Gå til innhold
Arkivverket

[#52768] Kommuneoversikt over alle som ble over 100 år


Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Celvin Ruisdael

Mener du bakgrunnsfargen i ruten der navnet står ?Fargen betyr at han eller hun er kommunens eldste innbygger i alle fall etter 1951.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

Jeg mente bakgrunnsfargen ja. Var litt interessant å lese da jeg flere ganger besøkte Maren Bolette Torp sin bror. Han ble 'bare' 99 år. Søskenflokken var visst Norges eldste et par år.DagH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Hei Dag. Kjempeinteressant det du skriver om broren til Maren Bolette Torp.Jeg har lagt inn dette om henne på no.wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Maren_Bolette_TorpHar du navnene på hennes søsken og evt fødsels- og dødsdatoer ?Til Mariann. Jeg fikk inn datoene til Kristianne Vikanes. Hun levde 09.06.1889-27.02.1992 og ble vel 102 1/2 år gammel. Hun kommer med på listen over 102-åringene, som vi såvidt har begynt å jobbe med. Celvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Hofsødegård

HeiDette hadde jeg i min database:Maren Bolette sine foreldre var Ludvig Kristiansen, født 24 Des 1850, og Anne Nilsdatter, født 22 Okt 1848.Hun hadde følgende søsken:Hilda Sophie f. 29 Okt 1878, ble 87 år. Hun kallte jeg alltid 'Bestemor med tuppene' :-)Anna Lovise f. 10 Apr 1881Nora Cathrine f. 10 Des 1883Einar Olai f. 16 Sep 1885, død 1984. Lagde god sylte til jul.Gunda Teoline f. 6 Mar 1888Karl Bernhard f. 5 Jun 1890, død 1965Johan Ludvigsen f. 20 Apr 1894, døde etter 1965 Ellers står det mer om denne familien i Bygdehistorien for Fet, bind 4, side 629-632. Der er det også et brudebilde av Maren og hennes mann. Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ang. Kristianne: Her er dåpen hennar, dødsdatoen hugsar eg ikkje, men eg veit kvar grava er, så eg kan gå å sjå ein dag eg er i nærleiken likevel.LenkeVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

MAREN BOLETTE TORP 21. des 1876 - 20. feb 1989 - 112 år og 61 dagerHennes foreldre var :Ludvig Kristiansen Moen : 24. des 1850 - 1940. Han døde 89 år gammel (har noen d. datoen ?).Anne, født Nilsdattter : 22. okt 1848 - 1935. Hun døde rundt 87 år gammel (har noen d. datoen ?).Hennes søsken var :Hilda Lovise Moen, 29.10.1878-21.01.1965, oppnådd alder 86-2-23Anna Lovise Hansen, 10.04.1881-20.07.1978, oppnådd alder 97-3-10Nora Katrine Weibye, 10.12.1883-31.12.1976, oppnådd alder 93-0-21Einar Olai Moen, 16.09.1885-19.08.1984, oppnådd alder 98-11-3Gunda Esther Kjøstad, 06.03.1888-14.11.1984, oppnådd alder 96-8-8Karl Moen, 05.06.1890-26.09.1965, oppnådd alder 75-3-21Johan Moen, 20.04.1894-21.06.1976, oppnådd alder 82-2-1Scannet bilde av Maren (112)

bilete4079.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei! Vet ikke om dette er interessant, men jeg finner henne ikke på lista di. Svigerinna til oldefaren min ble 102+Stange, Tangen Anne Marie Sørli f. 27.02.1861 i Feiring d. 14.10.1963 på Haugsødegården, Tangen i Stange.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Celvin Ruisdael

DagH: Takk for sjekk på gravlunden. Listen over søsknene over er foreløpig. Et par av navnene må sjekkes nærmere.Anne Karin: Listen på nettet har med de som ble 103 eller mer. Svigerinnen til din oldefar kommer med sammen med 102-åringene. Vi har såvidt begynt å jobbe med de.Oversikten over de som ble 103 år eller mer 1951-2006 er nå oppdatert per 6. februar. 95 % av alle er nå funnet http://medlem.spray.se/celvin/Kommold.xlsI slutten av februar ventes også de som døde 103+ i 2007 å bli tillagt oversiktenHvis noen har opplysninger om de 59 gjenværende (de som ennå ikke er funnet), så meld gjerne fra. Celvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Her har du en lenke til 2 over 100 år i Haugesund. Av dem en av dem du leter etter...Bruker du ikke Gravminner i Norge på DiS-Norge sine sider for å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Hei Arne, og takk for innlegg og lenker.Jo, jeg bruker gravminnene mye. Mye av det som er der er riktig, men det har også sneket seg inn en del feil derBl.a haugesundsdamen :Torlaug Mathilde Solbakk er blitt sjekket opp mot Folkeregisteret.De har hennes fødselsdato 06.02.1898-19.02.1992, slik at det er en annen person fra Haugesund vi ser etter. (Gravminnene har f. år 1888)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Det er ikke lett å forholde seg til all informasjon som ligger på gravminner, nei. Har selv merket det en gang og to...Har du en sideliste med dem som er sjekket og funnet feil på? Da blir det lettere å kunne finne ut om det er feil i listene en leter gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg aner ikke om du allerede har registrert en 101-åring jeg støtte på forleden i Møre og Romsdal: Hilda Marie Hansdatter Eidsvåg, f. i Kristiansund 1864, d. samme sted 1965. Jeg har dessverre ingen datoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Lenkene til sidene som jeg hadde funnet fram i går kveld funket dårlig da jeg ikke sa noe om de begrensningene i søkene på gravminner i Norge jeg hadde.Mulig kandidat til Norges eldeste, om han ikke er sjekket ut. Peder K. Herrefoss 0201,1852 0604,1966 Herefoss, BirkenesOg noen eldere som jeg fant under samme søket:Josefine Marie Thommassen Andersen 1209,1858 2802,1966 ArendalAnne Aas 1606,1856 0705,1967 Vegusdal,BirkenesTorgeir S. Straume 0507,1852 3101,1963 Hylestad, Valle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Til Hans Mathisen : Takk for opplysning. Vi hadde ikke Hilda Marie Hansdatter Eidsvåg, Kristiansund tidligere¨Til Arne B Kristiansen : Når det dukker opp såpass mange som er oppført i gravminnene med en alder 110+, trenger vi å sette fram en klype salt eller to og gjerne tre for den del ...Olav Hovatn fra Froland (1892-2003) er den eneste fra Aust-Agder med dokumenterbar alder som har blitt over 110 årRekordinnehaver blandt vestegdene er Tomine Torjusdatter Seland (1864-1972) fra Audnedal. Hun ble nær 107 1/2 år gammel.Oversikt over døde som ble mer enn 108 år, samt fylkesvise rekordinnehavere http://medlem.spray.se/celvin/Fylkold.xls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Ingen fare.... Vet at ikke alt i gravminner er like korrekt. Det kommer mye av at det som står i registrene over gravene er inkorrekt eller manglende informasjon. Har opplevd en god del slik i min slekt. Det er jo tross alt ikke minestralbøker. Kommer helt an på hvem som har skrevet inn informasjonen og når.Mener at det er bedre å melde ifra slik at en får sjekket opp personene og dermed få kvalitetssikret informasjonen.Ellers så lurer jeg på hva som har fått en til å sette opp en slik en liste, og hva som driver en til å jobbe med et slikt prosjekt.....Har mine hobbyer som ikke er like A4 for de fleste....Finnes det ellers en egen side med full informasjon om prosjektet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Arne (45) - eg er blant dei som har 'gamlesamling' som hobby, og det har alltid fascinert meg å tenkje på all den visdomen og alle opplevingane som er samla hos dei riktig gamle. Som barn sat eg ofte og høyrde på ein grandonkel som fortalde frå gamle dagar - og eg hugsar at han fortalde ting som far hans hadde fortalt at bestemora hans igjen fortalde då han var liten - og når ein tenkjer på at det eg då fekk høyre, var ei helsing frå 1770-åra, berre gjennom to mellomled, får ein litt perspektiv på tinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Peder K. Herrefoss har feil dødsdato. Han gikk bort i 1926!!! Sjekket ut bygdboka for Herrefoss. Kona sin dødså stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Oversikten over NORGES ELDSTE PERSONER er nå oppdatert med de som døde i 2007se [url="http://medlem.spray.se/celvin/Kommold.xls>http://medlem.spray.se/celvin/Kommold.xlsI 2007 døde 46 personer 103 år gammel eller mer (3 menn og 43 kvinner)I 8 kommuner fikk vi ny k-eldst i 2007 : Halden, Marker, Tønsberg, Hof VF, Tinn, Sokndal, Herøy MR og ØrstaOversikt over de eldste NÅLEVENDE er utlagt online her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.