Gå til innhold
Arkivverket

[#53065] Når døde min tipp-tippoldefar Halvor Jensen Bjelland (f. 1794, Holt A-A)?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Berge kan her også bety Berge-eie, muligens Fjærkleivene - som i dag er en bydel i Tvedestrand. Tidligere var dette et utpreget 'fattigstrøk'.Det er likevel litt gåtefullt hvorfor Halvor Bjelland oppholdt seg der, og ikke hjemme i Kjenndalen i sønnen John Jørgens husholdning, der han åpenbart bodde i 1850-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så 'gåtefullt' er det nok likevel ikke. Som legdekall flyttet han nok rundt mellom flere gårder, og så har han vel avgått ved døden mens han hadde opphold på Berge.Det har antakelig vært slik at sønnen rett og slett ikke hadde råd til å ha ham hjemme. Han hadde muligens også en periode måttet underholde flere ugifte søsken.Halvor Jensen måtte sannsynligvis gå fra slektsgården på Bjelland ca. 1825. Da tvillingene Syvert og Lars ble født i 1823, blir han nemlig kalt 'Gaardmand', mens han ved dattera Signe Gullines fødsel i 1827 er 'Inderst'. Gården hadde vært på 1 hud 6 ksk da Halvor overtok den. Etter at han måtte 'kvittere' den, ble den solgt og delt i to bruk. Det var også noen husmannsplasser knyttet til gården, i hvert fall Kjenndalen (som Halvor selv flyttet til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg nok må på jakt etter mulige skifter og pantebok-opplysninger får å få ordentlig tak i gårdshistorien her. Det hele virker litt underlig. Tipp-tippoldefar hadde flere søsken. Flere av dem døde som små, men i hvert fall tre brødre vokste opp og giftet seg. Alle ble sjømenn (matroser):- John Jensen Bjelland (1795-1852) var gift to ganger: 1) 1823 i Holt m. Gunnild Gullovsdtr. (1796-1825); 2) 1726 i Flosta m. enken Karen Pedersdtr. Hun var datter til en los fra Dahl i Flosta. Hadde tidl. vært gift med matros Arnt Thorsen Vrangesund u/Joranstad (død 1824: 'omkom med en Dæksbaad imellem Danmark og Norge'). Det kan se ut til at begge John Jensens ekteskap var barnløse. Det ser ellers ut til at han eide og drev farsgården Bjelland noen år etter at broren Halvor hadde måttet gå fra den. Gården ble så solgt og delt i 1838. John Jensen var gårdbruker og matros.- Jens Jensen Bjelland (1799-1841), g. 1827 i Flosta med Gunhild Marie Pedersdtr. Dahl. Jens Jensen og kona var bosatt i Dahl, der de eide et gårdsbruk. Jens Jensen døde i Antwerpen, der han også ble begravet. Han er kalt gårdbruker og matros. Tre kjente barn: 1. Serine Marie Jensdtr. (f. 1827), g. 1858 m. den over 20 år eldre matros Knud Pedersen Narestø (f. 1805). Ei datter, Pernille Knudsdtr. (f. 1859), som i 1900 er fattigforsørget, ugift, og bor hos slektninger på Vatnebu. 2. Jens Peder Jensen (1844-1895). Styrmann. Gift med sin kusine, Serine Jørgensdtr. Arnevik (f. 1842). Ei datter, Maren Jensen (f. 1867), som eide gårdsbruket i Dahl i 1900 (ugift). 3. Christopher Jensen (1837-1844). Druknet ved brygga utenfor hjemmet i Dahl.- Jørgen Jensen Bjelland (1802-1859), gift 1826 med Maren Gullovsdtr. Songe. Bosatt på Arnevik i Flosta, der de eide et gårdsbruk. Jørgen var gårdbruker og matros. Barn: 1. Serine Jørgensdtr. (f. 1827), gift med fetteren sin, styrmann Jens Peder Jensen Dahl (se ovenfor). 2. Thorborg Jørgensdatter (f. 1829). Ugift eier av gårdsbruket i Arnevik 1900. 3. Jens Jørgensen (f. 1831, død liten). 4. Jens Jørgensen (f. 1836, konf. 1850). 5. Gunnild Jørgensdtr. (f. 1838). Levde i 1867. Ant. ugift. 6. Grethe Marie Jørgensdtr. (f. 1840). Bodde ugift hos søstera Thorborg på Arnevik i 1900.----------------Det ser altså ut til å være sparsom med etterkommere etter Halvor Jensen Bjellands søsken. De øvrige søsknene hans var:- Christopher Jensen Bjelland (f. 1789, konf. 1807 - ikke sett siden).- John Jensen Bjelland og Halvor Jensen Bjelland (tvillinger f. 1791, døde små).- John Jensen Bjelland (f. 1792, død liten).- Ole Jensen Bjelland (f. 1797, konf. 1812 - ikke sett siden).- Helje Kirstine Johnsdtr. Bjelland (f. 1801, død liten).- Helje Kirstine Johnsdtr. Bjelland (f. 1804 - ikke funnet konfirmert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg i stor grad i denne og tilstøtende tråder har fokusert en del på slektas maritime tilknytning, er det litt artig å registrere at da Gunborg Helene Lydersdatters halvbror, Lyder Christian Tellevsen Vatneboe, ble døpt i Flosta 27/3 1813, var MATROS Halvor Jensen Bjelland blant fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Selv om spørsmålet i overskriften nå har fått sitt svar, er det et par uløste spørsmål når det gjelder etterslekta som jeg leter etter svar på. Det dreier seg om to av barna til Halvor Jensens bror Jørgen (se innlegg 28):- Jens Jørgensen, f. 1836. Siste registrering jeg har på ham, er konfirmasjonen i 1850.- Gunnhild Jørgensdtr., f. 1838. Siste registrering jeg har på henne, er i 1867 da hun i et tilfelle var fadder.Ble de gift? Flyttet de ut av sognet? Når døde de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har du funnet Gunhild Jørgensdatter i 1865-tellingen? Jeg fant bare denne damen med samme navn i Aust Agder: LenkeHun står oppført med et annet fødested, så det er vel ikke den rette damen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunn! Takk for innleggene, men det er nok dessverre ikke de rette personene (feil fødesteder). Både Jens og Gunhild ble døpt i Flosta.Når det gjelder Gunhild, er det pussig at jeg ikke kan finne henne i ft. 1865, for jeg er nokså sikker på at det er hun som er fadder da søsteren Serine Jørgensdtr. og Jens Peder Jensen (som var deres fetter) fikk dattera Maren døpt i Flosta 29/9 1867. Hun kalles da Gunhild Jørgensdatter Arnevig.Her er mora og den yngste søstera i 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt en mulighet for at presten kan ha skrevet feil navn på fadderen i 1867. Kanskje skulle det stått Grethe Jørgensdtr. Arnevig (altså Gunhilds søster)?NB! Jeg finner heller ingen annen Gunhild Jørgensdatter i Flosta i ft 1865 som kan passe til å ha vært fadder i 1867.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er jo ikke umulig at presten skrev feil navn, men skriften var tydelig i alle fall. Pussig at denne Gunhild i alle navnvarianter ikke finnes i 1865-tellingene. Har også lett ganske grundig i folketellingene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo føye til at jeg har saumfart kirkeboka flere ganger, og jeg er overbevist om at verken Gunhild Jørgensdatter eller Jens Jørgensen er begravet i Flosta før 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har muligens dumpet borti et 'hull' i ft 1865, for jeg finner heller ikke søstera Torborg Jørgensdtr. der, og hun levde beviselig til etter 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg føye til at Thorborg Jørgensdtr. Arnevik, 30 1/2 år, i kirkeboka for Dypvåg/Flosta er meldt flyttet til Arendal 2/6 1860. Det samme er søstera Serine Jørgensdtr. Arnevik, 33 1/2 år.Om Serine faktisk flyttet, er uklart. Jeg finner henne ikke innflyttet til Arendal, og allerede 18/12 1864 gifter hun seg i Flosta med sin fetter, styrmann Jens Peder Jensen Dahl. Serine har da adresse Arnevik.Thorborg er imidlertid i kirkebok for Arendal meldt innflyttet 30 år gammel fra Arnevik i Dybvaag. Innflyttingsåret er satt til 1858, men kirkebokført først i 1862. Hvor lenge hun ble boende der (hun var 'Tjenestepige'), vet jeg ikke - men i 1900 er hun altså eier av barndomshjemmet i Arnevik, og hun bor sammen med sin yngste søster, Grethe Marie Jørgensdtr. (begge ugifte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorborg Jørgensdtr. døde 3/1 1912. Hun var da stadig ugift og bodde i Arnevik. Dødsårsak: Åreforkalkning. Det blir i klokkerboka for Flosta opplyst at hun 'Levet av sine egne midler'.Pige Gunhild Jørgensdtr. døde 42 år gammel 2/6 1880. Bosted: Arnevik (det er fremdeles en gåte at hun ikke finnes i ft. 1865).Styrmann Jens P. Jensens kone Serine Jensdtr. (skal være Jørgensdtr.) døde i Dahl, Flosta 12/4 1874.Disse søstrenes mor, Maren Gullovsdtr. (Jørgen Jensens enke), døde 85 år gammel i Arnevik 2/3 1883.Jeg kan jo også ta med at Jens Jensens enke (Jens P. Jensen Dahls mor), Gunhild Marie Pedersdtr., døde i Dal 16/10 1871.---------------Det ser ikke ut til at verken Jørgen Jensens datter Grethe Marie eller Jens Jensens datter Maren døde før 1924 (det siste året dødsfall i Flosta er registrert i de skannede kirkebøkene).-------------------Det gjenværende 'mysteriet' er da Jens Jørgensens skjebne etter konfirmasjonen i 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.