Gå til innhold
Arkivverket

[#54216] Fornemme navn?

Gjest Rita Grøtte
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

18. mai 1786 blir et par viet i Brønnøy. Brudgommen er Christen Lorentsen Salhus mens bruren er Christianne Hansdatter von Aphelen.I følge Tore så kan ikke von Aphelen være et fornemt slektsnavn fordi det er båret av en kvinne?31. januar 1787 blir et guttebarn døpt i Brønnøy som får navnet Hans von Aphelen. Foreldre er underklokker Christen Lorentsen Salhus og kona.I dette tilfelle er von Aphelen båret av en mann og er derfor fornemt i følge Tore?Denne Hans får så en datter som blir oppkalt etter sin farmor og får slektsnavnet von Aphelen som døpenavn. I dette tilfelle er ikke lenger von Aphelen fornemt fordi det er overtatt av en kvinne igjen?Det er sikkert en slik tankegang som har fått 'Instituttet' til å gripe inn.Nå kan det være at Tore har ment noe helt annet. Han nevner en kvinne i Norge som ikke hadde adelig bakgrunn. Kanskje han da sikter til en bestemt kvinne?At fornem ikke er synonymt med adelig er likevel det som gjør Tores påstand absurd eller meningsløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Det var ikke meningen å antyde at personene var av adelig avstamming. Men jeg synes som Reidar sier at navnet var ganske så fornemt for å være husmannsfolk i Brønnøysund. Og så er det ganske artig da. Mye kjekkere å hete von Aphelen enn Olsen og Hansen , og så er det sånn at hvis en finner forfedre med utenlandske navn så blir det så mye mer leterabeid å utføre for å finne anene, og det tar tid. Har holdt på med min slekt og andres i 16 år nå, og har gjort mine erfaringer, av adelige og ikke adelige med utenlandske navn. Snakker tysk og fransk og litt italiensk og har god forståelse for navn fra disse landene. Spesielt i Frankrike er det mange 'rare' navn , folk heter 'fra broen' 'fra skogen', 'fra korset', etc og til med en gammel slekt i frankrike D'Ormesson. Men det er jo klart at finner en slike navn i de norske kirkebøkene 200 år tilbake så vil kanskje mange tro at de treffer på adelige navn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Finn (26), jeg skjønner ikke noe av innlegget ditt. Jeg har da ikke skilt mellom kvinne og mann i mine innlegg. I forhold til slektsnavnsbruken er da kjønnet likegyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Til ReidarJeg traff en dame i Paris (1982) som kjente Jean D'Ormesson,kjent fransk forfatter, veldig godt. Jeg sa til henne at dette var et nordisk navn, og fortalte hva navnet betydde.Hun sa da at han var av en gammel fransk ætt, og kunne spore familien langt tilbake Og hun visste ikke at navnet var nordisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Inger Jeg leter for harde livet på Google. Artig dette her. Fant dette i Wikipedia under Norske adelsslekter:VI. «Fremmede adelsslekter uten anerkjennelse som dansk-norsk adel», ifølge Huitfeldt-Kaas von Aphelen - tysk Bülow - tysk Coucheron - hollandsk von Ditten - mecklenburgsk [von] Haffner - tysk Kaltenborn - tysk von Koss - tysk von Krogh - tysk Michelet - fransk Paus (de Paus) - norsk slekt, et medlem ble opphøyet i grevelig stand av paven, har hvertfall historisk pretendert norsk uradelskap, blant annet av nevnte greve (se I) Rokling (Roclenge) - fransk Rughaaz - Tysk, fornorsket til Rugaas Scheel (Skeel) - tysk (ubevist) von Schlanbusch - Fra Harz, Claustel i Tyskland de Seue - fransk Stibolt - dansk Tillisch Wedler (ubevist) Weltzin (ubevist) Zernichow[rediger] Litteratur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ja, navn er morsomt især når man kan finne ut hvor de stammer fra - uansett om de er adelige eller ikke. I sær synes jeg det eksemplet med Rokling - Roclenge - Rughaaz - Rugaas var interessant. Kan det være så enkelt eller er det bare gjetninger? Må vel være en utviklingslije bak en slik forandring. Med det mener jeg at en må kunne følge navnet gjennom generasjoner og derved se den ortgrafiske forandring eller tilsløring om man vil.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Tore (29)Jeg misforstod nok ditt innlegg nr. 18. der jeg tolket deg slik at kvinner i Norge ikke hadde adelig bakgrunn, underforstått at det bare var menn som hadde slik bakgrunn.Innlegg nr. 24 og 25 skrev du mens jeg skrev innlegg 26, slik at presiseringen der fikk jeg ikke med meg da jeg skrev dette innlegget. Henvisningen din til Gotha-kalenderen fikk meg til tro at du spøkte, da den samme kalenderen jo har vært et gjennomgangstema i en annen (maraton)debatt her på forumet.Ellers er det ikke slik at det er bare adel som er (var) fornem. Til og med en husmann kunne ha et fornemt utseende og han (hun) kunne også se seg råd til å gi barnet sitt et fornemt navn.Hvilken kvinne er det egentlig du sikter til som ikke var adelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Vi har jo denne familien von Aphelen:Descendants of Hans von Aphelen 1 Hans von Aphelen b: 1550 in Apfeln, Westphalen, Tyskland d: in Trondheim, Sør-Trøndelag 2 Christopher Hansson von Aphelen b: 1583 in Trondheim, Sør-Trøndelag d: 22.05.1646 in Overhalla, Nord-Trøndelag .. +Margaretha Hansdtr. Bernhoft b: 1595 in Trondheim, Sør-Trøndelag d: 1631 in Overhalla, Nord-Trøndelag 3 Maren Christophersdtr. von Aphelen b: 1615 in Overhalla, Nord-Trøndelag ... +Poul Jacobson Resen b: Abt. 1600 in Danmark d: Bef. 1663 in Overhalla, Nord-Trøndelag 3 Sophie Christophersdtr. von Aphelen b: 1616 in Overhalla, Nord-Trøndelag ... +Jens Graae 3 Johan Christopherson von Aphelen b: 1617 in Fosnes, Nord-Trøndelag *2nd Wife of Christopher Hansson von Aphelen: .. +Elen Monsdtr. b: Abt. 1600 in Herjedalen, Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita S. Johannessen

Opptegnelser av slekten von APHELEN fra Tyskland. Tittel/Title:: Opptegnelser av slekten von Aphelen fra Tyskland med utgangspkt i Hans v. Aphelen som var rådmann i Trondheim 1589 Forfatter/Author: Bjørn Joar Jensen Eier(e)/Owner(s): Bjørn Joar JensenLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I følge Dahl (2000), så var Christopher Hansson von Aphelen (f. ca 1583 i Tr.heim) sogneprest i Fosnes i Namdal prosti. Han døde den 22. mai 1646. Han var først gift med Margrethe Hansdatter Bernhoft som døde 11. august 1631. Andre gang ble Christopher gift med Ellen Mogensdatter Herdal fra Jämtland.I følge samme kilde hadde han følgende kjente barn;A. Maren f. ca 1615 g.m. Paul Jacobsson Resen, sogneprest i Overhalla, Namdal prosti.B. Sophie f. ca ???? g.m. Jens GraaC. Eline f. ca ???? (I Tr.heim I 1645D. Hans f. etter 1631. Hadde 3 barn, Ellen Margrethe, Maren Sophie og Petronella.E. Margrethe f. etter 1631. Gift med kapellan Laurits Pettersson Holmedal. Barnløse (Skifte 02.03.1712)Av disse er det trolig etterslekta til A. som er best kjent. Barn;A.A. Jacob. Prest, ellers ukjent?A.B. Laurits. Prest, ellers ukjent?A.C. Peder f. ca 1642. Sogneprest I Overhalla fra 1670. Gift med Maren Mikkelsdatter Pristrup. Barnløse.A.D: Hans. Kapellan i Overhalla. Gift med Anna Mortensdatter Lund. 2 barn; a) Maren f. ca 1680 g. m. Thomas Larsson Overby i Overhalla. b) Morten f. ca 1680 g.m. Lene Chatarina Olsdatter (Thulesius), datter av Hr. Ole Oudensson i Tromsø og enke etter Oluf Mecklenburg i Karlsøy.A.E. Jens. Ukjent skjebne.A.F Niels. Ukjent skjebne.A.G. Christen. Ukjent skjebne.A.H. Christopher f. ca 1648. Sogneprest I Nærøy, Namdal prosti. Gift med Øllegard Steensdatter Lindwed. 7 barn.A.I. Margrethe g.m. gjestgiver og handelsborger Søren Eilertsen Sveggen, Averøya (Blant underskivnes utallige forfedre).Forfedrene til von Aphelen i Brønnøy må være å finne blant disse overnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Ihht Nærøy Bygdebok (bind IV, s 471) hadde Hans Christophersen von Aphelen (f 1643 i Fosnes) seks barn : Christopher v.A.(busatt i Fosnes), Johan v.A. f 1684 (klokker og gardbruker på Lundring i Nærøy), Hans v.A. f 1686 (klokker og skoleholder på Torstad i Nærøy), Elen Margrete v.A., Maren Sophie v.A. , Peternella v.A. f 1693.Johan Hansen von Aphelen (1684 – 1761) ble gift med Margrethe Amundsdatter (1681 – 1743) og hadde seks barn. Nummer tre i rekka var Hans.Hans Johansen von Aphelen var født 1719 på Lundring i Nærøy og døde 1780. Han ble gift 05 juli 1749 med Dorothea Cate Garbrandsdatter Bech, f 1713 på Nordhus i Brønnøy. Dette paret hadde sju barn. Datteren Christianna Catharina var den yngste.Christianna Catharina Hansdatter von Aphelen ble gift med Christen Lorentsen som var klokker i Brønnøy. Det er nok dem som er å finne i FT1801 på Mossum i Brønnøy. De har da en sønn Hans på 15 år.Jeg antar at det er denne Hans Christensen som er far til Christianna Catharina von Aphelen i Brønnøy i 1820.Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Christen Lorentsen må vel være sønn av Lorentz Angell Olufsen, iflg Kjeld Bugge var han f c 1714, gift 21. mars 1741 med Karen Adriana Hermansdtr Bugge, død 2. febr 1779 som klokker på Mossem i Brønnøy.Karen Adriana var døpt 6. des 1716, død 29. mars 1799, datter av Herman Tollefsen f 1689, begr 16. Trin 1742, skifte 26. juli 1743, klokker, Mossem i Brønnøy, gift 1713 med Ingeborg Jonsdtr Stud.Herman var sønn av Tollef Larsen f ca 1623, begr 14. nov 1706 i Brønnøy, hvor han var klokker og levde på Mossem, gift ca 1663 ned Marit Olsdtr Mossem og hadde 12 barn.Dette er hentet fra NST XII 1950 'Slekten Bugge fra Brønnøy' av Kjeld Bugge. Det er godt mulig at det er kommet rettinger seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Denne omtalte Jean D`Ormesson må da se veldig nordisk ut, (innlegg 31), i hvilket område i Frankrike har dette navnet sitt opphav da tro? Ellers virket det kanskje litt islandsk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da får jeg skrive ned alt som sto i boka ang. slekten von Aphelen.' Iflg. sønnesønners meddelelser var slekten von Aphelen adelig. Den må i såfall være av tysk opprinnelse, og tilhøre den i L. W. Ledeburs adelsleksikon omtalte Westphalske adelsslekten von Affeln, som tok navnet etter den lille byen 'Affeln' i Iserlohn. Til den tilhørte Henrik v. Affeln, rådsherre i Soest i det 16. århundre, hvis sønn Johan v.Affeln, død 1624, var dr.theol. Navnet 'Aphelen' utdøde snart her i landet, men cognatiske descendenter av Chr. v.Aphelens første ekteskap blomstrer ennå i slektene Broch, Brun og flere.'Christopher v.Aphelen (ca.1583-22/5 1646 Fosnes), antagelig sønn av Hans v.Aphelen som var rådmann i Trondheim i 1589, og som fremdeles levde 3/1 1600, og hans kone Sophie. Christopher ble først gift med Margaretha Hdt. Bernhoft (159..-11/8 1631 Fosnes)(jeg vet ikke hvor mange barn de fikk). Han ble 2.gift 1634 Elen Mogensdt. Herdal og de fikk 2 barn: Margaretha gift med Laurits Holmedal og Hans. Lenke til A.Erlandsen om prester i Trondheim stift Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Tusen takk Dag for verdifull informasjon, jeg var ikke sikker på hvor jeg skulle finne info om hvem som var far til Christianna . JEg satt og så i kirkebøkene sent i går kveld, men fant ingenting da. Det var ikke så vanskelig å lese de gamle bøkene heller. TIl Reidar, jeg er usikker på hvor Jean d'Ormesson er ifra, men lurer på om Normandie er nevnt. Det er 25 år siden jeg bodde i Paris, og snakket med denne damen som kjente ham meget godt. Men jeg er enig i at det er svært interessant. Damen videreformidlet til Ormessom hva jeg hadde sagt og han var heller ikke klar over at navnet var nordisk, men som sagt, ætten hans var gammel og kunne spores langt tilbake.Takker igjen alle for hjelpen. Dette er anene til min oldemor, og det har lagt på vent en stund, og nå når nesten alle kirkebøkene er på nett så var det lettere å komme i gang. Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Finn. Et helt berettiget spørsmål fra deg, og litt pinlig for meg. Det verste er at jeg ikke har navnet på den. Det er så lenge siden, og jeg har muligens ikke notert det, men jeg tror det er fra boka som er nevnt i innlegg (38).Slurv straffer seg, men den gangen jeg gjorde det var tanken at jeg bare skulle ta med det jeg fant i kirkebøker, og bare bruke det fra boka som var mulig å finne i kirkebøker. Men man forandrer seg og så er tabba gjort. Jeg får lete gjennom papirene mine og se om jeg skal være så heldig at jeg tross alt har notert det et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til (41) DagDet er interessante opplysniner du kommer med der. Det viser bl.a. at de opplysninger som Svein Tore Dahl kommer med i sin bok om geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge, er mangelfulle eller feil. Han oppgir som sagt at Hans von Aphelen f. ca 1643 bare hadde 3 døtre, ingen sønner. Hvorvidt det er Dahl som har slurvet eller om det er opplysningene ved skiftet bl.a. i 1712 etter Hans sin søster, Margrethe som er mangelfulle eller feil er usikkert. Om det er skifteopplysningene som er feil eller mangelfulle kan det vel aktualisere spørsmålet som er reist i denne tråden igjen LenkeI løpet av natten leste jeg litt i kirkebok for Nærøy og fant bl.a. at Hans von Aphel Lundrings barn, Christiane Cathrina ble døpt 29.11.1759. Christiana Cathrina måtte utvilsomt være oppkalt etter prostinne Christiana Cathrina Høyer som døde i 1756.Hans giftet seg 5. juli 1745 (feil årstall i innlegg 41) i Nærøy med Dorothe Øxning (Se fyldigere om henne i innlegg nr. 41). Året etter, 18. juli ble sønnen Garbrandt døpt. Han var oppkalt etter morfaren. I 1748 blir Margrethe født og i 1750, sønnen, Johan. Datteren, Elsebe Juul blir født i 1751 mens sønnen Niels Arctander blir født i 1754. Om Hans og kona hadde 7 barn slik det blir hevdet i (41), så har jeg altså oversett det ene.Siden tråden også skal si litt om navnskikker, så kan en merke seg at navnet som den starter med, Christiana Cathrina egentlig er hentet fra en annen slekt enn von Aphelen, nemlig slekta til prostinne Høyer, hvilken slekt hun nå kunne komme fra?Til Berit!Takk for forsøket! Kanskje det er noen andre som kjenner til samme boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.