Gå til innhold
Arkivverket

[#52407] Rønset/Rønneseth som emigrerte til USA - hvor ble de av?

Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Hei! Tusen takk begge to. Tusen takk for dåpsoppslaget. Jeg mistenkte at det var akkurat slik, at det var Britas nye navn han brukte idet moren hadde giftet seg, slik at Rognald er helbror av de andre.Faren Jørgen reiste nok litt senere til USA, slik som barna. Jakob bruker altså ikke navnet Rønset som de andre, dersom det er han. Jeg har bare de ovenfor nevnte informasjoner om Jakob. Jeg vet dessverre ikke mer om ham. Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Lill Juelsen

Vil gjerne takke alle som har bidratt - siden kontakt nå er opprettet med denne familien! Om noen skulle ha mer historie å tilføye, er det svært kjærkomment! I USA vil de gjerne vite hvordan Inga, i USA 'Enger' (som nå er oppført på æresveggen på Ellis Island) kom seg til Liverpool. Er det mulig å finne ut? Her er Hanne Lines tidligere innlegg:New York Passenger Lists, 1820-1957 Name: Jörgenan Inga Gienne Ronseth (Inga Gurine Jørgensdatter Ronseth) Arrival Date: 12 May 1907 Estimated birth year: abt 1888 Age: 19 Gender: Female Port of Departure: Liverpool, England Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Cedric Port of Arrival: New York, New York Line: 2 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_894 Birth Location Other: söndfjord Page Number: 35Det er oppgitt at hun skal tl en Ole Maus (?) i Wisconsin.Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Inga Gurine reiser med båten Stjerne fra Bergen til England. Hun skal til sin onkel i Madison, Wisconsin. Bostedet hennes før avreise er Askøy. Lenke- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr 29:Tror jeg leste feil. Hun reiste med linjen Stjerne (er det White star?). Trolig til Hull eller Newcastle, og tog derfra til Liverpool.Se på Norway Heritage om du kan finne mer.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Fant dessverre ingenting på Norway Heritage om hvordan hun reiste etter avreise fra Bergen.Undres også om noen kan finne emigrasjonen til Rognald. Han kan ha reist først til Canada...På registreringskortet til Alfred greier jeg ikke lese alle opplysningene, kan noen andre se hva det står, hadde det vært fint med litt hjelp. Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Takk skal du ha, Hanne Line. Det jeg undrer på er om Rognald eller Alfred har reist en gang tidligere. Inga, søsteren har sagt at hun var blitt lovet av onkelen å bringe henne over, men istedet fikk broren reise. Hun selv emigrerte jo i 1907. Men - dette kan jo være gjenfortalt feil... Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke se at du har fått dette.Social Security Death IndexName: Ingvar Ronsit SSN: 396-07-6148 Born: 26 Jan 1914 Died: Apr 1975 State (Year) SSN issued: Wisconsin (Before 1951-Ronsit, Freda 'Fritzie' MADISON - Freda 'Fritzie' Ronsit, age 87, passed away on Wednesday, Jan. 26, 2005, at Nazareth House of Stoughton. She was born on March 7, 1917, in Almena, the daughter of the late Benjamin and Sophia (Ribling) Nickel. Freda married Alfred V. Martinson on June 29, 1940. On Jan. 8, 1949, she married Ingvar 'Red' Ronsit, who preceded her in death on April 6, 1975. Freda retired from the Madison Kipp after 28 years of service. She was a long-time member of Trinity Lutheran Church. Freda is survived by her son, Jan (Rita) Martinson of McFarland; two grandsons, James (Ellen) Martinson of Cottage Grove, and Jerry (Tina) Martinson of San Jose, Calif.; and three great-grandchildren, Abigail Martinson of Cottage Grove, and Ivan and Loki Martinson of San Jose, Calif. She is further survived by nephews; nieces; and other dear relatives and friends. She was preceded in death by her parents; husband, Ingvar 'Red;' a brother, Ervin Nickel; five sisters, Gertrude Koser, Lottie Reddig, Gustie Becker, Tina Roth and Dottie Kvammen; and former husband, Alfred Martinson. The family would like to thank the staff at Nazareth House for the loving care they have given Freda over the past three years. Funeral services will be held at GUNDERSON EAST FUNERAL HOME, 5203 Monona Drive, at 11 a.m. on Monday, Jan. 31, 2005. The Rev. John Ruppenthal will preside. Burial will be in Roselawn Memorial Park. Visitation will be held from 3 p.m. until 5 p.m. on Sunday, Jan. 30, 2005, at the funeral home. Memorials may be made to the Nazareth House or Trinity Lutheran Church. Gunderson East Funeral and Cremation Center 5203 Monona Drive (608) 221-5420 www.gundersonfh.comSocial Security Death IndexName: Freda Ronsit SSN: 399-07-8807 Last Residence: 53558 Mc Farland, Dane, Wisconsin Born: 7 Mar 1917 Died: 26 Jan 2005 State (Year) SSN issued: Wisconsin (Before 1951 ) - hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Social Security Death IndexName: Anna Ronseth SSN: 470-40-8372 Last Residence: 59912 Columbia Falls, Flathead, Montana, United States of America Born: 14 Nov 1897 Died: Sep 1985 State (Year) SSN issued: Minnesota (1954)-Border Crossings: From Canada to U.S., 1895-1956Name: Alfred Peder Ronseth Arrival Date: 10 Jul 1934 Age: 6 Birth Date: abt 1928 Birthplace: Little Fork MN Gender: Male Race/Nationality: Scandinavian Port of Arrival: Babb, Montana, USA Arrival Contact: FName: Anhild Ronseth Arrival Date: 10 Jul 1934 Age: 12 Birth Date: abt 1922 Birthplace: Little Fork MN Gender: Female Race/Nationality: Scandinavian Port of Arrival: Babb, Montana, USA Accompanied by: Mother Mrs. Anna Ronseth Arrival Contact: Father Rognald RonsethName: James Maurice Ronseth Arrival Date: 10 Jul 1934 Age: 8 Birth Date: abt 1926 Birthplace: Little Fork MN Gender: Male Race/Nationality: Scandinavian Port of Arrival: Babb, Montana, USA Arrival Contact: FName: Ramond Austin Ronseth Arrival Date: 10 Jul 1934 Age: 10 Birth Date: abt 1924 Birthplace: Little Fork MN Gender: Male Race/Nationality: Scandinavian Port of Arrival: Babb, Montana, USA Arrival Contact: Father Rognald Ronseth- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hjertelig takk! Kan det finnes noe informasjon om Rognald, Inga og (Kristen) Alfreds far Jørgen Pederson Rønset f. 01.04.1859 på nedre Rønset, Hyllestad? Når dro han over på 1890-tallet? Når døde han? Jeg har ikke fått tak i slik informasjon.Om broen Jakob som barna reiste til, skulle jeg også gjerne visst mer...Takker for fantastisk god hjelp, Hanne Line!Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner følgende begravd på Whitefish Cemetery, Whitefish, Montana: LenkeRonseth Anna 1.6.45Ronseth James 10.22.62Ronseth Rognald 6.22.74Hvem denne Anna er, vet jeg ikke. Anna Ronseth som var gift med Rognald døde var nok den som døde sep 1985 (jf innlegg 38).- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hanne Line - eller andre med adgang til Ancestry.com:Jeg nevnte tre personer tidligere, som jeg er interessert i all mulig informasjon om. Her kommer de dataene jeg har:1. Jørgen Pederson Rønset f. 01.04.1859, på nedre Rønset, Hyllestad, emigrert på 1890-tallet, d. ca 1898 antakelig i USA (Canada?).2. Broren Jakob Johan Pederson Rønset, f. 06.12.1861, emigrerte til USA 1993, var hjemom 1912.3. Broren Anders Pederson Rønset f. 04.11.1872Jeg er også svært interessert i obituaries for ovennevnte familie. Spesielt interessant er:Jakob, Anders, Jørgen.Rognald Ronseth, f. 13 Dec 1889, d. 22 Jun 1974Anna Ronseth f. 25.10.1897,d. 06.01.1945Enger G Harris f.12.12.1887, d.18.03.1983Alfred J Ronsit f.25.02.1892, d. 14.12.1932Ingvar Ronseth f. 26.01.1914 i USA, d. 96.04.1975Hvis noen kan hjelpe også her, kan jeg avslutte denne tråden med virkelig stort, uventet og gledelig utbytte!Hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hjelpe deg med obituaries. Du må finne noen som kan slå opp i gamle aviser. Du bør kontakte slektsforskningsforeninger eller bibliotek i nærheten av stedet hvor disse personene døde.-U.S. World War II Army Enlistment Records, 1938-1946Name: Ingvar O Ronsit Birth Year: 1914 Race: White, citizen (White) Nativity State or Country: Wisconsin State: Wisconsin County or City: DaneEnlistment Date: 29 Aug 1942 Enlistment State: Wisconsin Enlistment City: Milwaukee Branch: Branch Immaterial - Warrant Officers, USA Branch Code: Branch Immaterial - Warrant Officers, USA Grade: Private Grade Code: Private Term of Enlistment: Enlistment for the duration of the War or other emergency, plus six months, subject to the discretion of the President or otherwise according to law Component: Selectees (Enlisted Men) Source: Civil LifeEducation: 4 years of high school Marital Status: Single, without dependents Height: 68 Weight: 149-Den 5. nov 2004 gifter Raymond A. Ronseth, med Jessie E. Sandness (i Kalispell, Montana?).[url="http://gcollins.home.bresnan.net/marriage2005.txt>http://gcollins.home.bresnan.net/marriage2005.txt-Raymond A. Ronseth døde 28. aug 2007 i en alder 82 i Columbia Falls, MT.http://gcollins.home.bresnan.net/obits2006.txtDen er merket med *, som indikerer at det ikke sto mye i obituaryen (var mer som en dødsnotis).-Land Patent Rognald: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Publication Whitefish PilotAbstract Rognald J. Ronseth, 84 Subject #1 OBITUARIESSubject #2 RONSETH, ROGNALD Subject #3 Title R.J. Ronseth Author Date 06/27/1974 Section 1 Page 6 Column 2 Edition Microfilm # Note-Publication Whitefish Pilot Abstract OBITUARY JAMES MAURICE RONSETH Subject #1 RONSETH, JAMESSubject #2 OBITUARIES Subject #3 Title RONSETH RITES ARE HELD HERE Author Date 11/01/1962 Section 1 Page 8 Column 8 Edition Microfilm #-Publication Whitefish Pilot Abstract OBITUARY FOR ANNA RONSETH, HALF MOON RESIDENT Subject #1 RONSETH, ANNASubject #2 OBITUARIES Subject #3 Title FINAL RITES HERE ANNA RONSETH Author Date 01/12/1945 Section Page 1 Column 2 Edition Microfilm # Note-Jeg vet ikke om de leverer kopier fra , men her får du adressen til biblioteket: http://www.flatheadcountylibrary.org- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

De utvandrede søskens far er vanskelig å finne. Han var født i 1859, het Jørgen Pederson Rønset, trodde jeg. Han kan ha vært registrert på såvel Pederson, ronset, ronseth, ronsit, som på Jorgen Jorgenson, fortelles det nå i USA. Han emigrerte tidlig på 1890-tallet og skal ha gått bort sent på 90-tallet. Trolig der borte, muligens i Wiconsin eller Madison. Noen tips?Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.