Gå til innhold
Arkivverket

[#52754] Hvem er Asgjer Jensdatter Augland?

Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Takker så mye for ditt bidrag. Lurer litt på den Anders du nevner på 42 år i manntallet for 1666 kan være Gunnild Berntsdatter Aurebekk sin første ektemann. I Oddernes bygdebok nevnes at hun var gift med en Anders og fikk barna Christen, Christi og Nils, død før 1688. Gunnild giftet seg andre gang med Jon Andersen Røyrås og datteren Christi giftet seg med Jon Andersen Røyrås?Beklager men dette er litt innviklet for meg.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg har sett litt nærmere på Norgesglasset.Det viser seg at navnegårdene Augland/Torridal med Rypestøl og Aurebekk er nabogård til Augland/Greipstad med?? Røiraas.Røiraas kan i og for seg opprinnelig vært del av A/T.Spørsmålet er om ikke de to Auglandsgårdene gitt naboskapet i allefall før 1610 men sikkert lenge før har vært en gård, og at slektskapet er nært.Har du forøvrig undersøkt hva skiftene sier. Det finnes øyensynlig et fra Augland/Aurebekk. Finnes det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

T.O.:Du vil også i 1550 under Åmsland g.nr. 32, finne at foruten ødegården Røyraas g.nr. 28 så er det en ødegård til Helland (Heddan) g.nr.31. Hvem var Jon Heddan? Tror nok det er en del feil i tidligere innlegg 1, 2 osv.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Vedr. skifte så har jeg ikke undersøkt dette.I ditt siste innlegg stiller du spørsmål om slektsoppsettet ang.Asgjer Jensdatter Augland (har selv også gjordt det), men tror jeg har funnet vielsen til Ole Osmundsen Nodeland og Asgjer Jensdatter Augland i 1732 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9825&idx_id=9825&uid=ny&idx_side=-149>Lenke . (Er ikke så flink til å tyde).Når det gjelder tipset til innlegg nr. 2, så mener jeg dette er riktig. Hvis du leser Skarpeid sin side (min første lenke), så finner du under skifteoppsettet, skifte fra 1747 under plassen Buestøl, avdøde Niels Tollachsen. Her nevnes bror til avdøde Jens Tollachsen Augland og søskenbarn sin ektemann, Ole Osmundsen. Går ut i fra at Tollachsen eller Tollisen går ut på ett.Som nevnt tidligere er jeg ikke flink til å tyde, men lurer på om dette kan være Asgjer sin dåp i 1716 Permanent sidelenke: Lenke .Det kan se ut til at Jens Tollachsen Augland ble enkemann før 1733, siden han trolovet seg i 1733 med Gunnild Olsdatter Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det er alltid svært viktig å få frem det som måtte være kildebelagt så tidlig som mulig, for da slipper andre å anvende samtidig btid i noen tilfelle. Tror du har løst T.O.'s Tolli...nå.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Beklager så mye, hvis jeg har kastet bort noen sin tid på denne saken. Som jeg nevnte i mitt innlegg nr 8, så er jeg ikke godt nok innsatt i gårdene og ble forvirret over Finsland og Greipstad. Med bidrag fra alle, så greide jeg å sette dette i sammenheng.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

ETter utveksling av mail med Torleiv Odland har jeg en hypotese om de eldre på Augland i Greipstad.1 1624 har en Thorgi Augland vel 1 3/4 hud odelsgods i Augland samt 1 hud i Neseim i Vanse.(I tillegg er det vel han som står oppført med 9 eng i Vigeland i Valle sogn (Sør-Audnedal). Hvilken av Vigelandsgårdene er foreløpig uvisst)1617 under Neseim i Vanse står oppført Guttorm Mosby som eier.I følge Oddernesboka så er dette Guttorm Osmundsson Mosby fra Augland i Toridal som vi ovenfor har sett er nabogården til Augland i Greipstad. Han har i sitt annet ekteskap en sønn Torgi som der anføres til Føreland i Hægeland hvor det i 1647 ganske riktig finnes en Torgi Føreland. Imidlertid tyder eiendomsforholdene forøvrig ikke på noen tilknyttning mellom de to fårdene Augland (T) og Føreland selv om man ikke skal se bort fra ekteskap eller andre kilder som kan fortelle noe.Foreløpig ser det ut som Torgi Augland (G) må være den samme Torgi som anføres som sønn til Guttorm i Oddernesboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Kristian Fjeldsgård. Ja nå etter å ha vær ute av drift en stund, så måtte jeg finne fram mine notater. Det er virkelig interessante opplysninger du kommer med.Når det gjelder Guttorm Mosby, så har jeg i mine notater at han giftet seg med Guri Andersdatter Loland. Vet ikke om det sier deg så mye, men jeg har bare notert det ned en gang. Det kunne jo komme til nytte vet du. Thorgi Guttormsen Føreland var visst gift med Steivor Knudsdatter Fjermedal.Nå har jeg dessverre ikke Oddernesboken tilgjengelig, så jeg bare roter i notater.Til Knut Fjogstad, så har jeg lest det innlegget tidligere, men en 'fersking', som det jeg er, tar det litt tid å skjønne alt sammen, men jeg prøver.Jeg setter pris på at dere vil dele deres viten med meg.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Odelsmanntallet 1624 har jeg at Ljøde (Gulaugsson Vestre Haaland i Halse) Haalandt har 1 hud i Føreland i Hegland sognGAse Grim i Oddernes har 9 eng kjøpegods i 1624.I 1647 matrikkelen er nevnt to Førelandsgårder og det er gnr 62 Vestre og 80 Østre Føreland. Østregården lå i 1647 i Raabyggelagen dvs Aust-Agder.Vestre er i 1647 på 1 1/2 h eid av Iver Føreland som også har part i Tveresland i Bjelland.Den gården som er ført under Raabyggelagen i 1647, dvs. Østre eies av Ljøde Haaland i Mandal med 1 hud og Torgi Føreland med sine søsken 1 h. og han bruker det hele. Ljøde har en sønn Torgi og jeg antar at det er han som er på Føreland i 1647.Oddernesboka nevner at Torgi Guttormsson på Føreland og deretter broren Anders. Det trenger i og for seg ikke være noe motsetning her. Det kan være Vestre de nevnes på, men på andre tidspunkter enn de kildene jeg har foreløpig.I og for seg er det ikke noen umulighet for at det er Torgi Guttormsson som nevnes på Østre Føreland i 1647.Gullaug Vestre Haaland er gift med søster Sjur Nilsson Haddeland hvis etterkommere sitter med pantegods i Augland i Ossernes (F.ø. uvisst hvilken Auglandsgård) Men det kan være gammelt slektskap som har medført deling av Føreland og en del til Haddeland og en del til Augland (T)Imidlertid har jeg kartlagt Augland for lite detaljert (kilden for Torgi og Anders på Føreland bl.a.) til at jeg vil si noe sikkert.Spørsmålet er om Torgi Augland i Greipstad aldersmessig kan være identisk med Torgi Føreland og Torgi Guttormsson Mosby?Til det trenges flere opplsyninger og for tiden har jeg ikke mulighet til å gå videre med det, om ikke noe skulle dukke opp ved et tilfelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Ja, hva du kommer med.Det er nok flere med meg som prøver å følge med på hva du finner.Holder tritt så godt jeg kan.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.