Gå til innhold
Arkivverket

[#53517] Skipper Otter Steen f. 1831 Larvik - hvilken båt? Hvilken skjebne?

Gjest Kristinn Hegna
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristinn Hegna

Undertegnet Distriktslege Leegaard, det karer jeg å lese, men ellers var det så mye jeg ikke skjønte her at jeg ikke fikk med meg sammenhengen fra midten v side 3 og utover. Er veldig takknemlig for hjelpen din hittil, Gunnar. Det er mye tekst, men det ville vært utrolig snilt hvis du eller noen andre hadde hatt lyst til å gå løs på de siste sidene!Tusen takk,Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Kristinn! Her kjem resten...(49)Lyst til Sølivet, blev han bestemt for Sømandsstanden og har saaledes faret tilsøs Tiden til 17de Aar. I længere Tid syntes Alt at gaa godt og for 4 Aar siden blev han derfor befordret til Kapitaine. Paa sin første Reise til Qvebek, skal han have drukket stærkt og sprang under sit Ophold der overbord i Raseri- sandsynlig Delirium Tremens-; han blev reddet, men maatte forlade Skibet og sendes hjem; siden har han været betragtet som sindssyg. Hans Sindssygdom har yttret sig ved stille, indesluttet Væsen, bitter Sindsstemning, daarligt Humør, fornuftstridige Handlinger[,] Mangel paa Interesse for sine Nærmeste, for Udenverdenen, for Arbeide og Orden. Han gaar fordetmeste alene omkring uden at tale til Nogen, leer[?] ved sig selv, gjør forskjellige Bevegelser med Kroppen, begynder pludselig at dandse endog midt paa Landeveien, kort g[....] sig ofte, som om han havde en usynlig Ledsager- Hallucinationer?- Som T[...], der yderligere kunne tjene til at belyse hans Tilstand kan anføres, at han for et Par Aar siden alene i Andenmands Baad begav sig flere (12) Mile tilsøs uden Mad og uden andre Klæder end dem, han gik og stod i, forlod Baaden og kom tilfods Hjem. Da en Søster af ham nylig døde og hans gjenlevende Søster bragte ham dette Sørgebudskab(50)svarede han koldt 'kan jeg for det'. Han deltager ikke i Familiens Maaltider og Selskab, hvortil naturligvis Adgangen stod ham(51)aaben, naar han vilde opføre sig ordentlig; derimod foretrækker han at leve paa et lidet Værelse ude i Gaarden, hvor man bringer ham Maden, hvilken han ofte maa mindes om at fortære. Han taaler ingen Modsigelse af sin Familie uden at blive heftig; ved en saadan Leilighed løftede han en Kniv mod sin Onkel. Ganske nylig overfaldt han sin Onkel, der tilfældigvis mødte ham og intet ondt anede, med Næveslag, hvorved Onkelen ilde tilredtes i sit Ansigt. Familien anser ham derhos for Ondskabsfuld og frygter for, at det let kunde falde ham ind at stikke Ild paa Huset; af denne Grund holdes stadig Nattevagt, naar han er hjemme. Af Alt dette vil lettelig indsees, at han er til Skræk og Byrde for Familien, endmere iaar (da han, mod Sædvane har vægret sig ved at gaa tilsøs; for hvert Aar bliver det ogsaa vanskeligere at faa Nogen til at tage ham med. Foruden hans Hang til overdreven Nydelse af stærke Drikke,- det er sandsynlig at han ogsaa har været udsvævende in Venere- og hans medfødte Anlæg vides intet med Rimelighed at kunne anføres som Aarsag til Sindssygdommen; han har vistnok gjennemgaaet nogle Sygdomme, saaledes rheumatisk Feber og Blodbrækning, men uden at de har efterladt Følger, der med Grund kunne sættes i Forbindelse med hans Sindssygdom; for Tiden synes(52)han at være legemlig frisk. Kort før jeg nedskrev dette fulte[?] jeg med ham: han svarede ganske ordentlig paa de forelagte Spørgsmaal og viste ingen paafaldende Ufornuft i Samtalen, men der er i hans Person(53)og Væsen adskilligt som minder om den Sindssyge; han er slusket og hensynsløs i sin Opførsel. Søvn og Appetit ere ganske gode, Afføringen i Orden, Erindring og Kræfter ret gode; han er reenlig og lider hverken af Lamhed eller Kramper. Nogen Behandling i Hjemmet er ikke anvendt; hvad der forsøgtes i den korte Tid han var paa Gaustad Sindssygeasyl er mig ubekjendt. Familiens Hensigt med at søge ham optaget i Slesvig Daareanstalt er det Haab, at han ved nogen Tids Ophold paa et Sted, hvorfra han ikke har saa let for at komme Hjem, som fra Gaustad, skal kunne, om ikke fuldkommen helbredes, saa dog disciplineres saavidt, at han endnu kan blive et brugbart Medlem af Samfundet; lykkes dette vil Familien visselig gjøre Alt for at sikkre hans Fremtid paa hensigtsmæssigste Maade.Laurvig d. 18de April 1863.LeegaardDistriktslæge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg er egentlig litt målløs akkurat nå, men jeg klarer da å mumle fram et tusen takk for hjelpen. For en interessant historie! Det er vel sjelden kost å få så rike beskrivelser av aner som levde for 150 år siden...!Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Kjære Gunnar Sigdestad, du skal ha stor takk for hjelpen og tiden du har brukt på dette for meg! Jeg synes det er helt fantastisk interessant og hadde ikke klart det alene.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg fekk for nokre år sidan kopiar av pasientjournal frå Lovisenberg sjukehus i Oslo frå 1922 ved å henvende meg til Oslo kommune, Byarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jepp, her skal det kunne finnes noe LenkeNå har jeg jo fått blod på tann, så det kan nok bli en tur til Sognsvann...Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.