Gå til innhold
Arkivverket

[#53448] Ingeborg Hansdatter gift Gjerde, Samnanger, f ca 1814.

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette er sikkert Eli/Ellen Rasmusdtr i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f11243&gardpostnr=88&personpostnr=1477#nedre>LenkeHun var da tjenestepike på Holdhus, så hun er vel fra distriktet.Men det blir ikke lett å finne ut av det tenker jeg for det mangler skanna kirkeböker her.Ikke finner vi noe på FS heller uten en fra Fana: LenkeEn Rasmus gifter seg i 1780 og kona heter Anna: LenkeMen mor til Hans het jo og Anna, så det trenger ikke være dem. Jeg tenker på oppkalling selvsagt.I 1767 gifter en Rasmus seg med en Synneve:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilif Røen

Tok utgangspkt. i en Eli Rasmusdtr. i 1801-tellingen - 16 år,tjenestepike, Gravdal Hovedgård,Strandebarm.Når jeg leser mine gamle notater har jeg en Rasmus Ø.Dyngeland/Myrdal g.m Synneva Johannesdtr.Børdal 1752-93 som hennes foreldre; men har jeg rett Eli Rasmusdtr.? Mvh. Eilif Røen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilif Røen

Din Eli, fra Holdhus er vel så sannsynlig som min fra Strandebarm,men uansett kunne foreldrene vært Rasmus Olsson Ø.Dyngeland d.1792 g.m Synneva Johannesdtr, Børdal 1752-93?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen Johannes på Bördal med en datter Synneva i bygdeboka, men det vil ikke si at hun ikke kom fra Bördal. Vi har jo etter hvert oppdaget mange feil her.Det blir nok ikke lett å finne ut hvem denne Eli var. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilif Røen

Fra Fana-boken, Myrdal bruk 1:' Johannes Andersen Børdal f. ca. i Samnanger, d.1785, bygsla i 1757. G 1 1732 m. Synneva Olsdtr. Langeland f. ca. 1706 i Samnanger, d.1761. Barn: Anna b. på Kvernes i Sunnhordaland, Brita b. på Holdhus, Anders, Malena b. på Stend, Marta b. på Håland, Ola, Synneva s.n.' G. 2. m. Eli Olsdtr. f. ca 1703 i Samnanger (?), d. 1782. Ingen barn.Rasmus Olsen Børdal,bygsla i 1781-94, G 1 m. Synneva Johannesdtr., f. ca. 1752, d. 1793.Han flytte til Skjold og seinare til Helgeplassen og Natland der han var husmann. Barn: Eli, Gunnvor, Synnneva b. på N.Natland.Kan man knytte denne familien opp mot Samnanger boken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan man. Side 641 i S I:Johannes Andersson f. 1708, g 1732 med enken Synneva Olavsdtr Langeland. Budde först på Tveit og siden på Myrdal, Fana der han döde i 1785.Han var sönn til Anders Monsson Bördal (1681-1750) og Malena Pedersdtr. Degift i 1706 og fikk 8 barn.1. Johannes (over)2. Kari g 1750 m Peder Rasmusson Haga3. Guro f 1712 g 1742 m Mons Sjurdsson Kleppe4. Peder f 1715 g 1746 m Kari Nilsdtr Tveit (Stålby)Dette paret flytta og til Fana (Samdal)5. Anna f 1716 g 1747 m Mons Larsson Grönsdal b. p. Kismul i Fana6. Hogne g 1746 m Anna Nilsdtr Jarland b. p. Skeie i Os7. Magdela f 1721 g 1744 m Jakob Johannesson Sandvik8. Aagota f 1727 g 1752 m Sjurd Pedersson Gulpo (Gullbrå?) b.p. HagaAnders Monsson Bördal var sönn til Mons Johannesson og Guro Olavsdtr Höysæter. Side 592 står det at de ble gift 1680 og fikk bare denne ene sönnen, Mons döde omkring 1682 og enka gifta seg igjen i 1683 med Hogne Eriksson Höysæter. De fikk 6 barn.Derimot finner jeg ingen Rasmus Olsen i Bördal. Men det ser ut for at du har funnet rett Eli for da har hun vel vært hos sin tante på Holdhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita S. Johannessen

Hei, har dere funnet ut av hvem som faktisk er foreldrene til Samuel Andersen Børdal f. 1711 og d. 1785 g. med Kari Andersdatter Gjerde?mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita S. Johannessen

Takk Arnfrid, ut i fra det som er kommet frem til nå så er jeg enig i at han trolig hører til den søskenflokken som er nevnt her ja (31).Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna til Rasmus og Synneve:1.Synneve, f. 1781: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=FANADOEP&gardpostnr=3488&merk=3488#ovre>Lenke2. Eli f. 1782: Lenke3. Elie f. 1785: Lenke4. Gundvore, f. 17875. Johannes, f. 1792: LenkeSer en Rasmus Olsen får to barn på Myrdal med Malene, men det förste barnet står hun som Olsdtr og det andre som Jakobsdtr. Det stod Jakobsdtr da de gifta seg.1. Ole f. 1795: Lenke2. Synneve f. 1796:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forlovelsen og giftermålet til Rasmus Olsen og Eli Johannesdtr i kirkeboka: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 5 (1773-1799), Ekteviede 1781, side 327-328. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8799&idx_id=8799&uid=ny&idx_side=-165>Lenke Permanent bildelenke: LenkeBegge fra Myrdal, ingenting om Bördal her! Vitnene ser ut til å være Jan Andersen Tveteraas (finner han ikke på Tveitarås i Samnanger) og Hans Jonsen Steen.Så vi kom ikke lengre med det!Men finner to rasmus Olsen födt i Fans som kunne være i passe alder og begge har mor som heter Eli.En fra Sædal: LenkeEn fra Sövik: LenkeEn fra Grimstad med mor Synneve:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan jeg jo gi litt informasjon om Synneve Olsdtr som ble gift med Johannes Andersson Bördal.Hun var f. 1707 på Bruvik og foreldra var Ola Fabiansson Fokstad/Fossmark (1677-1718) og Siri Jensdtr Fossmark (1685-1709)De gift i 1700: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=91&filnamn=hausvgd&gardpostnr=165&merk=165#ovre>LenkeSynneva Olsdtr ble först gift (11/6-1726) med Lars Torsteinsson Langeland (1699-1731) og fikk en datter, Siri f. 1729 med han.Synneva gifta seg så med Johannes Andersson Bördal i 1732:Lenke Her står det riktignok 'pike', men det må jo være feil da.I kirkeboka står det ikke det: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Samnanger i Os, Ministerialbok nr. A 4 (1669-1760), Kronologisk liste 1733, side 67. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeForlovelsen og giftermålet står begge i siste kolonne til högre.Synneva var forresten min 4x-tippoldemor og Johannes Andersson var bror til en annen av mine 4x-tipper.Olav Fabiansson Fokstads far skal være Fabian Olsson Fokstad ca 1649-1712, kona er ukjend. Vaksdal bygdebok II, side 73.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilif Røen

Har bra kontroll på Synneva Johannesdtr. sin slekt, når vi nå har funnet riktig Eli Rasmusdtr. Det er denne Rasmus Olsen (Børdal ???), jeg ikke finner ut av. Lånte Fanaboken idag. Skal se om jeg finner noe. Jeg har også d.d 14/2 1792, men i Fanaboken står det 1793. Vitnet, Jan Andersen Tveteraas, er vel den samme som Jan Andersen Koldal/Tveiterås (Samnanger/Fusa),som bygslet på Tveiterås i Fana?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Eg har ein liten teori om kven Rasmus Olson er. Ei Gunnvor Rasmusdtr. Haga, Samnanger, f.1722 vart g.i 1747 m. Ole Danielson søre Holmefjord. Lenke Desse fekk borna: 1.Rasmus f. 1750. (FS har han som f. i 1748) 2. Peder, f. 1753, 3. Agate, f. 1757. Rasmus skøytte i 1778, og var brukar til 1780. Det står ikkje noko meir om han i bygesoga. Men med tanke på at Rasmus Olsen i Fana hadde ei dotter som heitte Gunvor, er det ikkje utenkeleg at det er Rasmus frå Holmefjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnvor Rasmusdtr f. 1722 g. 1747 med Olav Danielsson Holmefjord var datter til Rasmus Andersson Haga f. 1684 og andre kona hans Kari Pedersdtr Sævell f. 1687. (Samnanger I, s. 495)Det hörest ut som en god teori, så gjelder det bare å finne kilder. Det eneste jeg synest er litt rart er at farens mor normalt vart oppkalla först.Etter hva jeg har forstått får de tre dötre för Gundvor. Eller har jeg tatt feil av denne Rasmus Olsen og en annen Rasmus Olsen fra Myrdal? Etter hva jeg såg blant gifte, ser det nemlig ut for at det var to med det navnet.Hvor har du Bördal fra når det gjelder rasmus, Eilif? Det står ikke det i kirkeboka, der stod det Myrdal. Stod det kanskje at han kom fra Bördal da han bygsla gården på Myrdal?Med hensyn til Jan Andersson Tveitarås, så er det vel da mulig at han er sönn til Anders Sjurdsson Trengereide/Koldal og Anna Ingjaldsdtr Eikeland (mine 3x -tipper). De hadde en sönn Jan som var födt på Koldal, Fusa og han ble gift med Magrethe Hansdtr Holdhus. Dette paret budde etter hva jeg har forstått på Tveitarås i Samnanger og fikk ihvertfall fire barn:Anna Lisbeth (1761), Engel (1763), Ane Magretha (1765), Magdela (1767)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilif Røen

Rasmus Olsen Sædal og Rasmus Olsen fra Grimstad, kan utelukkes, da jeg finner disse igjen med egne familier. Derimot står det kun, at Ole Rasmussen Søvik flyttet derfra i 1766, da kona, Eli Olsdtr., døde. Et barn sammen; Rasmus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er tydlig at de vil kalle en datter Eli. Det er det jeg undres over.Men jeg tviler på at det er rett Rasmus Olsen som dör i 1792. Vi finner Rasmus Olsen gift med Synneve som sagt i 1781: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=FANAVIG&gardpostnr=1135&merk=1135#ovre>LenkeMen hva med den enkemannen som gifter seg i 1794? Lenke Dette parets förste datter blir kalt Synneve, som jeg viste til over: LenkeHer er giftermålet til enkemand Rasmus Olsen Myrdal med pike Malene Jakobsdtr fra kirkeboka, högre side, kopulert 6. juli 1794 : Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 5 (1773-1799), Ekteviede 1794, side 367-368. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men finner ikke henne (Malene Jakobsdtr) i ft 1801. Derimot finner jeg en Rasmus Olsen i 2. ekteskap med en Malene Olsdtr (kan det være feil?). De har en datter Synneve som er 6 år og passer med den over: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=f11249&gardpostnr=72&personpostnr=1351#nedre>Lenke Men da Synneve ble födt stod moren som Malene Jakobsdtr. Derimot stod hun som Olsdtr da Ole ble födt (se over, innlegg 36) Eli Rasmusdtr var nok på Holdhus da og dette er vel Gunvor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at det er Johannes som dör her og at den som har skrevet dette av har fått det til å bli Rasmus selv: Död i Fana 14 februar 1792, Rasmus Olsen Myrdals sönn, 13 dager gammel: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 5 (1773-1799), Døde og begravede 1792, side 469-470. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8799&idx_id=8799&uid=ny&idx_side=-227>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være Rasmus Olsens datter Synneve som gifter seg her i 1817 (ekteskap n° 8)? Alderen passer, fant ekteskapet först her på DA, men der står det at han (Rasmus Styorksen) var fra Tössöy. Jeg får det til noe som ligner på Törouven: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Klokkerbok nr. A 1 (1816-1836), Ekteviede 1817, side 191. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8802&idx_id=8802&uid=ny&idx_side=-167>Lenke Permanent bildelenke: LenkeI 1801, finner jeg denne Rasmus Styrchsen på Natland Indre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen til den Rasmus Olsen som ble födt på Sövik, nest siste på högre side: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 3 (1736-1757), Kronologisk liste 1744, side 87. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8797&idx_id=8797&uid=ny&idx_side=-80>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eilif Røen

Fana- boken s.363:Rasmus Olsen Børdal bygsla i 1781-1794. G. m. Synneva Johannesdtr. f. ca.1752, d.d 1793. Altså står det ikke noe om når han døde.Videre :'Han flytte til Skjold og seinare til Helgeplassen og Natland der han var husmann.' Finner intet her (Fana-boken). Det er samme Jan Andersen vi snakker om, men jeg har ham på Tveiterås i Fana. 'Jan Andersen, f. ca. 1732 i Samnanger,d.1792, bygsla garden i 1758. G. m.Margrtet Hansdtr. f. ca.1730. Jan var lensmann i Skjold skipreide fra 1759. Barn: Anna Elisabeth b. på Steinsland i Samnanger, Hans, Engel b. på Kirkebirkeland, Anna Margreta s.n., Magdeli på Øvstun, Malena , Brita b. på Øvstun.' Hva står det i Fusa/Samnanger bøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.