Gå til innhold
Arkivverket

[#52435] Interessante/morsomme sidefunn i kirkebøkene


Gjest Kristinn Hegna
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t endresen

Sjekk årsakene til at folk sto til offentlig skrifte i gamle dager, klippet fra Stein N. Wisted sine digitaliserte bidrag fra Sokndal/ Hidra i Rogaland/ Vest-Agder:1731 22.07 for drukkenskab og Guds bespottelse, at han hafde saget. Fanden gaf, fanden toog fandens nafn være lovet. Sokndal1733 22.03 Samme Søndag treffede ieg Lars Støl drukken paa Festervold, skiønt han samme dag hafde gaaet til Guds Bord. Gud forbarmer sig over os ! Hidra1735 09.11 for han ofte ilde hafde tracterit sin kone sampt drukket sig drukken paa den dag, han gik til Guds Bord Sokndal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I kirkebok for Rødøy 1739-1750 er det ført egen spalte for 'Publics absolvenet', og i Træna kirke 12.søndag etter trinit.1741 fikk Ole Jonsen Huusøen 'Publics absolvenet' for 'u=lydighed imod sin fader'. Jeg har også vært borti noen tilfeller hvor noen har fått 'publics absolvenet' for å ha vært borte fra alterens sakramente i flere år(blant annet i Skogn i Nord-Trøndelag i 1779 hvor det var en som fikk publics absolvenet for å ha vært borte fra alterens sakramente i 12 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Preste-anmerkninger i KB: Fra en av 'mine' kirkeboeker gjengir jeg foelgende triste historie: (navn utelates).[Det var alltid en god del omreisende legmenn som vandret bygdene rundt og forynte 'sitt' evangelium. De bodde som regel en ukes tid paa hver plass og hadde det godt der.]Et sted staar det i en KB at legpredikanten forkynte om mannen i huset, en yngre mann med flere smaa barn):'Han er ikke verdig at komme ind i Guds Riige.' Den arme mand gik da ud i skoven og hengte seg i et tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Kristinn Hegna

Stakkars gamle dame i Larvik - hva var det de kalte henne? Skjæggemamma??? Se nummer 22 på siden her:Vestfold fylke, Larvik, Ministerialbok nr. I 5 (1856-1870), Døde og begravede 1856, side 4. Permanent sidelenke: LenkeKristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Eller 'Skjeggemommo'? Uffda... , ja de kunne det sannelig før i tiden også :-) Jeg kom nettopp over en fødsel i Christiania i 1920-årene, far ukjent, mor pige uten erverv, idiot NN. Litt av en 'tittel', men det var vel en vanlig 'diagnose' før for mennesker med lav IQ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Fra min egen slektssoge på Arendalskanten - Kanskje ikke just 'morsomt' men kanskje interessant:Kirkebok A5 for Tromøy, side 250 Under rubrikken ”Begravede” har presten notert opplysninger om familiens skjebne. Familiens liv var preget av fyll og vold og det endte med konedrap og tukthus etter at konen var død 02.10. 1848:”Christen Syvertsen, 54 aar gammel, er i juni tiltalt for ved vold at have berøvet sin kone livet, og i slutningen av juli maaned 1849 ble han indsat paa Christianssands Tugthus. Dette ægtepar var hengivet til drukenskab, noget der finder sørgelig Næring i Arendals mange skjænkesteder. Christen Sivertsen kom ut af tugthus i 1852 og han haver siden været fattiglem i Tromø sogn.”Prolog: Kan være et innlegg i kommunal sjekedebatt i ymse kommuner, både i Arendal og annet steds...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Da tar jeg deg ned på jorda igjen. :-))Her er det snakk om 2 klasser straffanger, noen var dømt æresløse - uærlige. Jeg finner ingen egen artikkel i Historisk leksikon, men gode forklaringer i Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kristinn Hegna

Dette har jeg ikke vært borti før: 5 døpte jentebarn på samme side som alle er døpt Ingebor Lenke ! Til og med de to tvillingjentene er døpt det samme...Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kristinn Hegna

Her er det en koselig familie i Tverrgaten 4 i Larvik i 1900 - familien BjørgeHer finner vi blant annet minstejenta Gudrun på 4 år som 'synger for mama' [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f00707&gardpostnr=1496#nedre>Lenke...og lille Dagny på 2 år som 'leger med dukken' mens mor 'syr hardangersøm'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 7 måneder senere...
Gjest Kjell Lauritzen

Kanskje på tide å børste støvet av denne igjen ? Det er sikkert mange som har notert interessante ting når de leiter i kirkebøkene. F.eks. Moss 1781. 25. oktober begraves Hanspaatomtens pigebarn i jord. Andre må nøye seg med fattigjord, og noen få får også påspandert klokker. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7513&idx_id=7513&uid=ny&idx_side=-60>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Stene

Da får jeg kvittere med en Alfa Omega. Lenke #106: LenkeFar en gift mann og politibetjent. Og mor skrevet som Jfru. Og blant fadderne en madame, en ølbrygger og en distillitør!De fikk et barn til senere, men ble ikke gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjell Lauritzen

Kom over denne fra Hobøl 1794 (forbehold om tydefeil):Da vi undertegnede Ungkarl Webiørn Olsen Thon og Enke Berte Jacobsdatter Houg ser at vi ikke kand leve et kirkeligt Egteskab med hinanden, men at vi paafører os daglig Sorg og Plage, saa paa at det kand undgaaes declarerer vi og bevidner vi for (for) alle, at vi paa Sognepræstens spørsmaal begge to ere Enige nu at forlange den giordte Trolovelse af ham at godta ophævet og aldrig ...... søge nogen Egteskab med hinanden.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2934&idx_id=2934&uid=ny&idx_side=-265>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Ad. (67):kierligt Egteskab...saa paa det at det kand...bevidner vi her for alle,...af Ham at vorde ophævet og aldrig herefter at søge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Takk for korreksjonen, Gunnar ! (68) jeg regner meg stadig for å være under opplæring når det gjelder å lese skriften i kirkebøkene.For øvrig er det flere Hobøl-par som får kalde føtter i 1790-åra:Ungkarl Hans Pedersen Bjerved Pladsen (?)og pige Ellen Larsd. som innser at de ikke kan få 'et lycksalig Ægteskab med hinanden, men at vi paafører os daglig Sorg og Plage...' Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2934&idx_id=2934&uid=ny&idx_side=-267>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Likeledes denne: Enkemand Tosten Jensen Wien og enken Kari Persdatter Greverud som ikke kan 'leve et lyksalig Egteskab for hverandre, men paafører os daglig Sorg og Plage...' Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Da jeg holdt på med bygdebøkene her på Smøla, fant jeg en del nådeløse karakteristikker på konfirmantene. Noen var 'stupide' noen var 'abnorme' osv. Noen gikk nesten på rim, slik som denne fra 1847. Den gjaldt piken Johanne Andreasdatter Sætran f. 1831: 'Maadelig, meget Stam og Taabelig, men Flittig og Sædelig'.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Eva Tomter

45330 Enke Hendrikke Petrine Brock, Lenke (Enke etter den i Stiftet saa Almindelig bekjente Berserk. Var det en tittel eller en beskrivelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Eva!Berserk 'Storeviken'. Det betyr vel at 'Storeviken' var utnamnet til berserken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.