Gå til innhold
Arkivverket

[#52301] Anders Pedersen Merk 1822 Rennebu

Gjest anita bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Ved vielsen mellom Peder Aas og Helene Rønnau i 1830 står det ikke noe om Peder er unkar eller evt. enkemann. Hvis Peder Sandvig og Peder Aas er samme person må Kari ha dødd før 1830. Da ville jo ikke Anders vært sønn av Helene, men stesønn.Skulle gjerne funnet mer om denne Anders Pedersen Mærk i Rennebu. Kommunikantprotokollene kan være grei å sjekke i så måte. De finnes på Statsarkivet i Trondheim. Gjennom dem kan man følge med hvor lenge en person oppholder seg på ett sted.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Dette tror jeg må være bror til Anders Pedersen Sandvig i 1865, Rissa:LenkeFant nemlig Amund Pedersen f. 16. nov. 1819, døpt 5. des. 1819, Øyer. Foreldre Peder og Kari Sandviig.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Her er vel kanskje vielsen til Peder og Kari i Øyer:[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603610156.jpg>Lenke Forlovet 5.1.1812, gift 25.1.1812: Ungkarl Peder ANDERSEN Sønstevoldmoen fra Gusdal og pigen Karie Pedersd. ved Sandviig. Forlovere: Mons Hougen og Ole Sougstuen.Har også funnet at de har en datter, Rønnoug, f. 21.7.1811, konfirmert 4.5.1828.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Takk for hjelpen med å finne mine aner. Har nå sett i bygebøker for Rissa og finner det rimelig at min Anders Pedersen og Amund Pedersen fra Nebbesaunet er brødre. Det at far til Anders er nevnt som Peder Pedersen i kirkeboka er sansynelig feil. Slekta mi ble nå betydelig utvidet.Får kanskje kose meg med bygdebøker for Fron i jula! Jeg finner ikke gården Berg i bygdebøker for Rissa der min tippold Anders skal bo med sin familie ifølge folketelligen. Jeg har også lett etter Ingebrigt Ingebrigtsson f 1766-død 1848 i aktuelle kirkebøker for s- trøndelag men ikke lyktes med å finne ham.Han er innflytter til skaun børsa men bygdeboka nevner ikke hvorfra. Jeg lurer på om jeg skal ut av fylket for å finne ham også? Dette er min tipp*3 som jeg finner i 1801 telling for Byneset Besetsaga. Også min oldefar Johan Nilssen flytter til Stjørna.(farmor sin slekt) Dette ble mye på en gang men kanskje noen har kjennskap til hvor han kan ha kommet fra? Forlag hvor jeg kan lete mottas også med takk. Vennlig hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Anita Dersom du har anledning kan du jo gjøre som Inger foreslår i (76); ta en tur til SAT og se hva som kan finnes i kommunikantprotokollene ang Anders.Det er vel ikke kommet bygdebøker for hele Rissa kommune ennå, sa vidt jeg vet. Det samme gjelder deler av gamle Stjørna som nå tilhører Rissa kommune, men etter det jeg, er dette arbeidet satt i gang.Du gir ingen opplysninger om Johan Nilssen - er dette din oldefar ? Lenkemvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei igjen. Jo da dette er min oldefar i Fevåg. Han var født i børsa i 1853 og tidligere gift med ingeborg Anna jensdatter f 1851 i stadsbygd. Johan Nilssens foreldre er Nils johnsen Eggen f 1821 og Anne haldorsdatter 1851. Nils sine foreldre er johan nilsson f 1793 og Andi Ingebrigtsdatter besetsagen f 1794. Det er Andis far Ingebrigt Ingebrigtsson f1766 som er en utabygds kar resten er det greit å følge i Skaun Børsa. Kirkebøkene på nett er veldig utydelig å lese for Børsa. Det står i bygdeboka at han var innflytter til Børsa. kanskje han også kan komme fra Oppland fylke? Hilsen Anita Bakken( når jeg begynte å granske slekta på Fosen ble også etternavnet Bakken feil) Ja ja noe sånt må en vel bare regne med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

God morgen, Anita Jeg fant Andis dåp og konfirmasjon, men disse opplysningene har du sikker fra før. Foreldrenes vielse 26. mai 1790 fant jeg her: Lenke - står det Ingebrigt Ingebrigtsen Lunberg ? ... i alle fall står det -berg. Kanskje kan det gi en pekepinn på hvor han kom fra ? Det er mange som er gode på å tyde kirkebøker og kan hjelpe deg bedre enn jeg kan.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei igjen. Tusen takk for hjelpen.Jeg ser at jeg har mye å lære både i og finne de riktige kirkebøker og ikke minst å tyde det.Har ikke du sagt at det står Ingebrigt Ingebrigtson har jeg ikke sett det.Jeg ser at de ble gift den 26.mai og jeg tror også at det står Lunberg el Sunberg.Kan noen hjelpe meg her? Mvh Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Lurer på om det kan stå Ingebrigt Ingebrigtsen Hanberg. Hanberg er i alle fall en gård i Børsa (Viggja). Det kan jo tenkes at han tjente der. (sammenlign etternavnet hans med farsnavnet til Ole som er forlover øverst på samme side i kirkeboka. Tror det står Ole Haagens. der).Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Jo nå ser jeg at det står Hanberg med liten h. Takk Er det forlovere jeg finner under? Jeg bruker å lese bygdebøkene først for å bli kjent med de ulike gårdene og Hanberg har jeg vært borti ja. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei igjen Hanberg er det, ja ! Forlovelsen finner du her nederst på høyre side, første 'kolonne' - 18. novemer 1789. Forloverne er corporal Jon Hanberg og Arent Eggan: Lenkemvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Takk igjen. Da får jeg håpe det kan stå noe i bygdeboka under Hanberg gård. Jeg ser av kirkeboka at de begge kaller seg Hanberg. Forloverene er vel også lokale så jeg er spent på om jeg kommer vidre. bakover med Ingebrigt. En riktig god jul ønskes dere begge.hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.