Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#54197] Gjertrud Lind, f. 1844, Harstadhavn og Åkerøy, når døde hun?

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Gjertrud Lind, f. 1844, gift 1. gang med Henrik Nilsen, bosted Harstadhavn i den tids Trondenes prestegjeld, i dag Harstad. Gift 2. gang 1878 med Johan Martin Knutsen, bosted Åkerøya utenfor Harstad. I FT 1900 er hun enke, bodde på Åkerøya og benevnt 'Jette Lind'. Når døde hun? Mvh Geir

• 6 måneder senere...
Gjest Odd Einar Tømmerås

Gjertrud Birgitte f.1844- har jeg på Åkerøya gift med Johan Knutsen f.1844-1893 fra Åkerøy.I margen står det at hun var gift 3 ganger. Enten VAR hun g.3gg eller gift 2g og hadde et uekte barn. Uansett skal jeg lete videre på Harstadhamn.

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Ann-Mary Engum

Geir!I basen til Erik Berntsen sto det at Gjertrud Birgitte Lind døde den 20 desember 1889 i en alder av 93.(se basen i innlegg 3)Er du sikker på at det er rette Birgitte Lind du har funnet på tellingen 1900,eller er det feil i basen til Erik Berntsen?Mvh Ann-Mary

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Odd Einar! Da skjønner jeg ,det kan vel fort oppstå feil i slektsbasene . Da får vi bare lete etter dødsfallet!Tellingen 1900,Gjertrud(Jette) Lind,på Aakerøen i Trondenes:Lenke Hilsen Ann-Mary

Gjest Geir Bjernes

Takk for det fine engasjementet dere legger ned for å finne dødsfallet til Jette Lind, Ann-Mary og Odd Einar! Det kan hende at en må leite i kirkebøkene i Bergen og omegn, dersom etterfølgende sistat er riktig. Jette hadde en sønn, Alfred Pedersen - ham som hun fikk utenfor ekteskap - som var en kjent los bosatt i Fyllingen ved Bergen. I en artikkel i Harstad tidende 23. desember 1938 skrevet av en 'K.M.' kan en lese bl.a. 'Men også los Pedersen hadde godt å slekte på, iallfall på morsiden. Hans mor var nelig datter av gamle skipper Per Lind, som bodde i Harstadhavn. Hun hette Jette Lind. Men skjebnen var litt tunghendt med henne. Hun var gift to ganger, men måtte også annen gang finne seg i å bli enke, og å miste to av sine barn, en sønn og en datter. Menc verst var det nok til sist, da hun blev blind og hjelpeløs, og ingen hadde å støtte seg til. Men da kom atter det gode i sønnen, los Alfred Pedersen, til syne, han hentet sin mor til seg...' Det vel gode sjanser for at Jette har endt sine siste dager hos sønnen Alfred i Bergen. Mvh Geir

• 2 år senere...
Gjest Osmund Lind Iversen

Jeg kommer litt sent inn i denne tråden, men kanskje noen lytter enda? Jeg har bra kontroll på Jette som er nær slekt. Jo, hun var nok gift 3 ganger, og de tre barna hadde hun med Henrik Ems Nilsen, f. 1841 i Throndenæs. I 1900 bor hun stadig med sønn Rikard og datter Johanne, i 1910 med bare sønnen Rikard, på Aakerøy Matrikkelnr 108/4.Erik Berntsens notat om hennes dødsdato er helt på viddene - men det så du vel allerede basert på fødselsår og hans påstand om at hun ble 93 :-)

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.