Gå til innhold
Arkivverket

[#52195] Susanna Leonhardsdatter (gift med Jens Pedersen Schjelderup - diplom)

Gjest Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Forstår ikke helt hva du ikke forstår her, Anne Lise. Som vi vet var Jens P Schjelderup født i Danmark, trolig ca 1510. Også de eldste barna var født i Danmark. Kanskje noen gamle dokumenter kunne gi oss ny kunnskap om herr Jens herkomst eller barnas fødsler. Derfor sendte jeg en forespørsel til Danmark, der jeg ba om å få tilsendt avskrifter av de dokumenter som omhandlet Skellerup på 1500-tallet. Men som du kan se er ikke Jens, hans far Peder, eller hans eldste barn nevnt. That's it.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er visst ikke helt med i dag, men nå forstår jeg jo at det du la inn her var en liste med navn over dem som hadde vært brukere i Skellerup-ikke en liste over barn av Jens Pedersen Skjeldrup som jeg trodde. Jeg fikk ikke den listen til å stemme helt med barna jeg hadde på han, og det som har blitt skrevet om disse tidligere her i debatten. Fikk det jo ikke til å stemme med årstallene heller, og det er vel heller få som har fått barn som 9 åringer(Jens født ca 1510 og Tøger Jensen nevnt i 1519). Kanskje listen før eller senere kan komme til nytte, for det kan jo på eller annen måte være slektninger av Jens Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kanskje Jes Jensen nevnt i 1519,1530,1533,1541 og 1544 egentlig skal være Jens Jensen, og det kan jo være far til Peder Jensen født ca 1480(far til Jens født ca 1510)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Ikke sikkert noen av de nevnte personen er i slekt med Jens P. Schielderup. Fellesnevneren er at de bor i Skellerup sogn, ikke at de heter Skellerup. Jens sin far brukte heller ikke navnet Skellerup. Han het bare Peder Jensen og var en bonde i Skellerup sogn.Men det er klart at Tøger, Jes (skal dette være Jens?), Lars og kanskje Knud og Matz kan være søsken eller på annet vis beslektet med Peder Jensen.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Det var synd disse ikke kom med noe nytt, Arnfrid. Selv om det hadde vært fint med flere kilder, så synes jeg grunnlaget er godt nok for å hevde at sønnen Daniel til Jens og Susanna levde opp, og at Absalon (den primære kilden for at Daniel døde i ung alder) er en feiltolkelse.Det skulle imidlertid være veldig interessant og sett kilden som Remi nevner i innlegg 65.Litt utenom tema: er det bevist at Jens Schjelderup kom fra nettopp Skellerup sogn? Jeg har ment å sett en plass kritikk av nettopp dette? Innholdet husker jeg ikke akkurat nå, men jeg mente at det var snakk om to mulige kandidater, en på Fyn og en på Jylland?Med vennlig hilsen, Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det er vel følgende man har å holde seg til når det gjelder slektens tilhørighet i Danmark - ikke helt entydig altså: Fra Simon Ellefsens 'Min norske arv' - http://www.nose.dk/Norge/schjelderup0.html'Biskop Skielderups Fader Peder Jensen er den første i Slægten, hvis Navn kjendes. Man ved forøvrigt intet andet om ham, end at han var Bonde og blev født ca. 1480. Nogle mener, at han levede i Skjellerup eller Skiellerup Sogn i Svendborg Amt paa Fyen. Andre tror, at han hørte hjemme i Jylland, hvor der i Viborgegnen er Landsby af samme Navn. Denne sidste Antagelse er vistnok den rigtige. Den bestyrkes ialfald ved en Bemerkning af Absalon Pederssøn, som i sin Dagbog kalder Biskop Skielderup for en jydsk Mand'.'Den 19. april 1565, drog han til Danmark, for at hente arven efter sin faders død, og var udi stor livsfare «under Jullandt». Den 25. juli 1565, kom han tilbage fra Danmark hen mod aften, «kom fra Randers til Skien, oc siden til lands indtil Hardanger, oc saa til Byen.»2 At han rejste fra Randers kunne indikere, at hans familie stammede fra Skjellerup by ved Hobro, ikke langt fra Randers'.Har man noe mer om bakgrunnen til Schelderupene IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Jeg har ingen håndfaste beviser som sier noe om hvilken av de 2 Skjellerup sognene Jens skal være født i, kun indisier som er tatt fra senere publikasjoner.Dansk biografisk leksikon, bind XVI (1984) sier han var født i Jylland.Albert Hatting sier i 'Forsøg på een Præstehistorie ...' at Peder, Jens sin far, er 'en Bonde av Schielderups Sogn i Fyen', men han påstår også at Peder er født i 1454, som definitivt må være feil.Lampe skriver at Jens er født i 1499 i Skjelderup i Fyen, men her er i hvertfall årstallet med stor sannsynlighet feil.Absalon Pedersøn nevner begge stedene. Men han skriver også 'Den 23 Ianuarij 1563. Den, som mig dette forne breff fremførde, war en judsk mand, hidsentt fraa doctor Jens Schellerups moder och sysken med breff, tilkenne gifuendis at hans oc theris fader var dødt, heden ved sancte Michels tid.' Det er vel tvilsomt at mor hans ville sende en jysk mann da faren, Peder, døde, dersom de var bosatt på Fyn. Han har to referanser til som kan gi oss en pekepinn på hvor Jens kommer fra: 'Den 19 April 1565. Drog doctor Jens Schellerup til Danmarck att hente arff effter hans faders dødtt, oc var vdi stor liffsfare vunder Jullandt.' Og '25 Juli 1565. Kom Doctor Jens Schellerup hiem fra Danmarck mod afften, kom fra Randers til Skien, oc siden til lands indtil Hardanger, oc saa til byen.' Dersom familien hans var på Fyn, hvorfor tok ikke Jens båt fra Odense, som trolig den gang som nå, var en større by enn Randers, i tillegg til at Randers ligger et stykke inn i landet, og dersom han måtte til Jylland for å finne en båt som gikk til Norge, hvorfor tok han ikke en båt fra Århus, som vel også var en større by enn Randers, i tillegg til at Århus ligger ved kysten.Så jeg heller til at Jens er født i Skjellerup sogn, nær Hobro på Jylland, og at hans foreldre bodde der. I tillegg så heller jeg til at Jens er født 1509-1510.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Det er jo en mulighet for at Jes Jensen kan være Bodil sin 2. ektemann. Hun var først gift med en Thomas Jørgensen. Jens Jensen ble etterhvert bonde i Hardanger. Jens og Bodil fikk en sønn Jens Jensen Bonde som skal ha blitt født i 1525 i Ulvik i Hardanger. Denne Jens skal ha vært sogneprest til Ullensvang (veldig usikker kilde)og senere residerende kapellan til Domkirken i Bergen, noe han ble ordinert til 18. juni 1565. Lampe nevner han ikke som sogneprest blant prestene til Ullensvang, men han er nevnt som residerende kapellan til Domkirken i Bergen.Så dersom Jes og Jens er samme person, så er det rart at han skal være nevnt i Skellerup sogn i årene etter 1525. Men han kan jo ha flyttet tilbake til Danmark, noe jeg anser som tvilsomt.Dersom noen skal være i slekt med disse nevnte personene du nevner, Arnfrid, så tror jeg nok de er i samme generasjon som Peder Jensen og kanskje noen er hans brødre, men dette blir bare vill gjetting fra min side.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Forøvrig, - finner du noen navn av interesse i databasen (85), så er språk- og navneforsker Susanne Vogt, Instituttet for Navneforskning, København Universitet, grei med å ta kopi av dokumentavskriftene og sende meg. Så bare gi meg et ord; affi krøllalfa online dot no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Niels Hegge

Hei,Ifølge Absalon så reiser Daniel til Danmark og videre til Holstein for å studere. Absalon har selv ingen sønn som heter Daniel som jeg kjenner til, men han er god venn, virker det som på meg når jeg leser hans dagbok, med biskop Jens P Schjederup. Så det er vel naturlig at han skriver om Biskopens sønn uten å nevne etternavn. Ved Adrianes forlovelse og vigsel derimot så tar han med at det er biskopens datter. Så jeg vet ikke? Jeg har brukt denne avskriften av Absalons bok http://www.dokpro.uio.no/litteratur/beyer/ Den er lettere å søke i. «Nouember 1569 29 Var Daniel ført til Københafn ginge vd professores stud: schol: 40 voxlius boren oc 40 scolastici finge huer ij alne kleder,December 1569 .4. Stod Jacob Hansons foged i Finmarken [brø]lup oc Nils skredders i Lauris scriuers gaardt. 5. Decemb: vart Daniel ført fra Københaffn oc til Holsten desligest oc Frans til Fyen,Nouember 1570 2. Stod Mester Jørens festenøell med Adrian Byspens daatter»21 oktober, ikke august (Nermo), giftet de seg.Jeg har både Absalon og Biskop Jens som ganske sikre aner.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei,Ifølge Absalon så reiser Daniel til Danmark og videre til Holstein for å studere. Absalon har selv ingen sønn som heter Daniel som jeg kjenner til, men han er god venn, virker det som på meg når jeg leser hans dagbok, med biskop Jens P Schjederup. Så det er vel naturlig at han skriver om Biskopens sønn uten å nevne etternavn. Ved Adrianes forlovelse og vigsel derimot så tar han med at det er biskopens datter. Så jeg vet ikke? Jeg har brukt denne avskriften av Absalons bok http://www.dokpro.uio.no/litteratur/beyer/ Den er lettere å søke i. «Nouember 1569 29 Var Daniel ført til Københafn ginge vd professores stud: schol: 40 voxlius boren oc 40 scolastici finge huer ij alne kleder,December 1569 5. Decemb: vart Daniel ført fra Københaffn oc til Holsten desligest oc Frans til Fyen,Nouember 1570 2. Stod Mester Jørens festenøell med Adrian Byspens daatter»21 oktober, ikke august (Nermo), giftet de seg.Jeg har både Absalon og Biskop Jens som ganske sikre aner.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Niels: Ja det var jo en interessant observasjon og det er godt mulig at du har rett i at det er sønnen til Jens Schjelderup det her er snakk om. Det at han 'var ført' tyder jo på at han må ha vært ganske ung i 1569, så det stemmer ihvertfall overens med at han må ha vært født før Torberns død i 1563. Det er for meg imidlertid litt underlig at Absalon ikke nevner farens navn i forbindelse med Daniel. Kanskje det er en henvisning til tidligere og at det er inneforstått at det da siden snakkes om samme person? Det skal være interessant og 'tråle' hele Absalon's verk og se hvor mange ganger og i hvilken sammenhenger en 'Daniel' nevnes.Jeg har hittil ikke hatt tid til å finlese hele verket, så jeg kan utvilsomt ikke uttale meg om Absalon og Jens Schjelderup var så gode venner at hans barn ville blitt omtalt uten farens navn, men det er jo en interessant observasjon.Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Like ovenfor 'Nouember 1569 29' under 'Nouember 1569 11' henvises det til en Daniel Rantzow. Er det heller mulig det er han det referes til 29 Nov og 5 Des 1569, og ikke Jens' sønn Daniel? Han var i såfall da død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Ken,Jeg ser at du har rett, det var nok liket av avdøde Rantzow som ble ført hjem. Noe annet om Daniel som Remi ikke har funnet har heller ikke jeg funnet etter mer lesning i helgen.Men, det er fascinerende lesning og morsomt å se hans notater om dagligdagse hendelser som gjerne kunne ha skjedd i vår tid. Det gir jo også en god del informasjon om hvordan Schjelderup levde.Med vennlig hilsenNiels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Da er vel fremdeles den siste opplysningen vi har om Daniel datert 16. januar 1583 i diplom nevnt i innlegg 1. Da er Daniel trolig tidlig i 20-årene. Det hadde vært kjempeinteressant om vi klarte å finne noe mer om han etter 1583.Han er jo tross alt en biskops sønn, noe som burde gi noe prestisje i form av konevalg, skolevalg, yrkesvalg o.l., så spor etter han burde det være et eller annet sted, mest trolig enten i Norge eller Danmark.Men, vi får vel smøre oss med tolmodighet. Jeg har arbeidet med denne slekten i 20 år og det dukker stadig opp nye opplysninger, både fra 1500-tallet og helt fram til idag.Dersom du finner noe mer interessant i Absalon sine bøker, Niels, så får du bare rope ut. Jeg har ikke mulighet til å få lest igjennom alle mulige kilder nå. Håper på bedre tider når jeg blir pensjonist, men det er jo 25 år til......Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Remi Pedersen

Da drar jeg fram denne debatten igjen siden jeg har funnet kilden Kirkehistoriske samlinger, første bind, på nettet. Dette er kilden som er nevnt i innlegg 34, 65 og 66. Siden dere må bla opp på er side 271, dersom den ikke kommer opp automatisk: Lenke

bilete10045.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Teksten i Kirkehistoriske samlinger, bind 1, side 271, som er interessant i denne sammenheng er som følger:'Fremdelis lagde Nils Friis ocsaa i rette for os et danske opladelsse breff, Huilkit D. Jens Skelderop Haffde wdgiffuet thil sin Sön Daniel Jenssön Skelderop som beslutter, At saa er i Sandhed Stadfester jeg met mit in Segel oc egen Haand, Datum Bergen 24 Julij Anno 1576 Ego Johannes Skelderop manu propria subscribo Det er, ieg Jens Skelderop wnderskriffuer met min egen Hand. Oc wor dette Signet Störe oc Anderledis forfattit, (oc Stod S rett op i dette) end det Signet som Stod wnder forne Her Jenssis pasbor oc Ordinatz breffue, oc denne Haand som wor Her wnderskreffuen wor met Andre bogstaffue tegnet, end den som fands i forne Sendebreff.'Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.