Gå til innhold
Arkivverket

[#52189] Trenger du oppslag i svenske kilder ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Det er utvilsomt rette Josefina du her har funnet ja. Hitterdal (Heddal) ligger riktignok ikke i Sør Trøndelag men i Telemark uten at det betyr noe. Takk så langt!Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

RoyOm Josefina Johannesdotter står det en anmerkning i husforhøret at det var lysning 30/10-68 med Olle Carlsson f. i des 1839 (dato utydelig) i Strømstad.Jeg tolker det slik at han reiser til Norge i 1868 i mai og hun året etter i juni 69. Så står det om hans fam at hela familjen vistas i Norge.Dette ble et svar i full fart. Om du tror dette kan være rette personer, så tror jeg at jeg skal få lov til å komme tilbake til det i morgen, da litt mer detaljert.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Tusen takk igjen, Anne Lene, du er helt fenomenal! Nå har jeg hele familien til grandonkel Albert!Jeg var spesielt interessert i denne onkel Albert til min mor, fordi hennes eldste bror, som var kalt Albert etter sin onkel, døde 8 år gammel, og det ble snakket mye om disse to Albert'ene da jeg var barn.Når det gjelder Johan Alfreds alder, tror jeg at han ikke var helt sikker på den selv, for da sønnen Peter Conrad ble døpt i 1897, står det at Johan Alfred var født i 1857!LenkeTakknemlig hilsen fra Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Pål Andre/Anne Lene 2440 og 2447Fra Sveriges dødbok 1947- 2003Kristensen, Paul Johannes(Inga adressuppgifter)Död 29/10 1961.Kyrkobokförd i Borlänge kbfd, Borlänge kn (Kopparbergs län, Dalarna).Född 6/8 1909 (ingen uppgift om födelseort)Frånskild man (1957). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Stora Tuna, Borlänge kn (Dalarnas län, Dalarna)Källor: AL / DOR 61 / UTD 61-67Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ingrid - 2455Tusen takk, dette må ha unngått meg. Noen ganger er det virkelig flott å være flere øyne som ser.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Roy Kåsa - 2449Får begynne med det jeg har funnet, så kommer jeg heller tilbake med mer om jeg finner.For å rette opp en feil fra i går. Josefina og Olle reiste nok samtidig til Hitterdal, og ikke med 1 års mellomrom som jeg skrev. Der så jeg litt skjevt på linjene. Det var en bror av Olle som reiste i 68.Du skriver at Olle var født i 1839 i Lur. Jeg har ikke funnet dåpen enda men husforhøret sier at han er født i Tanum og Strømstad. Begge stedene blir brukt i hvert sine husforhør. Hittil har jeg ikke funnet det.Josefina er i allefall født 27/9-43 og døpt 30/9 i Tanum av foreldrene: Johannes Hàll og Cecilia Andersdotter i Øfvra Knäm, Tanum.I husforhør i perioden 1841-1870 har jeg funnet familien, hele tiden på Knäm Øfvra Østargåden:Soldaten Johannes Johs Hàll 8/12-01, død 31/1-71hustru Cecilia Andersdotter 28/9-1799. I husforhøret 1866-70 betegnes hun som sjuklig.Barna:Johana 21/12-23Andreas 8/8-1828Maja Greta 30/1-33August 14/8-34NN (svært utydelig navn) 17/12-40, død 6/9-42Josefina/Josephina 27/9-43. Lysning 30/10-68, viet 11/6-69 med Olle Carlsson f 1839 Strømstad. Hun flytter til Hitterdal 11/5-69 attest nr 21. Så bor moderen, enka Malena Olsdotter 2f 22/10-1777 hos dem helt til hun dør 22/10-59Om barna så er det et par kommentarer som går på lysning/vigsel, men som jeg ikke har fått noe klarhet i.Alle er født i Tanum.Så til det lille jeg har om Olle som Josefina giftet seg med. Infoen her er fra husforhør 1866-1870 for Trulsemyr i Tanum side 339:Carl Gustaf Pettersson 30/12-12 StrømstadAnna Olsdotter (bräcklig) 17/4-08 TanumBarn: Johan Pål. 18/10-57 (kan være 1837) Tanum. Han reiste til Hitterdal 4/5-68Olle des 1839. Også på han står samme info om lysning/vielse som på Josefine. også han reiste til Hitterdal 11/6-69 attest 21.Forøvrig så står det at hela familjen vistas i Norge.På Josefinas forskjellige husforhør så fremkommer det ting som jeg ikke har med her, det er noen ganger utydelig. Skal se litt mer, men om du vil så sender jeg dem gjerne til deg på mail.På Olles familie er det sikkert også ting jeg ikke har funnet enda. Kommer tilbake med mer info om jeg finner mer.Hilsen Anne lene alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Ja, her fikk jeg nok en gang svar på mine spørmål! Hjertelig takk nok engang Anne Lene!!(Du har jo hjulpet meg tidligere også.)Beste hilsen Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Roy KåsaTakk for det. Ja husker godt at du har vært her tidligere med spørsmål, hyggelig at du føler du fikk hjelp.Tilbake igjen til Olle. Jeg finner familien i Lur. Husforhørene 1841-44 s.63, 1844-50 s 133 og 1851-57 s 135. Hele tiden på Torbals torpare, torpet Bruksbacken i Lur.Carl Gustaf Pettersson 30/12-12 StrømstadAnna Olsdotter 17/4-08 TanumBarna (f.sted Lur står notert på dem alle):Joh. Adolf 28/12-36Olle 18/12-39Amanda 7/8-43Johanna Stina 14/5-47 død 17/9-47Andreas 29/9-48Johan Paul 18/10-51Så et husforhør 1854-60, som er utydelig pga kraftig overstryking og da er det vrient å se hva som står. Familien strykes i allefall vekk fra plassen i løpet av det husforhøret, og det er for at de flytter.Det virker som du også kan finne en del om familien på Släktdata http://www.slaktdata.org/index.php/regsearchHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Roy KåsaDa har jeg funnet Olles dåpsinnførsel, og som du skrev - det var i Lur, greit å få avklart det. Da var både Tanum og Strømstad galt.Han er født 18/12-39 og døpt 26/12 under Torbal i Lur av de foreldrene som allerede har fremkommet her.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Anne-LeneMed engagemang i min egna svenska släktforskarförening, stöttar med Sverigefrågor i ett annat norskt forum, heltidsarbete och lite annat, det gör att min tid inte räcker till för att kunna hjälpa till och svara här. Men jag sticker in mitt huvud här lite då och då :)HälsningarSusann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Roy Karlsson, Johan Adolf Arbetskarl (gift man)f. 28/12 1836 i Lur, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 27/5 1870 från Håkeby, Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till Hitterdal, Sör-Tröndelag fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 359Emibas emigrationsakt: Tanum O 1870 013Onormerade namnformer:Destinationsort: Hiterdal Destinationsland: Norge Hansdotter, Agneta Hustru (gift kvinna)f. 17/10 1836 i Lur, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 27/5 1870 från Håkeby, Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till Hitterdal, Sör-Tröndelag fylke, NorgeJohansdotter, Mathilda Josefina Dotter (ogift kvinna)f. 13/2 1865 i Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 27/5 1870 från Håkeby, Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till Hitterdal, Sör-Tröndelag fylke, Norge Johansdotter, Augusta Bernhardina Dotter (ogift kvinna)f. 12/1 1869 i Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 27/5 1870 från Håkeby, Tanum, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän) till Hitterdal, Sör-Tröndelag fylke, Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

RoyTanum 1861-1921 143572V6 47760 SCB-kod: 143572 SD-suffix: V6 Vigseldatum: 1869-06-11 Mannens titel: arrend. Mannens förnamn: Olle Mannens efternamn: Carlsson Mannens adress: Hvittedahl Norge Kvinnans titel: h.-dotter Kvinnans förnamn: Josefina Kvinnans efternamn: Johannesdr Kvinnans adress: Knäm Öfre Övrigt 1: M född 1839 K född 1843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Blyverket

Hei Hanne. Jeg har ikke mye informasjon, men er det mulig å finne en Envid/Errvid Pehrson fra Eda Glasbruk? Han skal være født 1858 Hilsen Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Frøydis Blyverket - 2468Dette var veldig lite å gå på ja. Jeg prøver meg med et par spørsmål jeg.Eda Glasbruk. Mener du da at han kan være født der, eller at han jobbet der ?Ble han i Sverige, eller reiste han til f.eks Norge ? Om han reiste til Norge, aner du ca når ? Om han gjorde, så hadde det vært fint å finne innflyttingen.Har du funnet noen ekteskap på han ? Har det i såfall fremkommet noe info der ? Om han kom til Norge og du enda ikke har funnet et evt ekteskap, så kan det gi ny info, og vi bør kanskje forsøke å finne det.Hva er kilden til han er fra Eda Glasbruk og født i 1858 ?Man trenger nok noe mer info her. Det kan jo være fullt mulig å finne en person, men for å vite at den man finner er rett person så trengs nok mer. Jeg har ikke lett etter han enda, skal ta en titt nå. Uansett er det fint med noe mer her om det skulle være mulig å fremskaffe noe.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Blyverket

Hei Anne Lene. I Eidskog Bygdebok nr 4 side 617 Står det skrevet at Berthea Gulbrandsdatter født 1859 fikk en datter Minda Gevarda født 25.12.1882, og at faren skulle være Envid Pehrson, Eda Glasbruk født 1858. Bertea og Envid var ikke gift. Dette er alt jeg har, og det er bare jeg som tror han kommer fra Sverige ettersom han heter Pehrson. Har forståelse for at dette kan bli vanskerlig, men jeg måtte bare prøve. Hilsen Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

FrøydisNei, da er det ikke mer å gå på. Jeg hadde håpet det var noe mer. Jeg har lett litt på Eda glasbruk, foreløpig uten å finne han. Skal se litt mer om det er mulig. Det bør det være om han har vært på Eda glasbruk. Kommer tilbake til det når/om jeg finner noe.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Blyverket

Hei Hanne. I 1900 tellingen for Eidskog står Minda Gavarda oppført som datteren til Bertes mann Martinius Gulbrandsen.Under konfirmasjonen til Minda derimot ser det ut som om faren heter Emil Pehrson.Emil og Berthe var aldri gift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.