Gå til innhold
Arkivverket

[#53913] Alma Sofie Magdalena Edvarda Andreassen, f 1885-1890

Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Og her fra samme vielsen i Vestre Moland Mini. LenkeHvilken tekst som er tydligst kan jo forhåpentligvis eksperter da avgjøre?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Forsøk på tolking fra klokkerboka: 29 jul ungkarl Sømand , Andreas Andreasen , Lundvig? og pige Grethe Nilsdatter Kei..haug? Fødested brudgom F. Heinfos, O lundvig?Brud . V. Nedland?Fedre: Andreas Pedersen og Nils Syvertsen. Forlovere tør jeg ikke prøve meg på her.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om det nå passer bedre med Landvig som gårdsnavn, kan denne kandidaten passe til Andreas Andreassen, sømand her i 1865?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunn ! Jeg tror at jeg leser, Andreas Andreassen Landvig, Andreas Pedersen, er usikker på om det så står Hunfoss?Grethe Nilsdatter Kirkemyr, V Moland, Nils Syvertsen.Blant forloverne synes jeg lese, Jørgen Reiersen Lillefant. Etter det blir jeg usikker. Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kirkemyr er en gård i V. Moland 1865: Lenke Hun kan jo ha arbeidet der da hun giftet seg?Jørgen Reiersen skal vel muligens være fra Lillesand? Skal kikke litt etter mulige gårdsnavn.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den første forlover som var nevnt er en Aanond, men jeg lurer på om etternavnet skal være Sivertsen?En mulig kandidat her? LenkeGunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunn ! Tror du har rett med Sivertsen, for hvis jeg leser Kirkeboka om Sivertsen om igjen så er det nok søsteren Imborgine som står foran Jørgen Når en vet hva det skal være så blir det enklere. Ser du igjen så tror jeg du også vil være enig ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunn! rett igjen, dette er nok en bedre kandidat. Mitt forrige innlegg har jeg sjekket mot igjen og der trekker jeg meg, men det står noe der som jeg ikke klarer å tyde. Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fortsetter litt med Grethe Nilsdatter. Finner denne damen med fars navn Nils Syvertsen: LenkeKan tenkes hun bare var 20 år gammel ved giftemålet? Skal se om jeg finner henne i kirkebøker. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok rette dama. Hun skal være født i 1850 og ble gift i 1870. Jeg klarer ikke å skjønne hva som står foran farens navn. Prøvde med husmand, men det synes ikke å passe, men det er noe med mand. Noen ide? Ellers synes navnene er greie å lese, her. Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg trodde først det sto gardmand, som ofte er vanlig for en gårdbruker, men når jeg ser litt nede på siden så har presten der skrevet gardbruker som yrke , så nå lurer jeg også litt.Får lete i folketellingen en passe Nils Syvertsen, så vil muligens det oppklare saken?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at dette er Grethe mor som er enke her i 1865? LenkeFant ingen Nils Syvertsen med hustru Anne Larsdatter i V. Moland i 1865 i alle fall.Fortsetter leting .Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, han er det vel også mulig å følge senere? Vil jo vært 28 år hvis i live i 1900. Skal etter det jeg vet også være en søster, hun bør befinne seg mellom Alma Sofie og Niels Alfred dvs 1872 og 1888. Er fortsatt spent på hva Andreas Pedersen drev med, og hvem som var kona. Ellers så er nok Nils Syvertsen og Anne Larsdatter greie, de kom fra Kalved ser jeg, og det er jo Lillesand. Her er også ett spm hva de drev av virksomhet, sjøen kanskje? Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er også en sofie som døpes i 1874 av samme foreldrepar. Det spørs om hun dør før Alma Sofie og at det er en oppkalling her?LenkeSkal se i kirkeboka også om dette stemmer.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, her fant jeg dåpen som før nevnt. Her er også Jørgen Reiersen fadder: Se dåp nr. 100. LenkeDenne datter kan jo også ha levd opp, men siden en neste datter heter Alma Sofie, så kan det godt tenkes at Sofie fra 1874 døde som barn?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her bor familien i 1900 hos Anne Larsdatter: LenkeTo av barna til Andreas og Grethe er med her som du ser. Sofie vokste altså opp. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunn dette var flott, nu vet vi plutselig mye mere. Det passer jo at Grethe het Nilsdatter Kirkemyr i og med at hjemgården hennes klart er det samme. Moren er vel blitt enke etter Niels Syvertsen Kirkemyr, og har nu datter og svigersønn på gården. Andreas er jo Sjø Stuert og seiler antagelig en god del. Det skulle vært morsomt å finne ut når Grethe døde, og i og med at det er så lang tid mellom første barn og siste, Alma Sofie, så blir jeg ikke overrasket om det er flere barn.Foreldrene til Andreas er fortsatt ikke godt kjent, vi har Andreas Pedersen, Landvig og der stopper det foreløbig, men du verden du har funnet mye så langt.PS: Skal sende en mail til BM i Dk med opplysninger om JB, og se hva han kan finne ut. DS Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.