Gå til innhold
Arkivverket

[#53845] Oppslag bygdebok for Orkdal i Sør-Trøndelag, gården Barboe

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Otto Stien

Under min leting i tema 66562 gjorde jeg et oppslag i kirkebok for Orkdal. Der dukket det opp noe som tilsier at en opplysning i innlegg nr 19 giftemål 2 barn A Tollef må være feil Sitat: ''.....Folket på Berbu måtte ha meint seg framom dei fleste andre i bygda. Når storfolk skulle gifta seg, gjekk vigslinga føre seg i heimen, utan lysing på førehand slik som for vanlege folk. Tollef følgde denne skikken og vart vigd 14. juni 1781 på Berbu med Jonetta Jensdotter Kipper, truleg ei byjente.....''I kirkeboka er det Guro, hans søster, og Anders Jonsen Moe som gifter seg denne dagen. Ikke Tollef. Dette til orientering.Side 396, nr 9: LenkeMvh Geir Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

Tollef (Töllef) var gift med Jonetta Jensdatter Kleth født i Ihlen, Trondheim og døpt 07 jul 1761, Domkirken, Trondheim, Sør-Trøndelag. Hennes far er Jens Jonsen Kleth gift med Gurie Iversdatter.Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Otto Stien

Hei RuneJeg har sett på foreldrene til Jonetta Jensdatter, Jens Joensen Klæth ( ca 1723 – 1797) gift 04.10.1748 med Guru Iversdatter og deres barn. Jeg har foretatt en del oppslag i kirkebøkene.. Med det jeg har funnet der, samt gått inn på gamle tema som Anna Nilsen viser til i (25), har jeg funnet endel sprik som jeg etter beste evne vil forsøke å forklare her. Hvis det er noe jeg har oversett så regner jeg med en tilbakemelding.1.Oppføringene på begge Jonetta Jensdatters dåp, 1. 15. sep 1755, 2. f. 1761(47)(48) fikk jeg bekreftet. Jens er kun nevnt med navnet Kipper i 1761.2.Jeg fant to Iver Jensen, 1. døpt 20.08.1750, 2. døpt 20.10.1763. Nr 2 har jeg ikke sett nevnt i tema tidligere. Foreldre til nr 1 er nevnt Jens Joensen og Guri Iversdatter., nr 2 Jens Joensen og Guru Iversdatter. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2329&idx_id=2329&uid=ny&idx_side=-307>Lenke Hvem er den rette Iver? Er det to forskjellige familier? Det er kun ved Iver døpt 1750 at moren er nevnt Guri. Ved de andre barnas dåp er hun nevnt Guru.En indikasjon på dette fikk jeg ved oppslag på døde barn av Jens Joensen fra 1750 – 1763.Det er nevnt tre barn av Jens Joensen død. Det er selvsagt helt umulig å si hvilken Jens Joensen det er i disse oppføringene, men en av pikebarna er trolig Jonetta fra 1755. Eller er begge oppføringene den samme?:Pikebarn - 15 sep 1755 - Lenke Pikebarn - 7. des 1755 - Lenke Barn - 10 nov 1763 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Geir Otto.At en familie gav to barn samme navn kan ha flere grunner. Man ønsket å sikre seg at i det minste et av dem vokste opp. Eller at det første barnet var svakelig i sine første år, og at foreldrene derfor regnet med at barnet kom til å dø.Jeg har i alle fall sett mange eksempler på to og endog tre barn med samme navn i samme familie.At man bruker Guri, Guro, Gyri om hverandre var ganske vanlig. Det samme kan man foreksempel se med Jan og Jon, Johan og Johannes osv. Jeg vil ikke ta ditt eksempel som en bekreftelse på at det må være to familier med samme navn.Da kan det jo være en ide bl.a. å sammenligne fadderne.At Iver ikke var nevnt i skiftet etter Jens i 1797, kan jo tyde på at Iver døde før faren uten å etterlate seg etterkommere. Men også her har jeg sett eksempler på at barn ikke er nevnt i skiftet etter den ene foreldren, for så å dukke opp i skiftet etter den lengstlevende.I slektsgranskning er der lite som er absolutt sikkert, om det ikke kan dokumenteres. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Otto Stien

Hei RuneJeg er helt enig i at ingen ting er sikkert før det kan dokumenteres. Det er jo det forskning dreier seg om. Men enkelte gang kan det være nødvendig med litt 'høyttenking' for å få å drøftet et tema. Man finner detaljer, analyserer, deler med andre for så å drøfte. Mitt resonnement bekrefter vel heller ingen ting. Alt dette ligger kun som notater hos meg.Så til Guru Iversdatter. Det er helt klart at hun er en 'nøtt'. Har du noen indikasjoner / alternativer på hvor hun kan være fra, eller ideer hvor man kan lete videre? Det finnes mange lokale arkiv.MvhGeir Otto :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.