Gå til innhold
Arkivverket

[#53017] Leyermål; hva skjedde med Marta Knudsdatter Fiske / Kvitingen f ca 1724?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgrim Sørnes

Da Martha døde, noterer protokollskriveren i Trondhjem tukthus '...og lod intet af Verdie efter sig'. For de andre fangene er han nitid med å notere opp hvert eneste plagg og hver eneste skje som kan ha noen som helst verdi, så dette må vel innebære at Martha døde fullstendig utarmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Torgrim, kan du sjekke om Peder Rasmussen Linga er nevnt i Tukthusprotokollen for Trondheim, se debatten ovenfor. I tingboken for Sunnhordland i 1702 står det at han ble sendt til Trondheim.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Jeg er ikke i Trondhjem nå, var bare en svipp innom på vei fra svigermor...så det blir en stund til jeg er der igjen. Veldig behagelige mennesker i Statsarkivet der, fulle av hjelpsomhet og med et anlegg som virket bortimot nytt. Tukthusprotokollene for 1700-tallet er derimot et rent kaos; den som skrev dem har begynt veldig flott og beregnet 1 side per innsatt fra 1740 av, men når han nådde slutten av protokollen er tydligvis budsjettet blitt trangere, da gikk han tilbake til side 1 og begynte å føre på nye innsatte fra 1770 av og utover, og når han således var ferdig med protokollen for annen gang ser det ut som han rett og slett har brukt den resterende plassen.Som om ikke det var nok førte han også en annen og tynnere protokoll som ser ut til å dekke 1750 og 1760-årene; men heller ikke denne er systematisk i noen rimelig tolkning av ordet.Jeg tror derfor det vil være vanskelig å spørre noen der oppe om å slå opp, det tar svært lang tid å finne noen, jeg måtte sitte og bla meg frem side for side. Dette er absolutt noen bøker som en eller annen burde digitalisere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Igjen tusen takk til Torgrim for utrolig god hjelp vedr Marta Knudsdatter.Fra Trh tukthus protokoll ved Kjell Bugge:'Martha Knudsdatter [ikke i reg:] Qvettingen, dømt i Bergen, hadde en bror, døde 29-3-1750 ; 13-8-1744 ; 35 (som er protokoll i Trh tukthus)'Hva indikerer datoen 13.8.1744?Jeg er fortsatt interessert i opplysninger om Martas dødsfall, som altså skal ha vært 29.3.1750, og evt opplysninger om hennes barn. Det vites ikke om barnet ble født levende eller var dødfødt. Det er leitet gjennom alle aktuelle KB i Os og omegn etter denne dåpen, men den synes ikke å finnes der.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det var der jeg fant adressen i Kongensgate og sammenholdt den med menigheter lenke på min nettside. Da fant jeg at det var Vår Frues i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.