Gå til innhold
Arkivverket

[#52640] Cornelius Thomas Rønnau 1752-1828

Gjest anita bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Marion Røen

Beklager at forrige innlegg ble dobbelt. Jeg fant noe som kanskje er interessant her: Lenke Utflytter nr 29, 1857; Anders Pedersen Aas (?) har fått attest 30. nov. for å flytte til Ørlandet - kanskje ble det Rissa i stedet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siste opplysning er jo veldig interessant, og den styrker jo tanken om en forbindelse til Peder Aas (fra Meldal/Rennebu).Ja, det skulle vært artig om det er mulig å finne ut om Anders Pedersens mor virkelig kan være Dorethe Rønnau. (Selv om Anita i innlegg 10 stiller seg tvilende til dette.)- Det må da finnes et eller annet poeng som ligger til grunn for denne teorien. (Selv om det kun er dette Aas-navnet!)Innenfor det tidsintervallet Anders ble født bodde Cornelieus Rønnau (hans eventuelle mor-far) i Trondheim. Peder Aas (eventuell nær slektning) bodde i Holmestrand.Om tvillingene (Helene og Dorethe Rønnau) holdt sammen, eller hvor de var er ikke enkelt å finne ut av, men jeg ville faktisk vært en smule overrasket om de skulle befinne seg i Oppdal-Rennebu-Meldal-området. Jeg villet tippet TRONDHEIM, og derfor vil det kanskje vært naturlig å sjekke kirkebøker der (vedr, Anders sin fødsel). I tillegg til sin far, så tror jeg de også hadde annen slekt der. (De var jo Damer i 20-30-årene, - eventuelt i hus-tjeneste, men de var så avgjort svært kondisjonerte.)Om fiskeren fra husmannskår, Anders Pedersen, virkelig er Cornelius Thomas Rønnau sin datter-sønn, så står vi også overfor et fenomen der vi skal ta hensyn til at innskriften i kirkeboka nødvendigvis ikke er i overenstemmelse med virkeligheten.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Peder Pedersen Gisenaas, nevnt i (19), gifter seg igjen i 1800 med Kari Engellsdatter Mesloe: Lenke - nest nederst på høyre side (14. April).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Og så er det en 45-åring som også heter Peder Pedersen på Gissenås i 1825. Han er vel neppe identisk med navnebroren fra samme sted som giftet seg for andre gang i 1800. LenkeIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- i tillegg er det en Peder Pedersen Gisenaas som har fått utflytningsattest 7. juni 1824. Han skal til 'Tronhjem' og er 21 år gammel (på nedre halvdel av høyre side): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, han kunne jo for så vidt være interessant, - og da tenker jeg på Peder Ås, - siden han er 21 år (f.ca.1803). Jeg er sannelig ikke sikker på at min leseevne strakk til da jeg tolket teksten i kirkeboka vedr. at han er ”oppfostret”” i Holmestrand. (Se lenkene for ekteskapsinngåelsen til Peder Aas ii innlegg 17.) Kunne han ha klart å reise fra Rennebu til Holmestrand via Trondheim, og bli både godt gift og utdannet 6 år etterpå ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Den utflyttende Rennebuværingen Peder Perdersen (21 år i 1824) er identisk med Peder Aas, Det sier hvertfall Rennebuboka (innlegg 11 i denne Lenke ). Snublet forresten over dette temaet. Det var nyttig å lese.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- men kanskje er dette Anders` første barn; dåpsbarn nr 26, Karen; Lenke Hennes far er tjenestedreng Anders Peders. Merck. Ved den første fødselen i Rissa er det anmerket at det er begges andre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

hei igjen.Jeg prøver nå å gjennomgå de aktuelle kirkebøkene for å finne dåp og konfirmasjon for min Anders Pedersen ,men har ikke lyktes enda. Jeg har bare hans far Peder Pedersen Rennebu ingen mor foreløbig. Jeg har funnet det tvilsomt at leilendingen og fiskeren på Rissa kunne være sønn av Helene Rønnau men jeg leter vidre. Etternavnet Gissenås kunne kanskje blitt til Aas? Setter pris på deres hjelp da jeg har problemer med å lese og finne fram i de ulike kirkebøker. Jeg synes det er rart at det ikke skal finnes flere opplysninger om prestens døtre dette er da ikke så langt tilbake i tid. hilsen anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Så lenge Rønau-tvillingene var mindreårige, fulgte de nok med til stedene til der faren var prest. Ruta var jo grei:. Beistad-Oppdal og så til Dalernes prosti (i Trøndelag !!. Var det Stiklestad mon tro ??)Primær-opplysninger om dåp, konfirmasjon event. fødsler og død vil kanskje finnes i kirkebøkene der, men det finnes da også muligheter i bygdebøker, NST-artikler etc.. om disse personene. Helene som var den eneste som overlevde faren (d.1828) døde iflg kilder antakelig i 1830-årene, og jeg vil tippe det skjedde enten i Christiania eller Holmestrand.Det som gjorde denne saken litt spesiell, var at vi jaktet på noe vi trodde var udokumentert. (Embetsmannsdatter med barn utenfor ekteskap er jo pikante greier !) Jeg forsto det etter hvert slik at det lå an til en mulighet for at Peder Aas Pedersen som ble Helenes ektefelle i 1830, muligens kunne ha hatt en sønn sammen med Helene før de inngikk ekteskap, - Anders Pedersen. Men vi kan vel nå regne dette for rimelig usannsynelig. Derimot kan man kanskje finne ut om Anders og Peder hadde en slektsrelasjon i Rennebu, men der er vi ennå ikke i mål.Det var et artig tema, men da Andres Pedersen dukket opp kunne det vært greit at de som kjente til tema 52301 Lenke , kunne sagt fra , så vi som trålet kirkebøker og lister kunne spart oss for masse arbeid som allerede var gjort. (Det er vel nettopp tema i 52301 debatten kanskje bør føres ?)Lykke til videre !IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

hei Jeg vet enda ikke helt vilken Peder Pedersen som var far til Anders Pedersen. Det var jo flere muligheter. Den mest aktuelle var han som flyttet i 1824 og det var han som ble gift med Helene hvis ikke jeg forstår feil!Det skal vel være lettere å finne slekt etter de kondisjonerte så jeg ville prøve å løse det andre veien. Man kan da regne med at Peder Pedersen åas hørte til i det skiktet? Jeg har begynt å se på hvem Anders Pedersen ble gift med for om mulig finne noen svar. Andreane Paulsdatter Berg har aner Rokset og Krognes i Rissa. Takk for hjelpen jeg skal lete vidre. Hilsen anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.