Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#53409] Ivar Anneus Johannessen f. 1856 på Movaldet i Stiklestad i Verdal

Recommended Posts

Gjest Janne Högdin

Ivar Anneus Johannessen, som var f. 01.12.1856 på Movaldet i Stiklestad i Verdal, tog attest till Sverige 28.11.1874.Han fanns som bonddräng i landsbyn Bäcken i Offerdal sogn i Jämtland i 1879 då han gifte sig med Lisbeth Olofsdotter, som var f. 23.11.1856 i Enarsvedjan i Offerdal.De fick barnen Johan f. 1881, Ingeborg 1884, Anna 1886 och Brita Elisabeth f. 1890. Barnen var troligen alla födda i landsbyn Bäcken i Offerdal.Det sista spåret jag har efter familjen är 1890 då Ivar var arbetare i landsbyn Bäcken. Vid folkräkningen i 1900 finner jag ingen av familjen i Sverige.Tyvärr har jag inte tillgång till kyrkböckerna för Offerdal efter 1889, jag kan inte leta vidare där. Jag har en gammal anteckning om att familjen ska ha rest till Norge i 1894, var jag fått det ifrån har jag glömt (och inte heller noterat, vilket kallas för slarv!)Finns familjen i Norge?

Gjest Janne Högdin

Berit och Randi!En ros till er båda!Det blev för svårt för mig när jag letade i Norge eftersom Ivar Anneus vid återkomsten använde sitt andra förnamn och dessutom bytte efternamn till Ekeberg! Ekeberg är också en landsby i Offerdal, men jag tror inte att familjen någonsin var där.Randi! Nu har jag den senaste CD-skivan Sveriges dödbok! Hör av dig om du har några frågor!Hade! Janne H.

Gjest Trond Okkenhaug

Hei igjen alle tre! Etter 1 mnd. 'permisjon' på Gran Canaria er det trivelig å sysle med 'forna dar' igjen. Anneus Ekeberg døde 22.11.1925, ikke 1924. Han er da nevnt som kjører med egen hest, og var en av de aller siste som dreiv 'Jamt-skyssen'- frakta varer over til Jämtland for jämter som hadde handla mere enn de sjøl kunne frakte med seg heim etter martnasferder mm. Se foto av Elisabet i Verdalingen 25.03.2000 Litt om barna: Johan f. 03.03.1881, utv. Amerika 08.04.1903 Ingeborg ble g. i Verdal m. Elling Haldorsen Fikseaunet, etterslekt, se Leksdal s. 536. Anne f. 07.11.1886 utv. Amerika 16.06.1902 Brita Elisabet g1m. Rolf Johnsen Marken, 9 barn, g2m. skomaker Nils Nilsson, 1 barn. Kristine d. 14.05.1906 Olga f. 07.03.1899, d. 22.03.1917 på Ørmelen av lungebet. mvh Trond

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.