Gå til innhold
Arkivverket

[#54079] Hvem var Karen Hansdtr., g. ca. 1764 m. Bjørn Torkelsen Joranstad (Øygarden)?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Jeg var innom SAK i dag og sjekket Joranstad i skiftekortkartoteket. En del interessant lå det der. La meg i første omgang referere litt fra de tre viktigste skiftene i denne sammenheng.Nedenes skifteprotokoll 1755-60, s. 200b: Jorundstad i Holt, Plads Ødegaarden, 23/9 1756.Karen Torgiusdtr. (død), g.m. Torchel Biørnsen.Barn: 1. Biørn 14 år, 2. Mogens 5år, 3. Aase 20 år, 4. Helgie 18 år, 5. Amborg 13 år, 6. Asborg 2 1/2 år.------------------------------Ned. sk. prot. 1760-63, s. 607: Jorundstad, Pl. Ødegaarden 11/4 1763.Torchel Biørnsen (død).Barn: 1. Biørn 21 år, 2. Mogens 12 år, 3. Aase (g. Gunder Hansen), 4. Helje 25 år, 5. Amborg 20 år.---------------------------Ned. sk. prot. nr. 25, fol. 534: Jorandstad i Holt.Sk. 24.10. 1783 Biørn Terchildsen; Enke Kirsten Tiøstelsdtr.Barn: 1. Terchild Biørnsen 14 1/2 år, 2. Tiøstel Biørnsen 8 år, 3. Niels Biørnsen 3 år, 4. Karen Biørnsdtr. 18 år.------------------Som vi ser er nok fødselsår for Bjørn Torkelsen og søsknene stipulert ut fra oppgitt alder ved skiftene etter foreldrene.Jeg fant ikke noe skifte etter Bjørn Torkelsens to hustruer.--------------Har du funnet noen dåpsinnførsler fra Flosta mellom 1728 og 1765, Gunnar? I så fall hvor? På Arkivverkets oversikt over kirkebøker er det nevnt at 1739-1753 skal være ført i Holt MINI A-2, men der finner jeg (som jeg har nevnt i et par andre sammenhenger) kun Austre Moland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan foreløpig ikke se noen annen mulighet enn at de kirkelige handlingene vi ikke finner dokumentasjon for, må ha foregått i Flosta. Vi skal jo her huske på at folk på Øygarden ikke trengte gå så mange skritt for å komme til sjøkanten ved Vrangesund eller Sanden. Og derfra kan man se rett over på Flosta kirke (10 minutters rotur til kirkebrygga). Veien til Holt kirke var derimot både lang og kronglete.Jeg har, som nevnt tidligere, en mistanke om at Bjørn Torkelsen Øygardens mor, Karen Torjusdtr. (se skiftet i 1756), var fra Flosta - nærmere bestemt Arnevik (som ligger tvers over sundet for Løvøya, Joranstads nabogård i vest).Igjen støter vi på kildeproblemer m.h.t. å få en slik hypotese bekreftet, men jeg henviser i første omgang til Dypvågboka. Der finner vi omtalt en Torje Olsen Arnevik, som var gift med Helje Albretsdtr. Bjelland (Holt). Det var skifte etter Torje Olsen på Arnevik i Flosta 14/12 1722 - og han hadde da følgende barn:1. Aase Torjesdtr., 26 år (g.m. Even Vroldsen Dahl).2. Ole Torjesen, 1 år i 1701; levde i 1763.3. Torborg Torjesdtr., 17 år i 1722 (senere g.m. Steffen Johnsen Dahl).4. KAREN TORJESDTR., 11 år i 1722.---------------Det at jeg peker ut ovennevnte Karen Torjesdtr. som Torkel Bjørnsens sannsynlige kone, skyldes ikke bare at hun er den eneste jeg har funnet i nærområdet i passende alder. De viktigste indisiene er: 1. Tilknytningen til Bjelland i Holt. Ved senere kirkelige handlinger i Øygarden-slekta dukker det opp overraskende mange faddere/forlovere fra Bjelland (flere av dem er etterkommere etter Helje Albretsdatters bror, Peder Albretsen Bjelland). 2. Navnelikhet (oppkalling?). Torkild Bjørnsens og Karen Torjusdatters barn hadde følgende navn: Aase, Helje, Bjørn, Amborg, Mogens (Mons), Asborg. Bjørn og Amborg er opplagt oppkalling etter barnas farmor og farfar. Vi skulle så ha forventet tilsvarende oppkalling av morforeldrene. Vi finner - overraskende nok - ingen Torje/Torjus (men det kan jo godt ha vært en som døde som liten). I stedet finner vi en Mogens/Mons. Men vi finner ei Helje. Helje Albretsdtr. Bjellands mor het Aase Nielsdtr. Joranstad/Strengereid, og vi finner ei Aase i barneflokken. Og ei søster av Helje Bjelland het Asborg (som Torkels og Karens yngste datter). Hun var for øvrig gift med en Ole Olsen Joranstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg maser litt videre med resonnementet fra forrige innlegg.Det var skifte etter Aase Torchildsdtr. på Ødegaarden u. Jorumstad i Holt 9/7 1782 (hun var død 12/12 1781). Arvingene var enkemannen Gunder Hansen og barna Hans Gundersen (23 år), Karen Gundersdtr. (18 år) og Aase Gurine Gundersdtr. (4 1/2 år).Sønnen Hans Gundersen har jeg tidligere registrert som forlover/fadder i flere sammenhenger uten å kunne plassere ham helt:a) Hans Gunnersen Øgaard er forlover for Jens Johnsen Bjelland og Signe Halvorsdtr. 24/5 1789.b) H. G. er forlover for Christen Pedersen Holm og Karen Bjørnsdtr. Øygarden 6/2 1790.c) H. G. er fadder for Christen Pedersen Holms og Karen Bjørnsdtr. Øygardens datter Mette Marie 22/6 1806.-----------La meg så minne om følgende:Christen og Jens Bjelland er forlovere da Mons Terkelsen Ødegaarden og Maren Olsdtr. Joranstad blir trolovet i året 1800.Dersom vi så holder på den hypotesen at Torkel Bjørnsen Øygardens kone Karen Torjusdtr. var datter til Torje Olsen Arnevik og Helje Albretsdatter Bjelland, blir de ovenfor nevnte koblingene interessante. Først må vi imidlertid ta en 'omvei' om Bjelland.Albret Gjerulvsen Bjelland (ca. 1626 - etter 1666) var gift to ganger: 1. m. Aase Nilsdtr., ant. datter til Nils Simonsen Joranstad-Strengereid (g.m. enke etter 'distriktets stamfar', Stian Strengereid). 2 m. N.Ndtr.Blant barna i første ekteskap finner vi Stian Albretsen Bjelland (en av forloverne i 1703 da Bjørn Romundsen Øygarden og Amborg Torkelsdtr. Flosta ble trolovet), Asborg Albretsdtr. Bjelland (g.m. Ole Olsen Joranstad) og Helje Albretsdtr. Bjelland (g.m. Torje Olsen Arnevik). I andre ekteskap: Én sønn - Peder Albretsen Bjelland. Hans datter, Kirsten Pedersdtr. (g.m. Ljøde Knudsen Strengereid-Bjelland) var mor til Helje Ljødesdtr. Bjelland (g.m. John Christophersen Vaaje-Strengereid). Og hun hadde bl.a. sønnen Jens Johnsen Bjelland. Den Christen Bjelland som er nevnt sammen med Jens ovenfor, er nok feilskrift for Christopher Bjelland - Jens' bror.Dersom hypotesen om Karen Torjusdatters opphav holder, så var hun altså kusine til Jens Johnsen Bjellands mormor - og Jens var femmenning både til den flere ganger omtalte Hans Gundersen Øygarden og til Karen Bjørnsdatter Øygarden.Dermed 'møtes' også min farsslekt og min morsslekt her: Karen Bjørnsdatter Øygarden var nemlig min fars tipp-tippoldemor, og Jens Johnsen Bjelland var min mors tipp-tippoldefar.------------------MEN: Problemet Karen Hansdatters opphav er uansett fremdeles like uløst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Her var det mye interessant informasjon!Når det gjelder spørsmålet nederst i innlegg 26, så kan jeg ikke huske å ha registrert noen dåpsinnførsler fra Flosta i dette tidsrommet. Men jeg har heller ikke lett systematisk etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå finlest fadderoversikten for Karen Bjørnsdtr. på nytt (23/10 1765 - se innlegg 1). Jeg så nemlig at jeg hadde lest et par av navnene litt feil. Her har jeg 'normalisert' navneformene litt:Tengel Joranstads kone Karen, Amborg Torkelsdtr., Ole Evensen Rørvik, Bjørn Torkelsen Løvøya, Tjøstel Mortensen Løvøya.KOMMENTAR: Det var altså ikke farmora, Torkel Bjørnsens kone Karen Torjusdtr., som var 1. fadder. En senere dåpsinnførsel i kirkeboka identifiserer nok den rette fadderen nærmere. 12/4 1770 ble nemlig Tengel Michelsen Joranstads og Karen Hansdatters sønn Hans døpt. Jeg ser jo også nå at det ganske tydelig står TENGEL Joranstad i fadderoversikten for Karen. Jeg vet foreløpig ikke noe nærmere hvem denne Tengel Joranstad var.Ole Evensen (IKKE Einarsen) Rørvik må ha vært sønn til Even Eielsen Arnevik og Siri Tellevsdtr. Dahl (Rørvik tilhørte Arnevik). Ole er ikke navnt blant barna til Even og Siri i Dypvågboka, men den oversikten er nok ikke fullstendig. Ved dåpen til Karen Bjørnsdatters halvbror, Terkel/Torkel (1768) finner vi en annen av dette parets sønner som fadder - Christen Evensen Arnevik. Denne familien bodde i et par generasjoner i Rørvik.Bjørn Terkelsen/Torkelsen Løvøya har jeg ikke funnet noe annet sted. Jeg har en mistanke om at det her er snakk om Bjørn TjØSTELSEN Løvøya. Han var bror til Bjørn Torkelsen Øygardens kone nr. 2 - og ble gift med Bjørns søster Helje.----------------Kanskje litt nærmere kunnskap om disse fadderne kan bringe oss på sporet av Karen Hansdatters foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Kiersten Tiøstelsdtr Løvøen ble konfirmert i Dypvåg kirke 3/10-1762. Denne konfirmasjonen er oppført i kirkeboka for Holt, men der kan jeg ikke finne konfirmasjonen til noen Karen Hansdtr. i passende tidsrom. Vi bør derfor kanskje lete etter vielsen mellom Bjørn og Karen andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for Kirstens konfirmasjon, Gunnar.Jeg har lyst til å lansere en ny hypotese når det gjelder Bjørn Torkelsen Øygardens kone®. Kan det tenkes at presten har ført feil mor i kirkeboka ved Karen Bjørnsdatters dåp i 1765? Den som var barnet, var nok Tengel Michelsen Joranstads kone - som het Karen Hansdatter. Kan det rett og slett ha vært slik at Kirsten Tjøstelsdatter er mor til alle barna?Momenter som taler for en slik mulighet: 1. Ved skiftet etter Bjørn Torkelsen i 1783 står det ingenting om at barna hørte til forskjellige kull. De er ført opp som om Kirsten Tjøstelsdatter skulle være mor til alle. At Karen er ført sist, skyldtes at alle sønnene - etter tidens skikk - ble ført først. 2. Sognepresten fra 1765 - Hans Speilberg - var ny i prestegjeldet (Sven Hvistendahl døde 7/7 1764) - og kjente sikkert dårlig til sognebarna sine (jf. at også en av fadderne (Bjørn Løvøya) antakelig har fått feil patronym. 3. Ingen av fadderne (muligens med unntak av Karen Hansdtr.) kan knyttes til Bjørn Torkelsens påståtte kone Karen hansdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sett litt nærmere på hvem som var faddere ved Karen Bjørnsdatters (1765) og Terkel/Torkel Bjørnsens (1768) dåp. De fleste ser ut til å kunne knyttes enten til Bjørn Torkelsen eller til Kirsten Tjøstelsdtr. Noen av dem er muligens bare gode naboer.For ordens skyld lister jeg dem opp (med normaliserte navneformer).Fadderne for Karen: Tengel (Mikkelsen) Joranstads kone Karen (Hansdtr.), Amborg Torkelsdtr., Ole Evensen Rørvik, Bjørn Torkelsen (Tjøstelsen?) Løvøya, Tjøstel Mortensen Løvøya.Fadderne for Terkel/Torkel: Gunder Hansens kone Aase (Torkelsdtr.), Maren(?) Tjøstelsdtr. Løvøya, Bjørn Tjøstelsdtr. Løvøya, Christen Evensen Arnevik, Ragnhild Larsdtr. Flosta.Tengel Mikkelsen er nevnt i Holtsboka som eier av 4 27/32 ksk i Joranstad i 1780. Dypvågboka s forfattere mener at han kom fra Romundstad i Holt (f. ca. 1730). Tengel Mikkelsen Romundstad (18 år i 1747) var sønn til Mikkel Tengelsen fra Nes på Vegårshei og Ingeborg Thorsdtr. Nærestad. 'Bodde kanskje på Joranstad'. Dersom denne hypotesen stemmer, er det trolig at kona, Karen Hansdtr., var fra joranstad, men jeg har foreløpig ikke kunnet plassere henne.Amborg Torkelsdatter må være Bjørn Torkelsens mor, som altså må ha blitt en relativt gammel dame.Ole Evensen Rørvik og Christen Evensen Arnevik var antakelig brødre. Foreldre: Even Eielsen Arnevik og Siri Tellevsdtr. Dahl. Even Eielsens søster, berthe Eielsdtr., var for øvrig gift med Morten Andersen Løvøya, og deres sønn - Tjøstel Mortensen Løvøya - var altså en av fadderne for Karen Bjørnsdtr. Hans far (Morten Andersen Løvøya) var igjen fetter til Kirsten Tjøstelsdtr. Løvøya. Morten var sønn til Anders Nilsen Løvøya, og Kirsten var datter til Tjøstel Nilsen Løvøya (begge sønner av Nils Andersen, som var oppsitter på Løvøya i 1719).Historien i forrige avsnitt slutter imidlertid ikke her. Even Eielsen Arnevik var sønn til Eiel Bjørnsen og Helje Evensdtr. Rørvik - og Helje Evensdatters far, Even Pedersen Rørvik (død 1713), var igjen sønn til peder Albretsen Bjelland - og dermed altså muligens onkel (morbror) til Torkel Bjørnsen Øygardens kone, Karen Torjesdtr.! Se innl. 27.To av Kirsten Tjøstelsdatters søsken er blant fadderne: Bjørn Tjøstelsen Løvøya (som jeg altså tror feilaktig er kalt Terkelsen ved Karens dåp) og Maren (tror jeg det står) Tjøstelsdtr. Løvøya. Her var det forresten snakk om dobbeltfamilie, i og med at Bjørn Tjøstelsen var gift med Bjørn Torkelsens søster Helje, og Maren Tjøstelsdtr. var gift med Bjørns bror Mogens (Mons).Da gjenstår det vel i denne omgang å kommentere Ragnhild Larsdtr. Flosta (f. 1738). Hun var, ifølge Dypvågboka, gift med Christoffer Christensen Eikeland (død 1790). Foreldrene hennes: Lars Vroldsen Øvre Flosta og Gunhild Christensdtr. (ca. 1707-1779). Gunborg var datter til Christen Mortensen Joranstad (død 1739) som var gift med Anne Sørensdtr. Øvre Flosta (død på Joranstad i 1729). Jeg har ikke funnet ut om det var noe slektskap mellom Christen Mortensen og 'våre' folk, men Christens sønn, Tjøstel Christensen, bodde i Vrangesund i 1755 - og blant fadderne for Tjøstel og Niels Bjørnssønner Øygarden var det faddere fra Vrangesund. Tjøstel Christensen Vrangesund var gift to ganger: 1) med Helje Mogensdtr Strengereid (Mogens-navnet kan jo være litt interessant?); 2) med Ingeborg Torjusdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest Helge Berntsen

Hei Oddbjørn, Jeg kom nylig over denne gamle saken, og har en kommentar til 34: Even Pedersen var vel ikke sønn til Peder Albretsen, men til Peder Gjeruldsen Bjelland. Den eneste Peder Albretsen jeg kjenner her, var sønn til Peder Gjeruldsens bror Albret. Enig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Gjest Gunnar Hauger

Det viser seg at kirkelige handlinger fra Flosta er oppført i Dypvåg Klok B 3 (1715-1738). Her finner man også personer bosatt i den sørvestre delen av Holt, som tydeligvis har benyttet seg av Flosta kirke. Jeg har gjort noen interessante funn:'Torchel Biørns. Øgar og Karrj Torgieldtr' giftet seg 11/9-1735: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9427&idx_id=9427&uid=ny&idx_side=-134>Lenke (se nest nederst til høyre). To uker senere gikk så Torkild med kone og søster (trolig Torborg) til nattverd (se øverst til venstre på neste side). Her er dåpen til det første barnet (Aasse): Lenke (se nest øverst til venstre). Olle Arnevig og Aasse Torgiesd. Dahl er blant fadderne, det er nok søsken av dåpsbarnets mor (se innlegg 27). Og her er dåpen til datteren Hellie i 1737: LenkeEllers ser jeg at Amborg Torkildsdtr. Øygarden gikk til nattverd så sent som 13/9-1738:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

'Kari Torgiesd Arnevig' gikk til nattverd i 1735 (udatert, men det er før tredje påskedag (13/4)): Lenke Jeg finner henne ikke senere i 1735, og heller ikke i 1736. Hypotesen i innlegg 27 angående opphaver til Kari/Karen ser altså ut til å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at Peder (Albretsen) Bjelland er oppført som fadder for Torkel Bjørnsen Øygardens datter Hellie i 1737. Dersom hypotesen om Kari Torjusdatters opphav stemmer (se bl.a. innleggene 27 og 28), var han Karis morbror (for å være helt korrekt: moras halvbror).Jeg er nå ikke lenger særlig i tvil om at Torkel Bjørnsen Øygardens kone, Kari Torjusdtr., må ha vært datter til Torjus Olsen Arnevik og Helje Albretsdtr. Bjelland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Tilbake til innlegg 13. Torkild Bjørnsen døde altså i 1786: Lenke (se nr. 44). Men hva er det som står etter navnet hans? Kommentaren gjelder også den 19-årige gutten Børge som er oppført rett under Torkild. Det første ordet er 'begge', men resten klarer jeg ikke å tyde. Det som står under Børge må være en del av den samme kommentaren, der tror jeg det står: 'af Skiben (?) og bortbleven'. Legg merke til at det ikke er oppført noen begravelsesdato, men det står muligens oktober. Når det gjelder Torkilds bror Nils har jeg altså ikke funnet hans konfirmasjon eller begravelse innen konfirmasjonsalder. Men det ble konfirmert en Nils TORBJØRNSEN Øygarden i Holt 1/10-1797, 16 år gammel. Dette kan muligens være en feilskriving for Nils Bjørnsen Øygarden, som riktig nok da nettopp ville ha fylt 17 år. Jeg finner ingen Nils Torbjørnsen døpt i Holt, Flosta eller Dypvåg i årene 1780-1782.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Nå ser jeg at en Nils Torbjørnsen Skjerkholt døde i Holt i 1804, 24 år gammel. Da er det nok mest sannsynlig at det er han jeg har funnet konfirmert i 1797.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(41) Kommentaren i kirkeboka er ikke lett å lese. Jeg er enig med deg i at den gjelder både Terkel Biørnsen Joranstad og Børge Iwersen(?) Bo....Det jeg kan lese, er ikke stort mer enn det du allerede har gjengitt: 'Begge ..... ud(?) af Skiben(e) og bortblevne (bortbleven).Sammenhengen må vel enten være at de har falt over bord (og druknet) eller at de rett og slett har stukket av (noe som skjedde relativt ofte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsmåneden er nok, som du også skriver, Gunnar, oktober (jf. forkortelsen 'Ob' i margen).Uten at jeg dermed får med hele meningsinnholdet: Kan det første ordet etter 'Begge' begynne på 'sejl...'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tilbake til Karen Torjusdtr.: Dersom vi nå går ut fra at hun var datter til Torjus/Torje Olsen Arnevik og Helje Albretsdtr. Bjelland (noe jeg altså anser som mest sannsynlig), kan jeg ta med følgende fra Dypvågboka:Torje Olsen Arnevik (38 år i 1701, skifte 14/12 1722) var høyst sannsynlig sønn til Ole Tellevsen Arnevik (og NN). Ole Tellevsen var 40 år i 1666 og er nevnt som lagrettsmann i 1683. Død før 1701. Øvrige sønner: Tellev Olsen (5 år i 1666, videre skjebne ukjent) og Arne Olsen (3 år i 1666), g.m. Anne Sørensdtr. Dal (datter til Søren Jensen Dal og Ragnhild Jonsdtr. Vatnebu-Narestø).Kilde: Dypvåg III, s. 1947-1948 ( s. 1941).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får det ikke helt til å bli 'fejde' - men muligens 'fejdes'? Ortografisk sett skulle man vel ha forventet formen 'fejede(s)'...Jeg legger inn en egen 'lesehjelp'-tråd. Kanskje det er mulig å få bistand fra gode skrifttolkere som ikke uten videre åpner dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat! Og da var altså patronymet Øwensen (ikke Iwersen). Ved konfirmasjonen var han bosatt i Bakkeskåt ved Tvedestrand (og det er nok også det det står ved begravelsesinnførselen) - og ved dåpen er foreldrene oppgitt som Øwen Larsen Kvastadkilen og Birthe Bjørnsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.