Gå til innhold
Arkivverket

[#53017] Leyermål; hva skjedde med Marta Knudsdatter Fiske / Kvitingen f ca 1724?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kikket nærmere på lenken til den 'uægte' Ole födt i september. Jeg synest det står 'fader Lars Olsen Metisdalen og moderen Anna Andersdtr Holdhus (moderen er skrevet over navnet hennes) Under står de andre du nevnte.Men den Lars Olsen Midt-Hisdal jeg fant var jo allerede gift og budde på Os i 1742 og broren, Lars, var bare 13 år. Ja, det ser jeg at det er skifte etter vår Peder Fiske! LenkeDet går jo å få det sjekket, tar du deg av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Ole Andersen du fant konfirmert er vel han som er födt her og döpt överst til venstre i 1743: LenkeKlarer ikke å tyde fadderne, men den siste er vel Kari Anderdstr Gjöen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her ser vi at den 'uægte' Ole du fant nok var sönn til Lars Olsen og Anna Andersdtr, her er de 'publik absolveret' Andre handlig under konfirmantene til venstre: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, ser begge to.OK. vi får se hva Yngve svarer videre på AF. Har jo inne en annen debatt der om saken også.Ha en fortsatt fin kveld i Angers,Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har finkjemmet kirkeboka fra 1739 (innkludert) til 1744 uten å finne noe 'uægte' barn som kan passe.Er det mulig, som allerede sagt over, at barnet ble födt et annet sted? Det kan jo til og med hende at det ble födt etter at Marta ble fengslet!Marta kan være konfirmert för de flyttet til Kvitingen. Merkelig nok er de ikke nevnt i bygdeboka under Kvitingen. Der står faren og hans andre kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det var jo typisk for den tiden, jeg mener at de ikke nevnes. Det samme er tilfelle i en del tilfeller i Kyrkjebø (morfars) og i Haus (der jeg vokste opp). Heller ikke frøkner og ungkarer ble alltid nevnt. Skal prøve å se litt mer i Bergen, det må vel være her hun satt, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

St Jørgen, der tukthuset hørte til, har ikke dåpsprotokoller så tidlig, ser det ut for. Der er døde fra 1743. Ingen Marta Knudsdtr som passer, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser og at det er to Marte/Marta Knudsdtr som blir begravet fra St J i 1754 og en i 1757.Men det er absolutt ingen merknader - heller ikke alder.Ellers finner jeg og en Marte Knudsdtr her i 1748: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=86&filnamn=STJORGB&gardpostnr=797&merk=797#ovre>Lenkeog en annen i 1750:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vi får ta det pø om pø med SAB. Nå får vi først se hva de finner ut mht til tingbøkene, om der er lakuner rundt 1740-1745. Kanskje de får noen til å kikke etter for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(32) Jeg tror ikke at Marta kan ha blitt konfirmert på Evanger før de flyttet til Samnanger. Faren ble gift i Samnanger på forsommeren 1731. Da kan ikke Marta ha vært mer enn ca 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte jo på det etterpå! Muligheten er jo den at hun ikke ble konfirmert. De hadde jo 'aldri høyrt guds ord' stod det i bygdeboka!Vi få vente og se hva som står i domsboka, den må jo eksistere ettersom Lauskard kopierte litt fra dommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til 38: Nei, nettopp - dei (to søskena) hadde aldri høyrt Guds ord. Dei var med andre ord _ikkje_ konfirmerte. Kvifor dei ikkje var det kan det vera mange årsaker til.For dersom vi no tek bygdebokforfattar Nils Lauvskard på ordet, (og eg for min del trur at Lauvskard her sitérer frå ei tingbok eller ein rettsprotokoll. Men kva for ein??) så har det altså lite for seg å leita etter Marta blant konfirmerte i Samnanger, Os eller i andre sokner; - ho er ikkje der, rett og slett.Peder vart ikkje konfirmert før i 1757, altså _etter_ at han hadde sona ferdig domen sin.Når det gjeld barnet, så kan det sjølvsagt ha vore dødfødd. Og då finn ein det kanskje ikkje i kyrkjebøkene, i alle høve ikkje alltid.Ei anna sak er at sjølv omn barnet levde opp så kan det òg henda at presten i Os (altså prost Nils Leganger) kan ha _nekta_ å døypa barnet, grunna den sterke kombinasjonen av følgjande årsaker/'synder':a) foreldra var ugifte b) mora var ikkje konfirmert c) foreldra var søsken (innavl)Altså ei 'trippel-synd' om det er noko som heiter det.I tillegg er det, som de alt har vore inne på, sjølvsagt mogeleg at Marta fødde barnet medan ho sat i tukthuset (i Bergen?), og at barnet vart teke frå henne og sett bort til andre for oppfostring.Uansett trur eg framleis at nøkkelen til løysinga ligg i ein eller annan rettsprotokoll, men - kva for ein?Forfattaren av bygdesoga for Samnanger (Lauvskard) gjev ikkje nokre hint om _kvar_ han har funne materialet? Skriv han noko om dette i føreordet til Samnanger I kanskje??Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du har sikkert rett i alt dette, så det er nok mulig at vi aldri finner ut av det. Lauvskard sier og at 'korleis det gjekk med systeri veit me ikkje.'Heller ikke nevner Lauvskard et presist år. Han sier at Peder Knutsson var 14 år og Marta 19 år 'då domen fall'.'Det vart prova i retten at korkje faderen eller stykmori kunde lesa i bok eller utantil, og difyr kunde dei ikkje læra borni noko helder. Borni hadde ikkje lært noko, ikkje 'Fader vår' eingong. (...) I domen stend: Deres Hoveder bliver at avhugge ved Sverd, og deres Legemer bliver at begrave. Hvilken vores Dom til Overrettens paaskjönnelse indsendes.'Og så skriver han at 'saki kom til yverretten' og at dommen ble mildere.Dermed skulle en tro at den förste dommen falt i 1741 ettersom Peder var födt i 1727. Dommen i overretten må vel da ha falt et år eller to etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er skiftet etter Peder Fiske klart; 'Peder Knutsen Fisket u. Langeland Os 46 A.a13 1814-1819. Dato 9. august 1814, enke Anne Arnesdatter, og barn Knud P., Anders P., Anne Pedersdatter, enke, Marie P., g.m. Peder Nilsen under Gjerde, Anne P., g.m. Johannes Olsen.' Altså står Knud oppført først, og er dermed den eldste. Ikke noe uekte født barn med søsteren Marta. Men det forventet vi vel heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Kenneth Bratland har vært borti en liknende sak i Aasane, han har funnet dommen og det hele: LenkeInteressant å lese, vet ikke om det kan hjelpe oss videre da.Ellers kikket jeg på det andre skiftet du spurte etter og ser at Lauvskard har tatt 3-tallet for et 5-tall og dermed gjort alle barna 2 år yngre enn de da egentlig var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott. Har lagret en kopi. For dokumentet viser hvor dommene kan være gitt. Først av alt venter vi nå på tingbøkene for perioden 1741-1743. Får håpe der ikke er noen huller i den perioden.Så er det mulig vi må kontakte Riksarkivet. Tror vi får la dette ligge en stund. Yngve svarte et klart JA på at tingbøkene vil bli digitalisert med det første, slik jeg forsto han. Har tidligere vært i kontakt med H Aasheim som skriver 4.10.07:'Hei! For tida skriv eg av tingbok nr. 24, 1700, for Sunnhordland. Og før det har eg skrive av nr. 23 for 1692, og nr. 22 for 1690. Så det er nok eit stykke fram til 1743. Eg har ikkje tilgang på boka du spør etter. Har du teke kontakt med Yngve Nedrebø på Statsarkivet?.......Om andre held på med avskrift av tingbøk for Sunnhordland veit eg faktisk ikkje. Nedrebø har i alle fall ikkje nemnd noko for meg.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kjellaug; når døde Knud, far til Peder og Marta? og konene? Vil prøve å finne dem i kirkeboken og så spørre etter evt. dødsmelding / skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står det dessverre ikke i bygdeboka, står kun at han var nemd som busitjar her (Kvitingen) i 1745.Finner ingen som kan passe i gravlagde i Samnanger fra 1669-1766.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ivar Vaksdal, er det nevnt noe i Evangerboka om:Knud og Anne fikk flere barn enn Marta og Peder?hvilket år Marta var født?og hvilket år Anne døde?og når familien flyttet til Samnanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra, Arnfrid, får håpe at det vil bli mer bare vi/du får fatt på denne dommen.Skulle tro vi skulle finne Martas födsel i Evanger.Skal pröve å sjekke litt der i ettermiddag da jeg ikke orker å ta fatt på skolearbeid etter en lang uke som övingslærer!!Må slappe av litt innimellom og det gjör jeg når jeg leiter i kirkebökene-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, jeg har kikket. der er ingen ting, som du sier. vielsen var jo i 1719. den har jeg funnet, men finner ingen døpte barn i perioden 1719 til 1721. Men Knud Rasdalen er fadder til minst en, så jeg vil nå tro at de ville ha døpt barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.