Gå til innhold
Arkivverket

[#53953] En sterk historie: Elias Larsen Kant, født 1867

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

(50) Finn, kan dette i tilfelle være far til Anders og Johan i 1801; Clemet Thomass., Bøxel Lap, Hatfjeldet, 27 år i 1. ekteskap; LenkeSer ut for at de ikke har fått barn enda. Anders skal være født ca 1810.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

(51) Nei dette er nok ikkje rette folket. Derimot finst det ein Aanet Clemetsen som held til på garden Børgefjell i 1801. Denne Aanet har ein son, Clemet som er berre 2 år det same året. Då Johan Andreas Clementsen gifter seg 25.08.1867 i Hattfjelldal vert far til Johan kalla nettopp Clement Aanetsen, og det vert opplyst at Johan var født 16.01.1826. Desse namnekombinasjonane er såpass uvanlege at eg vil tru det er rette folket vi har funne fram til. Far til brura er forresten kalla Nils Paulsen. Denne Nils må helst vera identisk med den eine forlovaren, Nils Paulsson Bergli. Sigrianna på Vålåskaret nytta nettopp dette namnet som slektsnam i følgje Nils Lykkja i Meldal Bygdebok (4).For å eventuelt koma til botnar i dette hadde det vore ein fordel om ein hadde funne vigselen for foreldra til Johan, samt vigselen til Anders Clemetsen og kona.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Avsporing! Vatnahalsen var vel i sin tid Norges lengste jernbane-tunnel, eller husker jeg feil? Han kan ikke flyttet på seg, f. eks. til Nordlandsbanen da? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Jeg legger inn en lenke til FT 1900 for Lars Johnsen og Sigrid Anna Johansdatter:Lenke Har ingen problmer med å forstå at mitt første innlegg her fikk deg til å undres over sammenhengen, Arnfrid !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Wenche Farstad

HeisannFant dette i ei bok som Harald Egil Folden har skrevet om Trollheimen, nærmere bestemt Folldalen og Vindøldalen.I 1925 kjøpte Sigrid og Lars Johnsen setra Bjønnaråa (Sæter-setra) av garden Sæther. Sætra sto/står sør for Rinnhatten. Ekteparet Johnsen bodde da i Vasslåtta ved Resvatnet. De hadde også fostersønnen Anders Fjeldner Renander. Sameslektene Renander og Kant ble etter hvert de største reineierne i Trollheimen.I samme bok står også nevnt at det i 1898 bl.a bodde en de kalte 'Finnen Nils' med datter Kristine i Fagerlidalen i Trollheimen. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.