Gå til innhold
Arkivverket

[#52504] Jacob Nielsen Grønbech, Fladset i Hadsel

Gjest Frank Robertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Robertsen

Jacob Nielsen Grønbech nevnes på Fladset i Ekstraskatten 1764 (som Trondheimsborger), 1765 og 1768. Ut i fra konfirmasjonslister for Hadsel ser det ut til at han i alle fall hadde 2 barn, Hermann f. ca 1755 (bor i 1801 på Slottnes i Hadsel) og Mads Frideric f. ca 1758.Hvem var Jacob gift med?Har sett antydet at han var gift med Gjertrud Dorthea Randulf som skulle være datter til fogden Herman Pedersen Randulf. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte disse opplysningene?Hadde Jacob flere barn enn Hermann og Mads?Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg meiner du har rett, at JNG var gift med Gjertrud Dorthea Randulf (1730-1797), sjøl om heller ikke jeg har kildedekning for det. Merk at eldste sønnen var døpt Herman Randulf.Foruten Herman (1657-1813) og Mads (1762-1792) hadde JNG to døtre, Christianna Elena (1764-1850) og Vilhelmine Helena (1768-1804), samt to som døde udøpt første leveåret (1760 og 1765).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Robertsen

Takk Johan!Interessant at eldste sønnen er døpt Hermann Randulf. Det peker jo sterkt i retning av at hans mor, Gjertrud Dothea Randulf, må være datter av Herman Pedersen Randulf som var sorenskriver i Vesterålen i tiden 1714-1726 og fogd i Lofoten 1742-1745. Finnes det noe skifte etter han ?Etter hva jeg kan se i Sortland Bygdebok ble brødrene Hermann og Mads Grønbech gift med søstrene Johanna og Sara Christophersdatter fra Solum i Eidsfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Herman Randulf førte omtrent ikke embetsbøker og etterlot seg et kaotisk regnskap. Jeg tror ikke det finnes noe skifte etter han.Det stemmer at de to Grønbech-brødrene gifta seg med to søstre fra Solum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.