Gå til innhold
Arkivverket

[#52302] Wergelandsslekta og Spjeldneset i Lindås

Gjest Arvid Skogseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Kirkemo

Mer om Wergeland og kunstneriske gener:For 10-15 år siden snakket jeg med dengang pensjonert lektor Ivar Ones (bror til bygdebokforfatter Olav Ones) i hans hytte på Ones, her er et utdrag av mine notater fra denne samtalen:'Halvor Tallaksen Reikerås skal ha vært en uvanlig begavet kunstner i mange håndverksdisipliner, men særlig som smed. Derfor ble han kalt 'Tubalkain' etter det første smed i det Gamle testamentet. På kirkestolen sin i den nå forsvunnene gamle Lindås kirke skal han ha malt et bilde av Tubalkain, antagelig med seg selv som model. lvar Ones har sett et fotografi av dette bildet, dessverre vet vi ikke hvor dette er nå.Ivar spekulerer på om Henrik kan takke arven fra Halvor for sine kunstneriske evner.Halvor er nevnt som odelsbonde på Reikerås i 1701, men han flyttet senere til gården Fjelllende, også på Lindås, og ble lensmann i Lindås. Lensmannsembetet ser ut til å ha gått i slekten etter ham.'Er det noen som har hørt om dette fotografiet og eventuelt vet hvor det kan finnes?Det innledende innlegg i denne diskusjonen fra Arvid Skogseth nevner 'påtenkt bygdebok for Lindås sokn', hvis dette fortsatt er aktuelt vil jeg gjerne ha kontakt med prosjektet, jeg har en del materiale (i tillegg til manuskriptet nevnt i innlegg over), det meste fra Ivar Ones (brev) og Asbjørn Ones (avisartikler, plansjer), sannsynligvis er det kjent stoff, men jeg mener at det bør sjekkes. Ta kontakt med knkirkematgmaildotttcom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Skogseth

Boka med Spjeldneset og Fjellsenda med opphavet til ei grein av Wergelandsslekta er alt kommen ut, i oktober 2008: Lindås Bygdebok band 3 (spør i nærmaste bibliotek/bokhandel). Det er feil at Halvor Tollakson var lensmann, derimot vart sonen Lars Halvorson Fjellsenda utnemnd til lensmann i Lindås skipreide i 1748, ei stilling som følgde slekta til 1835.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (25):Beklager litt sent svar. Ivar Hole utgav i 1950 en bok om Hosanger kirke og prestegjeld, så det er sikkert han som har skrevet om klokker Berås (Wergeland) på samme sted også. Om han har skrevet andre ting vet jeg ikke, men det kan vel tenkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

På Antivariatnet finnes:FRILUFTSLOVEN av 28. juni 1957 med kommentarer av Chr. L. Jensen og Ivar Hole. Oslo 1958. 8vo. 132 s. Orig. kartonert innbd. NOK 200 · spør Idar Nilstad Antikvariat, Oslo (NO) · IDA39326 ·HOLE, IVAR: Hosanger kyrkje og Hosanger prestegjeld gjennom 200 år 1750-1950. Ved -. Hosanger 1950. (Utgjeve av Hosanger Sogelag). 4to. 160, (2) s. Orig. helgranitolbd. Litt ufrisk. Hilsen på sm.tittelbl. NOK 250 · spør Drammen Antikvariat, Drammen (NO) · DRA204785 ·

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Kirkemo

Takk til alle for informasjoner og for å inkludere meg!Med oldefar fra Hosanger og oldemor fra Spjeldnes har jeg nå bestilt både Holes bok og bygdeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.