Gå til innhold
Arkivverket

[#52862] Karen Trulsdatter, hvor fra?

Gjest Kathe T. Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Engedahl

Her har dere noen av folka i denne debatten. Dette gir både svar og nye spørsmål.02.11.1780-13.12.1781 (Kongsberg) Even Halvorsen Grav i Nordre Bergs bakkene, død 01.11.1780, om ettermiddsgen, ingen livsarvinger. Siri Chatrine Jonsdotter. Jgjenlevende. Hans arvinger er 'søsken':1. Niels Halvorsen Eger, død for nogle aar siden.A. Brorsønn Halvor Nilsen, død. Var gift med Marthe Hansdtr. Stengelsrud. Hun nå gift med Anders Ingebretsen Røraas. Halvor og Martes barn:a. Sirine Halvorsdatter 26 Aar, tjenende hos David Nikkerud.B. Erich Nielsen paa Eger, død. Enken lever og bor paa en plads kaldet Woltoll ved gaarden Herstrøm paa Eger.a. Niels Erichsen over 20 aar. På Plads kaldet Wiltoll ved gaarden Herstrøm paa Eger.b. Halvor Erichsen imod 20 Aar. På Plads kaldet Wiltoll ved gaarden Herstrøm paa Eger.c. Else Erichsdatter omtrent 16 Aar på Eger, tjenende hos sin faster som er gift med Jacob Skredder paa Eger.C. Lisbeth Nilsdatter på Eger. Gift med Iacob skredder boende paa Eger.2. N.N. datter død for mange Aar siden, var gift med Svend også død. Deres datter A. Helle Svendsdatter som skal oppholde se her paa stedet, og for det medste nærer sig ved betling.Enkens lagverge Lars Lorentz. Plassering av hus nevnes. Ingen hjemmel til huset. Hennes mann hadde satt det opp selv for en 40 aars tid siden. Fortsetter 13.12.1781 Enkens lagverge er nå Jngebret Torgersen. Her følger mannens arvinger [nevnt ovenfor]. Enken og Halvor Nielsens enke kjenner ikke til flere arvinger en de nevnt her. SAKO Kongsberg byfogd, Kongsberg by, skifte A skifteprotokoll Nr. 12 1789-1794 folio 38-39. No 24. Herstrøm i Sandenfjerdingen husmannsplass der under 31.05.1768. (Stepanus Bagges hus i Hougsund)Erik Nilsen død,Karen Kjeldsdatter hans enke.Deres barn:1. Nils Eriksen 11 år.2. Halvor Eriksen 4 år.3. Erik Eriksen 1 1/2 år.4. Else Eriksdatter 4 år.Anordnet som Verge Hans Augustiniusen på Lille Stenset, også lagverge for enken som ikke kunne møte selv. Boet registrert 21.05.1767, i den sammenheng nevnes avdødes mor (uten navn). Enken nevnes som Erik Nilsen Viltøls enke. Senere nevnes enkens svigermor Maren Eriksdatter. SAKO EMS Skp. 15 side 274-275.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at flere lokale slektsforskere hjelper her. Det store mysteriet er vel hvem denne Karen Kjeldsdatter ( kieldsdatter) var.Hun må i alle fall være eldre enn f. 1744??Finner ingen passende kandidat f. i Eiker.På søk finner jeg kun denne Karen Kjeldsdatter født i nærområdene, men det er vel ikke samme damen?LenkeNoen forslag fra lokalhistorikere om hvilke kilder kan søkes etter henne?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

En brikke til27.06.1771 trolovet, 18.08.1881 viet på Eiker Anders Hansen Herstrømeie og enke Karen Kielsd. Herstrømeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Tusen takk til alle gode hjelpere!Imponerende godt jobba! Her ser vi at Niels Halvorsen f. ca. 1709 hadde en bror Even. Halvor har vært gift med en Marthe Hansdatter og etterlater seg datteren Sirine ca. 26 år.Men han har også vært gift med Karen Kieldsdatter (innl.15) Karen Kielsdatter har også vært gift med Erich iflg.både ekstraskatten og div. andre innlegg. Jeg stusset også litt over navnevalget Else. Iflg. FS er barna Halvor Erichsen f. ca 1763. Else Erichsdatter f. ca. 1763 og Erich Erichsen f. ca 1766. Dette er de 3 yngste. Enten er Else oppkaldt etter Erichs avdøde hustru - noe som ikke var uvanlig, eller etter Karens mor. Mulig en ny ledetråd eller til mer forvirring. Jeg er nesten fristet til å tro at navnet Trulsdatter kan være feilskrevet - at det skal være Kieldsdatter. Tusen takk igjen alle gode hjelpere!! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Et innlegg kun for kuriositeten skyld. 1.Ved inngåelse av ekteskap (nr. 14/1757 Eiker)fremkommer det, så vidt jeg kan se ikke noe om at noen av partene er enke eller enkemann, ergo skal det være 1.ekteskap.2.Iflg. innlegg 26 står det at Halvor var gift med Marthe Hansdatter Stengelrud. Deres barn Sirene ser ut til å være født rundt 1754-- Da stemmer det ikke at Halvor gifter seg igjen med Karen i 1757. Det er jo hans enke Marthe som gifter seg igjen med Anders Ingebretsen Røraas.3. Likeledes er det påfallende at det eldste barnet, Niels er født rundt 1758. Tidsmessig riktig tid for et svangerskap etter Karens inngåtte ekteskap i 1757. Jeg ser også at han er kaldt Erichsen i F.T 1801, hvor han er bosatt på Wiigen Søndre i Eiker. Der bor også Karen Kjeldsdatter - enke 2 gang.Min frimodige konklusjon blir at presten/klokkeren har skrevet Halvor isteden for Erich. Det meiker sens i alle fall. Men jeg er fortsatt mottagelig og takknemlig for innspill. M.v.h Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

I innlegg 26 hvor jeg presenterte to skifter skrev jeg ”Her har dere noen av folka i denne debatten. Dette gir både svar og nye spørsmål.”Det ser ikke ut til at noen reagerte på dette. Det jeg tenkte er at i skiftet fra 1768 har vi en søskenflokk med Nils, Halvor, Erik og Else. I 1781 har vi Nils, Halvor og Else. Det er ting som taler for at dette er samme søskenflokk. Men hvor Erik i 1781?. At han ikke er nevnt blant arvingene tyder på at han er død uten arvinger. Egentlig er han så ung at han knapt kan ha rukket å få barn om han vokste opp. I innlegg 1starter denne debatten nettopp med det som kan være denne Erik og dennes foreldre. Ut i fra hva som kommer frem her så har ikke Erik Eriksen noen etterkommere. Eller er det så at de to enkene har glemt å oppgi en forholdsvis nær slektning av deres avdøde ektefeller? Det er faktisk en Erik Eriksen i samme område, med riktig alder som har stor etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Hei! Takker for innspill. Som jeg skrev til en børjan, så var det Karen Trulsdtr.ktr.Karen Kjeldsdtr. jeg-i utgangspunktet lurte på. Sønnen Erich g.m. Ingeborg Andersdtr. den 18.7 1790 har jeg hatt en stund. Barna: Anne Erichsdatter f. 20.10.1790 - Maren Erichsdatter 13.11.1792 - Else Kari Erichsdtr. 1794 - Eric Erichsen 10.8.1798 - Anders Erichsen 19.8.1802 - Else Erichsdtr. 24.5.1806. Maren og Else har jeg rukket å sjekke dåpen til i Eiker kirke, de andre ikke ennu. Men jeg går ut fra at det er denne Erich du mener. Jeg innrømmer tvert at jeg ikke så at navnet hans manglet i oversikten over arvinger. Antagerlig fordi navnene står som Erich,Nils Halvor og Else. At Erich er faren blir nok borte i lesingen. Men han skal da være i live fram til 15.6.1833 hvor han dør på Solberg gård i Eiker. Dersom det finnes flere opplysninger, hadde jeg vært veldig glad for å slippe å lese det mellom linjene - det er innfløkt nog i alla fall. Ennu engang: tusen takk!! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Beklager at jeg var noe kryptisk i mine uttaleser Kathe. (34) det er samme Erik Eriksen jeg tenker på når jeg skriver det jeg gjør i (33). Før jeg fant skifte etter Even Halvorsen hadde jeg bare et spørsmålstegn vedrørende hvem som var far til Erik Eriksen gift med Ingeborg Andersdatter. Nå har jeg mer en et spørsmålstegn, selv om det kanskje strider imot rettskrivningsreglene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Hei igjen! Ja, jeg er helt enig i at spørsmålene formelig hagler (Det får være som det være vil med reglene)Dersom vi går ut fra at det er riktig som det står i kirkeboka i 1766 (innl.1) at far er død og at mor heter Trulsdatter.....Jeg går ut fra at det ikke er mer enn en Erich Nielsen fra Herstrømeie som dør i 66. Da skal han ha barn med både K. Trulsdatter iflg. kirkeboka og med K. Kjeldsdatter iflg. skiftet i 68. Fullt mulig det, men vi burde kanskje finne det i kirkebøkene. Som det er nå så er det ingen Trulsdatter å finne, kun Kjeldsdatter. Det er også hun som i 1801-tell bor på Wiigen Søndre sammen med sønnene Niels og Halvor. Erich bor samtidig på Herstrøm. Nå var vel dette bare husmannsplasser slik at det ikke var noe særlig mening med odelsretten - Erich var jo den yngste. At sønnen Erich ikke er oppført i skiftet i 1781 er vel mer betenkelig. Er det originalskiftet du har sett, eller kan skriveren ha gjort samme feil som meg - lest og skrevet navnet Erich kun en gang? Obs - der ble det ennu ett spørsmål. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

36 Ja jeg har kikket på originalskifte. For sikkerhetsskyld kan du kikke på skiftene for Kongsberg som ligger her på Digitalarkivet. Det bør være med der.Det er mange år siden jeg arbeidet med disse folka, men jeg mener og huske at jeg ihvertfall fant to Erik Eriksen som komfirmanter, med nogenlunde riktig alder. Den ene sjaltet jeg ut med en gang, den andre gjorde jeg ikke noe mer med. Om det betyr noe så mener jeg sistnevnte bodde på Korsgården, som ligger ganske nær Viken. Herstrøm ligger noen kilometer unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Haisann! Var, av nyfikenhet inne på skiftet og kikket. Fant (naturligvis) ikke noe annet og mer opplysende jeg heller. Jeg ser at vi begge har vært inne på DIS/Nedre Eiker - Christian Nielsen, som har forbindelse med denne debatten. Maren Erichsdatter og Christian Nielsen er mine tipp, tipp. Jeg uttalte meg nok litt eplekjekt om at mor til Erich Erichsen heter Karen Trulsdatter. Det riktige hadde nok vært å si at det er det det står i kirkeboka.Jeg kan vel gå god for at hun heter Karen!! Jeg tror vel ikke vi kommer så mye lenger før en eller annen- som sitter inne med solid viten kommer på banen. Tusen takk foreløpig - og alt godt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

03.05.1807 begraves på Eiker Kari Kjelsdr. Wiltøl. 83 Aar gammel og fattiglem.[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061220620676.jpg>LenkeSelv om det er stor sansynelighet for at det er riktig 'Kari' som er på søndre Viken i 1801 så vil jeg tro det er henne vi har her på Viltil.For de som ikke er kjent så gikk utvidelsen av Nedre Eiker kirkegård for noe år siden på bekostning av Viltil under Herstrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Obs samme lenka to ganger. Får heller legge inn ei annen her isteden. Lenke 27.11.1756 giftet Halvor Niels: Wilter og Martha Hansdr. Stengelsrud seg på Kongsberg. Dette er nok skrivefeil for Wiltil. Det skiftes etter Halvor på Kongsberg 09.11.1758. Enka er da kalt Marthe Nielsdatter og trolovet med Anders Ingebretsen. Verge for datteren Siri 1 ¾ år gammel var farbroren Even Halvorsen. SAKO Kongsberg byfogd, Kongsberg by, skifte A Skifteprotokoll Nr. 4 1752-1762.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Spennende oppdagelse med Karen ( Kari) Kjeldsdatter innlegg 39. Håper dette kan bli et gjennombrudd i denne innfløkte saken. Flott arbeid , Jan.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan den Halvor Eriksen som bor på samme gård Søndre Vigen , være Kari ( karen) sønn fra skiftet, innlegg nr. 26 ?Nevnt rett over Kari Kjeldsdatter 1801?LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Skam få den som gir seg!! Jeg istemmer med Gunn i at dette er flott jobba Jan! Da mener jeg vi kan gå god for at det ikke er Halvor som gifter seg med Karen Kjeldsdtr.,men Erich. Iflg. innl. 36 har jeg også antatt at det er sønnene til Karen/Kari som bor sammen med henne på Wiigen Søndre, i alle fall meget sannsynlig. Da er vel det meste i boks da, får vi tro. Tusen takk - dere er jammen iherdige. Alt godt fra Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Kathe Tove Røed

Jeg har tatt for meg denne saken igjen for å prøve å finne ut av hvem som er Karen Kjeldsdatters foreldre. Men før jeg begynner en ny debatt om det lurer jeg på om noen kan hjelpe meg å tyde navnene på cautionistene ved vielsen i Eiker krk. den 26.6.1757. Paret står som nummer 14. Sidetallet mangler dessverre. OBS..For dem som ikke fulgte debatten - vi kom fram til at navnet på brudgommen er feilskrevet. På forhånd takk! Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.