg skal sitte og lete etter noe som ikke blir lest. Ellers fortsetter nok denne debatten som før. Dvs brukerne bestemmer om de fortsatt ønsker å bruke dette tilbudet.Du har vært en engasjert leser av denne debatten hele tiden, tror du stadig følger med, og du har kommet med hyggelig tilbakemelding ved flere anledninger. Det setter jeg stor pris på, tusen takk for det.Elisabeth Ivem BergmanDet samme til deg. Tusen takk også for ditt engasjement nå.Susann SannfjellJa, jeg forstår at det kan være forvirrende når man er borte fra debatten, og innimellom inne og leser igjen. Ikke problemer med det. Men, er det egentlig så farlig ? De spørsmålene som blir besvarte, blir man jo på en måte ferdig med, og så kommer det nye til. Så egentlig så er det jo de siste innleggene som ofte er de aktuelle. I allefall frem til de som allerede har fått svar/hjelp evt kommer tilbake og f.eks ønsker noe mer info, og som regelt da så er det jo henvist til nummer på tidligere innlegg.Men, Susann. Jeg forstår det, men det hadde også vært veldig hyggelig å ha deg mye mer med her om du har tid og anledning. Det var greit å høre hva andre synes om dette. Noen tilbakemeldinger har kommet, og vi skal nok ikke dvele så mye lenger ved dette.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Laila Kornstad – forts av innlegg 2434Ja jeg ser at f.år ikke stemmer helt. Hvorfor det tro ? Her er i allefall litt mer videre om det jeg fant i innlegg 2434:Familien kom til Knösteviken 9/11-1877, fra Heden som er en annen plass i Laxarby.Om sønnen Karl Fredrik som var født i 1861 fremkommer flg anm: gift i Californien 88, uppgift af svägerskan Augusta Serafie (1851) 22/11-89 (er trolig datoen det innføres i husforhøret.Nå vet vi at Albert og Johan Alfred flyttet til Norge og at Karl Fredrik også emigrerte. Da er det igjen kun sønnen Gustaf Enok som vi ikke vet og som kan ha blitt i Sverige. Jeg har derfor sett litt videre på han.Først, flyttingen til Karl Fredrik fra Emibas: Post 569430Johansson, Karl Fredrik Arbetare (ogift man)f. 7/1 1861 i Laxarby, Älvsborgs län (Dalsland)Utvandrad 1888 från Obefintliga, Laxarby, Älvsborgs län (Dalsland) till California, USAKälla: Husförhörslängd, s. 452Emibas emigrationsakt: Laxarby P 1888 032Onormerade namnformer:Destinationsort: Californien Destinationsland: USASå må han ha vært en tur i Sverige igjen, for det er registrert en flytting til på han i 1896 fra boken for obefintliga i Laxarby og til California.Tilbake til Gustaf Enok. Han giftet seg med Augusta Serafia Johannesdotter f 30/3-1855 vårvik. De ble gift 23/7-1881. De ble boende på samme plass som Gustaf Enoks foreldre (knöstviken), 20/11-82 flytter de til Flatebyn og 5/11-85 til Galthøgen (plasser i laxarby) Jeg har funnet barna:Karl Johan 8/8-81Adolf Herman 19/1-83 laxarbyI tellingene 1890 og 1900 bor Gustaf Enok og Augusta Serafia med de to barna fortsatt på Galthögen, infoen er slik den allerede har fremkommet her. Gustaf Enok er brukare på plassen. Flere barn har jeg ikke funnet på dem.Hilsen Anne Lene

bilete5725.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

På Andre Jørgensen - 2440Her er det ikke noe jeg kan gjøre. Dette er alt for ny info til at det ligger åpent på nettet. Det finnes en folketelling for 1970 (jeg har ikke den), men han dør jo før det, så det er kanskje ikke noe å hente ?Jeg trodde jeg skulle finne han i Sveriges dødbok. Den skal dekke svenske dødsfall i perioden 1947-2003. Jeg fant han overraskende nok ikke der. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Arne Kjell Øverland – 2438Denne var i allefall i første omgang litt vrien. Fant han desverre ikke på Emibas. Men, det finnes andre emigranter på Emibas med navnet Finne som var f. I värmland. Emigrerte med det etternavnet født 1840-1850 viser fødesteder som: fryksände, sunne, nordmark, nedre ullerud, rämen, gåsborn og värmskog.Det emigrerte en Augusta Finne Jansson f 20/7-1841 fra Rämen i 1885. Man kunne jo kanskje tenke at det er en søster, i og med etternavnet Jansson Finne. Jeg har så sjekket fødte i 1847 i Rämen, men uten å finne Abraham Fredrik der.Den første tilgjengelige telling for värmland er i 1890 og da er han jo allerede i Norge i god tid før det. Noen Jan Finne som aldersmessig kan være far finner jeg ikke, men så er det jo heller ikke sikkert at han fortsatt lever i 1890.Derfor noen spørsmål. Du sier han kom i 1879 som verftsarbeider på Visnes Kobbergruver. Mener du at han da kom fra Sverige ? Er det hans innflytting i Norge? I såfall: har du funnet dette i kirkeboken ? Da er det fint om du legger lenke til det. Fremkommer det i såfall noe mer der, står det noe om hvor i värmlandhand han da kom flyttende fra ?Noen andre med ideer her ? Jeg skal lete litt mer, så får vi se.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei Anne Lene. Olle (Olof) Carlsson f 1839 i Lur sogn Bohuslen og hustru Josefina Johansdtr f 1843 i Tanum sogn kommer til Heddal i Norge i Aug 1869. Undres på om deres foreldre lar seg finne?Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

RoyI full fart før jeg snart skal bort en tur. Så var det lokalkunnskapen da........... Til Heddal 1869 - kan da dette være Josefina ?Post 692010Johannesdotter, Josefina Dotter (gift kvinna)f. 27/9 1843 i Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 11/6 1869 från Knäm Öfre Östergård, Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till Hitterdal, Sör-Tröndelag fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 397Emibas emigrationsakt: Tanum O 1869 019Onormerade namnformer:Destinationsort: Hitterdahl Destinationsland: NorgeI såfall bør det være mulig å finne mer om henne ja. Skal se litt i full fart nå, ellers kommer jeg tilbake til det i morgen.Olof Carlsson har jeg ikke funnet enda.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.