Gå til innhold
Arkivverket

[#52195] Susanna Leonhardsdatter (gift med Jens Pedersen Schjelderup - diplom)

Gjest Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Ken V. Nordberg

Arnfrid (25): Da kan Jens' eventuelle sønnesønn nødig være med Susanna; for da ville hennes karriere som barneføder strekke seg på grensen til hva som er fysisk mulig... dessuten nevner Asbalon Adriane som 'eniste igenleffuer', noe som tyder på at hun må ha vært eneste barnet i live i 1563.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, du har vel rett, Ken. Med andre ord, så er du kommet til den slutning at i 1563 var det kun Adriana av barna som levde. Katrine, Torben og Daniel var døde, og de øvrige barna var fortsatt ikke født...Vet vi ca fødselsår for Susanna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Arnfrid (27): Ja jeg tror nesten det, men du verden så mye enklere det hadde vært hvis Daniel levde videre slik du mener det kanskje er, og man kan jo ikke helt utelukke at Absalon kanskje mente at både Daniel og Adriana vokste opp... da er det ihvertfall mening i diplomet fra 1583.Når det gjelder Susanna så har jeg sett hennes fødselsår alt fra 1510 til 1528, og selv om jeg ikke har kildene for hånden akkurat nå, så mener jeg at hun var svært mye yngre enn Jens og nok født midt/siste halvdel av 1520-tallet. Hvis det er noen andre som har kildebelegget, så er også jeg interessert i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lurer på om jeg skal ta kontakt med min venninne Susanne Vogt; Landbohistorisk Selskabs Adkomstregistrering, og sjekke hva der er av registreringer / brev / dokumenter vedr Skellerup i perioden 1513-1550, som de har ragistert. Kanskje der kan være noe av interesse.(28) flott side, men de har ingen samtidige kilder, kun nyere.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Arnfrid: Det er kjempefint om du har tilgang til en slik kildeoversikt. Jeg er nesten lammet her borte i USA og har ikke tilgang til annet enn det som er scannet eller som jeg har tilegnet meg ved tidligere norgesbesøk.La meg forresten bare gjengi slik jeg forstår Absalons tekst (fritt oversatt til moderne Norsk): ***7 Mars, Dominica Reminiscere, akkurat da klokken slo seks, døde doktor Jens Schjelderups sønn Torbern, hans mor heter Susanna, og hans eldste bror Daniel og eldste søster, og den eneste gjenlevende Adrian. ***8 Mars. Ble han begravet ved koret i Domkirken hos sin søster Katrine, {...}, og bar jeg Absalon begge barna til deres hvilested.Det var bare 4 barn født i 1563: Adrian, Katrine, Torben og Daniel. Katrine var allerede død. Adrian overlevde utvilsomt etter 1563. Da sitter vi igjen med 2: Daniel og Torben. Absalon sier at han bar TO barn til deres hvilested, disse to må da være Torben og Daniel.Hvis vi skal stole på rekkefølgen av barnefødslser, går det over 3 år fra 1562, da Torben fødes til 1565, da neste barn fødes. Det er ikke utenkelig at ett barn fødes i den perioden og gis navnet Daniel? Dette er selvsagt ren spekulasjon, men ville plassere en Daniel i live i 1583. Jeg strekker meg kanskje litt langt her, eller?Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Med mindre Absalon bar Katrine til graven ved en tidligere anledning og så Torben ved denne anledningen og således regner det som to? Det er ikke umiddelbart klart at begge barna ble båret til graven samtidig... Huff, Arnfrid, du setter en slik tvil i meg i dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tar kontakt med Susanne i morgen. Har kikket i Adkomstregistreringen, men kan ikke finne Jens' far eller Susannas far/fosterfar. Der er forøvrig mange dokumenter knyttet til Skellerup.Starter med litt annet fra Danmark;Borgerlige huse særlig Kjøbenhavns Professor-residentzer 1540-1630:'Pædagogii Residents lå på Hjørnet af Larslejstræde og det lille Stræde, som løb fra hint til St. Peders Kirkegård .- Larslejstræde var aflukket; thi 1588 blev der sat Porte for begge Ender af det Stræde, »som løb fra M. Christiern ned til Volden« . - Residentsen havde oprindelig ligget til St. Birgitte Alter; men 1543 gav Kongen den til sin Livlæge Dr. Cornelius v. Hamsfort, som 1544 overdrog Universitetet største Parten af den ved et Mageskifte, der 1548 blev bekræftet af Kongen . I Regnskaberne omtales Residentsen kun som Bolig for en Professor og ikke som Pædagogium. Lectorium Pædagogium var på Studiegården, og »Studenterne, som boede i Pædagogiet« 1552, havde Husly i. de omliggende Boder, hvis Gårdsplads var adskilt fra Residentsens Grund ved Plankeværk .Blandt Beboerne nævnes: Jens Skjelderup 1552'Så nevnes biskop i Bergen Niels Skjelderup i 1559 i et dokument.Videre nevnes sogneprest magister Niels Skjelderup i 1611 i 'Kjøbenhavn i Aarene 1536-1660'Alt fra eremit.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

For å ta det siste først. At Jens Skjelderup kunne ha levd i København i 1552. Han ble i 1551 Professor i fysikk ved Københavns universitet, videre 9. mars 1553 Baccalaureus i medisin og i 1554 Doctor i medisin. Han ble utnevnt til Biskop til Bergen den 16. juni 1557.Hvilket bringer meg til den nevnte biskop i Bergen Niels Skjelderup i 1559. Det må være et feiltolket fornavn for Jens. Ingen Niels Skjelderup har vært biskop i Bergen.Eneste Niels Skjelderup jeg har i 1611 er sønnesønnen til Jens, sønn til Peder, men han er født i Trondheim i 1611. Meget mulig at der fantes andre slekter i København ved navn Skjelderup i 1611.Så la oss gå igjennom det jeg vet om Jens Pedersen Schielderup, hans kone og hans barn:Det opereres med flere forskjellige fødselsdatoer for Jens: 1499, 1509 og 1510. De mest logiske er 1509 og 1510. Men ingen sikre kilder vites pr. idag.Sannsynligvis ble han gift med Susanna Leonhardsdatter ca. 1545, men heller ikke her eksisterer det noen sikre kilder pr. idag. De kan likesågodt være gift så seint som rundt 1555. En kilde sier at de trolig ikke var gift før 1553.Susanna Leonhardsdatter er mest sannsynlig født en gang mellom 1520 og 1530. Ingen sikre kilder angående hennes fødselsår heller.Så angående barna:Fra Olaf Holk, Lagm. i Fredrikstad (død 1606) opptegnelser i en gammel bibel i de Ulldalske saml.:34 fol.PhtV1s148: 'Bysp i Berenn doctter Jens Skillrop hans hystro hede Susana; othe disse Børn: Peder, Marien, Adriana, Ellin.'Lampe nevner syv barn: Torbern, Otto, Jens, Adriane, Peder, Daniel og Katharine.Genealogia Schieldrupiana og Biskop Peder Jensen Schielderups Liv og Levnet, Universitetsbiblioteket i Bergen: MS-99, nevner i tillegg barna Ellin og Marien. Denne opptegnelsen ble gjort av Jens Sch. svigerdatters far, Borgermester Lauritz Nilssøn, følgelig kan vi ikke utelukke at disse skal være med i barnetallet.Eldste barn er mest trolig Adriane, hun er født en gang etter vielsen med Susanna og slutten av 1550-tallet. Det eksisterer ingen sikre kilder på når hun er født. Derimot så gifter hun seg med Jørgen Eriksen trolig den 21. okt. 1571 i Stavanger. Hun dør ca. 1599.Den neste vi vet med sikkerhet fødselsdatoen på er Torbern, født 2. juli 1562, og i mellom Adriane og Torbern så må Kathrine og Daniel være født. Hvilket betyr at fra vielsen til 2. juli 1562 har vi totalt 4 barn.Otto er født 25. feb. 1565.Jens er født 28. juni 1569.Peder er født 7. sep. 1571Da har vi 2 sikre barn igjen: Marien og Ellin. Begge er trolig født etter Peder, men før 1574.Årsaken til at jeg sier dette er at det siste barnet de kan være Christen, som skal være født i Bergen i 1574, men det er ingen sikre kilder på at han er en sønn av Jens og Susanna, men han skriver navnet sitt som Christen Jensen Schielderup da han er sognprest til Søgne.Så la oss se litt på kildene:Adriane er det ingen tvil om var eldst, så jeg utelater henne her og nå.Daniel og Katharine er nr. 2 og 3, men rekkefølgen på dem vet jeg ikke. Daniel: Lampe: - Beyer '..døde Torbern, och hans elste broder Daniel, ..'. 8/3: ' Vart han begraffuen .. hoes sin søster Katrine .. och bar jeg Absalon baade de børn thil deris Legersted'. Wilhelm M. Schjelderup nevner også en Daniel som er omtalt i Kirkehist.saml.I.s:271 i et dansk 'opladelses breff, huilket D. Jens Skelderop haffde Udgiffuet thil sin Søn Daniel Jenssøn Skelderop'. Har vi er et indidium på at det var en daniel til som levde opp???Jens: Abs. Beyer: ' Vart Bispens søn døbt, oc kallit Jens, efter her Jens Bonde bispens søstersøn som døde i pestelentzen.' Dessverre er han ukjent videre, muligens død. Hvis han var i live ved farens død i 1582 ville han trolig blitt nevnt i sammenheng med at hans bror Peder ble sendt til sin søster Adriane, gift med biskop Jørgen.Marien kan være datter nr. 3. Ei Jensdatter Schielderup ble gift med Hr. Daniel til Lister, dette kan være både Marien og Ellin, men mest trolig Marien.Ellin er nevnt i kilden fra de Ulldalske samlinger nevnt over.Så har vi til slutt Christen. Han kan være en sønn av Jens og Susanna. Han sies i NST 1 og NST 17 å være født i 1574. Sogneprest til Søgne 1605-1622.Jeg kan også opplyse om at Susanna levde så sent som i 1584. Se Norske Rigs-Registranter, 2. bind, side 571.Så hvor har vi plass til en mulig Daniel nr. 2? Han er ikke født etter Christen, mest fordi Susanna sin alder trolig vil skape problemer med å unnfange et barn etter 1574. Og ikke før 1563 pga at han ikke er nevnt blant de barn Absalon nevner som barn av Jens. Men der er plass til et barn mellom 1563 og Otto i 1565, mellom Otto og Jens i 1569 og kanskje mellom Jens og Peder i 1571, men det siste er lite trolig. Jeg heller til at dersom vi skal plassere en Daniel nr. 2, så må det bli mellom Otto født 25. feb. 1565 og Jens født 28. juni 1569. Her er det 4 år uten barn.Men det hadde vært kjempefint å funnet flere kilder på han.Det vites med sikkerhet at sønnen Peder ble sendt til søsteren Adriane i Stavanger da Jens døde i 1582, men ingen av de andre gjenlevende barna nevnes som sendt dit. At ikke Marien og Ellin blir nevnt kan komme av at de var jenter, men hvorfor ble ikke Jens, Christen og Daniel nr.2 nevnt?Håper dette er en forståelig framstilling av det jeg vet om barna til Jens og Susanna. Jeg har veldig mange sider nedskrevet om Jens fra mange forskjellige kilder, men det er mest om hans embede og lite om hans familie.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Tusen takk Remi! Det var et kjempeflott sammendrag og veldig oversiktlig.For meg synes det å være liten tvil om at en Daniel levde opp. Siden lenken min fra første innlegget ikke synes å virke så gjengir jeg deler av teksten her:UBB-1583-01-16 - 16 Januar 1583, Bergen: 'Jegh Susanna Leinersdaatter Saligh Doctor Jensis efftherliffuerske. Kiendis och giør Vitterligh for alle mett thette mitt obne breff, at Jeg mett min kiere Suager Mester Jørgen Sampt min Søn Daniel Schielderups raad och samtycke haffuer affstaet och affhendt, och nu met thette mitt obne breff affstaer och affhender fra mig och mine Arffuinger , och til Erlig och forstandig Mandtt Dominicus Friis, hans Hustru Geill Teisdaatter och begge theris Arffuinnger, all then rettighed och frihed, som ieg kunnde haffue til den grund, som kallis effther gammel register Gasse grund, paa huilchenn mine huse paa stode før the nu siste gang Anno 83 affbrende, {...}'Du sier at Wilhelm M. Schjelderup også nevner en Daniel i voksen alder, i tillegg til dette diplomet. Da er det nesten mer enn indisier synes jeg på at en Daniel vokste opp?For øvrig har jeg informasjon om Jens Schjelderups embete og liv fra 'De Skelderupers Slegte Register' av Gerhard Schøning, Egil Skjelderups hefte 'Slekten Schjelderup 400 år i Norge 1557-1957' og 'Biographiske Efterretninger om Geistligheden i Throndhjems Stift' av Andreas Erlandsen (digitalisert her på Digitalarkivet). Alle disse tre er jo ikke samtidskilder da... finnes det flere?Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Til (34) ad (33); Niels Schelderup. Dette er hentet fra Carl Bruun (1846-99) «Kjøbenhavn» Kbhvn., Thiele, 1887-1901, OTTENDE KAPITEL. «Kjøbenhavn under Christian den Tredie og Frederik den Anden.» som tekst til en avfotografering av Kong Fredrik IIs kroning i Frue Kirke;«Paa Alterbordet ses Æblet, Sværdet og Spiret og ved Siden den ene af de assisterende Præster (Hofprædikant Niels Kolding); den anden (Biskop i Bergen Niels Skjelderup) staar foran Kongen ligesom sin Embedsbroder.»Altså står det (Biskop i Bergen Niels Skjelderup) i en parantes, noe som vel kan bety at det er føyet til i ettertid, og at det, som Remi sier, trolig er feilaktig gjengitt. Det skulle nok ha stått «Biskop i Bergen Jens Skjelderup.»Her er bildet;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Til (34) ad (33); Niels Schelderup. Dette er hentet fra Carl Bruun (1846-99) «Kjøbenhavn» Kbhvn., Thiele, 1887-1901, OTTENDE KAPITEL. «Kjøbenhavn under Christian den Tredie og Frederik den Anden.» som tekst til en avfotografering av Kong Fredrik IIs kroning i Frue Kirke;«Paa Alterbordet ses Æblet, Sværdet og Spiret og ved Siden den ene af de assisterende Præster (Hofprædikant Niels Kolding); den anden (Biskop i Bergen Niels Skjelderup) staar foran Kongen ligesom sin Embedsbroder.»Altså står det (Biskop i Bergen Niels Skjelderup) i en parantes, noe som vel kan bety at det er føyet til i ettertid, og at det, som Remi sier, trolig er feilaktig gjengitt. Det skulle nok ha stått «Biskop i Bergen Jens Skjelderup.»Her er bildet;

bilete3448.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

I Danske Mag. I. 26 og Bruun: Danske Saml. IV. 144, 162 står der:'Biskop Jens Schjelderup nød anseelse både hjemme og i udlandet. Således blev han beordert tillike med hofprædiækanten, Niels Nielsen Kolding, at assistere Lunds biskop, Niels Palladius, [Da Sjællands biskop, Peder Palladius, på den tid var meget svag, måtte ovennævnte N. Palladius udføre denne høitidelige akt.] - ved kong Fredrik II's kroning - der foregik den 20de august 1559 i Vor Frue Kirke i Kjøbenhavn. Kongen, der holdt meget af ham, skal offentlig have forsikret ham sin nåde.'Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Remi,da skal jeg tilskrive redaktørene av eremit.dk om at det er feil gjengitt, og at biskop Niels Schjelderup skal være biskop Jens Schjelderup.Jeg har forøvrig sendt en mail til Susanne Vogt og bedt om å få tilsendt koip av alle dokumenter som vedrører Skellerup-personene i Landbohistorisk Selskabs Adkomstregistrering. Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Jeg har mange andre kilder der Jens Pedersen Schjelderup er nevnt i mindre avsnitt, så mange at de blir for mange å nevne her.Men noen hovedkilder kan f.eks være:Hatting, Albert: Forsøg til en Præste-Historie, eller nogenlunde Efterretning om Biskopperne og Præsterne i Bergens Bye og Stift, fra Reformationen til værende Tid ... (København, 1775)Et Håndskrift (ca. 23 sider - fotokopi) på Fredriksberg bibliotek [99.9 Sc 35.9] Genealogisk Samling. Forfatter ukjent: Biskop i Bergen Jens Pedersen Schjelderup: efterslægt. Tore Vigerust har denne teorien om dette håndskriftet: 'De genealogiske håndskriftene i Fredriksbergs bibliotek stammer trolig fra den gamle boksamlingen til Samfundet for dansk-norsk genealogi og personalhistorie (norsk utgitt 1927 da halvparten av medlemmene i Samfundet gikk ut og stiftet NSF). Ved adskillelsen 1927 beholdt danskene biblioteket.'Genealogia Schieldrupiana og Biskop Peder Jensen Schielderups Liv og Levnet. Universitetsbiblioteket i Bergen: MS-99. (Det historisk-filosofiske fakultetsbibliotek, Spesialsamlingene, Manuskripsamling nr. 99)For en del litt nyere opplysninger kan Wilhelm Lassens opplysninger om slekten Schjelderup være til nytte. Han bøker finne mikrofilmet.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Registrerer at en Daniel er omtalt hos Olav Riste: «Jens Christensen lesemesters dagbog» (BERGENS HISTORISKE FORENING SKRIFTER NR. 41.), da han i 1576 følger Truls Lauritsson og herr Geble fra Kbh. Jeg har bestilt heftet og vil komme med info om teksten når jeg har fått det.Ellers, så gjentar jeg gjerne mine tanker i (12);------------------------------'7. (mars 1563) Dominica Reminiscere lige som klocken slo fult sex døde doctor Jens Schellerups søn Torbern, hues moder heder Susanna, och hans elste broder Daniel, och elste søster och den eniste igenleffuer Adrian.' (APBs dagbok)Kan ikke dette også tolkes slik at Daniel og Adriane var de gjenlevende eldre søsknene?--------------------------------Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Spangen har følgende om Jens og Susannas barn;1) Adriana gift 1571 med Jørgen Eriksen2) Torbern 1562-15633) Otto 1565-15664) Jens f 15695) Daniel6) Katarine7) Peder f 1571Med andre ord nevner han ikke at Daniel døde som barn, ei heller når han ble født. Han nevner forøvrig heller ikke at Katharine døde som barn, ...----------------Dersom den Daniel som Jens Christensen nevner i 1576 er Jens og Susannas sønn, må han1) være født etter 1572, for ellers vil jeg mene at Mester Absalon hadde nevnt hans fødsel,2) være identisk med Daniel, som Absalon omtaler i forbindelse med Torbens død i 1563.Dersom han er født etter 1572, var han altså 4 år eller yngre under reisen i 1576, noe som synes helt usannsynlig.Med andre ord, jeg har stor tro på at det kan ha vært en feiltolking av Mester Absalon, slik at Daniel faktisk ikke døde før 1563, men derimot levde opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland
LenkeNovember 1567; Jens og Susanna hadde på det tidspunkt altså to barn, og det må da være Adriana og Daniel. Torben, Otto og Katarine var døde, mens Jens og Peder enda ikke var født.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei!Har nok ikke noe å legge til av opplysninger, men har bare ett spørsmål. Jeg har 'arvet' noen opplysninger om min anes søster. Hennes navn var Inger Olsdatter (Olafsdatter)Worm f 02 Aug 1621 i København. Etter sigende skulle hun ha giftet seg i 1639 med Jens Pedersen Schjelderup f 1604 i Mandal. Han skulle ha vært Biskop i Bergen mellom 1649 og 1665. Er bare nysgjerrig om dere vet om 'min' Jens er en etterkommer, eller om opplysningen er 'helt på jordet'. Med vennlig hilsen Kristin Berthelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Arvid.Du kan se bildene av diplomet her: LenkeDu må være pålogget Slektsforum for å se bildene av diplomet, men hele teksten på begge sider av diplomet står der. Og det kan du lese uten å være pålogget.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Apropos slekten Schjelderup: Jeg har en avskrift av en avskrift av en lang versifisert beskrivelse av biskop Jens Schjelderup d.y. og hans etterslekt. Originalen er fra 1678. Det begynner slik: Doctor Jens Schieldrup som Roden. Til samme Stammes Roed naar jeg nu seer tilbage/Og vil Udspringen til den avlet afkom tage/Som udi Norge sig saa stærkt formeret har,/See da befinder jeg, at det saaledes er:/ Kan noen si meg om dette diktet finnes i noen trykt kilde, og isåfall hvor. Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.